Toon posts:

Servlet / JSP en templates

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wat aan het stoeien met Servlets en JSP. Op zich wel leuk maar waar ik nog niet uit ben is hoe je je code en opmaak echt volledig kunt scheiden zoals met php kan mbv templates. Ik neem aan dat er vast wel zoiets zal zijn, ik kan het alleen niet vinden... :z
Kan iemand mij vertellen wat voor opties er zijn?

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Je kan XML en XSLT gebruiken... :)

Rustacean

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
JSP en PHP kan je niet echt vergelijken. PHP is in principe al een template taal. Omdat echter alles in PHP geimplementeerd moet worden als je iets in PHP maakt, wijken mensen toch uit naar andere template systemen.

JSP kan uiteraard goed samenwerken met Java Beans en Servlets. Je kunt dan je echte applicatie programmeren in je Java Beans en Servlets de GUI in JSP. JSP is dan dus in feite je template systeem.

Als je toch een ander systeem wilt kan je in Java natuurlijk ook uitstekend gebruik maken van een XML oplossing, waarbij je XSLT gebruikt om XHTML te genereren ipv een template systeem. Voordeel hiervan is dat je niet je data invult in een template, maar een view genereert uit de data ( [topic=215030/1/25] ).

Er zijn uiteraard nog wel template systemen voor Java:
http://jakarta.apache.org/velocity/index.html

Neem ook hier eens een kijkje:
http://jakarta.apache.org/struts/index.html

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

MBravenboer weer terug !? :)

Je moet eens op MVC zoeken..

en dan niet de methode die Sun gebruikt (mbv. Servlets, JSP en EJB) maar meer een combinatie van XML en Servlets en eventueel JSP..

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 14 maart 2002 15:50 schreef mbravenboer het volgende:
JSP is dan dus in feite je template systeem.
Waardoor je JSP en php juist vrij goed kan vergelijken ;)

PHP vs Servlets is geen geschikte vergelijking, php vs jsp imho wel. Ookal wordt het achteraf anders uitgevoerd/gecompileerd.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
ACM: Waardoor je JSP en php juist vrij goed kan vergelijken ;)
Hum, dat bedoelde ik natuurlijk niet ;) . De strekking van mijn verhaal was juist dat JSP ondersteunt wordt door Servlets en Java Beans.
php vs jsp imho wel
Je moet dus "JSP + Servlets + Java Beans" vergelijken met PHP. JSP is in dit onderdeel de template-taal die je in feite alleen voor het creeeren van een view moet gebruiken.

Als je met deze template taal niet blij bent (en de kans daarop is imho vrij groot ;) ) kan je grijpen naar een aparte template engine zoals Velocity of een compleet andere oplossing kiezen: XML + XSLT.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 16:09 schreef ACM het volgende:

[..]

Waardoor je JSP en php juist vrij goed kan vergelijken ;)

PHP vs Servlets is geen geschikte vergelijking, php vs jsp imho wel. Ookal wordt het achteraf anders uitgevoerd/gecompileerd.
Ik heb me nooit verdiept in ColdFusion, maar is JSP niet het best te vergelijken met ColdFusion? Beiden werken hoofdzakelijk met HTML-achtige tags (XML achtige tags). Of maak ik nu een hele foute opmerking ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx tot zover :)
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat ik nu het beste kan gaan gebruiken.
Wat ik nodig heb is een systeem dat de opmaak gewoon in html/css houd, dat omdat ik vaak met een designer samen werk die alleen dat goed kan.

Verder moet het goed samenwerken icm een database. Ik vraag me af of xml dan de juiste oplossing is?

JSP als "template" gebruiken heb ik ook geprobeerd, maar dat vind ik niet handig werken.
Alle waarden steeds uit beans halen werkt opzich wel aardig, totdat je bijvoorbeeld een query resultaat met meerdere rijen krijgt (bijvoorbeeld een lijst gebruikers).
Verder zijn die JSP tags toch weer iets wat de designer ook weer moet kennen.

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Zoek is wat op over Model View Controller.

En onthoudt JavaBeans. Zoek daar ook maar is op in combinatie met JSP/Servlet.

En heb je al is gekeken naar het tag extension mechanisme van Java.

Wat in een JSP/Servlet implementatie zonder EJB business laag heel gebuikelijk is, is het volgende:

Servlets regelen de controle en verwerking van gegevens. Deze servlets forwarden naar relevante JSP's. Gebruiker ziet er niks van, gebeurt IN de server. Ondertussen worden JavaBeans gebruikt voor intern gegevens transport en als een soort verkapte business componenten.

Uiteindelijk is het resultaat dat je JSP's alleen nog maar output formateren, zeker in combinatie met een eigen gemaakte taglib is dit heel mooi. Je kan dan complete overzichten genereren met 1 tag. Een web designer hoeft zodoende niks te weten van de onderliggende busines logica en kan zich richten op zijn taak, namelijk webdesign en webdesign alleen. Zelf javakennis heeft ie in het alleruiterste geval nul komma nul nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Op die manier was ik nu inderdaad bezig geweest.
Ik snap alleen niet hoe je dan een query resultaat met meerdere rijen en kollommen netjes kunt weergeven.
Stel ik heb een query waarmee ik de voornaam, achternaam en het email adres van alle gebruikers opvraag.
In php zou ik dan iets doen als:
code:
1
2
3
4
5
6
<!-- BEGIN DYNAMIC BLOCK: row -->
Voornaam: {VOORNAAM} <br>
Achternaam: {ACHTERNAAM} <br>
Email: {EMAIL} <br>
<br><br>
<!-- END DYNAMIC BLOCK: row -->

Dit is dan natuurlijk alleen de template kant, maar dat is ook het belangrijkste. Hoe ik die templates "vul" (zo werkt dat tenminste in dit geval) vind ik minder belanrijk.
Hij zet dan voor elk rij uit het query resultaat netjes de waarden neer waar ze horen, super makkelijk dus.
Zoiets moet ik dus ook hebben in JSP oid.
Op die manier kan een designer het zo oppakken, en dat is gewoon heel makkelijk :)
Ik neem aan dat er ook wel zoiets al bestaat voor Servlets/jsp?

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 19:44 schreef The - DDD het volgende:
... zeker in combinatie met een eigen gemaakte taglib is dit heel mooi. Je kan dan complete overzichten genereren met 1 tag. Een web designer hoeft zodoende niks te weten van de onderliggende busines logica en kan zich richten op zijn taak, namelijk webdesign en webdesign alleen. Zelf javakennis heeft ie in het alleruiterste geval nul komma nul nodig.
Is dit niet ook een beetje wat XSP kan doen :? Daarmee is in ieder geval hetzelfde mogelijk...
Ik ben momenteel me een beetje in de wondere wereld van XSP aan het verdiepen, en moet zeggen dat het er wel mooi uitziet, maar dat ik nog een lange weg te gaan heb... :)

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 19:44 schreef The - DDD het volgende:
Zoek is wat op over Model View Controller.

En onthoudt JavaBeans. Zoek daar ook maar is op in combinatie met JSP/Servlet.

En heb je al is gekeken naar het tag extension mechanisme van Java.

Wat in een JSP/Servlet implementatie zonder EJB business laag heel gebuikelijk is, is het volgende:

Servlets regelen de controle en verwerking van gegevens. Deze servlets forwarden naar relevante JSP's. Gebruiker ziet er niks van, gebeurt IN de server. Ondertussen worden JavaBeans gebruikt voor intern gegevens transport en als een soort verkapte business componenten.

Uiteindelijk is het resultaat dat je JSP's alleen nog maar output formateren, zeker in combinatie met een eigen gemaakte taglib is dit heel mooi. Je kan dan complete overzichten genereren met 1 tag. Een web designer hoeft zodoende niks te weten van de onderliggende busines logica en kan zich richten op zijn taak, namelijk webdesign en webdesign alleen. Zelf javakennis heeft ie in het alleruiterste geval nul komma nul nodig.
Zoals ik ook al op javahova.net opmerkte is dat je voor een goede scheiding binnen je MVC model je eigenlijk beter XML/XSLT kan gebruiken ipv. JavaBeans aangezien je dan echt je view en je model gescheiden houdt
Pagina: 1