welke taal met database voor stand alone pc?

Pagina: 1
Acties:

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 20:17

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Ik wil een programmaatje maken dat o.a. er een database achter heeft hangen, een email-optie heeft, en een printmogelijkheid.

Als interface wil ik de webbrowser gebruiken. Alleen kan er dus geen gebruik gemaakt worden van Server Side Scripting (aangezien er geen server is).

Met welke taal zou ik dit het beste kunnen realiseren? (het liefst met de mogelijkheid dat het hele geheel ook nog eens os-independant is, maar dat hoeft niet perse).

Is dit mogelijk met java/javascript? het belangrijkste is iig dat de database locaal aangesproken kan worden vanuit het programma.

<offtopic>
Ik ben fan van ASP, maar dat kan ik hier niet gebruiken |:(
</offtopic>

graag serieuze reacties.

Thnx in advance!

_edit_

Server locaal is geen mogelijkheid, want ik wil het programma gewoon op elke willekeurige pc kunnen draaien. (voornnamelijk win9x omgeving)

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Je kan toch een server op de localhost installeren?

Rustacean

Verwijderd

xBase++ :P

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dan maak je het toch in VB?

Dat kan je dan blijkbaar al. In Java, php, perl, C, C++, python, C#, etc kan het allemaal ook.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 15:37 schreef ACM het volgende:
Dan maak je het toch in VB?

Dat kan je dan blijkbaar al. In Java, php, perl, C, C++, python, C#, etc kan het allemaal ook.
ja oke, maar met java is het volgens mij niet mogelijk om een database te benaderen zodner server, maar dat weet ik dus allemaal niet zeker. En het moet allemaal vanuit een browser geladen worden. Dus neit een stand-alone programmaatje.

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Je kan op ieder os wel een server draaien. En als je gebruik wilt maken van een webbased interface zit je toch al snel vast aan een http server.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
ja daar was ik al wel bang voor...

maarjah.. het kan natuurlijk niet zo zijn, dat als iemand dat proggie kopieert, hij eerst een webserver moet gaan installen alvorens hij het proggie kan draaien.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 14 maart 2002 15:41 schreef Dizzle het volgende:

[..]

ja oke, maar met java is het volgens mij niet mogelijk om een database te benaderen zodner server, maar dat weet ik dus allemaal niet zeker. En het moet allemaal vanuit een browser geladen worden. Dus neit een stand-alone programmaatje.
Ohhh.. dit wist ik nog niet :) Even zonder gekheid. Je hebt een database server nodig om je database aan te spreken maar daar kom je volgens mij toch niet snel onderuit. En een java applicatie/applet die kan uitstekend databases aanspreken :)

Je zou ook een webstart applicatie kunnen gebruiken. Dan zet je de jars op je server en als je dan op het mooie webstart icoontje druk, worden automatisch de jars gedownload en de applicatie gestart :9 Heb er al even mee gewerkt en het werkt fantastisch. Na de zomervakantie gaan wij zo`n systeem gebruiken voor studenten :)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Je kan toch heel gemakkelijk een Apache met PHP of een IIS met ASP installeren? Volgens mij is dat niet zo heel moeilijk, en dan kan je lekker simpel proggen en toegang krijgen via je webbrowser.

Rustacean

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
't is een systeempje dat voor n00bs bedoeld is (me familie)..
die hoef ik echt neit te vragen of ze eerst ff een webserver willen installen ;)

maar eens ff uitzoeken wat er allemaal mogelijk is dan. Maar ik denk laat ik hier eens ff vragen..

database is trouwens niet perse verplicht. Tekstfiles wegschrijven en inladen naar de pc kan ook. Maar dan zit je ook weer met beveiligingen e.d. die in java bijvoorbeeld ingebouwd zitten.

Ik weet iig dat het met javascript niet mogelijk is om txt-bestanden weg te schrijven naar de pc. (virus gevoelig enzo).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

hoeveel programmeer ervaring heb je?

ps: met java heb je geen last van security als het een application is. Dan is het net zo`n programma als de rest ook. En met webstart kan je jars voorzien van een signature die alleen jij kan maken en daaraan moet (eenmalig) goedkeuring gegeven worden en dan heb je ook alle rechten.

ik zou als ik jouw was het gewoon in vb doen omdat je daar al wat ervaring mee hebt. Java is niet een taal die je zo even leert :)

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
gemiddeld. qua ASP geavanceerd.. maar ik heb al een tijdje niet echt meer geprogged.

Het is meer dat ik me afvraag of het mogelijk is, en met welke taal, dan kan ik me daarna lekker weer es op een nieuw taaltje storten. Zo heel veel haast heeft dat proggie toch niet.

-edit-

misschien toch java proberen dan. Dat is iig os-independant. dan heb je alleen de browser niet meer...

volgens mij wil ik toch weer teveel :7

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Op donderdag 14 maart 2002 15:58 schreef Dizzle het volgende:
gemiddeld. qua ASP geavanceerd.. maar ik heb al een tijdje niet echt meer geprogged.

Het is meer dat ik me afvraag of het mogelijk is, en met welke taal, dan kan ik me daarna lekker weer es op een nieuw taaltje storten. Zo heel veel haast heeft dat proggie toch niet.

-edit-

misschien toch java proberen dan. Dat is iig os-independant. dan heb je alleen de browser niet meer...

volgens mij wil ik toch weer teveel :7
En als je niet wilt werken met een database-server en wel gegevens wilt opslaan, kijk dan eens of je het misschien met XML kan doen. Dat is niet moeilijk te implementeren en is uitermate geschikt om gegevens in op te slaan. Het ligt er maar net aan wat voor gegevens je wil opslaan en wat je ermee wil doen :) Ik weet zeker dat je op GoT zat topics (en lange replies van mbravenboer :7) over XML kan vinden :)

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 16:10 schreef MisterData het volgende:

[..]

En als je niet wilt werken met een database-server en wel gegevens wilt opslaan, kijk dan eens of je het misschien met XML kan doen. Dat is niet moeilijk te implementeren en is uitermate geschikt om gegevens in op te slaan. Het ligt er maar net aan wat voor gegevens je wil opslaan en wat je ermee wil doen :) Ik weet zeker dat je op GoT zat topics (en lange replies van mbravenboer :7) over XML kan vinden :)
hmm klinkt interessant. XML is ook weer een lekkere moderne taal dus :)

Het zijn alleen simpele korte teksten die ik wil opslaan (adresgegevens en een kleine beschrijving)

Verwijderd

Kun je niet met Delphi een simpele webserver opzetten die je HTML pagina's openen. Daarbij enkele TDatasources en via ODBC toegang tot je database?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Waarom moet iedereen toch steeds praten over web-oplossingen?

Delphi kan ook prima een standalone app draaien, sterker nog, ik meen dat het daar zelfs voor bedoeld was.
Zelfde geldt voor Visual Basic en Java.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 16:19 schreef ACM het volgende:
Waarom moet iedereen toch steeds praten over web-oplossingen?

Delphi kan ook prima een standalone app draaien, sterker nog, ik meen dat het daar zelfs voor bedoeld was.
Zelfde geldt voor Visual Basic en Java.
UITERAARD! Delphi alleen met Data Controls (en bijv. ODBC) werkt net zo goed.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 14 maart 2002 16:16 schreef Dizzle het volgende:

[..]

hmm klinkt interessant. XML is ook weer een lekkere moderne taal dus :)

Het zijn alleen simpele korte teksten die ik wil opslaan (adresgegevens en een kleine beschrijving)
XML is geen prog taal, maar daarin kan je makkelijk gegevens bewaren. En je kan er tussen allerlei talen eenvoudig zaken mee uitwisselen.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 16:22 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

XML is geen prog taal, maar daarin kan je makkelijk gegevens bewaren. En je kan er tussen allerlei talen eenvoudig zaken mee uitwisselen.
Maar ok, al het alleen gaat om een paar adres gegevens en je hoewft het *niet* uit te wisselen met andere bronnen, dan kun je net zo goed een array van records gebruiken. Scheelt je weer verdiepen in hoe XML nou precies werkt...

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Je kan een ActiveX app bouwen in VB die een access database benadert...

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
waarom browser based, omdat elke noob wel ongeveer weet hoe een browser werkt. Ten tweede is een browser os-onafhankelijk wat ook een groot voordeel is.

Het is gewoon een mooie elegante oplossing. Wat ook nog eens makkelijk te exporteren is naar het online web (mocht dat in de toekomst nog es gebeuren).

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 14 maart 2002 16:24 schreef Aegis het volgende:

[..]

Maar ok, al het alleen gaat om een paar adres gegevens en je hoewft het *niet* uit te wisselen met andere bronnen, dan kun je net zo goed een array van records gebruiken. Scheelt je weer verdiepen in hoe XML nou precies werkt...
XML = :9~ :9 Afbeeldingslocatie: http://community.theunderdogs.org/smiley/happy/king.gifAfbeeldingslocatie: http://community.theunderdogs.org/smiley/happy/spin2.gifAfbeeldingslocatie: http://community.theunderdogs.org/smiley/happy/thumb.gifAfbeeldingslocatie: http://community.theunderdogs.org/smiley/happy/music049.gif

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 14 maart 2002 16:59 schreef Dizzle het volgende:
waarom browser based, omdat elke noob wel ongeveer weet hoe een browser werkt. Ten tweede is een browser os-onafhankelijk wat ook een groot voordeel is.
En wat nou als je de oplossing eronder dan in VB of delphi schrijft? ;)

Maakt dus niks uit, imho kan je beter een echt standalone app maken als het zo simpel te bedienen moet zijn dan dat je met een browser werkt.

Tuurlijk kan het, maar waarom zou je?
Het is gewoon een mooie elegante oplossing. Wat ook nog eens makkelijk te exporteren is naar het online web (mocht dat in de toekomst nog es gebeuren).
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo vreselijk elegant, de exporteerbaarheid geldt ook maar ten dele...

Verwijderd

Client side VB/Javascript + dhtml moet je 'n aardig eindje komen volgens mij, of het handig/onderhoudbaar is is 'n compleet ander verhaal though.
Pagina: 1