Wat voor camera voor 20 x 30 cm foto's

Pagina: 1
Acties:

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik wil een camera gaan kopen maar nu twijvel ik zwaar tussen een digicam en een analoge camera.

Ik ben net bij de fotozaak geweest en die vertelde mij dat ik voor 20 x 30 cm foto's minimaal een camera nodig heb met 4 megapixel. Dan kom je al snel uit bij de Canon Powershot G2.

Wat lijkt jullie verstandiger om te kopen een digicam of een analoge camera :?

Ik wil maybe ook nog grotere foto's laten afdrukken maar dat zal zelden voorkomen.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een spiegelreflex....met een doodgewoon rolletje :)

Alleen een digicam willen om foto's af te drukken is imho een beetje geldverspilling. Investeer dan liever in een goede 'gewone' cam, zit je qua afdrukken altijd goed.

• IschaGast
Ik wil niet alleen foto's afdrukken maar soms maak je een foto en dan wil je die wel afdrukken maar dan wil ik wel een foto kunnen laten afdrukken op 20 x 30 en maybe nog iets groter als het echt een mooie foto is.

Wat ik heel erg handig vind aan een digicam is dat je nooit meer je rolletje hoeft weg te brengen en die foto's hoeft te betalen.

Een ander groot voordeel is dat je al kan zien of iets een mooie foto is geworden of niet. Dat moet je bij een gewone camera nog maar afwachten.

Wat is imho een goede spiegelreflex camera?
Een Canon EOS 300?

• IschaGast
Ik denk dat de keuze toch gaat vallen op een digicam.
Dit omdat stel dat ik foto's wil vergroten dit waarschijnlijk toch geen foto's zijn die ik zelf heb gemaakt :)

Alleen nu moet ik nog een keuze maken tussen twee camera's.

Ik zit hierbij te denken aan de Canon Powershot G2 en de Canon Powershot S30.

Is het verschil tussen deze twee cams groot genoeg om toch de keuze te laten vallen op de G2 :?

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 15:32 schreef izzii het volgende:

Ik ben net bij de fotozaak geweest en die vertelde mij dat ik voor 20 x 30 cm foto's minimaal een camera nodig heb met 4 megapixel. Dan kom je al snel uit bij de Canon Powershot G2.
Mmm, ik heb een 3,3 Megapixel Sony DSC S75 camera (zie ook signature), maar mij werd verteld dat ik ook met dit aantal pixels zo'n formaat kan halen, als ik op de hoogste resolutie de foto;s maak. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar als ik ook lijstjes zie (bij bijv. Hema digitaal afdrukken), moet je met een resolutie van een 3,3 MP ook een 20 X 30 formaat scherp kunnen krijgen (dus wat ik kan halen, komt ook overeen met lijstje hema), dus ik weet niet of het juist is wat de verkoper heeft verteld, of wat ik weet |:(
PS. Ik heb op jouw opmerking geantwoord, omdat dat misschien ook iets voor jouw keuze kan zijn, bij aanschaf van een camera

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Als je het niet erg vind een uurtje of 2 te wachten en je rolletje weg te brengen zou ik ZONDER TWIJFEL voor een analoge spiegelreflex camera gaan.
Is het verschil tussen deze twee cams groot genoeg om toch de keuze te laten vallen op de G2
2 technische verschillen:

-Andere lens (wel zelfde zoom waarde; 3x).
-G2: 4mpix, S30: 3.3mpix
Ik ben net bij de fotozaak geweest en die vertelde mij dat ik voor 20 x 30 cm foto's minimaal een camera nodig heb met 4 megapixel.
Daarna zeg je dat die vergrote foto's toch niet van jezelf zijn :? Dan boeit het niet of je een 4- of 3.3 mpix camera hebt, beide is ruim voldoende voor 10x15 foto's en dan kun je per foto ook nog een stukje wegknippen.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Op donderdag 14 maart 2002 19:21 schreef izzii het volgende:
Ik denk dat de keuze toch gaat vallen op een digicam.
Dit omdat stel dat ik foto's wil vergroten dit waarschijnlijk toch geen foto's zijn die ik zelf heb gemaakt :)

Alleen nu moet ik nog een keuze maken tussen twee camera's.

Ik zit hierbij te denken aan de Canon Powershot G2 en de Canon Powershot S30.

Is het verschil tussen deze twee cams groot genoeg om toch de keuze te laten vallen op de G2 :?
verschil tussen 3.3 en 4 mp is een stuk kleiner dan tussen 2 en 3.2...

ik heb ook moeten kiezen tussen G2 en S30...

de s30 is een stuk goedkoper (300 euro ofzo..toch maar weer 650 piek :)), een stuk kleiner (dus je zal 'm vaker spontaan meenemen) en heeft dezelfde opties als de G2...

normaal doe je niet langer dan 2 jaar met een digicam (dan issie al weer verouderd), dus maak het niet té duur is mijn advies!
over 2 jaar heb je 6 mp camera's voor 700 euro :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
De afdrukken die ik maak met mij DSC-S70 (3.3 MP) zien er prima uit op 20x30.
Ook vergrotingen naar A3 zijn heel acceptabel, en ik vind mezelf een z*kerd.
Bedenk het volgende, foto's afgedrukt op een resolutie van 200 dpi zijn best goed.
Een foto van 10x15 inch van 200 dpi is 3000 pixels groot.

Nog groter kan ook, afhankelijk van het onderwerp: portretten kun je veel verder vergroten dan architectuur foto's, omdat je daar soms van dichtbij naar kijkt, een portret moet je op afstand bekijken, dus dan zie je de pixels nooit.

• IschaGast
Dank jullie wel, ik denk dat ik dan toch maar ga voor de S30. Als ik daar toch 20 x 30 cm foto's mee kan afdrukken die toch mooi zijn ben ik helemaal happy.

Dan is dat prijsverschil tussen de S30 en de G2 het toch niet waard. Zat het mijzelf toch al af te vragen want hoe vaak komt het voor dat je je foto's wilt vergroten toch niet al te vaak.

Thank You Very Muchos voor jullie adviezen ben er nu echt uit. Het wordt gewoon de S30 over twee a 3 jaar zien we dan wel weer :)

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 05:03 schreef Andrevdl het volgende:
De afdrukken die ik maak met mij DSC-S70 (3.3 MP) zien er prima uit op 20x30.
Ook vergrotingen naar A3 zijn heel acceptabel, en ik vind mezelf een z*kerd.
Ik ga ook maar eens proberen een mooi postertje te laten afdrukken (20 X 30), van een vette foto die ik heb. Zal dan ook eens mijn mening geven wat ik van de kwaliteit vind(zal hetzelfde moeten zijn ongeveer als die van jou, alleen dan met mijn mening uiteraard) ;)

• Mooody

Mooody

elmoody

Op vrijdag 15 maart 2002 08:58 schreef izzii het volgende:
Dank jullie wel, ik denk dat ik dan toch maar ga voor de S30. Als ik daar toch 20 x 30 cm foto's mee kan afdrukken die toch mooi zijn ben ik helemaal happy.

Dan is dat prijsverschil tussen de S30 en de G2 het toch niet waard. Zat het mijzelf toch al af te vragen want hoe vaak komt het voor dat je je foto's wilt vergroten toch niet al te vaak.

Thank You Very Muchos voor jullie adviezen ben er nu echt uit. Het wordt gewoon de S30 over twee a 3 jaar zien we dan wel weer :)
goed keus!
ik heb er ook lang over nagedacht en zo'n beetje elke review op internet bekeken over de S30...

Ik heb 'm nu zo'n 3 weken en ben er zeer blij mee!
(ik had niet gedacht dat het verschil tussen Ixus en S30 zo groot was)

Naja..als je nog wat wil vragen, shoot!

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Rekent U even mee?
Op vrijdag 15 maart 2002 05:03 schreef Andrevdl het volgende:
Bedenk het volgende, foto's afgedrukt op een resolutie van 200 dpi zijn best goed.
Een foto van 10x15 inch van 200 dpi is 3000 pixels groot.
Een foto van 10x15 inch van 200 dpi is volgens mij 3000x2000 = 6 Mpixel groot. Hieruit volgt dat je een A4'tje *ongeveer* met 200 dpi kunt bedrukken als je een 5 Mpixel camera hebt.

Oftewel: 200 dpi op A4 met een camera met lagere resolutie == interpoleren. Dus ik zou echt voor de hogere resolutie gaan als A4 printen een vereiste is!

Zoef

• IschaGast
Owkee die getallen kloppen volgens mij niet.

Ik heb ff Fotoshop geopend en daar ff een nieuw bestandje gemaakt van 10 x 15 op 300 DPI.

Nu zegt hij toch echt dat de afbeeldingsgrootte 1772 x 1181 is.

Een A4-tje is bij 300 DPI 2362 x 3543 pixels groot. Als je dit nu ommrekent dan kan je zien dat ik met de S30 een foto op A4 kan printen met een resolutie van 173 DPI.

Dat is dus misschien net te doen :)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op vrijdag 15 maart 2002 10:57 schreef Emp-Hasis het volgende:

[..]

Ik ga ook maar eens proberen een mooi postertje te laten afdrukken (20 X 30), van een vette foto die ik heb. Zal dan ook eens mijn mening geven wat ik van de kwaliteit vind(zal hetzelfde moeten zijn ongeveer als die van jou, alleen dan met mijn mening uiteraard) ;)
Ik heb vorige week twee posters besteld van m'n DiMAGE 7; eentje op 40x50 en eentje op 30x40 centimeter. Ik hoop dat die vandaag binnen komen; ik laat nog wel even weten hoe dat er uit ziet!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Op vrijdag 15 maart 2002 15:57 schreef izzii het volgende:
Owkee die getallen kloppen volgens mij niet.
Ik heb ff Fotoshop geopend en daar ff een nieuw bestandje gemaakt van 10 x 15 op 300 DPI.
Nu zegt hij toch echt dat de afbeeldingsgrootte 1772 x 1181 is.
10x15 inch of 10x15 cm? De afkorting dpi is niet helemaal uit de lucht gegrepen weet je :-) Mijn rekenvoorbeeldje was gebaseerd op de post van Andrevdl. 10x15 Inch is uiteraard comfortabel groter dan een A4'tje.
Een A4-tje is bij 300 DPI 2362 x 3543 pixels groot. Als je dit nu ommrekent dan kan je zien dat ik met de S30 een foto op A4 kan printen met een resolutie van 173 DPI.
Dat klopt idd wel ongeveer:
S30 = 2048x1536 Pixels.
A4 = 297x210 mm^2 = 11,7x8,3 Inches^2
=> het aantal pixels per Inch op een A4 print is plm
175 of 185 afhankelijk van orientatie.

Ik zit een beetje in het zelfde schuitje als jij, en stel pakweg dezelfde eisen. Maar ik denk er toch sterk over nog even door te sparen voor een 5Mpix apparaat.

Zoef

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 07:30
Als je doel 20 x 30 cm. is, zou ik minimaal een 4-5 Mpixel camera kopen. De professionele cameras zijn beter instaat om goede kwaliteit fotos te maken, dan de consumenten cameras. Verder wil je misschien een selectie maken uit je afbeelding.

De digitale bestanden van een (goede) digitale camera zijn beter van kwaliteit dan die van een diascan op een consumenten scanner. Maar een diascan van een diascanner (bv Dimache scan Dual II (ong. 400 - 450 euro)) geeft een afbeelding van 10 Mpixels of een ruime 20 x 30 cm bij 300 dpi.

Je hebt IMHO drie opties:

1.Koop een goede camera en een goede kwaliteit lens (Nikon, Canon,...), koop een diascanner en fotografeer op dia. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs. Zelf fotografeer ik ook nog geheel analoog.
2.Koop een goede digitale camera (Canon D60, Nikon D100 etc) en een uitstekende lens. Goede kwaliteit afdrukken zijn mogelijk op 20 x 30, maar de kosten zijn hoog.
3.Koop een goede digitale compactcamera van 4-5 megapixels. Afdrukken op 20 x 30 zijn mogelijk, maar de kwaliteit is redelijk. Kosten zijn waarschijnlijk hoger dan bij de eerste optie (!)

Zelf wacht ik nog even op de testen van de nieuwe digitale cameras van Nikon en Canon. Waarschijnlijk koop ik binnenkort de D1X, om verschillende redenen. Als je nog geen keuze hebt gemaakt is de D60 misschien een uitstekende keuze. Wacht nog even. Houd www.dpreview.com goed in de gaten.

• Mooody

Mooody

elmoody

Op zaterdag 16 maart 2002 14:04 schreef honey het volgende:
Als je doel 20 x 30 cm. is, zou ik minimaal een 4-5 Mpixel camera kopen. De professionele cameras zijn beter instaat om goede kwaliteit fotos te maken, dan de consumenten cameras. Verder wil je misschien een selectie maken uit je afbeelding.

De digitale bestanden van een (goede) digitale camera zijn beter van kwaliteit dan die van een diascan op een consumenten scanner. Maar een diascan van een diascanner (bv Dimache scan Dual II (ong. 400 - 450 euro)) geeft een afbeelding van 10 Mpixels of een ruime 20 x 30 cm bij 300 dpi.

Je hebt IMHO drie opties:

1.Koop een goede camera en een goede kwaliteit lens (Nikon, Canon,...), koop een diascanner en fotografeer op dia. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs. Zelf fotografeer ik ook nog geheel analoog.
2.Koop een goede digitale camera (Canon D60, Nikon D100 etc) en een uitstekende lens. Goede kwaliteit afdrukken zijn mogelijk op 20 x 30, maar de kosten zijn hoog.
3.Koop een goede digitale compactcamera van 4-5 megapixels. Afdrukken op 20 x 30 zijn mogelijk, maar de kwaliteit is redelijk. Kosten zijn waarschijnlijk hoger dan bij de eerste optie (!)

Zelf wacht ik nog even op de testen van de nieuwe digitale cameras van Nikon en Canon. Waarschijnlijk koop ik binnenkort de D1X, om verschillende redenen. Als je nog geen keuze hebt gemaakt is de D60 misschien een uitstekende keuze. Wacht nog even. Houd www.dpreview.com goed in de gaten.
grapje zeker?
een digicam van 3250 euro is niet echt de prijsklasse waarin ze hier moeten zoeken...

voor 1/4 van de prijs kom je met de G2 toch een aardig eind qua instellingen en fotokwaliteit...

Pagina: 1