Toon posts:

Snelheids verschil tussen managers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi there,

Na geintresseerd een aantal artikelen over KDE 2,3 en Gnome 1 en gelezen te hebben vroeg ik me af op welke fronten de verschillende desktop managers sneller zijn.

Is bv. WindowMaker sneller met het afspelen van een DivX mbv Xine dan wanneer je dezelfde film met Xine onder Enlightenment, Gnome of KDE gebruikt?

Of maakt het niet uit voor de snelheid en gaat het slechts over de snelheid waarmee de widgets en themes geladen worden.

In princiepe maakt het natuurlijk niet uit. MS :r dus wie een stabiel systeem wil moet zowiezo Linux nemen. Wie-o-wie heeft antwoord op de bovenstaande vragen?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op donderdag 14 maart 2002 14:08 schreef DonzigEendje het volgende:
Na geintresseerd een aantal artikelen over KDE 2,3 en Gnome 1 en gelezen te hebben vroeg ik me af op welke fronten de verschillende desktop managers sneller zijn.
[persoonlijk]
GNOME1.4 het snelst, dan KDE 2. KDE3 nog geen ervaring. GNOME2 ook niet.
[/persoonlijk]
Is bv. WindowMaker sneller met het afspelen van een DivX mbv Xine dan wanneer je dezelfde film met Xine onder Enlightenment, Gnome of KDE gebruikt?
Een DivX moet toch altijd even snel afspelen :?
In princiepe maakt het natuurlijk niet uit. MS :r dus wie een stabiel systeem wil moet zowiezo Linux nemen. Wie-o-wie heeft antwoord op de bovenstaande vragen?
-1, Troll
Niet echt waar heh :z Er is ook nog FreeBSD, BeOS, QNX, AtheOS, om maar wat te noemen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk hoort een DivX altijd even snel te spelen. Alleen is dat niet altijd het geval :'(. Zo heb ik zelf gemerkt dat onder WindowMaker bijna alle DivX films vloeiend afgespeeld kunnen worden tewijl dit onder Enlightenment niet het geval is.

Ik neem aan dat een programma zoals Xine direct je videokaart aanspreek voor miximale snelheid, of is dit niet het geval? En zou het daardoor kunnen dat onder Enlightenment de films af en toe haperen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het zou hooguit kunnen zijn dat sommige DE's meer geheugen en CPU-power vreten dan andere, waardoor er minder beschikbaar blijft voor bijvoorbeeld het kijken van een DivX-bestand. Met een redelijk nieuw systeem (zeg: ca. 500MHz CPU en 128MB RAM of meer) zul je dat echter niet of nauwelijks merken. Ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad met mijn Athlon Classic 700@770.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Wat me ook op valt is dat er altijd een proces kdm-idled op de achtergrond draaid. En wanneer ik dit proces kill dat dat ook behoorlijk wat scheelt in oa proc gebruik waardoor de films dus beter lopen. Wat is dit proces en hoe zorg ik ervoor dat hij nietmeer gestart wordt. Als je naar de naam kijkt zou je denken dat het een Kde process is maar ik krijg hem ook wanneer ik Gnome/WindowMaker of Enligtenment gebruik en ik geen kde programma gestart heb.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

KDM is de loginmanager die je krijgt bij het opstarten en onderdeel van KDE. Waarschijnlijk start je met KDM je desktopomgeving op, dat kan ook best GNOME zijn. Overigens gebruik ik hier zelf ook KDM (i.c.m. twm) en ik heb geen proces zoals jij...bij mij is er wel een KDM op de achtergrond, maar die neemt 0.0% CPU en 0.1% mem, dus dat is ook niet schokkend...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Het kdm-idled proces dat ik krijg (ik gebruik idd KDM) gebruikt op sommige momenten 0.1% maar op sommige momenten wel 80%, je snapt dat hierdoor de films behoorlijk haperig gaan lopen. De enigste methode is dat kdm-idled killen, maar na verloop vantijd is het process vanzelf weer terug.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Moet het niet 'kpm-idled' zijn?

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er een verschil is qua DivX bekijken tussen Enlightenment en Windowmaker...

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt gelijk het is idd kpm-idled. Wat is dit proces, wat doet het en waarom wordt het steeds gestart. Het gebruikt soms 40% van me processor.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Kernel-daemon die idle CPU cycles opslorpt (om vervolgens HLT te doen iirc).

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op vrijdag 15 maart 2002 11:37 schreef deadinspace het volgende:
Kernel-daemon die idle CPU cycles opslorpt (om vervolgens HLT te doen iirc).
Zou je dit iets verder kunnen toelichten, ik heb nl. ook al vaak naar dit proces gekeken en me afgevraagd waarom het draait? Dit antwoord begrijp ik niet helemaal...... :?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Je kunt een eigen kerneltje bakken zonder deze kpmd erin. Dan moet je de optie "idle calls when idle" uitzetten. Kernel 2.4 lijkt een niet 100% werkende kpmd te hebben. Ik moest het op mijn P200 ook uitschakelen omdat hij al mijn CPU-kracht opvrat.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 15 maart 2002 12:01 schreef x-wolf het volgende:

[..]

Zou je dit iets verder kunnen toelichten, ik heb nl. ook al vaak naar dit proces gekeken en me afgevraagd waarom het draait? Dit antwoord begrijp ik niet helemaal...... :?
Het idee is dat hij tegen de computer zegt dat hij niets te doen heeft. Dan kan de cpu bijvoorbeeld besluiten om langzamer te gaan draaien, in slaapstand te gaan, of andere dingen van die strekking.
Pagina: 1