Toon posts:

[mysql] tabellen koppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een tabel1 waarin een aantal velden een vast id hebben(als ze niet voorkomen is het id gelijk aan 0). Die id's zijn gelijk aan de id's(15 in totaal) in een andere tabel2, waaraan voor elk id een naamveld is gekoppeld.

Deze id's wil ik nu koppelen aan elkaar. Met een join kan ik dit niet doen, denk ik, want ik heb met meerdere relaties te maken, hoe los ik dit het beste op? Ik kan ook voor elk id een aparte tabel maken(ipv van 15 id's in één tabel), maar dat lijkt me niet de juiste oplossing.

Verwijderd

hoe is die relatie in die tabellen?

one tot one?
many to one?
one to many?
many to many? ;)

Verwijderd

Topicstarter
many to many in dit geval.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Ga eerst eens normaliseren.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
many to many doe je met een nieuwe tabel met twee kolommen waarin je de id's van beide te koppelen tabellen koppelt:

id_tabel1
id_tabel2

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 13:22 schreef dusty het volgende:
Ga eerst eens normaliseren.
True :+

Maar geef even een globaal overzicht van je tabellen en wees iets concreter in je vraag.

Verwijderd

Topicstarter
ik had een tabel met een aantal velden teveel, dus nu ga ik het inderdaad anders doen, het verhaal was niet helemaal goed genormaliseerd idd. ik sloop die velden eruit, stop ze in een andere en koppel de inhoud aan de unieke id van de gesloopte tabel, dan moet het goed gaan.

tabel 1
id
iditem1
iditem2
iditem3

tabel2
id
naam

ik wilde die iditems koppelen met de id's van tabel2, maar nu sloop ik de iditems eruit en gooi die in een aparte tabel samen met het id uit tabel 1

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Hoe bedoel je velden die een vast ID hebben?
Klinkt niet erg logisch. Mogen we jou als beginnend database gebruiker betitelen, of begrijpen we het gewoon verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
het is gelukt, ik heb een extra tabel die de id's van beide koppelt en nu werkt het
Pagina: 1