aan mijn am386dx40 brand ik mijn poten al na een uurtje..
De mijne was ook een AMD, stond 24/7 aan als BBS-Server, maar nog nooit warmer geweest dan 41.9'C (er zat jarenlang een thermometer op geplakt - en ik hield met een stickertje op de kast bij wat de maximum temperatuur was die hij behaalde).
De 386 en 486 Intel's die ik later kreeg hadden een iets hardere behuizing die ook iets koeler leken te zijn, echter nooit gemeten...
Daarintegen, de Cyrix 386DX-33 werd wel een stuk warmer (richting 50'C) dan de AMD386DX-40, vandaar dat de Cyrix als Desktop werd ingezet en de AMD als BBS-Server.
Maar los van het feit of een 386 heet wordt, is de koelvoet pas "verplicht" geworden met de 486. En: Extra koeling kan geen kwaad als je toch nog een koelvoetje hebt liggen...
Over Passieve koeling:
Een kennis zijn oude PC heeft een AMD K6-2 333Mhz CPU met Matrox G200 videokaart, beiden passief gekoeld, er is alleen gekozen voor taktische plaatsing van de voedingsventilator (de enigste ventilator in de hele kast) door de 'designers' van Compaq. Die PC staat nu ook al 4 jaar te tuffen als 24/7 Downloadbak.