Toon posts:

368 cooling??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey,

heey. ja niet echt overklok baar maar daar gaat hem mij niet om.

Ik wil een 368 graag als een router willen. Moet ik een 386 CPU ook cooling. het liefst met een pasive cooling.

en moet ik de voeding ook koelen

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Simpel heatsinkje moet voor je 386 genoeg zijn.

De voeding hoef je niet te koelen, alleen een keer goed schoonmaken zodat alle stof en dergelijke er uit is, dat i.v.m brandgevaar.

Succes

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CPU hoef je niet te koelen, in de voeding zou ik wel een fan laten zitten.

edit:
[quote]
Op donderdag 14 maart 2002 12:25 schreef RAJH het volgende:
Simpel heatsinkje moet voor je 386 genoeg zijn.

De voeding hoef je niet te koelen, alleen een keer goed schoonmaken zodat alle stof en dergelijke er uit is, dat i.v.m brandgevaar.

Succes
[/quote]

heatsink op een 386?, dat is nergens voor nodig!(op 486DX hoeft zelfs nog geen heatsink).

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op donderdag 14 maart 2002 12:25 schreef SH007 het volgende:
CPU hoef je niet te koelen, in de voeding zou ik wel een fan laten zitten.

edit:

[..]

heatsink op een 386?, dat is nergens voor nodig!(op 486DX hoeft zelfs nog geen heatsink).
offtopic:
Mijn 486 had al wel een heatsink >:)

Verwijderd

Veiligheidlijn:
386/486 tot en met 40Mhz - geen koelvoetje, geen ventilator
486 tot en met 66Mhz - koelvoetje, geen ventilator
486 hoger dan 66Mhz - koelvoetje, met fan.

Ter indicatie: een 486DX4-100Mhz heeft jarenlang dienst gedaan op een bedrijf als desktop-PC, en toen hij aan mij afdankt werd, zag ik dat hij al die tijd zonder koelvoet, en zonder ventilator had gewerkt... Er staat bovenop de processor geschreven: Heatsink + Fan required.

Op m'n 386DX-40Mhz heeft nooit een heatsink gezeten, temperatuur was daar ook niet naar, maar toen ik de frontsidebus kristal verving om op 50Mhz FSB uit te komen, heb ik voor de zekerheid met secondenlijm een recycle koelvoetje erop gelijmt...

Succes met die 386, en vergeet niet dat je Bios een hoop dingen niet kan, die huidige PC's wel kunnen: Plug&Play en Grote Harde Schijven zijn de grootste missers.

De voeding zal je wel op een rustig pitje kunnen laten draaien, 120-200Watt is zat voor het complete systeem, dus de ventilator kan dan wel op 7 a 9Volt.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:25

JWO

[off topic]

aan mijn am386dx40 brand ik mijn poten al na een uurtje..

[/offtopic]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ja
misschien zijn amd 486 ook rete heet
ik kan mijn handen er ook niet aan houden zonder cooler
de intels minder misschien

Tweakers Discord

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:11

Gallus

Cheesy

Nou, m'n Intel 486DX4-100 heatsink is wel erg heet. Maar dit schijnt zo te horen.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Verwijderd

aan mijn am386dx40 brand ik mijn poten al na een uurtje..
De mijne was ook een AMD, stond 24/7 aan als BBS-Server, maar nog nooit warmer geweest dan 41.9'C (er zat jarenlang een thermometer op geplakt - en ik hield met een stickertje op de kast bij wat de maximum temperatuur was die hij behaalde).

De 386 en 486 Intel's die ik later kreeg hadden een iets hardere behuizing die ook iets koeler leken te zijn, echter nooit gemeten...

Daarintegen, de Cyrix 386DX-33 werd wel een stuk warmer (richting 50'C) dan de AMD386DX-40, vandaar dat de Cyrix als Desktop werd ingezet en de AMD als BBS-Server.

Maar los van het feit of een 386 heet wordt, is de koelvoet pas "verplicht" geworden met de 486. En: Extra koeling kan geen kwaad als je toch nog een koelvoetje hebt liggen...

Over Passieve koeling:
Een kennis zijn oude PC heeft een AMD K6-2 333Mhz CPU met Matrox G200 videokaart, beiden passief gekoeld, er is alleen gekozen voor taktische plaatsing van de voedingsventilator (de enigste ventilator in de hele kast) door de 'designers' van Compaq. Die PC staat nu ook al 4 jaar te tuffen als 24/7 Downloadbak.

Verwijderd

Topicstarter
Ok tnx.

Mijn Amd1600+ moet jammer genoeg niet gekoeld.
Maar ik ga het eens proberen. lekker al servertje die CPU word toch bijna niet gebruikt toch? :P

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 15:18 schreef itstim het volgende:
Ok tnx.

Mijn Amd1600+ moet jammer genoeg niet gekoeld.
Maar ik ga het eens proberen. lekker al servertje die CPU word toch bijna niet gebruikt toch? :P
me athlon wordt pas warm als je daar je flikken op legt heb je een mooie brandplek :D

Verwijderd

Waterkoeling of een zalman heatsink moet wel voldoen, gooi er anders voor de zekerheid nog een paar casefans bij :+

Maar ff serieus, waarom zou je een 386 met meer dan een heatsink koolen?

edit:

Enne, voeding koelen? Nog nog nooit van gehoord...

Verwijderd

ik zat wat met mijn openlucht p60 te klooien, maar ik vond em zonder fan toch behoorlijk warm worden...

Verwijderd

Topicstarter
Voeding coolen.

Ik had een een voeding die nogal warm werd als ik de fan in de voeding uit zettu

Verwijderd

voeding+CPU+CASE.

Dan weet je zeker dat je het hebt geprobeerd >:)

Maar waterkoeling....... zou dat overdreven zijn?? :)

Verwijderd

Oeps, ik begreep het volgens mij verkeerd...je wilt de fan in de voeding ook weghalen?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 22:27

FastBunny

Give it the Works !

Gewoon geen koeler op zetten is niet nodig :) Je voeding niets aan doen, en extra fans is niet nodig. Mijn 1e pc een 386sx 16MHz (ding van 1 bij 1 cm >:)) heeft ook geen koeling. En mijn FreeSCO router is een 486DX2 66 die heeft een passief koellichaampje dat een beetje warm wordt maar nog goed vast te houden :) En die staat ook 24/7 aan :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoelde ook de fan in de voeding. kan ik die ook uitzettu

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op vrijdag 15 maart 2002 11:20 schreef itstim het volgende:
ik bedoelde ook de fan in de voeding. kan ik die ook uitzettu
Het is beter om die aan te laten.
Wel zou je die fan op 7 volt kunnen laten draaien, dit heb ik ook gedaan met mijn router (voeding 200W)(Cyrix M-II 300) en die is er niet echt warmer van geworden.
Maar nu hoor ik hem bijna niet meer. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Pagina: 1