IIyama monitor schoonmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 489 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Ik heb sinds een week een IIyama HM704UTC, alleen er zitten een paar vlekken op het scherm, dus tijd voor een kleine schoonmaakbeurt.

In de FAQ staat dat IIyama adviseert om Screen 99 te gebruiken om het scherm schoon te maken, maar dat heb ik natuurlijk niet in huis. Dit zou ik moeten gebruiken omdat het coatingvriendelijk is, maar wat is precies de "coating" ?

Bij mijn scherm (een DiamondTron M2 beeldbuis heeft) heb je eerst het glas waarop het beeld geprojecteerd wordt om het zo maar even te zeggen, en daarvoor zit nog een soort glasplaat. Is dat soms de coating ?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

Nee, de coating is gewoon een heel dun laagje wat op de beeldbuis zit, dwat voor spul het precies is weet ik niet, maar het is wel zo dat je het met de verkeerde schoonmaakspullen eraf kan wassen, en dat wil je niet.

Verwijderd

Ik maak mijn monitor altijd schoon met een vochtige theedoek en maak het daarna met een droge theedoek weer schoon.

Werkt perfect en veroorzaakt gen krassen ofzo.

A902Mt..beruchte 451 :D

• AntonicKnight
  • Laatst online: 01-09-2025
Precies, al die dure spullen heb je helemaal niet nodig om gewoon wat schoon te maken. Zo zegt bv. Logitech dat je een of andere alcohol moet gebruiken om de muis schoon te krijgen, maar je kunt het gewoon zonder doen.

MacBook Pro (mid-2010) || 2.4 GHz Core 2 Duo || 2x2GB || 64 GB OCZ Vertex + 640GB Samsung HM641JI || Eizo S2232WE-BK || Bose Companion II

Verwijderd

Nooit een monitor schoonmaken met een vochtige doek, de coating schijnt hier niet tegenkunnen omdat water ook geleid. Deed het vroeger ook altijd met een vochtige doek maar hierdoor is wel mijn monitor eraan gegaan. Alle monitorfabrikanten geven dit ook aan. Ook toen ik mijn monitor kocht van iemand die monitors behandelden alsof het kinderen waren kreeg een halve beroerte toen ik zei dat ik monitors met een vochtige doek schoonmaakte.

Inderdaad er hoeven geen krassen te onstaan met een vochtige doek en droogmaken met een theedoek. Maar het is gewoon erg slecht voor de coating.

Waarom je dure monitor niet goed onderhouden als je hem toch bijna nooit schoon hoef te maken. Waarom bespaar je die paar euro`s ?

Monitor fabrikanten geven dit niet voor niets aan. Monitorfabrikanten verdienen er echt niks aan hoor als je speciale producten gebruikt die ervoor zorgen dat je monitor goed onderhouden blijft.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
doe het altijd gewoon met m'n trui oppoetsen :Y)

kortom, droge doek nemen en poetsen.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Glassex? No problem :D

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 15:36

star-saber

Ryzen

glassex is ook nie echt top spul

buurman z'n vrouw maakte ook een keer z'n monitor schoon ermee
liet het er eits te lang opzitten

weg coating

een deel ervan dan

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op donderdag 14 maart 2002 17:22 schreef star-saber het volgende:
glassex is ook nie echt top spul

buurman z'n vrouw maakte ook een keer z'n monitor schoon ermee
liet het er eits te lang opzitten

weg coating

een deel ervan dan
Ben ook erg bang dat mijn moeder dat gaat doen met mijn net nieuwe LG :{ Heb haar al gewaarschuwt. Btw, ik doe het zelf met een heeele zachte doek.

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik maak mijn Vision Master Pro 17 al jaren schoon met een theedoek met een klein beetje glassex op de theedoek, niks geen probleem en nog altijd volledig krasvrij.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Precies. Glassex is prima.
Spuitje erop, afvegen en klaar is klara.

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Glassex is dus funest voor deze monitor. Voor een normale, à la.
Ik gebruik een brillendoekje, die zijn lekker zacht. Alleen ben je wel hard aan het poetsen...

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• CyberTijn
Ok, hartelijk bedankt voor alle adviezen! Ik ga vanmiddag mijn hagelnieuwe monitor dus eventjes voorzichtig proberen schoon te maken met een zachte theedoek met wat water.

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Ik maak mijn iiyama niet schoon.
Want wat als je toch een beschadiging veroorzaakt, dan kun je je zelf wel voor je kop slaan.

En hoe wordt een monitor smerig, doordat mensen (of die kleine monstertjes :)) met hun vingers aan de plaat zitten.
Zo van: "Owwwww, je bedoelt dit woord in het document".

And The Only One

• Fireman
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Ik gebruik een microvezeldoekje, perfect en niet duur. Gewoon tekoop bij de AH voor ca €2,50

Lees deze twee artikelen eens.

http://www.reformatorischdagblad.nl/weet/010724weet02.html

http://www.geocities.com/joke_vermaak/microvezeldoekje.html

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Ik heb sinds eergisteren een iiyama vision master pro 512. mooi groot scherm, maar er lopen twee hele kleine lijntjes horizontaal over me scherm. Zullen wel plakbandrandjes zijn..ze gaan ook niet weg met glassex...misschien eens met wat thinner en een schuursponsje proberen.

:)

• Fireman
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op vrijdag 15 maart 2002 13:41 schreef username77 het volgende:
Ik heb sinds eergisteren een iiyama vision master pro 512. mooi groot scherm, maar er lopen twee hele kleine lijntjes horizontaal over me scherm. Zullen wel plakbandrandjes zijn..ze gaan ook niet weg met glassex...misschien eens met wat thinner en een schuursponsje proberen.

Lachebek dat meen je niet ;) Aan die twee lijntjes hangt iets op aan de binnen zijde van het scherm, vraag me niet wat exact. Als ik het hoor weet ik het wel weer.

En als je toch aan de slag gaat met Thinner en een schuursponsje, pak dan gelijk ook een slijptol om het goed weg te halen :+

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-02 21:53

Die twee strepen zijn voor de ophanging van je scherm. Heb je nodig.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 20:41
op m'n werk hebben we een spuitbus met een "foam cleaner" speciaal voor kunstof en gecoate oppervlakken. Dat werkt perfect. Thuis heb ik een spray van Polaroid die speciaal gemaakt is voor gecoate kunstoffen en glazen lenzen, dat is ook wel veilig voor je IIyama (ik maak hem er al 2 jaar mee schoon).

/Remco

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Verwijderd

een zandstraler wil ook wel eens wonderen verrichten.

dus die streepjes heb ik nodig..ik vond ze al zo hardnekkig.

• MegaJurk
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Jij hebt je goed laten voorlichten :P

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Op vrijdag 15 maart 2002 13:49 schreef klwong het volgende:

[..]

Die twee strepen zijn voor de ophanging van je scherm. Heb je nodig.
Dacht dat die 2 strepen/draden er voor zorgen dat het dradenmasker strak worden gehouden. Zo dat je geen misvormt beeld krijgt.

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Op zaterdag 16 maart 2002 23:55 schreef O.D.Smolik het volgende:

[..]

Dacht dat die 2 strepen/draden er voor zorgen dat het dradenmasker strak worden gehouden. Zo dat je geen misvormt beeld krijgt.
Dat heet nou diamontron
Zorgt voor een rustiger beeld :P

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Op zaterdag 16 maart 2002 23:59 schreef gjrebels het volgende:

[..]

Dat heet nou diamontron
Zorgt voor een rustiger beeld :P
Of ook wel Trinitron genoemt van de concurrent Sony :).

And The Only One

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07-2025
Een jaar of 2 geleden zat ik met hetzelfde probleem en mn toen gloedjenieuwe VM Pro 450. Ik heb toen naar IIyama gemaild of glassex te gebruiken was als schoonmaakmiddel. Het antwoord-mailtje heb ik helaas niet meer, maar ik ken het nog helemaal uit mn hoofd:
glassex kan
:D :+

Aangezien mn coating er nog op zit schijnt het wel te kloppen. Maar goed, andere beeldbuis kan een andere coating zijn, blijft uitkijken natuurlijk.

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 00:04 schreef Diamon het volgende:

[..]

Of ook wel Trinitron genoemt van de concurrent Sony :).
username77, die lijntjes krijg je never nooit weg, en ik hoop voor je dat je nog niet te veel krassen gemaakt hebt met het proberen eraf te halen van die lijnen.

offtopic:
Gelukkig heb ik een plat scherm dat géén lijntjes heeft endat als enige écht plat is, ook van binnen. Ik heb dus een echte Flatron monitor *D

• CyberTijn
Kunnen we even op-topic blijven ?
En voor de minder intelligente tweakers, username77 zit maakt maar een geintje, natuurlijk gebruikt ie geen glassex / schuursponsje ofzo |:(

Verwijderd

Over die horizontale lijntjes, Ik ga ook de Iiyama HM704UTC kopen, en ik heb gehoord dat daar ook 2 van die lijntjes in zitten.

Storen die lijntjes heel erg? Is het een reden geen diamondtron monitor te kopen?

Zitten die lijntjes boven een onderaan gewoon of zitten ze in het midden van het scherm? :?

Thx

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07-2025
Op zondag 17 maart 2002 10:49 schreef killuminati007 het volgende:
Storen die lijntjes heel erg? Is het een reden geen diamondtron monitor te kopen?
Mij absoluut niet. Eigenlijk zie ik ze alleen als ik ze wil zien :) Maar sommigen maken er wel een (groot) probleem van, nogal overdreven imho.
Zitten die lijntjes boven een onderaan gewoon of zitten ze in het midden van het scherm? :?
Op 1/4 en 3/4 van het scherm.

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
we raken steeds meer offtopic
ik wil ook wel ff serieus weten wat nou wel kan en niet.

en dan zitten er van die mensen tussen die zeggen dit en dat kan en ook nog "leuke" grapjes over schuursponsjes en daarbij komt ook weer glassex.

kortom, de grens raakt zoekt wat net wel en niet kan .....

beetje vervelend, vooral als de vraag serieus is en diegene het nou echt wil weten...

• CyberTijn
Op zondag 17 maart 2002 10:49 schreef killuminati007 het volgende:
Over die horizontale lijntjes, Ik ga ook de Iiyama HM704UTC kopen, en ik heb gehoord dat daar ook 2 van die lijntjes in zitten.

Thx
De 2 lijntjes kun je wel zien op een witte achtergrond, ik draai bijvoorbeeld 1280 x 1024 @ 85 hertz, en als ik op GoT zit zijn de zijkanten van het scherm wit natuurlijk, en daar zie je het wel duidelijk.

Maar verder heb ik er echt geen problemen mee, en in games zie je ze al helemaal niet.

Zie die lijntjes maar als een symbool van kwaliteit

Verwijderd

Ja maar nu weet ik nog steeds niet wat nou het beste spul is om mijn monitor mee schoon te maken.
Wil hem nl wel heel laten :P
Er zitten nl een paar vinger vlekken op :(
En die moeten er af gvd is nl kei irri tand met gamen

• CyberTijn
Op zondag 17 maart 2002 12:00 schreef bopitje het volgende:
Ja maar nu weet ik nog steeds niet wat nou het beste spul is om mijn monitor mee schoon te maken.
Wil hem nl wel heel laten :P
Er zitten nl een paar vinger vlekken op :(
En die moeten er af gvd is nl kei irri tand met gamen
Ik hem hem gisteren schoon gemaakt met een zachte doek met een beetje lauw water.
Daarna meteen schoongeveegd met een droge zachte doek.

En in de handleiding van mijn HM704UTC staat:
Het wordt aanbevolen een zacht doekje te gebruiken om vlekken (zoals vingerafdrukken) van de beeldbuis te verwijderen.

Verwijderd

ok ik ga het is proberen krijg je dan geen strepen???

• CyberTijn
Op zondag 17 maart 2002 12:17 schreef bopitje het volgende:
ok ik ga het is proberen krijg je dan geen strepen???
Nee hoor.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gebruik altijd een droge, antistatische doek die men ook gebruikt om platen mee schoon te maken. Werkt altijd fantastisch. Geen risico met water of op krassen..

Mocht het nodig zijn - is hij dan nog niet schoon (de CRT) - dan gebuik ik een zacht doekje dat heel licht is bevochtigd. Volgens mij is dit maar 0 tot 1 keer voorgekomen.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Wat hierboven door "Expander" gezegd wordt, is hoe met moet:
Probeer eerst een droge hele zachte doek of doekje, zoals bijvoorbeeld een brillendoekje en als er dan nog vlekken op zitten, gebruik dan een zachte doek of doekje die heel licht bevochtigd is met water. Gebruik in ieder geval nooit schoonmaakmiddelen. Gebruik alleen water indien nodig. Ik geef een linkje op naar de handleiding van mijn Eizo 19" T765 waarin bij het onderwerp "Cleaning" staat dat je eerst een droge zachte doek moet proberen en anders een licht bevochtigde hele zachte doek.
http://www.eizo.co.jp/welcome/products/umeng/t765um.pdf
Zelf gebruik ik ook wel eens heel zacht wc papier (de duurste van Kleenex met ongeveer 26 lagen ) i.p.v. een hele zachte licht bevochtigde doek. Direkt na het wrijven met dit bevochtigde hele zachte wc papier, moet je het dan meteen droogmaken met of een hele zachte doek /doekje of met dit hele zachte wc papier. Gebruik nooit hard (zoals je wel weet van dat verveldende grijze papier) wc papier maar alleen het allerduurste. Of gebruik alleen een zachte doek.
Hieronder nog even het citaat uit de Eizo handleiding:

• CyberTijn
Vaak is het ook zo dat je eventuele vlekjes op je monitor niet ziet.

Alleen als mijn monitor uitstaat, en ik laat het zonlicht erop vallen dan kan soms wat vlekjes vinden. Laatste tijd zitten er wel veel vlekjes op aangezien ik verkouden ben en hoesten tegen je monitor maakt hem er ook niet schoner op ;)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik maak mijn monitor(en) serieus schoon met Glassex en dat gaat serieus prima.

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
ik poets me monitor altijd met glassex
en van die keukendoekjes (wc papier spul)

werkt perfect coating en alles zit er nog op

iiyama vmp452

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:33
Ik maak m'n monitor altijd schoon met screen 99.
Werkt perfect, en is niet eens zo gek duur (9 euro ofzo voor 400ml spuitbus)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• epjwpsvk
  • Laatst online: 31-03 08:42
ik heb kleine krasjes op mijn Iiyama monitor. kan ik die met een of ander spul weer weg krijgen? ook heb ik vochtige doekjes voor het scherm schoon te maken maar als ik dat gebruik dan krijg ik overal op mijn beeldscherm olie achtige kleuren en dus heb ik het toch maar met een natte doek schoongemaakt en dat werkte wel goed.

AMD Athlon64 2800+, Asus K8V, 2x 512MB PC3200 DDR SDRAM (PMI), (2x Hitachi Deskstar 7K250 80GB (7200RPM, SATA, 8MB) Raid 0, Club3D GeForce FX5900 XT 128MB

• epjwpsvk
  • Laatst online: 31-03 08:42
krijg ik nog reactie of moet ik maar effe een topic openen over het wegkrijgen van krassen op je monitor?

AMD Athlon64 2800+, Asus K8V, 2x 512MB PC3200 DDR SDRAM (PMI), (2x Hitachi Deskstar 7K250 80GB (7200RPM, SATA, 8MB) Raid 0, Club3D GeForce FX5900 XT 128MB

• J0YR1D3R
  • Niet online
Op dinsdag 19 maart 2002 12:06 schreef epjwpsvk het volgende:
ik heb kleine krasjes op mijn Iiyama monitor. kan ik die met een of ander spul weer weg krijgen? ook heb ik vochtige doekjes voor het scherm schoon te maken maar als ik dat gebruik dan krijg ik overal op mijn beeldscherm olie achtige kleuren en dus heb ik het toch maar met een natte doek schoongemaakt en dat werkte wel goed.
Dat van die olie achtige vlekjes krijg ik ook als ik die vochtige doekjes gebruik. Dit was bij mijn eerste LG 795FT+ zo. Nu heb ik besloten om alleen nog maar droge (zachte) doekjes te gebruiken voor het reinigen van mijn nieuwe beeldbuis. Ik weet niet of je die krasjes weg kan halen, het kan zijn dat het krasjes lijken en er in werkelijkheid een stukje coating weg is. Ik geef je in ieder geval als tip dat je niet echt hard moet gaan boenen, je kan het dan alleen maar erger maken.

Verwijderd

Ik gebruik hier een speciaal brillendoekje om mijn monitor schoon en vetvrij te houden. Zijn bij de opticien te halen.
Deze doekjes zijn niet vochtig, en zijn van een appart soort stof gemaakt.

• freddifish
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

ik kreeg bij mijn EIZO monitor op mijn werk een speciaal monitordoekje (lijkt op brillendoekje) die gebruik ik altijd thuis voor mijn IIYAMA 451 :)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Ook ik wilde mijn monitor schoonmaken ik heb een master 450
en ik heb gewoon een mailtje gestuurd en dit was het antwoord:

Een zachte doek (bv een theedoek) licht bevochtigen met alleen water of dezelfde doek maar dan in combinatie met Screen 99 van Kontakt Chemie.
Absoluut geen spiritus, glassex of iets dergelijks gebruiken daar deze
de coating aantasten.

Met vriendelijke groet,

Iiyama benelux b.v.
Serge Verhoeven

zow dit lijkt me dus wel duidelijk ;-)

• freddifish
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

en spuug, dat gebruik ik altijd om kleine spetjes van vochtig praten (van anderen :D ) weg te poetsen ?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

jiff!

• SkoolieDie
  • Niet online
Jesusmina, hebben we het over billen afvegen of monitor schoonmaken ?
Koop gewoon een bus Screen 99 zoals al eerder gezegd. Is er voor gemaakt en gaat een leven lang mee. Bij elke elektronica zaak te krijgen

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 20:35 schreef freddifish het volgende:
en spuug, dat gebruik ik altijd om kleine spetjes van vochtig praten (van anderen :D ) weg te poetsen ?
En hoe haal je sperma vlekken nou het beste weg? :?

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:15
Ik heb ooit zo'n spuitbus screen 99 gekocht en het enige wat ik je kan zeggen is dat hij na een schoonmaakbeurt er weer perfect uitziet.

Het is een soort schuim wat je erop aanbrengt wat je vervolgens uitpoetst, dit uitpoetsen gaat wel erg stroef en moeizaam met screen 99.
Je krijgt namelijk tijdens het uitpoetsen eerst allemaal strepen die je vervolgens ook weer zorgvuldig weg moet poetsen.
Maar daarna heb je dan ook wel een scherm die er als nieuw uitziet.

Specs

Pagina: 1