Toon posts:

[AUTO] Laatste vragen :)

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
OK dan, heb eerst en vooral m'n budget aanzienlijk vergroot door ff niet aan m'n PC te upgraden (dan maar geen GF4) :)
Het volgende is besteld :

- Climax Bullet 300 2x150W Amp (achterspeakers)
- Climax Bullet 400 2x200W Amp (woofer)
- JBL GTO502 13cm voorspeakers 30W rms
- Climax D-240 Basskist
- Beyma Pole Position 692 6"x9"

Dit weekend gaan we alles inbouwen, maar dus nog een paar laatste vraagjes alvorens daaraan te beginnen.

Wat betreft aansluiten van de amp, de voeding moet dus zonder pardon rechtstreeks van de accu komen, zover zit ik al :)
Ik heb 12mm² kabel voor de voeding, is dit voldoende voor de 2 Amp's (dus van accu naar de eerste, en vandaar naar tweede, parallel of coz)? Heeft de volgorde ook belang, is het bv. beter de 300W amp voor de 400W te hangen of omgekeerd?

De amps hebben beide een low-pass, what the hell moet ik hiermee? :D
Is dit iets voor die subwoofer ofzo?
Over de subwoofer gesproken, hoe sluit je zo'n ding aan?
Ik weet dat ik de uitgangen moet bridgen en ik weet ook hoe, maar buiten dat, is er iets van signaalregeling oid dat moet ingesteld worden?

Verder wou ik ook jullie ervaringen met Climax vragen. Ik heb deze vooral genomen omwille van prijs, en ook omdat ik tijdens mijn zoektocht naar alle bovenstaande rommel de naam Climax behoorlijk veel tegengekomen ben.
En waarom ik niet zelf een basskist maak? ik heb twee linkerhanden ;)

TIA

Verwijderd

Toen ik mijn auto kreeg heb ik hem volgepropt met climax spullen maar na 4 maanden was echt alles kapot, het is net wat je wil bereiken het is leuk spul als je gewoon wat muziek wil hebben in je auto maar wil je echt bruut geluid in je auto verwacht er dan niet teveel van, bij mij begon mijn versterker eerst af te bladeren en daarna werd in 1 kanaal het geluid steeds minder en onzuiverder daarna terug naar remco-carsound geld terug gehaald en daarna naar een andere zaak en daar een caliber gehaald, niet te duur toch goed.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb nog nooit van Climax gehoord.

Je versterkers moet je op een voldoende dikke draad aansluiten. Of 12mm dik genoeg is durf ik niet zo een twee drie te zeggen, maar 't is in ieder geval een begin. Je pluskabel leg je van je accu naar achteren. Daar sluit je op het uiteinde een splitter aan en leidt je de twee vertakkingen naar elke versterker. De minkabel moet minstens even dik zijn als de pluskabel. Maak achterin een goed min aansluitpunt en leg dit punt aan dezelfde kant als waar de accu ligt in de auto (links of rechts). Lowpass is om alleen bassen door te laten, het hoog wordt eruit gefilterd. Ik hoop van ganser harte dat je versterkers ook een high pass mogelijkheid hebben. Dan kan je je sub kast al het laag laten pakken (low pass) en je andere speakers de rest laten spelen (high pass).

Overigens beetje raar dat je een enorme meuk aan spullen koopt en nu met elementaire vragen komt. Die had je jezelf beter eerst kunnen stellen, alvorens te kopen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:28
Goh, volgens mij hebben ze je flink gek gemaakt bij remco's! :)

(remco's == home of climax)

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02-2021
die 12 mm² is wel voldoende en idd rechtstreek van de accu af (wel zekering er tussen, vlak bij de accu). aan het eind een mooi verdeelblok en daaruit 2x10mm²naar de amp's toe(ook weer met zekering) Dus parallel. Low pass is zoals je al d8 voor de sub en die kun je op verschillende manieren aansluiten : gebrugd -aan- en +aan+
: gebrugd -aan+ en +aan-
hetzelfde kan ook niet gebrugd maar dat is een afrader.
hoe je ze aansluit ligt aan jezelf en hoe je het vind klinken

wekkel is me voor

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ja, alleen wel de belangrijkste opmerking vergeten, die jij wel maakt: de zekering. Plaats 'm, want je auto in de fik bij 120 (150?) km/u op de snelweg wil je niet hebben...

Verwijderd

Check even dit topic:
[topic=387070]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 11:05 schreef Wekkel het volgende:
Ja, alleen wel de belangrijkste opmerking vergeten, die jij wel maakt: de zekering. Plaats 'm, want je auto in de fik bij 120 (150?) km/u op de snelweg wil je niet hebben...
150 ;)

Maar ff serieus, alvast bedankt voor de antwoorden, helpt me wel vooruit. Dus een zekering aan de accu en dan nog aan elke amp een aparte zekering, 30~40A zeker?

En ik ben idd niet op zoek naar oorverdovend lawaai, het moet gewoon mooi genoeg klinken en het moet de hardere bassen deftig aankunnen (luister nogal veel Cypress Hill e.d. 8-) ) en ik denk wel dat ik wat dat betreft goed genoeg gekozen heb, tenslotte ben ik niet van plan aan compo's mee te doen ofzo :)
En er zat idd ook een high-pass op de amp's als ik me niet vergis, maar daar heb ik al info over gevonden, dus dat zit wel goed.

En Wekkel, waarom ik alles reeds gekocht had? Mja, ik wist best wel wat ik wilde, hoeveel ik wou uitgeven enzo, én ik wist dat ik zowiezo geen Sony moest kopen ;)
Nee, ik ben gewoon het ongeduldige type :+

Maar anyway, thnx again voor alle antwoorden, ze komen van pas :)
Kheb geen digicam, maar ik zal zien of ik wat kan regelen voor enkele pics,

grazi folks :)

edit:

Wekkel != Wemmel ;)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Op donderdag 14 maart 2002 11:06 schreef oki_doki het volgende:
Check even dit topic:
[topic=387070]
Die subs liggen er nog steeds.. Iemand?

Verwijderd

Je zegt dat je geen Sony moest kopen; waarom niet? Ik heb meer vertrouwen in Sony dan in Climax...

Maar nog even over je vragen.

12mm2 is (imho) krap bemeten, het spul kost echt geen goudgeld bij de Brezan (oid) en ik slaap zelf altijd prettiger bij de gedachte dat ik 25mm2 heb, met de helft van het vermogen dat je Climax spullen zeggen te produceren. (Echt, Climax, ik kan er nog steeds niet bij)

Na jaren stoeien met autoaudio ben ik overtuigd aanhanger van de 'doe het in 1 keer goed' beweging. Vandaar ook mijn aversie tegen Remco's en Climax rommel.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 11:38 schreef Wekkel het volgende:
Die subs liggen er nog steeds.. Iemand?
I think not. :+

Just kidding, ik heb ook nog spullen liggen waarvan ik de herkomst liefst vergeet.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:28
Qua prijs/prestatie zal dat climax spul niet slecht zijn. Maar meer geld zouden ze er ook niet voor kunnen/mogen vragen naar mijn mening.

Sony is in mijn ogen ook niet echt je van het, en voor die prijzen die ze ervoor vragen word je al helemaal niet happy...

(dus, climax zal mijn voorkeur hebben)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anders wordt het de vuilstort.

Bij mij is het tegenwoordig ook "als je het doet, doe je het goed".

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 11:41 schreef Speedlaw het volgende:Na jaren stoeien met autoaudio ben ik overtuigd aanhanger van de 'doe het in 1 keer goed' beweging. Vandaar ook mijn aversie tegen Remco's en Climax rommel.
Yep! Ik koop liever iets minder spullen die goed zijn, dan een berg meuk. Goede spullen kun je uitbereiden, maar meuk moet je vervangen (=geld weggooien). Als ik jou was zou ik die bestelling cancelen en even verder kijken. Ik weet bijna zeker dat je voor hetzelfde geld betere apparatuur kan vinden. Die domme wijven van Remco hebben je goed gek gemaakt >:) .

Ik heb er een keer gehad dat ze heel beledigd waren toen ik zij dat ik nog even verder wilde kijken. Wilde ze weten waarom ik ze dan dingen had gevraagd en of ik het normaal vond om daarna zomaar weg te gaan. Het viel me mee dat ze me niet aanvielen en dwongen die Climax zooi te kopen. Uiteindelijk bij de Media Markt voor minder geld betere spullen gekocht (en ik leefde nog lang en gelukkig). :D

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De merknamen verdoezeld door vrouwenboezems, da's Remco :P

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 13:20 schreef Wekkel het volgende:
De merknamen verdoezeld door vrouwenboezems, da's Remco :P
Maar 't waren wel lekkere boezems... :P
K, CLimax is dus bagger, bestelling gecancelled.
Dit stoort me wel, ik moet 300km/dag doen en ik zit ondertussen al 3 weken zonder muziek in me auto, en een draagbare radio heb ik niet ofzo... :-/

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Gewoon even 100-200 euro extra sparen. Dan zit je al in betere klassen en voor een Sony versterker hoef je je neus echt niet op te halen. De speakers moet je wel mijden als de pest (die Xploid dingen dus).

Even geduld, de BOOOM komt vanzelf. :P

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 17:41 schreef SM-DoubleD het volgende:[..]K, CLimax is dus bagger, bestelling gecancelled....
Verstandig en dapper van je :D . Waarom begin je niet met radio/cd speler met één of twee paar goede speakers. Dan kun je er altijd nog exra versterkers en woofers bijkopen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 20:48 schreef Raampie het volgende:

[..]

Verstandig en dapper van je :D . Waarom begin je niet met radio/cd speler met één of twee paar goede speakers. Dan kun je er altijd nog exra versterkers en woofers bijkopen.
Wel, als je het echt wil weten, kheb al 2 radio's en 1 paar speakers opgeblazen.
Tweemaal dankzij Richie Hawtin (Live @ Macumba, Madrid, een aanrader :)), en eenmaal thanks to tha Hill (Dr. Greenthumb :+ )
Daarom lijkt het mij aangeraden om iets te kopen dat zichzelf niet opblaast eens het in mijn handen komt :)

Via een collega op 't werk trouwens net een Pioneer GM-2000 versterker gekocht voor 50e *D, ding levert 300W peak of 2x 100 rms, past perfect bij die Beyma's :)

Ik ga trouwens toch maar een 25mm2 kabel voor de voeding nemen, het lijkt me idd niet al te prettig om vuur te vatten aan 150km/u, in veiligheid wil ik nog wel investeren :)

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

ik ben benieuwd wat je eigenlijk aan geld overhoud nu je het een en ander gecancelled hebt.. mischien dat we je een aardig suggestie kunnen doen?

dus wat heb je nog nodig en wat wil je er aan uitgeven ?? :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wat hierboven ook al staat: Media Markt. En dan met name de Duitse variant. Als je toch veel reist kom je vast wel eens in de buurt van een Duitse grens. Vooral de aanbiedingen die ze daar hebben kunnen je voor de prijs van die Climax eens een leuke Pioneer o.i.d. opleveren.

de betaler vervuilt

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 15:44

Flarrestein

Superworm Jim

Je hoeft echt geen gekke dingen te doen om een leuk geluidje in je auto te krijgen.
Begin met een aparte versterker voor speakers en subwoofer.
Goede radio is ook belangrijk natuurlijk.
Ik heb zelf het volgende:
Autoradio JVC Radio (ouder model 2x lijn uitgang)
Versterkers:
- Magnat 200W cont. voor JBL Subwoofer
- Magnat 2x40W cont. voor voorspeakers (2x JBL 10cm en 2x tweaters)
- Phoenixgold 2x 50W cont. voor achterspeakers (MTX 9x6" 150W max. 3-weg)
- Een kolerezooi bedrading (Vergis je niet in de kosten)
- Een voedingskabel van 10 kwadraat, met verdeelblok voor de versterkers. Kost dus ook mooi 50 eurojopen.
Alles bij elkaar nieuw zo'n 3500 gulden.
Ik heb het hier en daar voor een prikkie dus mij hoot je niet klagen.
Ook heb ik er nog een mstation bij (mp3 speler met 10Gb harddisk)

Je hoeft niet echt in een stuip te liggen voor goed geluid, zolan je maar geen rotzooi koopt.

Met wat leuk bekent spul..pioneer, JVC, VDO, of Sony kan je een perfect werkend en klinkend geheel opbouwen.

Kijk vooral wat er voor in de auto past..Formaat speakers bedoel ik dan. Hoe groter, hoe beter.

Shop eens voor een paar aanbiedingen hier en daar.

Succes

HIER !!! PAK AAN

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 01:25 schreef mollie het volgende:
ik ben benieuwd wat je eigenlijk aan geld overhoud nu je het een en ander gecancelled hebt.. mischien dat we je een aardig suggestie kunnen doen?

dus wat heb je nog nodig en wat wil je er aan uitgeven ?? :)
Wel, eens kijken.
89 en 119 voor die 2 versterkers, 149 van die basskist.
Is 360 totaal. Daar komt dan nog 180 bij van wat oude meuk die ik verkocht heb, en ik heb nog wel iets van een 200 voor 'onvoorziene prijsverschilen' ;)
Alles samen komt dat op 740, maar die moet niet per se op hoor.
Kheb gisteren dan trouwens ook die Pioneer amp gekocht voor 60 (mooie staat en al, goeie koop gewoon :)), dus ik heb nog 680 over.

Van die 680 moet ik dan wel nog een receiver + lader kopen, dus geschat dat dat me rond de 250 gaat kosten, heb ik dan nog 430 over voor :

- audiokabels (RCA enzo)
- sub-woofer/afgewerkte basskist (maar toch wel minstens eentje van ~250W rms)
- versterker voor sub
- 13cm voorspeakers

Heb ik voor dat bedrag hetgene ik wil? Ik moet absoluut geen Rockford hebben ofzo, gewoon harder en properder dan een standaard radio, en met sub :)

Wel jammer dat ik er m'n GF4 voor moet laten, maar jah, je moet je prioriteiten stellen hé ;)
Wat hierboven ook al staat: Media Markt. En dan met name de Duitse variant. Als je toch veel reist kom je vast wel eens in de buurt van een Duitse grens. Vooral de aanbiedingen die ze daar hebben kunnen je voor de prijs van die Climax eens een leuke Pioneer o.i.d. opleveren.
Ik passeer dagelijks op 10km van de NL grens en op ongeveer evenveel van de Franse (ben Belg btw), maar de Duitse? Nah ;)
Maar af en toe moet ik er idd wel zijn ja, zal er eeens kijken. Hebben ze een Media Markt in Achen of Koblenz?

En nogmaals, thnx voor de hulp :)

edit:

Geen euro-tekentjes :?

• mollie

mollie

kijk bij het uitzoeken van je radio wel of is versterkeruitgangen heeft,liefst 2

ok dus dan houden we 430 over ?

voorin 13 cm compo setje
ben je een beetje op budget kijk je voor bv kenwood
http://www.kenwood.nl/products/caraudio-list.asp?sif2=7&sif3=55&pid=228
zal zo rond de 130 euro uitkomen .. klinkt ok ,beeetje schel als je er veel vermogen opgooit maar zeker niet verkeerd voor het geld

kabel en de hele zooi is moeilijk te schatten wat het kost dus dat laat ik aan iemand anders over..pak goed spul maar maak het niet te gek!!!

woofer ongeveer 100/150 euro --->
ik denk dat je wel iets leuks van magnat/jbl/pioneer hebt moet je wel zelf een kist bouwen. rockford heb je 12 inch vanaf 150 euro maar 10 al weer iets goedkopen..Afbeeldingslocatie: http://images.cardomain.com/products/roc/ROCRFZ2410_2.jpg echt een aanrader ook al zeg je dat je geen rf wilt ;)

versterker
als je alleen je sub op een versterker wilt kan je eens kijken voor bv een lightning audio bolt versterker 150.2 kost meen ik 200 euro
Afbeeldingslocatie: http://images.cardomain.com/products/lit/LITB1502_1.jpg

www.lightningaudio.com

psies 430 euro maaaaaaaaar dan heb je dus nog geen kabels en mot je een kstje bouwen .. is allemaal kwaliteit en staat garant voor heeeeeel veel luisterplezier ;)mischien dat jemet die versterker nog wat kunt schuiven want die is niet echt goedkoop ..

remember het zijn allemaal maar suggesties dus ga vooral eens in een fatsoenlijke zaak kijken :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 15 maart 2002 10:42 schreef SM-DoubleD het volgende:

Maar af en toe moet ik er idd wel zijn ja, zal er eeens kijken. Hebben ze een Media Markt in Achen of Koblenz?
In Herzogenrath zit een Media Markt, is 10 kilometer boven Aachen. Daar hebben ze VEEEEL aanbiedingen voor Car-audio.

de betaler vervuilt

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Op vrijdag 15 maart 2002 12:22 schreef GA!S het volgende:

[..]

In Herzogenrath zit een Media Markt, is 10 kilometer boven Aachen. Daar hebben ze VEEEEL aanbiedingen voor Car-audio.
De MediaMarkt (in NL iig) heeft ook best veel 13cm speakers voor een leuke prijs. Ik denk dat je voor minder als die €130 leuke speakers kan kopen hoor

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 12:26 schreef Razorfist het volgende:[..]De MediaMarkt (in NL iig) heeft ook best veel 13cm speakers voor een leuke prijs. Ik denk dat je voor minder als die €130 leuke speakers kan kopen hoor
Ik ben zeer te vreden over mijn 13cm JBL GTR 5002 speakers (http://www.conrad.nl) voor in m'n auto (+ losse condensator om de lage tonen weg te filteren). Kost bij de MM slechts zo'n € 35,-! Geen verkeerde prijs lijkt mij. Ook mijn Kenwood radio (http://www.musicalcar.be/fr/fr_public/kenwood99/krc577r.html) heb ik er voor een zeer zacht prijsje op de kop getikt (fl. 275,-). Mijn achterspeakers (Magnat 140watt LS963: http://www.Magnat.nl) heb ik voor nog geen fl. 100,- bij Correct in Rotterdam gehaald. Nu ik mij Harman Kardon versterker er tussen uitgelaten heb klinkt het zelfs nog beter van voorheen. Goed geluid hoeft dus niet persee duur te zijn.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Op vrijdag 15 maart 2002 13:35 schreef Raampie het volgende:

[..]

Ik ben zeer te vreden over mijn 13cm JBL GTR 5002 speakers (http://www.conrad.nl) voor in m'n auto (+ losse condensator om de lage tonen weg te filteren). Kost bij de MM slechts zo'n € 35,-! Geen verkeerde prijs lijkt mij. Ook mijn Kenwood radio (http://www.musicalcar.be/fr/fr_public/kenwood99/krc577r.html) heb ik er voor een zeer zacht prijsje op de kop getikt (fl. 275,-). Mijn achterspeakers (Magnat 140watt LS963: http://www.Magnat.nl) heb ik voor nog geen fl. 100,- bij Correct in Rotterdam gehaald. Nu ik mij Harman Kardon versterker er tussen uitgelaten heb klinkt het zelfs nog beter van voorheen. Goed geluid hoeft dus niet persee duur te zijn.
Ik heb bij de mediamarkt dus de JBL GTR 4002 gehaald voor €35 (is 10cm.. die van jou zijn wsch de 13cm)... ik heb daar even staan luisteren en ik vond ze eerlijk gezegd beter klinken als een set Pioneer van €89 die ik bijna had gekocht.

• mollie

mollie

tuurlijk kan je voor veel minder dan 130 euro fatsoenlijke voorspeakers kopen maar dan heb je waarschijnlijk gewoon een simpele coaxiale speaker.. die kenwoods is een compo setje MET filter dan is 130 euro echt niet super duur.. is een beetje het minimum voor een composetje.. waarom voorspeakers pakken van 40 euro met een budget van 430 euro? maarja :) ieder zn eigen smaak, voordeel van zon composetje is dat je ook nog wat hoge tonen hoort als er iemand met zn benen voor de speaker zit.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 00:55 schreef mollie het volgende:
tuurlijk kan je voor veel minder dan 130 euro fatsoenlijke voorspeakers kopen maar dan heb je waarschijnlijk gewoon een simpele coaxiale speaker.. die kenwoods is een compo setje MET filter dan is 130 euro echt niet super duur.. is een beetje het minimum voor een composetje.. waarom voorspeakers pakken van 40 euro met een budget van 430 euro? maarja :) ieder zn eigen smaak, voordeel van zon composetje is dat je ook nog wat hoge tonen hoort als er iemand met zn benen voor de speaker zit.
Ja idd, gezien de andere speakers in me wagen best wel kwaliteit zullen zijn *kuch kuch*, heb ik niet echt zin om er speakertjes van 30 tussen te gaan hangen.
Kweet nie meer wie het gezegd heeft, maar ie had wel gelijk : als je't doet, doe het dan ineens goed :)

En daarbij, een composetje lijkt me wel wat, die aparte tweetertjes zijn best wel leuk :)
Met een beetje geluk passeer ik volgende week langs Duitsland en dan kan ik daar alvast eens zien voor een amp voor één of twee subs.

Morgen alvast de eerste amp erin, about f*cking time :)

Verwijderd

Zelf ben ik van compo-sets af gestapt. Ik heb er zelf een paar gehad en vrienden van mij ook, maar nu heb ik liever een goede 2-weg set. Vind ik toch beter uitgeballanceerd klinken dan een compo-set.

Die JBL's zijn erg goed anders had ik ze niet gekocht (kuch kuch). Zoals je kunt zien zijn ze bij de MM veel goedkoper dan bij de Conrad. Ik snap ook niet hoe de MM ze zo goedkoop kan aanbieden, maar denk door die prijs niet direct dat het slechtere speakers zijn. Ooit gehoord van een koopje? Dit is er dus één :) .
Pagina: 1