nut van een DV-videobewerkingskaart?

Pagina: 1
Acties:

• RedTop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2024
Dit wordt een ongelooflijk n00btopic... ik schaam me er nu al voor ;) Ik heb al gezocht (zowel op tweakers als er buiten), maar zie door de bomen het bos niet meer.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat het nut is een DV-videobewerkingskaart? Een maatje van me heeft een digitale camcorder en die wil nu graag zijn homevideo's gaan bewerken op een systeem dat ik voor hem ga samenstellen. Tot nu toe heb ik hetvolgende bedacht:

Epox EP-8KHA+
AMD Athlon XP 1800+
Kingston 512 MB DDR PC 2100 RAM
ATI Radeon 7500 retail, TV-out, DVI
40 GB ATA100 7200rpm HD

En uiteraard de rest van het systeem dat voor dit topic wat minder relevant is. Het budget is beperkt 1000 - 1500 Eurootjes.

Mijn vraag is nu... waarom zou hij geen gebruik kunnen maken van de DV-in op de Radeon? Wat zijn de voordelen van een speciale videobewerkingskaart? :?

Het systeem is niet bedoelt als speciaal videobewerkingssysteem. SCSI en Apple's behoren dus niet tot de mogelijkheden. ;) Het moet gewoon een mooi allround systeempje worden waarmee je ook op een fatsoenlijke wijze kan videobewerken...

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op die Radeon zit geen DV-in (oftewel Firewire)
Daar moet je een speciale versie van de R8500 voor hebben en die is $$$$$$.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo'n DV kaart heeft ook een DV-out, waarmee je het digitale beeld dus ook weer terug kan zetten op de camera.
Ik wist trouwens niet dat er een Radeon was met DV-in?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

't Ziet er allemaal keurig uit om mee te videobewerken, ik doe het hier op een soortgelijk systeem.

Er zit waarschijnlijk op de camera een DV-Out, deze wordt volgens mij meestal aangesloten op een firewire-aansluiting. Naar mijn weten heeft de Radeon 7500 dit niet (zou het niet zeker weten). Indien hij wel gewoon een aansluiting daarvoor heeft is het eigenlijk niet nodig om een aparte kaart er voor te kopen.

edit:
Zoals ik van de eerdere posters ook al begrijp zit er dus geen aansluiting op voor de camera, net als wat ik dacht. Dan heb je toch een Firewire-kaartje nodig, van bijv. Sitecom. Denk aan zo'n €60,-

"Vroeger" was het gewoon noodzakelijk om een videobewerkingskaart te kopen, omdat de hardware het niet zelf kon, en dus hulp nodig had. Tegenwoordig redt zo'n systeem als wat jij opnoemt het zonder al te veel problemen.

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 22:39 schreef RedTop het volgende:

Epox EP-8KHA+
AMD Athlon XP 1800+
40 GB ATA100 7200rpm HD
allereerst een klein vraagje... net even snel dit topic doorgelezen, maar je weet wel wat DVI is?? ik maak eruit op dat je dat DVI bij die radeon met iets anders door elkaar haalt

DVI is een aparte aansluiting voor een TFT monitor
DVI staat niet voor DV-IN of iets dergelijks
om een DV apparaat aan te sluiten op een pc heb je firewire nodig en met zo'n 1800+ heb je daar echt geen aparte bewerkingskaart voor nodig (premiere 6 volstaat dan prima)

• RedTop
Bedankt mannen... ik wist niet zeker of DVI hetzelfde was als DV-in. Nu dus wel ;)

Het is dus in feite gewoon een kwestie van de juiste aansluiting (Firewire) toevoegen...

Ik plaatste dit topic omdat de speciale videobewerkingskaarten vaak nog duurder zijn dan een normale videokaart. Maar 60 Euro is best te behappen :Y)

thx :D

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 22:50 schreef RedTop het volgende:
Bedankt mannen... ik wist niet zeker of DVI hetzelfde was als DV-in. Nu dus wel ;)

Het is dus in feite gewoon een kwestie van de juiste aansluiting (Firewire) toevoegen...

Ik plaatste dit topic omdat de speciale videobewerkingskaarten vaak nog duurder zijn dan een normale videokaart. Maar 60 Euro is best te behappen :Y)

thx :D
een firewire kaartje kost je iets van tussen de €50 en €60 en dat werkt perfect om wat home-made filmpjes mee te bewerken enzo

suc6 met bouwen zou ik zeggen :)

• RedTop
Op woensdag 13 maart 2002 22:52 schreef Eddo het volgende:

[..]

suc6 met bouwen zou ik zeggen :)
Die mafkees wilde het door de winkel laten doen en mij de mogelijkheid dus door mijn neus boren...

Heb ik ff een stokje voor gestoken want ik verheug me er nu alweer op :D

Die arctic silver die ik voor mijn eigen systeem (en het systeem van weer een ander maatje) heb gebruikt moet toch een keer opgemaakt worden ;)

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

En als je er ook nog n leuke geluidskaart in wilt doen dan kunt je kiezen voor bv. de Soundblaster Audigy player.
Zit ook n firewire (DV) onboard ( kost € 120 geloof ik). Maar t moet wel in t budget passen he... (ik weet niet of dat af te raden is met dat moederbord i.v.m. compatibiliteit, geen ervaring mee..)
En ik weet ook niet of daar videobewerkingsoftware bij zit. Heb Zelf n OEM.

ik weet niet veel eigeluk... :? :P

eerst kijken dan zeiken

Verwijderd

sukkels... jullie zijn allemaal SUKKELS!!!!!

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 22:39 schreef RedTop het volgende:
Dit wordt een ongelooflijk n00btopic... ik schaam me er nu al voor ;) Ik heb al gezocht (zowel op tweakers als er buiten), maar zie door de bomen het bos niet meer.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat het nut is een DV-videobewerkingskaart? Een maatje van me heeft een digitale camcorder en die wil nu graag zijn homevideo's gaan bewerken op een systeem dat ik voor hem ga samenstellen. Tot nu toe heb ik hetvolgende bedacht:

Epox EP-8KHA+
AMD Athlon XP 1800+
40 GB ATA100 7200rpm HD

En uiteraard de rest van het systeem dat voor dit topic wat minder relevant is. Het budget is beperkt 1000 - 1500 Eurootjes.

Mijn vraag is nu... waarom zou hij geen gebruik kunnen maken van de DV-in op de Radeon? Wat zijn de voordelen van een speciale videobewerkingskaart? :?

Het systeem is niet bedoelt als speciaal videobewerkingssysteem. SCSI en Apple's behoren dus niet tot de mogelijkheden. ;) Het moet gewoon een mooi allround systeempje worden waarmee je ook op een fatsoenlijke wijze kan videobewerken...

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 23:09 schreef mr.mushkin het volgende:
sukkels... jullie zijn allemaal SUKKELS!!!!!
waar slaat dit nou weer op?

Verwijderd

WAT een SUKKEL!!!!! :r

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:36

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Op woensdag 13 maart 2002 23:12 schreef mr.mushkin het volgende:
WAT een SUKKEL!!!!! :r
Zeg doe eens normaal ofzo?!

specs

Verwijderd

Vanaf nu weer ontopic, mr.muskin kan op maatregelen rekenen, ik ben nu in overleg met de crew.

[edit]

De prijs is een weekban geworden

• RedTop
Zat juist te vertellen dat ik het zo goed vond dat er nog relaxed werd gereageerd op mijn vraag... (gezien de problemen met dit soort mannekes op GoT de laatste tijd)

Komt er weer zo'n figuur die het forum opzettelijk loopt te verzieken... jammer.

Stoute usertjes... here I come! :D

[edit]
Iemand anders was me voor :)

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:36

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Een audigy kaart met firewire is een prima optie, heb je nog goed geluid erbij ook.
Hou er rekening mee dat je harde schijf eerder te klein dan te groot zal zijn als je video gaat bewerken. Bespaar daar dus NIET op.

[edit]go sint![/edit]

specs

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:53
Een simpel firewire kaartje werkt perfect. Heb zelf een kaartje van Dynalink, was een kwestie van de kaart in het pci slot steken en capturen maar(geen drivers etc nodig).

DV heeft een omvang van 3.6MB/s je moet dus wel een flinke HD hebben zou minimaal voor 60GB, maar liever voor 80GB gaan.

• RedTop
Een nieuwe geluidskaart is aan gedacht, maar hij heeft nog een andere liggen en aangezien het weer centjes scheelt...

Hoeveel minuten aan DV kan je ongeveer kwijt op 30Gig? Ervan uitgaande dat 10Gig van de schijf al opgaat aan andere software...?

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 00:43 schreef RedTop het volgende:
Een nieuwe geluidskaart is aan gedacht, maar hij heeft nog een andere liggen en aangezien het weer centjes scheelt...

Hoeveel minuten aan DV kan je ongeveer kwijt op 30Gig? Ervan uitgaande dat 10Gig van de schijf al opgaat aan andere software...?
3,6 meg per seconde

dat is voor uurtje video zo'n 13 gig

• RedTop
Dat is idd behoorlijk flink...

Tel daar nog eens bij op dat je vaak meerdere bestandjes maakt voordat het eindprodukt klaar is...

Dan is 40 Gig idd wel aan de kleine kant. 80 gig zou beter zijn. Ik zag van Matrox al een aantrekkelijke HD, maar die is ATA133... Nu twijfel ik dus weer of ik daar een ander mobo voor nodig heb. ff gaan zoeken maar weer :D

[edit]
gevonden! Gaat natuurlijk prima. Wel zonde dat je de volledige snelheid van de schijf niet benut, maar anders neem je een ander mobo bv. met KT333 chipset en dan wil je weer sneller geheugen omdat dat dan ook weer mogelijk is en dan... pfff. Nee, dat moet ie maar gaan worden :)

• deDorus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:34

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

Tenzij je alleen video voor web, DVD of DivX wilt maken is er natuurlijk nog de vraag "hoe krijg je de (gemonteerde) video weer op tape (digitaal danwel analoog)?"
De meeste DV camera's (zeker de goedkopere) hebben namelijk geen DV-IN! Heb je dat wel, dan kun je gewoon terugschrijven op DV-tape of, indien de camera daarin voorziet, de pass-trough gebruiken naar een VHS recorder. Voor veel camera's kun je gelukkig apparaatjes (zgn widgets) kopen om de DV-In aan te zetten (die is namelijk softwarematig uitgezet ivm Europese regelgeving :?, scheelt in de prijs)

Zonder DV-In op je camera heb je een probleem. Dan is het toch wel handig als je een bewerkingskaart hebt die ook analoog kan uitsturen. Deze kaarten (Pinnacle DV500, Matrox RT2500, Canopus Raptor RT etc.) bieden daarnaast realtime effecten (voor de analoge uitgang, handig indien aangesloten op een tv-monitor) wat het monteren een stuk sneller maakt. Hangt wel een prijskaartje aan...
Een tussenoplossing is bijvoorbeeld den ADVC-100 van Canopus; een externe D/A en A/D converter.

Quote: "Ik zag van Matrox al een aantrekkelijke HD"
Nieuwe product range van Matrox? >:)

Verwijderd

Waarom zo moeilijk ? Een Hercules ATI 8500 allinwonder heeft naast de Video in, tuner, TVout en VGA en TFT (DVI) aansluiting, ook nog twee DV Firewire aansluitingen.. ;) ;)

• deDorus
  • Laatst online: 08:34

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

Ja, veel over die kaart gelezen. Heb je er ervaring mee?
Zelf heb ik namelijk nog nooit een kaart gezien die van een DV-avi een hoge kwaliteit video wist te produceren via TV-out (DivX en MPG lukte wel) . Ze sneuvelde altijd over de benodigde hoge datatoevoer, wat resulteerde in gestotter e.d.)
Het zijn eerlijk gezegd geen recente ervaringen, dus mischien kan het met de nieuwere kaarten wel.
Iemand zoiets al in gebruik?

• RedTop
Op donderdag 14 maart 2002 01:54 schreef deDorus het volgende:
Tenzij je alleen video voor web, DVD of DivX wilt maken is er natuurlijk nog de vraag "hoe krijg je de (gemonteerde) video weer op tape (digitaal danwel analoog)?"
De meeste DV camera's (zeker de goedkopere) hebben namelijk geen DV-IN! Heb je dat wel... [lang stuk tekst]
Gelukkig heeft dat maatje van me de juiste instelling om als ie iets koopt dan maar wat extra te lappen voor iets goeds dan halfslachtig te werk te gaan... De camera heeft ook een DV-in :)
Quote: "Ik zag van Matrox al een aantrekkelijke HD"
Nieuwe product range van Matrox? >:)
Nondeju... oppassen met de Tweakers :P Het is natuurlijk Maxtor ;)
Op donderdag 14 maart 2002 02:01 schreef Hooi het volgende:
Waarom zo moeilijk ? Een Hercules ATI 8500 allinwonder heeft naast de Video in, tuner, TVout en VGA en TFT (DVI) aansluiting, ook nog twee DV Firewire aansluitingen.. ;) ;)
Ik had gekeken naar de ATI Radeon All-in-Wonder, waar volgens mij ook het Hercules exemplaar op is gebaseerd.. De reviews waren echter niet zo te spreken over het All-in-Wonder gedeelte... vandaar. :) Bovendien kost een 8500 All-in weer flink wat extra centjes.

Verwijderd

Ervaring met Firewire ? Helaas niet nee .. ;)

Ik denk zo dat de lui bij AT5 dat wel hebben......

Hoewel, een DVD is niets anders dan dat, een DV film op een schijfje. Om DV af te spelen heb je een modern systeem nodig. Er zijn DVD-(RE)Writers daarvoor. De oude composiet Video in/uit begint echt een beetje te verdwijnen zo langzamerhand. Voor DV zal het systeem 5 Mb/sec moeten kunnen wegschrijven zonder noemenswaardige processor belasting, de huidige systemen hebben daar geen moeite mee.

• RedTop
Het is niet de bedoeling om de volgende DVD blockbuster te maken... "gewoon" editten en dan eventueel comprimeren naar AVI, of terugschrijven op tape.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 02:55 schreef RedTop het volgende:
Het is niet de bedoeling om de volgende DVD blockbuster te maken... "gewoon" editten en dan eventueel comprimeren naar AVI, of terugschrijven op tape.
Dan moet je dus DV real time kunnen wegschrijven om op te nemen, en lezen om terug te spelen.

• Acid_Burn
  • Laatst online: 11:09

Acid_Burn

uhuh

Ik heb ook zo'n firewire kaartje in mijn PC.. werkt perfect. Mijn JVC heeft een DV-out (helaas geen DV-in). Bewerken/effecten toevoegen met Premiere, opslaan als DVD/MPEG2 (eventueel branden op CD) en afspelen via mijn Dxr3 hardwarematige DVD decoder :))
Resultaat, perfect beeld op mijn TV.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Pagina: 1