Ik ben de volgende 2 kreten tegen gekomen en ik snap niet welke ik moet kiezen. DRI is een framework voor opengl om de X-server aan te spreken en een framebuffer is abstractie laag voor je videokaart. Maar kan je dit met elkaar combineren?
Volgens mij niet, ik compile mijn kernel altijd met DRI omdat ik de nvidia drivers gebruik voor zowel mijn pc als laptop (gf2mx en gf2go resp.) en ik heb op geen van beiden de framebuffer ooit werkend gekregen, zwarte schermen waren veelal het resultaat en dan was het booten met een bootdisk en alles terug zetten de enige oplossing
Rookworst zonder R is ook worst.
DRI heb je volgens mij niet nodig als je een nvidia kaart hebt...ik heb het iig niet meegecompiled in mn kernel.
Wat je nodig hebt hangt van je kaart af..
Wat je nodig hebt hangt van je kaart af..
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Framebuffer kun je vooral voor console gebruiken, om een console op bijv. 1024x768 te draaien.
Je kunt ook een Xserver op framebuffer draaien met een framebuffer driver voor X, maar dan heb je geen hardware accelleratie of 3D (volgens mij) dus zal het altijd wat langzamer werken dan de X driver die bij je kaart hoort.
Framebuffer is afhankelijk van de Vesa 2.0 implementatie van je videokaart. Niet elke kaart heeft even goede ondersteuning, en over het geheel genomen is framebuffer support onder linux nog niet enorm stabiel.
Op een framebuffer kun je trouwens ook directfb draaien, waar een aantal programma's op kunnen draaien. Ik geloof dat er bijv. qt op kan draaien, en dus ws. ook qt programma's.
Je kunt ook een Xserver op framebuffer draaien met een framebuffer driver voor X, maar dan heb je geen hardware accelleratie of 3D (volgens mij) dus zal het altijd wat langzamer werken dan de X driver die bij je kaart hoort.
Framebuffer is afhankelijk van de Vesa 2.0 implementatie van je videokaart. Niet elke kaart heeft even goede ondersteuning, en over het geheel genomen is framebuffer support onder linux nog niet enorm stabiel.
Op een framebuffer kun je trouwens ook directfb draaien, waar een aantal programma's op kunnen draaien. Ik geloof dat er bijv. qt op kan draaien, en dus ws. ook qt programma's.
Qt kan bij mijn weten niet, Gtk wel. Overigens ziet DirectFB er best leuk uit...wil het best nog eens proberen. Helaas merk ook ik dat framebuffer + nVidia-drivers = problemen. Bij mij ontstonden er crashes zodra ik naar X ging, zodat ik uiteindelijk geen DirectFB heb kunnen draaien.Op donderdag 14 maart 2002 12:28 schreef MarcelP het volgende:
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Ik heb een matrox g450 dh 32mb ddr en ik heb gisteren de dri drivers geinstalleerd en nu kom ik x-windows niet in. (Ben daarna op bed gegaan.. was al laat.. ). Ik ga vanavond de orginele matrox drivers weer installeren in de hoop dat ik x-windows weer aan de praat krijg.
En anders gooi ik mandrake er even (weer) opnieuw op
Verwijderd
Heb je DRM support in je kernel aan staan (Onder character devices in menuconfig) ? Die heb n.l. nodig om X met DRI support te laten werken.
Ik heb nu ook framebuffer support meegecompiled in mn kernel...al heb ik nog steeds geen idee hoe ik de standaard resolutie omhoog kan gooien..
Het is volledig afhankelijk van je kaart of je DRI moet gebruiken voor 3d/opengl, als je bijvoorbeeld een 3dfx en/of ati kaart hebt (radeon 1en hoger) dan kun je DRI meecompilen in je kernel (hoewel het voor 3dfx niet perse hoeft), als je matrox of nvidia hebt dan hoeft het niet..
Het is volledig afhankelijk van je kaart of je DRI moet gebruiken voor 3d/opengl, als je bijvoorbeeld een 3dfx en/of ati kaart hebt (radeon 1en hoger) dan kun je DRI meecompilen in je kernel (hoewel het voor 3dfx niet perse hoeft), als je matrox of nvidia hebt dan hoeft het niet..
HET IS X!!!! Het is geen windows.Op donderdag 14 maart 2002 15:24 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik heb een matrox g450 dh 32mb ddr en ik heb gisteren de dri drivers geinstalleerd en nu kom ik x-windows niet in. (Ben daarna op bed gegaan.. was al laat.. ). Ik ga vanavond de orginele matrox drivers weer installeren in de hoop dat ik x-windows weer aan de praat krijg.
DRI kan je X behoorlijk versnellen. Ik zou dat proberen. Framebuffer is nog niet volwassen genoeg om nuttig te zijn. Als het wel uitgegroeid is, dan kun je X draaien op je framebuffer (bij 68K Mac Linux gebeurt dan al.)
Verwijderd
Foutmeldingen voor X komen bij XFree86-4 in het bestand /var/log/XFree86.log.0 te staan.
Dat zou je even na kunnen lopen.
Dat zou je even na kunnen lopen.
Ik ga zo naar huis toe en ik bekijk die log file even en volgens mij had ik DRM in mijn kernel niet aanstaan. Dan compileer ik de kernel ook even opnieuw
*is nog linux noob en is blij dat ie dat al kan*
De resolutie van je console? Die kun je verhogen door 'vga=xxx' mee te geven aan je kernel. Dus door het (als je LILO gebruikt) in lilo.conf te zetten.Op donderdag 14 maart 2002 15:46 schreef blouweKip het volgende:
Ik heb nu ook framebuffer support meegecompiled in mn kernel...al heb ik nog steeds geen idee hoe ik de standaard resolutie omhoog kan gooien..
De 'xxx' waarden staan wel in de framebuffer-howto (dacht ik). Ik gebruik 'vga=791' voor een 1024x768 framebuffer console. En dat werkt heerlijk
"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."
Verwijderd
Vreemd, want bij mijn TNT2 werkt framebuffer perfect. Dat tux-logo is een absolute must voor elke linux-gebruikerOp woensdag 13 maart 2002 23:04 schreef BezurK het volgende:
ik compile mijn kernel altijd met DRI omdat ik de nvidia drivers gebruik voor zowel mijn pc als laptop (gf2mx en gf2go resp.) en ik heb op geen van beiden de framebuffer ooit werkend gekregen, zwarte schermen waren veelal het resultaat
Geef mij maar 'vga=0x030C', dat geeft een console van 132x60 en ik wil niets anders meer...voor het lezen van bestanden stap ik vaak over op mijn console, gewoon omdat ik dat prettiger vind lezen dan X
...dat zegt toch wel iets
.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Het gewone framebuffer werkt inderdaad goed met een TNT2, ik gebruik het hier zelf met een TNT2 M64. Maar zodra je rivafb wilt gebruiken krijg je problemen in combinatie met de nVidia-drivers voor X. Dat laatste staat meen ik ook in de Configure.help van de kernel.Op donderdag 14 maart 2002 17:35 schreef beelzebubu het volgende:
Vreemd, want bij mijn TNT2 werkt framebuffer perfect. Dat tux-logo is een absolute must voor elke linux-gebruiker![]()
![]()
Precies. De rivafb is lichtjes brak. Maar de vesafb werkt wel aardig. Al kan die ook rellen met je X. Ik gebruik gewoon X voor alles. Wat heeft een console wat een gnome-terminal fullscreen niet heeft?Op donderdag 14 maart 2002 17:53 schreef odysseus het volgende:
[..]
Het gewone framebuffer werkt inderdaad goed met een TNT2, ik gebruik het hier zelf met een TNT2 M64. Maar zodra je rivafb wilt gebruiken krijg je problemen in combinatie met de nVidia-drivers voor X. Dat laatste staat meen ik ook in de Configure.help van de kernel.
Moet je hiervoor Framebuffers mee hebben gecompileerd? Want ik vind die standaard console resolutie ook niet je van hetOp donderdag 14 maart 2002 17:37 schreef odysseus het volgende:
Geef mij maar 'vga=0x030C', dat geeft een console van 132x60 en ik wil niets anders meer...voor het lezen van bestanden stap ik vaak over op mijn console, gewoon omdat ik dat prettiger vind lezen dan X...dat zegt toch wel iets
.
Verwijderd
hoe vaak zie je dat logo nu helemaal, is toch alleen bij het booten?Op donderdag 14 maart 2002 17:35 schreef beelzebubu het volgende:
[..]
Vreemd, want bij mijn TNT2 werkt framebuffer perfect. Dat tux-logo is een absolute must voor elke linux-gebruiker![]()
![]()
pe en om 1x in de 2 maanden een penguin te zien...
maar goed in de toekomst wordt DirectFB sneller dan X als X de legacy niet dropt
Ik heb voor mijn Matrox g450 toch echt wel DRI in de kernel nodig als ik DRI wil gebruiken.Op donderdag 14 maart 2002 15:46 schreef blouweKip het volgende:
ja, ik wist al dat dat zo kon, maar ik gebruik grub ipv liloDe resolutie van je console? Die kun je verhogen door 'vga=xxx' mee te geven aan je kernel. Dus door het (als je LILO gebruikt) in lilo.conf te zetten.
Dat heb je toch helemaal niet nodig...ik d8 dat matrox net als nvidia gewoon haard eigen drivers had (en geen gebruik maakt van dri, ik zie iig geen g4xx in het lijstje staan in menuconfig)Ik heb voor mijn Matrox g450 toch echt wel DRI in de kernel nodig als ik DRI wil gebruiken.
Ik heb dus mijn 'oude' matrox driver geinstalleerd omdat ik met de nieuwe problemen had. En ik kreeg daar ook de optie of ik DRI wou activeren. Ik had het dus al
Ik heb dat framebuffer gebeuren ook aangezet en het ziet er wel leuk uit. Maar framebuffers blinken toch nog niet uit in stabiliteit? (heb ik hier ergens gelezen) Is er geen andere manier om in een hogere resolutie te komen? Dus als je niet in X zit.
Ik gebruik ook grub, en toch heb ik framebuffer op 1152x864... rara hoe kan datOp donderdag 14 maart 2002 22:54 schreef blouweKip het volgende:
ja, ik wist al dat dat zo kon, maar ik gebruik grub ipv lilo
Met grub kun je ook boot params meegeven hoor
Matrox maakt idd (opensource) drivers, maar deze maken bij mijn beste weten gewoon gebruik van DRI.Dat heb je toch helemaal niet nodig...ik d8 dat matrox net als nvidia gewoon haard eigen drivers had (en geen gebruik maakt van dri
ik zie iig geen g4xx in het lijstje staan in menuconfig)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [*] Direct Rendering Manager (XFree86 DRI support) [ ] Build drivers for old (XFree 4.0) DRM --- DRM 4.1 drivers < > 3dfx Banshee/Voodoo3+ < > ATI Rage 128 < > ATI Radeon <M> Matrox g200/g400 < > SiS |
Mja, de mga fb is nog beta, maar so far heb ik er weinig problemen mee gehad. (heb ik hier ergens gelezen)Op donderdag 14 maart 2002 23:10 schreef Alarmnummer het volgende:
Maar framebuffers blinken toch nog niet uit in stabiliteit?
fbset.Is er geen andere manier om in een hogere resolutie te komen? Dus als je niet in X zit.
Werkt niet voor vesafb.
Dat weet ik ook wel..ik kon het alleen zo gauw niet vinden (ik zag alleen ergens dat je in je kernel source ook ergens de default fb resolutie kon aanpassen)Ik gebruik ook grub, en toch heb ik framebuffer op 1152x864... rara hoe kan dat
Met grub kun je ook boot params meegeven hoor
Gewoon achter de kernel image die je opgeeft in je grub config file gooien, dus zoiets:
code:
1
| kernel /vmlinuz hdc=ide-scsi video=matrox:vesa:0x192 root=/dev/hda1 |
Pagina: 1