De Genadeloze Afstraffing van Drukwerk

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De laatse tijd moet ik wat meer renders voor drukwerk maken, wat ik voorheen nooit gedaan heb. Das wel een vak apart, dan merk je dat je scherm nog vergevingsgezind is...

Dan kijk je naar een a3'tje of groter van je render en dan zie je allemaal kleine foutjes die je op het scherm niet opgevallen waren.

En ik herriner me weer waarom ik een snelle pc gekocht heb. Ik moest vandaag een 300 dpi bestand van 1m40 bij 1m20 afleveren. Das dus 900 mb. Ik heb een snellere HD besteld want mijn huidige trekt het ook niet zo meer.

Anyway ik ben nog een rookie op dit gebied. Wat ik nu doe is renderen, bewerken in photoshop, dpi goed zetten en omzetten naar CMYK.

Zijn er nog mensen met andere goede tips of truuks wat betreft renderen/bewerken/aanleveren van drukwerk?

Wat ik wel ergens gehoord had, en ook toegepast is dat je je render best 140% kan vergroten voor druk, zodat je kleiner hoeft te renderen dan de DPI/grootte eigenlijk dicteert.

specs

Verwijderd

Ik vind 300 dpi akelig veel voor het formaat dat je net noemt. Dat is omgerekend ongeveer 16.500 x 14.000 pixels.

Bij dat formaat zou ik eerder ook aan 150 dpi denken of iets dergelijks, maar kun je misschien aangeven waar het exact voor bestemd is? Ik neem aan voor een poster, en dan is 300 dpi wel erg veel, omdat je meestal niet heel dichtbij een poster gaat staan.

En ik eens gaan kijken naar twee 15.000 toeren SCSI hdd's, en een RAID moederbord, als je er erg vaak mee werkt. Prijzig, maar vooral erg snel.

Maar ik denk niet dat je een afbeelding kleiner moet renderen dan dat je hem gaat drukken, anders had je dus zéker met 150 of zelfs 100 dpi moeten gaan drukken, omdat je toch altijd kwaliteit verliest bij scalen.

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 21:08 schreef gladiool het volgende:
De laatse tijd moet ik wat meer renders voor drukwerk maken, wat ik voorheen nooit gedaan heb. Das wel een vak apart, dan merk je dat je scherm nog vergevingsgezind is...
Dan kijk je naar een a3'tje of groter van je render en dan zie je allemaal kleine foutjes die je op het scherm niet opgevallen waren.

En ik herriner me weer waarom ik een snelle pc gekocht heb. Ik moest vandaag een 300 dpi bestand van 1m40 bij 1m20 afleveren. Das dus 900 mb. Ik heb een snellere HD besteld want mijn huidige trekt het ook niet zo meer.

Anyway ik ben nog een rookie op dit gebied. Wat ik nu doe is renderen, bewerken in photoshop, dpi goed zetten en omzetten naar CMYK.

Zijn er nog mensen met andere goede tips of truuks wat betreft renderen/bewerken/aanleveren van drukwerk?

Wat ik wel ergens gehoord had, en ook toegepast is dat je je render best 140% kan vergroten voor druk, zodat je kleiner hoeft te renderen dan de DPI/grootte eigenlijk dicteert.
Wat ik me nou afvraag is wat het kost om een a3 velletje in kleur te laten drukken :) Want ik zou het wel koel vinden om een creatie te laten drukken die ik bijvoorbeeld op mijn kamer kan hangen :)

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 22:26 schreef MaSsiE het volgende:

Wat ik me nou afvraag is wat het kost een een a3 velletje in kleur te laten drukken :) Want ik zou het wel erg gaaf vinden om een creatie te laten drukken die ik op mijn kamer kan hangen :)
Bah, wat een gebrek aan respect zeg!

Bel een drukker in de buurt of iets dergelijks, bel, mail of fax een paar drukkers voor een offerte, of iets dergelijks, maar ga niet meteen totaal offtopic, en doe een netjes omschreven vraag niet af als geblaat :(

Owja: reken op een bedrag met 3 nullen ofzo...

Verwijderd

Drukwerk op dat formaat heeft inderdaad geen 300 dpi nodig. Moest je iets voorbereiden voor offset of zeefdruk? In beide gevallen zal de liniatuur op dat formaat niet boven de 60 lpi liggen en dan is 150 dpi meer dan voldoende.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:40

TeeDee

CQB 241

[..]

Wat ik me nou afvraag is wat het kost om een a3 velletje in kleur te laten drukken :) Want ik zou het wel erg gaaf vinden om een creatie te laten drukken die ik op mijn kamer kan hangen :)
1 zo'n ding laten drukken is een beetje prijzig (drukplaten, persinstellen, manuren etc. etc.)
wat jij zou moeten doen is gewoon naar een copyshop ofsow gaan

/edit: ontopic:
als ik mij goed herinner is hier een rekensom voor
* TeeDee gaat even terug naar het grafisch lyceum

als de drukker een rasterliniatuur van 70 lijnen per cm gebruikt moet je eind resolutie (van je file dus) 2,5 x zo groot zijn. Dit ivm het volgende:
DPI = Dots Per Inch... vandaar de rekensom * 2.5

maar pin me er niet op vast.. is ook al weer 4 jaar geleden :)

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Sorry ik snap je point al... Het vervangen van de quote was meer om niet een hele pagina in beslag te nemen voor een korte vraag. Was absoluut niet denegrerend bedoelt :( mijn excuses...

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 13 maart 2002 22:33 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Bah, wat een gebrek aan respect zeg!

Bel een drukker in de buurt of iets dergelijks, bel, mail of fax een paar drukkers voor een offerte, of iets dergelijks, maar ga niet meteen totaal offtopic, en doe een netjes omschreven vraag niet af als geblaat :(

Owja: reken op een bedrag met 3 nullen ofzo...
Precies! Dat er nog mensen zijn die respect hebben voor de voor en/of -nabewerking :)
Trouwens, als we dan toch offtopic gaan.. als je drukwerk goedkoop wilt hebben, en niet erg professioneel, neem dan een grafische school ofzo.

En, gladiool, mag ik vragen waar dat werkje goed voor is? Zoals eerder is gezegd is 300 dpi wel erg veel voor een poster. En iemand met een naamkaartje van 1m40 bij 1m20 zie ik ook niet zo snel lopen :D

Maar een tip die ik op school meekreeg na m`n examen (erna pas ja...): zorg dat je elk detail goed hebt, ook op de printer. Klanten zeuren daarover harder dan de baas :{ . En mocht de mogelijkheid zich voordoen, doe dan nog even een snelle print tussendoor op een enorm goede printer.
We hadden zelf zo`n poster-printer. Die kon papier van max 1m. breed pakken. Ze zijn wel ontiegelijk duur, maar wel erg leuk voor eigen projectjes enzo >:)

Verwijderd

Was daar niet een simpele berekening voor... linecount x 2,5 (een inch) = dpi ofzo iets?

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Op woensdag 13 maart 2002 22:40 schreef baragon het volgende:
Was daar niet een simpele berekening voor... linecount x 2,5 (een inch) = dpi ofzo iets?
zie mijn edit hierboven ;)

/edit:
verder: dit is een berekening die over het algemeen bij echt drukwerk voor zeg maar brochures gaat...

een poster idd kan je zelfs nog wel op 100 dpi goed krijgen...
lijnwerk (dus bijvoorbeeld schematische tekeningen ofsow wordt aanbevolen op 600 tot 1200 dpi)

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

[..]

Wat ik me nou afvraag is wat het kost om een a3 velletje in kleur te laten drukken :) Want ik zou het wel koel vinden om een creatie te laten drukken die ik bijvoorbeeld op mijn kamer kan hangen :)
Ga gewoon naar het Kruitvat, de Hema of de fotoboer op de hoek. 1 velletje laat je niet drukken.

Edit, hier is cutter blij mee:
https://registration.sonystyle-europe.com/dime/printservice/index.asp?language=en

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 22:38 schreef MaSsiE het volgende:
Sorry ik snap je point al... Het vervangen van de quote was meer om niet een hele pagina in beslag te nemen voor een korte vraag. Was absoluut niet denegrerend bedoelt :( mijn excuses...
Je had beter heel die quote gewoon weg kunnen laten, maar zelfs dan is jouw vraag behoorlijk offtopic, maar dan was het wel iets beter overgekomen. Maar goed, laten we dat maar even vergeten ;)

Maar goed, als je echt een enkel exemplaar wilt laten offset-drukken, dan is dat echt ongelofelijk duur. Dan kun je het beter op een hoge resolutie laten printen, dan heb je ook wel een goede kwaliteit.

En voor die kosten zul je toch echt hier en daar om een offerte moeten vragen :)

• OzBoz

OzBoz

Teedee even verbeterend:

Benodigde resolutie is lpi (raster) x 2,54 x 2

Normaal FC offset voor magazines e.d. gaat op raster 60(lpi) x 2,54 x 2 = 304.8 dpi

Meer heeft geen zin, minder is minder kwaliteit.

• maratropa
  • Niet online
ik vond 300 dpi dus ook wel veel, maar het was me zo verteld via me baas, en sinds ik dus redelijk nieuw ben met het aan drukkers leveren heb ik het eerst maar gewoon gedaan, maar daarna ook een 200 en een 100 dpi versie gemaakt, want 300 was wel een belachelijk grote filesize.
(volgens mij heb ik mijn compu een beetje "uitgescheurd", hij doet vreemd na deze grote files, maarja toch snel reinstall)

het ging om een textuur die op een soort plakplastic gedrukt wordt om op makkettes te plakken.

Dat 140% vergroten na het renderen haalt inderdaad de kwaliteit omlaag, maar tot zekere mate is het acceptabel, en als de deadline (brrr ook redelijk nieuw voor me) als een zwarte schaduw over het landschap heen valt is verkorting van je rendertijd altijd fijn

specs

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 13 maart 2002 21:08 schreef gladiool het volgende:
Als het echt als offset gedrukt wordt, wat ik me bij dergelijk formaat niet echt voor kan stellen, dan zou dat inderdaad moeten. Meestal worden dergelijke formaten geplot o.i.d. Mocht het toch gedrukt worden, vraag dan het raster op bij de drukker. Kun je zelf de nodige dpi's weer berekenen.
Omzetten naar juiste DPI's maakt weinig uit, at least, gewoon op het juiste aantal pixels renderen en dan komt de bestandsgrootte en het uiteindelijke resultaat wel goed. Ik zou alleen bij een dergelijk project niet zelf de kleurscheidingen maken van RGB > CMYK. Photoshopt zuigt. Je kunt vele beter vragen of degene die het gaat drukken dat niet kan doen, hebben vaak veel betere programma's als Linocolour voor dat werk. Mocht het geplot worden, meeste plotters vreten ook wel RGB bestanden, natuurlijk komt het er wel uit als CMYK dus felle kleuren etc kun je vergeten. Maar scheelt erg in bestandsgrootte.
Laat altijd een drukproef maken zodat je weet hoe het er qua kleur uit komt te zien. De proef mag dan wel op schaal zijn, maar heb je iig een idee van de kleuren.
Bij de lithograaf hadden we de regel dat wanneer we scans van 300 dpi in een Xpress document kwakten dat we deze hooguit op 125% plaatsten (dat zie je niet). NB. Aan de bestandsgrootte veranderd dan dus niets. Moesten we groter dan probeerden we het weleens in Photoshop en op 100% in Photoshop zie je prima of het wel of niet te pruimen is. Maar de vraag is of je die gok wilt wagen als je een dag aan het renderen bent.

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 13 maart 2002 23:06 schreef gladiool het volgende:
het ging om een textuur die op een soort plakplastic gedrukt wordt om op makkettes te plakken.
Er kan tegenwoordig wel steeds meer, maar raster 60 (dus 300 dpi).. het lijkt me nogal heftig voor druk op folie.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

...project niet zelf de kleurscheidingen maken van RGB > CMYK. Photoshopt zuigt. ...
is eventueel af te vangen met een goed color management systeem ;) maar gaat knaken kosten..

wat ik zelf gemerkt heb en dit wordt n.b. ook gezegd in onze aanleverspecificaties: NIET AANLEVEREN IN RGB ;) dus de klant moet zelf CMYK maken... wij maken een kleurproef (Colormanaged) en sturen die op naar de klant die later goedkeuring geeft ;)

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 13 maart 2002 23:14 schreef TeeDee het volgende:

[..]

is eventueel af te vangen met een goed color management systeem ;) maar gaat knaken kosten..

wat ik zelf gemerkt heb en dit wordt n.b. ook gezegd in onze aanleverspecificaties: NIET AANLEVEREN IN RGB ;) dus de klant moet zelf CMYK maken... wij maken een kleurproef (Colormanaged) en sturen die op naar de klant die later goedkeuring geeft ;)
Geen linocolor op de zaak :) Echt.. dat werkt zo geweldig. Kost wat, maar je hebt ook wat. In elk geval stukje service richting de klant.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Op woensdag 13 maart 2002 23:17 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Geen linocolor op de zaak :) Echt.. dat werkt zo geweldig. Kost wat, maar je hebt ook wat. In elk geval stukje service richting de klant.
idd ;) en voor klanten als nike en oneill is het gewoon super (gratiz kleding enzo ;))

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:19

Yo-han

nope.

Iedereen die slim is laat wanneer die drukwerk moet klaar maken, gewoon een lithograaf komen!!! ;)

ben je van al dat gezeik af!!! 8-)

• OzBoz

OzBoz

Op donderdag 14 maart 2002 11:17 schreef dayoman het volgende:
Iedereen die slim is laat wanneer die drukwerk moet klaar maken, gewoon een lithograaf komen!!! ;)

ben je van al dat gezeik af!!! 8-)
Naar en lithograaf moet je in de regel toe en ik moet de eerste lithograaf nog tegenkomen die beelden voor je gaat renderen >:) Voor een drukproefje of kleurscheiding wel ok.

• Yo-han

Yo-han

nope.

nou de onze scant en doet alles prima, het voordeel is dan ook dat hij de eind verantwoordelijke is! Dus de beelden zijn in theorie altijd goed en zo niet dan weten we waar we zoeken moeten >:)

• OzBoz

OzBoz

Op donderdag 14 maart 2002 11:43 schreef dayoman het volgende:
nou de onze scant en doet alles prima, het voordeel is dan ook dat hij de eind verantwoordelijke is! Dus de beelden zijn in theorie altijd goed en zo niet dan weten we waar we zoeken moeten >:)
Ik ken het allemaal, maar zoals je kunt lezen moet er wat gerenderd worden en dat heeft niets met scannen te maken, alleen als hij een dia wil maken van zijn render en die vervolgens weer op een leuke hell-scanner wil frutten.

• maratropa
  • Niet online
inderdaad. Ik wil er gewoon voor zorgen dat ik het juiste spul aflever.

Drukkers vinden het fijn om in .tiff aangeleverd te worden right? In pshop kun je kiezen tussen mac en ibm pc tiff? is er een voorkeur?

specs

• OzBoz

OzBoz

Op donderdag 14 maart 2002 12:22 schreef gladiool het volgende:
inderdaad. Ik wil er gewoon voor zorgen dat ik het juiste spul aflever.

Drukkers vinden het fijn om in .tiff aangeleverd te worden right? In pshop kun je kiezen tussen mac en ibm pc tiff? is er een voorkeur?
EPS vinden ze nog fijner.

Verwijderd

Drukwerk is inderdaad dodelijk, maar als de eindresultaten goed zijn dan loont het wel. Het was een keer bij mij gebeurt, ik moest een paar dingen dtp-en voor een bedrijf, en ik stuurde die files op, ze hadden niet nagekeken, ik had ook niet goed nagekeken, maar het bleek dat er fouten in zaten. Dus oplage van meer dan 10000 opnieuw drukken. Zo voel je je echt schuldig zeg. Dus altijd goed nakijken.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Op donderdag 14 maart 2002 12:49 schreef Cool_Duck het volgende:
Drukwerk is inderdaad dodelijk, maar als de eindresultaten goed zijn dan loont het wel. Het was een keer bij mij gebeurt, ik moest een paar dingen dtp-en voor een bedrijf, en ik stuurde die files op, ze hadden niet nagekeken, ik had ook niet goed nagekeken, maar het bleek dat er fouten in zaten. Dus oplage van meer dan 10000 opnieuw drukken. Zo voel je je echt schuldig zeg. Dus altijd goed nakijken.
beter nog: laat iemand anders het nakijken. Zelf nakijken gaat niet altijd goed... (/me spreekt uit ervaring :()

• Yo-han

Yo-han

nope.

en de meeste drukkers die tiff bestanden willen, tenminste degene waar ik mee werk, hebben het liefst mac tiff

maar ik kan me goed voorstellen dat een drukker die met pc werkt een pc tiffje zal hebben
Pagina: 1