[XML/XSL] Hoever ga je?

Pagina: 1
Acties:

• TheMrH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 22:45
Hoe ver ga je?

Recentelijk heb ik het due XML & XSLT ontdekt. Dit is een prima duo voor het genereren van (oa) webpagina's. Hiervoor gebruikte ik PHP met Smarty templates, en daarvoor PHP zonder template engine. Dit werkte in principe prima, maar ik zie, voornamelijk door de discussies hier, veel voordelen van het eerder genoemde duo.
Maar hoe ver ga je nu? Je hebt toch een serverside scripttaal oid nodig om je variabelen te parsen en adhv deze variabelen een bepaalde actie doen. Denk aan een nieuw artikel toevoegen, een motor aansturen, een posting in de db zetten, etc, etc. Moet je de output van deze acties omzetten naar XML en daarna weer transformeren mbv XSLT? Of output je direct de gegevens in bv HTML. Je moet in dit geval altijd een XML bron hebben/maken, en dat kost wat processor tijd, let alone het bedenken van alle mogelijke formaten van XML en deze dan ook nog eens te transformeren met ingenieus bedachte XSLT.

Wat is wijsheid?

The box said 'requires Windows 95 or better', so I installed Linux...

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

het lijkt mij dat je:
1 XML bestand uitpoept met PHP
en daar meerdere XSLT bestanden op loslaat.

maw: alles wat je met echo deed / doet maak je nu nette XML van (niet elke regel ;)), en die gooi je door XSLT die er wat meauis van maakt...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
ik bevestig wat chem zegt :)

• TheMrH
Is dat alles? Geen tips bv mbt hoe dit op te zetten, voorbeelden van werkzame applicaties, etc, etc?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39
Op donderdag 14 maart 2002 08:59 schreef TheMrH het volgende:
Is dat alles? Geen tips bv mbt hoe dit op te zetten, voorbeelden van werkzame applicaties, etc, etc?
Wat wil je zien dan?
Al mijn php bestanden en xslt-stylesheets ?

En tja, wat voor tips kan ik geven? Tot nu toe heb ik alleen nog maar clientside parsing van XSLT geprobeerd, ik ga v/d week aan de slag met serverside XSLT-parsing :)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Op donderdag 14 maart 2002 08:59 schreef TheMrH het volgende:
Probeer met bijvoorbeeld PHP gewoon wat simpele dingen uit, de xslt extensie om via Sablotron je XML te transformeren bijvoorbeeld, of domxml om XML bestanden in te lezen. Ga gewoon een beetje kloten, het is zo moeilijk nog niet.

Rustacean

• TheMrH
Zoals ik al uit probeerde te leggen lukt me dit allemaal al prima. Ben nu al 2 jaar bezig met PHP en soortgelijken. Tevens heb ik een ruime programmeer ervaring, dus dat is ook niet the issue.

Het deel met PHP en XSLT & XML werkt prima, ik wilde dit alleen wat meer standaardiseren. Hoe ga je met in- en uitvoer van de gebruiker en bv een webapplicatie om? Zijn hier niet al wat meer gedefineerde standaarden? Denk bv aan PostingML die ook al eens genoemd is. Dit soort standaarden zoe ik eigenlijk een beetje, en wat meer info mbt anderen die van dit soort dingen gebruik maken.

Op dit moment ben ik bezig een standaard bibliotheek te op te stellen in xslt zodat ik alleen nog een aantal templates hoef aan te roepn. Nu zat ik te denken om deze dingen in een aparte namespace te zetten, en de standaard xml ook. Zo kan ik dus met namespaces onderscheid maken in gebrukers invoer, (web)applicatie output en applicatie output van het standaard systeem.

Hoe klinkt zoiets?

• TheMrH
Kick...

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 19:19
Op donderdag 14 maart 2002 17:39 schreef TheMrH het volgende:
Het deel met PHP en XSLT & XML werkt prima, ik wilde dit alleen wat meer standaardiseren. Hoe ga je met in- en uitvoer van de gebruiker en bv een webapplicatie om? Zijn hier niet al wat meer gedefineerde standaarden? Denk bv aan PostingML die ook al eens genoemd is. Dit soort standaarden zoe ik eigenlijk een beetje, en wat meer info mbt anderen die van dit soort dingen gebruik maken.
Er is wel een standaard voor userinput in opkomst, maar dat schiet nog niet zo heel erg hard op: XForms. Meer info daarover is wel op www.w3.org te lezen.
Zo kan ik dus met namespaces onderscheid maken in gebrukers invoer, (web)applicatie output en applicatie output van het standaard systeem.
Ik vraag me eigenlijk een beejte af wat je hier aan hebt. Ik kan wel wat verzinnen, maar dat zijn geen toepassing die met php en webpagina's te maken hebben.

De meest gangbare vorm waarvoor xml wordt gebruikt is dat je een perfecte scheiding tussen je code en je presentatie afdwingt. Welke voordelen dat heeft, spreekt natuurlijk voor zich ;).

Wat ik me eigenlijk afvraag waarom je allemaal verschillende namespaces wil gebruiken (die trouwens nogsteeds niet echt ok zijn geïmplementeerd in php).
Pagina: 1