[Nw5.1] DNS/DHCP vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
OK,
ben nu toch maar eens begonnen met DNS/DHCP.
De DHCP Server functioneert naar behoren, en staat vrolijk IP adresjes uit te delen.

De DNS server is ook min of meer werkend, en is geconfigureerd alsforward server naar een aantal adere DNS'en.

Echter de documentatie is een beetje onduidelijk/niet volledig over een aantal punten die ik niet helemaal snap.

<li> Je kunt de DNS en DHCP servers samen laten werken door DDNS te gebruiken. Elke uitgedeeld IP adres word dan automatisch in de DNS geplaatst.
Echter, krijg je dan DNS entry's als: "local_192_168_100_102.domain.com" nit echt een handige DNS naam dus.
Hoe kan ik dit wijzigen naar bijvoorbeeld "netboisnaam.domain.com" :?

<li> Je kunt in de DHCP een exclude aangeven voor een bepaald MAC adres, zodat deze nooit een IP zal krijgen, echter waar kun je instellen dat MAC adres "xx.aa.00..." ALTIJD een bepaald IP adres krijgt toegewezen ?

<li> Caching en Forward DNS ... hier snap ik helemaal niets meer van. Ik zie de door de bomen het bos niet mee.
Een DNS aanmaken , zeggen dattie een forward is en klaar.
Echter hoe zit het met caching :?
er word overal gezegd *dat* je een caching DNS kunt maken maar niet *hoe* je een caching DNS maakt.
Of is het zo dat een forward DNS altijd meteen gecached word :?

Wie o wie kan mij een beetje verder helpen ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ik heb ook nog nooit de cache instellingen van Novell's DNS server kunnen vinden. Maar volgens mij cached ie gewoon in zijn ram. Als je BorderManager gebruikt wordt er door BorderManager zelf wel een DNS cache file aangemaakt (SYS:ETC\proxy\PXYHOSTS).

Een "vaste" DHCP lease maak je aan door op het subnet object in je DNS/DHCP management console te gaan staan. Dan Create > IP Address, dan "Assignment Type" op manual en dan kan je een MAC address opgeven.

Dat de dhcp server dynamisch de dns update is mij nog niet gelukt werkend te krijgen.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 13 maart 2002 20:43 schreef Koffie het volgende:
<li> Je kunt de DNS en DHCP servers samen laten werken door DDNS te gebruiken. Elke uitgedeeld IP adres word dan automatisch in de DNS geplaatst.
Echter, krijg je dan DNS entry's als: "local_192_168_100_102.domain.com" nit echt een handige DNS naam dus.
Door de client z'n naam mee te laten sturen met het DHCP request volgens mij. (dns/windows naam van host?)

Het heeft bij mij ooit gewerkt. Lang geleden. :)
Of is het zo dat een forward DNS altijd meteen gecached word :?
Juist. :)

Verwijderd

Als je een ip aan een hw adres wilt koppelen doe je het volgende .

Ga naar mmc > dhcp

open je scope klik met rechts op reserveringen en kies nieuw

vul een naam in ( illekeurig ) dan geef je ip adress op die gekoppeld moet worden. bijv. 192.168.1.15
en je hw adress

let op dat beide vinkjes staan aangevinkt en dat je je hw adress zonde ": " invult en dat was het

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Thanks, maar dit topic is al meer dan een jaar oud ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Dit topic is gesloten.