You don't need eyes to see, you need vision
Gewoon alleen die programma's installeren, voor de rest niets. Dan worden er ook geen overbodige accounts aangemaakt. Vervolgens maak je er zelf een paar voor de gebruikers die van ssh gebruik maken om in te loggen of die direct achter de pc zitten en je bent klaar.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
suse 6.3 wordt dit weekend 7.2 of 7.3
dingen als
bin
daemon
ftp
man
wwwrun
blijven die nodig?
de namen van de progs kan ik er zo wel uithalen maar deze lijken mij nodig.
dingen als
bin
daemon
ftp
man
wwwrun
blijven die nodig?
De gebruiker 'man' lijkt me niet vereist, maar aangezien het een account is zonder shell zal daar weinig mee gebeuren. De andere users houd je maar best gewoon. Zo is 'ftp' natuurlijk wel handig als je ftpd wilt draaienOp woensdag 13 maart 2002 20:50 schreef leffe_blond het volgende:
suse 6.3 wordt dit weekend 7.2 of 7.3
dingen als
bin
daemon
ftp
man
wwwrun
blijven die nodig?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
User FTP heb je alleen nodig voor anon FTP. In principe kunnen alle accounts weg behalve root. Alle services die jij opnoemt draaien onder de root user. Veiliger is het om er geen shell aan te hangen (of /bin/false al shell).Op woensdag 13 maart 2002 20:56 schreef odysseus het volgende:
[..]
De gebruiker 'man' lijkt me niet vereist, maar aangezien het een account is zonder shell zal daar weinig mee gebeuren. De andere users houd je maar best gewoon. Zo is 'ftp' natuurlijk wel handig als je ftpd wilt draaien.
Ik zou zelf apache niet als root laten draaien denk ik...Op woensdag 13 maart 2002 21:07 schreef Mark het volgende:
Alle services die jij opnoemt draaien onder de root user.
Mja, inderdaad...heb ik effe langsgekekenOp woensdag 13 maart 2002 21:10 schreef odysseus het volgende:
[..]
Ik zou zelf apache niet als root laten draaien denk ik...
ok bedankt voor de tips
samengevat:
root + de users die ik toelaat
ftp weg (ano ftp komt er NIET op)
bij twijfelgevallen, geen shell toegang geven
dan blijft nog het geval apache gok erop dat wwwrun de account is voor apache?
samengevat:
root + de users die ik toelaat
ftp weg (ano ftp komt er NIET op)
bij twijfelgevallen, geen shell toegang geven
Waarschijnlijk in jou distro wel. Kijk even in de httpd.conf welke user Apache precies gebruikt.Op woensdag 13 maart 2002 21:25 schreef leffe_blond het volgende:
Pagina: 1