SCSI schijf piept !

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 18:04

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb een 10.000 rpm ibm scsi schijf. Nu valt me op dat om de paar minuten, de ene keer wat langer dan de andere keer, de schijf begint de piepen. je hoort dan een lange niet al te harde ( goed luisteren ) piep van ongeveer 2 a 3 sec. Kan dit kwaad ? en wat zou dit kunnen betekenen ?

http://www.xbmcfreak.nl/

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mischien de koppen die het oppervlakte van je disk raken?

download anders de 'IBM drive fitness test' ff van de ibm site,

heb deze vorige week ook op een ibm scsi disk losgelaten (geen problemen g~!zijdank)

A wise man's life is based around fuck you

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hercalibratie? of lul ik nou uit mijn nek? het schijnt dat sommige ibm schijven eens in de zoveel tijd even uit gaan en weer opnieuw opstarten. maar das 1 keer in de week ofzo.

• Zwelgje
Op woensdag 13 maart 2002 20:10 schreef smvs het volgende:
Hercalibratie? of lul ik nou uit mijn nek? het schijnt dat sommige ibm schijven eens in de zoveel tijd even uit gaan en weer opnieuw opstarten. maar das 1 keer in de week ofzo.
dat was vroeger inderdaad heel gebruikelijk, maar tegenwoordig niet meer,

(voor videobewerking had je toen ook speciale AV schijven nodig (die niet calibreerden),

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Het is geen Klik! het is een heel zacht fluitje/piepje wat je om de paar minuten meestal even hoort.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dat was vroeger inderdaad heel gebruikelijk, maar tegenwoordig niet meer,
ja dat weet ik en ik weet ook dat tegenwoordig alle schijven gewoon av compatible zijn, maar een bepaald modern type ibm scsi schijf gaat dus echt 1 keer in de week ff downspinnen heb ik hier op het forum gelezen.

• Zwelgje
Op woensdag 13 maart 2002 20:41 schreef smvs het volgende:

[..]

ja dat weet ik en ik weet ook dat tegenwoordig alle schijven gewoon av compatible zijn, maar een bepaald modern type ibm scsi schijf gaat dus echt 1 keer in de week ff downspinnen heb ik hier op het forum gelezen.
welk artikel was dat? (linkje?)

kheb zelf alleen maar scsi disken thuis, maar die doen dit zekers niet (of ik moet al toevallig op de wc zitten als ze dit verschijnsel beginnen te vertonen...)

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Ik heb het ook gehad met een IBM DPSS-396650 (Phillippines) op 7200RPM (SCSI). Dat piepje was trouwens niet zo heel zacht. Ik heb 'em mooi terug naar de winkel gebracht. Helaas hadden ze hem niet meer op voorraad, dus ik heb m'n geld terug gekregen. Er staat nu een (identieke) nieuwe in bestelling....

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• Dr.Nono
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-03 13:59

Dr.Nono

Hello there!

Ik denk dat je schijf er mee op gaat houden. Rare / vreemde geluiden die van een HD afkomen zijn NOOIT goed. Een test doen kan geen kwaad.

My favourite roadsign of all time is: "Falling rocks". What am I meant to do with that information? They may as well just have a sign saying: "Random accidents ahead, life's a lotery, be lucky!"

• Concrete

Concrete

Just press the button...

Oh ja, vergeten te vermelden: mijn piepende schijf werd door de IBM Drive Fitness test als 'Healthy' gekarakteriseerd.... RIGHT!! |:( |:( |:(

• Zwelgje
Op woensdag 13 maart 2002 20:55 schreef Concrete het volgende:
Oh ja, vergeten te vermelden: mijn piepende schijf werd door de IBM Drive Fitness test als 'Healthy' gekarakteriseerd.... RIGHT!! |:( |:( |:(
niks van aantrekken, ik heb vaker gehad dat ie pas na 4 keer testen zag dat de disk niet goed was!!!

doortesten dus

• Concrete

Concrete

Just press the button...

Blijven testen heeft niet altijd zin, is bij mijn schijf gebleken. Toen ik hem twee dagen had, begon 'ie met af en toe een piepje met direkt daarna een geluid als een platternoodlanding. Ik heb meteen de IBM DFTest erop losgelaten: 'Healthy'. Dit geluid gebeurde om de paar uur en soms een dag helemaal niet. Ik heb hem een maand gehouden en in die maand kwam de herrie steeds frequenter voor. Vlak voordat ik hem terug heb gebracht maakte de schijf ongeveer om het kwartier herrie, maar de IBM DFTest vond 'em nog steeds 'Healthy'!! Bij de Technische Dienst van de winkel waar ik hem kocht hebben ze het blijkbaar direkt gehoord, want ze maakten gelukkig geen probleem over geld terug geven. :)

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Kan het zijn dat die te warm wordt ? Ik koel de schijven niet actief.. Ik heb er wel nog een andere in hangen die het probleem niet heeft.

• Concrete

Concrete

Just press the button...

Al m'n schijven hangen in een lichte airflow...

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Net die IBM test er een paar keer op los gelaten.. Ze zijn prima in orde, dus daar kan het niet aanliggen.. Ik hang ze nu 1 voor 1 er aan en kijken wat ze nu doen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn Seagate ST34520N doet dat ook, telkens een hoge pieptoon. Zo kreeg ik em terug van de RMA van Seagate, en in een stille server valt dat echt wel op dus.
Ding draait nu al meer dan een halfjaar met die piep erin 24/7 en nog geen problemen gehad.

Verwijderd

Ik heb hier twee IBM ultra star schijven in een raid een.

De schijven maken piepende geluidjes. Soms hoog en soms laag.

Ik heb naar IBM gebeld maar die verwijzen me naar de helpdesk van Hitachi.

Het probleem is dat de server morgen uitgeleverd moet worden.

Weet iemand of dat het kwaad kan?

Bvd

• P5ycho
  • Laatst online: 15:41
ik weet wat je bedoelt, lijkt wel een soort resonantie binnen de schijf... kan verder weinig kwaad is mijn ervaring.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

misschien dat ie slap gemonteerd in je kast hangt ?

• Concrete

Concrete

Just press the button...

En dit topic was al ruim anderhalf jaar oud?? :Z :Z

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is echt niet de bedoeling om voor elk op zichzelf staand probleem een oud topic uit de sloot te halen .. Verder had je ook in de FAQ kunnen kijken wat je moet doen wanneer jouw harddisk vaag doet B)

/loze kick
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.