Toon posts:

Root FS op RAID1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb de volgende situatie:
2x 30G zelfde schijven, alle partities draaien inmiddels RAID1, geen probleem. Het ging zo:
Debian op de eerste schijf, partitietabel gekopieerd naar schijf twee en een voor een mkraiden, geen probleem.
Nu het root-filesystem. Ik moet dus de installatie-schijf (hda2) in de raidarray zien te hangen van schijf2.

Nu is het dus zo:

hda2 => Goeie setup, moet in de raid gegooid worden
hdc2 => Lege schijf, moet mirror worden van hda2, is nu in z'n eentje /dev/md4

Normaal gesproken (bij die andere schijven deed ik dat ook) doe ik dan een `find . -xdev | cpio -pm /path/to/mounted-array`. Dus nu zou dat een kopie van hda2 => /path/to/mounted-md4 worden.
Zodra dat gekopieerd had moet je het root-filesystem unmounten en dan met raidhotadd /dev/hda2 deze partitie ook in de raid hangen.

Dan krijg je dus:

md4 => /dev/hdc2 [1], /dev/hda2 [2]

dat wil ik dus bereiken, erna snel ff /etc/fstab aanpassen naar md4 en draaien.

Maaruh, kan dit hierbovenstaande, zo in een keer? ik durf dit niet in een keer te proberen, vandaar. En het jammere is dat er geen spare-schijf in zit waar ik de boel op instal en dan hup, in een keer in de complete array gooien.

De Software RAID-howto zegt er dit over:
You can only use this method on RAID levels 1 and above. The idea is to install a system on a disk which is purposely marked as failed in the RAID, then copy the system to the RAID which will be running in degraded mode, and finally making the RAID use the no-longer needed ``install-disk'', zapping the old installation but making the RAID run in non-degraded mode.

* First, install a normal system on one disk (that will later become part of your RAID). It is important that this disk (or partition) is not the smallest one. If it is, it will not be possible to add it to the RAID later on!

* Then, get the kernel, the patches, the tools etc. etc. You know the drill. Make your system boot with a new kernel that has the RAID support you need, compiled into the kernel.

* Now, set up the RAID with your current root-device as the failed-disk in the raidtab file. Don't put the failed-disk as the first disk in the raidtab, that will give you problems with starting the RAID. Create the RAID, and put a filesystem on it.

* Try rebooting and see if the RAID comes up as it should
Copy the system files, and reconfigure the system to use the RAID as root-device, as described in the previous section.

* When your system successfully boots from the RAID, you can modify the raidtab file to include the previously failed-disk as a normal raid-disk. Now, raidhotadd the disk to your RAID.

* You should now have a system that can boot from a non-degraded RAID.
Waar begin ik, hdc2 is dus leeg, hoe pak ik dit in vredesnaam aan?
Iemand ervaring?

De onderstreepte quote is het probleem, wat bedoelen ze daarmee?

Verwijderd

Topicstarter
/etc/raidtab ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
raiddev /dev/md0
    raid-level  1
    nr-raid-disks   2
    nr-spare-disks  0
    chunk-size  4
    persistent-superblock   1
    device      /dev/hdc1
    raid-disk   0
    device      /dev/hda1
    raid-disk   1

raiddev /dev/md1
    raid-level  1
    nr-raid-disks   2
    nr-spare-disks  0
    chunk-size  4
    device      /dev/hdc6
    raid-disk   0
    device      /dev/hda6
    raid-disk   1

raiddev /dev/md2
    raid-level  1
    nr-raid-disks   2
    nr-spare-disks  0
    chunk-size  4
    device      /dev/hdc7
    raid-disk   0
    device      /dev/hda7
    raid-disk   1

raiddev /dev/md3
    raid-level  1
    nr-raid-disks   2
    nr-spare-disks  0
    chunk-size  4
    device      /dev/hdc8
    raid-disk   0
    device      /dev/hda8
    raid-disk   1

raiddev /dev/md4
    raid-level  1
    nr-raid-disks   1
    nr-spare-disks  0
    chunk-size  4
    device      /dev/hdc2
    raid-disk   0

Het gaat dus om /dev/md4 he ;)
d'r hangt nu een lege schijf aan md4, hdc2 namelijk. hda2 moet erin komen te staan, maar dan moet 'ie zich dupliceren op hdc2

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het handig als 't ie gemoved word naar ANS?
MODJE? MOVEN?????

[edit]
Nee dus :+

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Wat is nu precies je probleem :?
Je durft het niet aan om het te proberen?

Probeer anders met een bootfloppy oid te booten en dan die schijfen ergens te mounten zodat je daardoor geen problemen ondervindt. en dan als je denkt dat je de instellingen goed hebt staan een chroot doen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 18:55 schreef imdos het volgende:
Wat is nu precies je probleem :?
Je durft het niet aan om het te proberen?

Probeer anders met een bootfloppy oid te booten en dan die schijfen ergens te mounten zodat je daardoor geen problemen ondervindt. en dan als je denkt dat je de instellingen goed hebt staan een chroot doen.
Hmm, ik ga het gewoon wagen, ik zie het wel. Er zit overigens geen floppydrive in :+, dus ik probeer het liever eerst even zonder.

Verwijderd

Topicstarter
Voor dit geintje moet ik / unmount, wat 'ie wel doet, 'k krijg geen error, maar hij blijft toch gemount!
Hoe, ow hoe krijg ik die schijf in de array...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Door een bootdisk of een cd-rom te gebruiken moet het wel lukken. Ik denk dat je niet echt ontkomt aan het feit dat je je / niet kan unmounten.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 19:46 schreef imdos het volgende:
Door een bootdisk of een cd-rom te gebruiken moet het wel lukken. Ik denk dat je niet echt ontkomt aan het feit dat je je / niet kan unmounten.
Nu is de situatie alvast zo (hoef je dat in je reply niet op te nemen Felix) ;-)

/dev/hda2 = /
/dev/md4 is een array waar een lege /dev/hdc2 in hangt

nu hda2 er nog bij!!!

Verwijderd

shit, is echt lang geleden :)

maar ik heb het laatst nog eens hier thuis gedaan...en dat werkte prima ZONDER de data zelf te kopieren, hij ging vanzelf die 2e schijf aanmaken...

ff de HOWTO erbij pakken :)

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-4.html#ss4.4

Dit kun je dus doen imho door een floppy te pakken en daarmee te booten, je raid device te constructen en dan heb je dus die /dev/md4

mount /dev/md4 op /mnt ofzo en chroot ernaar...fix dan je lilo en je bent een eind. Er staat me ook nog iets bij dat je je partities van een bepaald type moet maken 'autodetect raid ofzo'

Succes

Verwijderd

Topicstarter
'autodetect raid ofzo'
Ja, dat zijn ze inderdaad al. Dat stond in die howto ;)

Ik vraag me nu alleen nog af:

Wat is een failed-disk
Ik kan namelijk een van de twee schijven als een failed-disk markeren, wordt die failed-disk dan weer helemaal hetzelfde gemaakt als de normale disk????
Pagina: 1