ik wil ook beginnen met water koeling nu heb een peltier element met een waterkoeling er boven op alleen 1 probleempje
ik denk als ik de peltier gewoon op een voeding zet zonder sturing dat dan de tempratuur onder nul komt en dat het dan begint te condenseren met alle gevolgen van dien
heeft iemand hier een schakelingentje voor zo ja, ik heb geen ruimte meer over op het peltier element voor een voeler wat nu ?
Ik denk dat jij beter niet aan een peltier moet beginnen
Verwijderd
wat een bijzonder mooi gedecoreerde topictitel. Als je die nu eens duidelijk had gemaakt had je vast antwoord gekregen. Nu lijk je een n00b die te hoog grijpt.
Verwijderd
gewoon je proc. inpakken met isolatiemateriaal zodat ie niet gaat condenseren is een oplossing.
je peltier hoeft niet onder de 0 graden te komen om te gaan condenseren. Zodra hij onder de kamertemperatuur komt, of onder de temperatuur in je kast, dan gaat het al condenseren.
een schakeling voor een peltier is er niet. Je kan er hoogstens een potmetertje tussen hangen om zo het voltage en dus de temperatuur te regelen.
De enige oplossing die er is tegen condens is isoleren. Bij de winkels waar ze waterkoeling en peltiers verkopen hebben ze ook kant en klare isolatie setjes voor een paar euro.
een schakeling voor een peltier is er niet. Je kan er hoogstens een potmetertje tussen hangen om zo het voltage en dus de temperatuur te regelen.
De enige oplossing die er is tegen condens is isoleren. Bij de winkels waar ze waterkoeling en peltiers verkopen hebben ze ook kant en klare isolatie setjes voor een paar euro.
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Verwijderd
een schakeling voor een peltier is er niet? Je kan gewoon een bijv. pwm schakeling gebruiken om energie te sturen.. een potmeter zou ik er niet tussen zetten aangezien weerstanden energie VERLIES veroorzaken, en stuurschakelingen energie kunnen STUREN, een potmeter zou instant wegfikken en mocht je een 130watt potmeter vinden... dan is het nog steeds zonde van het energie verlies.. de zogenaamde n00b bovenaan brengt het dan wel niet zo nauwkeurig maar hij denkt al meer in de richting dan jijzelf
Natuurkunde.. wet van Moollier.. ben nu 2 weken al aan et meten.. je kan dus wel gewoon onder kamertemp komen..Op woensdag 13 maart 2002 18:47 schreef E-Vix het volgende:
je peltier hoeft niet onder de 0 graden te komen om te gaan condenseren. Zodra hij onder de kamertemperatuur komt, of onder de temperatuur in je kast, dan gaat het al condenseren.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
gewoon bij oc-shopOp woensdag 13 maart 2002 18:52 schreef Egberttheone het volgende:
ka iemand me vertellen wara ik zoon isolatie set kna krijgen? bvd
maar ik denk dat jij beter niet kan beginnen aan een peltier omdat je er gewoon nog niet genoeg van weet. Een peltier is niet noodzakelijk om goed te kunnen koelen.
Neem jij nou maar gewone waterkoeling, en stap pas over op een peltier als je echt ver wilt gaan clocken en er de kennis voor hebt. Een peltier kan je computer onherstelbaar beschadigen, wanneer hij verkeerd gebruikt wordt.
hmm, lol er is 1 probleempje
het is namelijk een peltier met een water koeling er aan vast dus 1 geheel
, maar wie zegt dat ik er geen verstand van heb?
heb het meschien nog nooit gedaan maar ik heb wel veel ervaring met electronica, koeling
Verwijderd
Ik heb dus ook nog niet alle informatie en kennis over een peltier, aangezien ik zeker weet dat ik zelf in de toekomst peltier wil hebben heb ik toch alvast een waterblok gekocht waar een peltier op past.
Ik heb de Mace 2-1 met de inkoopactie van Epsilon besteld, en een 172 W peltier. Dit waterblok ga ik eerst gebruiken zonder peltier en later ga ik een keer de peltier er bij tussen zetten.
Het grootste probleem voor een peltier vind ik de voeding, een gewone ATX of AT voeding kun je er gewoon niet voor gebruiken. Mijn nieuwe peltier heeft 24 V op 11 A nodig.
Ik heb de Mace 2-1 met de inkoopactie van Epsilon besteld, en een 172 W peltier. Dit waterblok ga ik eerst gebruiken zonder peltier en later ga ik een keer de peltier er bij tussen zetten.
Het grootste probleem voor een peltier vind ik de voeding, een gewone ATX of AT voeding kun je er gewoon niet voor gebruiken. Mijn nieuwe peltier heeft 24 V op 11 A nodig.
jaja goed werkOp woensdag 13 maart 2002 19:41 schreef freezy17 het volgende:
Ik heb dus ook nog niet alle informatie en kennis over een peltier, aangezien ik zeker weet dat ik zelf in de toekomst peltier wil hebben heb ik toch alvast een waterblok gekocht waar een peltier op past.
het lijkt er anders wel opOp woensdag 13 maart 2002 19:06 schreef Egberttheone het volgende:
hmm, lol er is 1 probleempjehet is namelijk een peltier met een water koeling er aan vast dus 1 geheel
, maar wie zegt dat ik er geen verstand van heb?
heb het meschien nog nooit gedaan maar ik heb wel veel ervaring met electronica, koeling
blijkbaar weet je niet dat water pas gaan condenseren onder de 12 graden en nie onder de 0 graden, dat je moet isoleren, waarmee je dat moet doen enz enz.
Je moet nogal wat lezen maat
Verwijderd
Voor 3 maanden terug wist ik niks af van waterkoeling, peltiers en LCD's.
Nu ik veel heb gelezen over deze onderwerpen en door er over mee te praten op GoT weet ik er al weer aardig wat van.
In principe kun je (bijna) alles wel leren, je moet er alleen ff de tijd voor nemen. Begin niet direct met waterkoeling en peltier, lees eerst alle informatie hierover.
Lees eerst de hele site van www.waterkoeling.nl eens door!
Nu ik veel heb gelezen over deze onderwerpen en door er over mee te praten op GoT weet ik er al weer aardig wat van.
In principe kun je (bijna) alles wel leren, je moet er alleen ff de tijd voor nemen. Begin niet direct met waterkoeling en peltier, lees eerst alle informatie hierover.
Lees eerst de hele site van www.waterkoeling.nl eens door!
ik zag een foto van iemand die zn hele mobo in vloeibare stikstof had gedumbt en nog werkte ook. Hij had namelijk een spray erop gedaan zodat alles geisoleerd zou zijn van vocht. ff zoeken of ik het kan vinden.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Verwijderd
Pff, alsof ik zoveel wist van peltiers toen ik eraan begon. Ik had niet eens een fatsoenlijk waterblok: dat was een dichtgelijmde socket7 koeler.
Aan de topicstarter: isoleren die hap. Isolatiemateriaal onder je mammaplank, in je socket, rondom je processor, rondom je coldplate. Je socket afdichten met zuurvrije siliconenkit of vaseline. Wat plasticspray in de buurt van je socket kan nooit kwaad. Vergeet ook niet om alle kieren in de isolatie dicht te smeren met iets.
Aan de topicstarter: isoleren die hap. Isolatiemateriaal onder je mammaplank, in je socket, rondom je processor, rondom je coldplate. Je socket afdichten met zuurvrije siliconenkit of vaseline. Wat plasticspray in de buurt van je socket kan nooit kwaad. Vergeet ook niet om alle kieren in de isolatie dicht te smeren met iets.
d0hhh water bevriest onder de 0 gradenOp woensdag 13 maart 2002 20:30 schreef epsilon het volgende:
[..]
het lijkt er anders wel op
blijkbaar weet je niet dat water pas gaan condenseren onder de 12 graden en nie onder de 0 graden, dat je moet isoleren, waarmee je dat moet doen enz enz.
Verwijderd
'k meende toch echt dat er condensvorming optreed als er een 25 graden warm voorwerp in lucht met een RV van 100% en een temp van 30 graden gebracht word.Op woensdag 13 maart 2002 20:30 schreef epsilon het volgende:
het lijkt er anders wel op
Ik heb daar vanmiddag ook een topic over geopend... [EL] Temperatuursturing TEC?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
ooit lucht van 100% RV gezien..Op woensdag 13 maart 2002 22:21 schreef DaBit het volgende:
[..]
'k meende toch echt dat er condensvorming optreed als er een 25 graden warm voorwerp in lucht met een RV van 100% en een temp van 30 graden gebracht word.
normaal is 50-70%
ik zal ff schema'tje scannen ervan, staat et precies op hoe et werkt..
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Komt niet vaak voor, dat geef ik toe. Maar ik denk dat een subtropisch zwembad boven de 90% zit kwa RV. Als ik daar moest DJ-en, dan hadden de versterkers en CD spelers zeker een uur nodig om te acclimatiseren.Op woensdag 13 maart 2002 22:29 schreef Karreman het volgende:
ooit lucht van 100% RV gezien..
normaal is 50-70%
jah, maar op die manier kan je op alles wel wa laten condenserenOp woensdag 13 maart 2002 22:36 schreef DaBit het volgende:
[..]
Komt niet vaak voor, dat geef ik toe. Maar ik denk dat een subtropisch zwembad boven de 90% zit kwa RV. Als ik daar moest DJ-en, dan hadden de versterkers en CD spelers zeker een uur nodig om te acclimatiseren.
normaal is het rond de 12 graden
maar iig geen 0 graden zoals iemand anders hier zei. Dat is echt totale onzin
Verwijderd
op www.waterkoeling.nl staat DIT topic over peltier voedingen!

die voedingen leveren 24V en 50 Ampere, das mer dan genoeg dus, kosten €68,- .
zit zelfs een RX TX poort op dus waarschijnlijk te regelen, is geen docu over want zijn zo uit een GSM netwerk geript (waarschijnlijk van antenne voeding)
hiermee gaat het wel, ff uitzoeken wat de pinout is en gaan met die banaan!!
suc666

die voedingen leveren 24V en 50 Ampere, das mer dan genoeg dus, kosten €68,- .
zit zelfs een RX TX poort op dus waarschijnlijk te regelen, is geen docu over want zijn zo uit een GSM netwerk geript (waarschijnlijk van antenne voeding)
hiermee gaat het wel, ff uitzoeken wat de pinout is en gaan met die banaan!!
suc666
Verwijderd
waarom zet je niet gewoon een paar fans op 5 volt die je op je koelblok richt, dan blaast ie de condens mooi weg
het hele id achter waterkeoling is volgens mij dat je geen fans nodig hebt = stilte en geen gezoem aan je hoofd
Verwijderd
neuh je hebt ook mensen die gewoon voor de snelheid gaanOp donderdag 14 maart 2002 00:33 schreef _firestorm_ het volgende:
het hele id achter waterkeoling is volgens mij dat je geen fans nodig hebt = stilte en geen gezoem aan je hoofd
12 graden 0 graden allemaal uit de lucht gegrepen temperaturen, vocht in de lucht condenseerd op het moment dat de lucht met vocht verzadigd is dit kan zelfs bij 50 graden gebeuren, kijk voor meer informatie over condensatie bij verschillende luchtvochtigheden en temperaturen bijvoorbeeld op:
http://www.fischer.be/nederlands/new_nl.html
of zoek met google op dampspanning, condensatie en temperatuur...
http://www.fischer.be/nederlands/new_nl.html
of zoek met google op dampspanning, condensatie en temperatuur...
Verwijderd
als het je om stilte gaat moet je die peltier lekker vergeten want denk niet dat je een peltier kan waterkoelen zonder een actief gekoelde radiator.Op donderdag 14 maart 2002 17:15 schreef Egberttheone het volgende:
mij gaat het om stilte, en ik heb ook echt eerst alles wel gelezen
![]()
mijn coldplate komt binnen 5 minuten onder een milimeter ijs (zit nog niet in m'n systeem) ben nu bezig de boel te isoleren
ja die van mij bevries ook direct want dna is ie onbelast
en ik heb een radiatuer, pomp slangen voeding hele brute en dan d8 je zeker dat ik me peltier ff in de bak ing gooien?
Verwijderd
of je blaast de condensdruppels richting mobo of over het randje naar benedenOp donderdag 14 maart 2002 00:21 schreef clvy82 het volgende:
waarom zet je niet gewoon een paar fans op 5 volt die je op je koelblok richt, dan blaast ie de condens mooi weg
Verwijderd
als je de hele tijd blaast kunnen er dus geen druppels vormenOp donderdag 14 maart 2002 18:26 schreef Juggernaut het volgende:
[..]
of je blaast de condensdruppels richting mobo of over het randje naar beneden
Gewoon isoleren, zorg dat het luchtdicht is en dan condenseert er niks.
Ik heb van dat handig plakrubber. Volgensmij is een muismat ook wel geschikt. Het beste is gewoon neopreen, maar dat weet ik uit mijn hoofd niet waar dat te halen.
Vergeet ook niet de achterkant van je mobo.
Ik heb van dat handig plakrubber. Volgensmij is een muismat ook wel geschikt. Het beste is gewoon neopreen, maar dat weet ik uit mijn hoofd niet waar dat te halen.
Vergeet ook niet de achterkant van je mobo.
zat zelf meschien te denken je hebt ook van dat soort spuit lak voor print platen maar als je hele mobo gata lakken wil niemand hem meer kopen als ik hem ooit wil verkopen
Pagina: 1