Toon posts:

BP6 HELP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ook dit wordt lastig....

Enige tijd geleden heb ik op aanraden van een vriend (kennis) die wel verstand heeft van computers een computer met Abit BP6 mobo aangeschaft. 2x celeron 400 Mhz Hoewel mijn computer nu redelijk draait wil ik nu toch het een en ander upgraded. Dit zijn mijn twee grootste problemen:

Ik draai nog altijd win98
Ik heb nog nooit een bios update gedaan (kvind het risico te groot)

Ik realiseer me dat meer specs nodig zijn om een oordeel te geven(ik las iets van HPT-133 en meer van die ingewikkelde dingen), maar kan iemand mij helpen. Dit zijn een aantal van mijn overwegingen:

Een ander besturingssysteem (zodat ik eindelijk eens twee processoren ga gebruiken)XP? home / prof?
Bios update (met name bij het afsluiten van computers en aantal games loopt ie vast)
ADSL aanschaffen (online gamen)

Wat voor specs moet ik geven om deze wijzingen door te voeren en waar vind ik deze? Any advice welcome

Let wel ik ben een newbie die toevallig een iets te gecompliceerd computer heeft gekregen. Stabiliteit en gamen zijn twee belangrijke dingen.

Verwijderd

Een ander besturingssysteem (zodat ik eindelijk eens twee processoren ga gebruiken)XP? home / prof?
Win xp pro of windows 2000

Laatste bios update kun je hier vinden
http://www.abit.nl/eng/download/bios/bios-bp6.htm

moet wel eff lege boot disk maken en dan eff bios upgrade erop zetten dam dan de exe file starten in dos eff backup van je bios maken en dan kun je flashen naar de nieuwe

Verwijderd

Topicstarter
1. lege boot disk maken
(snap ik)

2. bios upgrade erop zetten
(snap ik kwestie van copy /paste)

3. dan de exe file starten in dos
(twijfel... naar dos gaan vanuit windows a:\ execute bp6ru?)

4. backup van je bios maken
(snap ik niet)

5. dan kun je flashen naar de nieuwe
(snap ik niet)

(ik ben blond):?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:35
als je meer dan 128MB geheugen hebt is XP aan te raden, neem wel de Professional edition want de Home edition kan geen gebruik maken van je 2de cpu.

download deze file, stop een diskette in je drive en start de file.

haal de bios op, en volg de instructies die er denkik wel bij zitten. Als je er nog niet uitkomt, dan wil ik nog wel verder uitleggen.

Leuk bordje trouwens, ik zit nu ook achter een bp6 met 1 cel400. met een beetje moeite haal je er zo 550Mhz uit.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Installeer voor de gein eens Win2K, dan kan je namelijk de 2de processor ook gebruiken.
Windows 95/98/SE/ME zullen namelijk nooit (letterlijk nooit) die 2de cpu kunnen gebruiken.

Als je Win2K hebt draaien zul je merken dat het ineens een stuk soepeler loopt.

En als die kennis "verstand" heeft van pc's en dual systemen had hij je ook NT/2K/XP aangeraden. Anders zou ik ook eens aan zijn "kennis" gaan twijfelen.

Stabiliteit is bij de BP6 geen probleem, het is een BX chipset en dus niet instabiel te krijgen. Als het je wel lukt, moet je toch eens gaan afvragen wat je zelf verkeert doet.

BIOS update is niet nodig, alles draait toch zoals het hoort ?

Dat afsluiten is gewoon een fout in 98, neem Win2k en het is weg.

ADSl : zeker nemen, continu internet roeleert.

Online gamen : Welke spellen ?
Op een dual cellie 500 + TNT2 M64 draait Q3A namelijk niet echt tof, dus je moet of een hele stevige vga kaart er in zetten, of een ander mobo + cpu + vga kaart kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor de reacties.Fijn te zien dat er mensen zijn die willen meedenken. Op dit moment kan ik nog niet veel doen omdat ik de tijd niet heb.. misschien van het weekend. Probleem is echter dat ik op dit moment niemand ken die hetzij Win2k hetzij XP prof heeft. Iemand suggesties? kopen anders maar? Ik heb overigens ook nog enige twijfel omtrent deze besturingssystemen, omdat ik me afvraag of het spelen van spelletjes goed mogelijk is met deze systemen.

Tenaanzien van die 'kennis' echt goed ken ik hem ook niet, maar ik heb dit board aangeschaft net voordat ME uitkwam (geloof ik). Er zit een goede grafische kaart in dat weet ik zeker.

Ten aanzien van online spellen zit ik toch meer in de hoek van Ages of Empires, BG2 (Neverwinternights). Hoewel Quaken me ook zal bevallen

Nog een vraagje... Ik heb nog een oude pentium PC (66mhz?) met 8 MB Edo ram. (Een widoshi van die $^#%$#@ zaak Dunnet). Ik wil er extra MB in zetten zodat ik in ieder geval naar Win98 kan en hem kan koppelen aan mijn BP6. Nou is EDO ram nergens te verkrijgen. Weet iemand nog wat? waar moet ik op letten? ik hoor allerlei dingen over pins en zo?

• Dreamstar
Games is bij mij iig geen probleem onder Win2K, alles loopt.
Of Age of Empires zal lopen weet ik niet, das gewoon gokken.

Die oude pc zal waarschijnlijk 72 pins EDO ram nodig hebben (weet het bijna wel zeker)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op donderdag 14 maart 2002 11:57 schreef Dreamstar het volgende:
Die oude pc zal waarschijnlijk 72 pins EDO ram nodig hebben (weet het bijna wel zeker)
Inderdaad.. En om dat geheugen te vinden zou ik hier es kijken: http://www.tweakers.net/aanbod/cat/3

En voor je bp6 zou ik inderdaad eens op www.bp6.com kijken.. Daar staan een heleboel nuttige dingen over win2k etc..

Verwijderd

Topicstarter
OP de oude EDO ram staat Compaq. Is dat nog van belang?

• Dreamstar
Op donderdag 14 maart 2002 12:53 schreef Karmacoma het volgende:
OP de oude EDO ram staat Compaq. Is dat nog van belang?
Nope, de pc zelf is geen compaq, dus kan je er gewoon "normaal" 72 pins edo in drukken.

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

het is misschien ook een idee om je HD (als deze het ondersteund) aan de ATA 66 controller te hangen (HPT366)
er zijn nogal wat mensen die afgeven op dat ding, maar ik heb er geen probelemen mee, wel ff idd de nieuwste bios (HPT366 bios zit bij de bios van de mobo) en nieuwste drivers.
en als een speer win 2k er opzetten (XP is nergens voor noddig)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Topicstarter
het is misschien ook een idee om je HD (als deze het ondersteund) aan de ATA 66 controller te hangen (HPT366)
er zijn nogal wat mensen die afgeven op dat ding, maar ik heb er geen probelemen mee, wel ff idd de nieuwste bios (HPT366 bios zit bij de bios van de mobo) en nieuwste drivers.
en als een speer win 2k er opzetten (XP is nergens voor noddig)

Kijk en dat snap ik dus niet. Ik ben een kneus met een ingewikkeld mobo. Hoe weet ik nou of dat al gebeurt is of niet? waar haal ik die drivers vandaan? hoe weet ik dat ik de juiste heb?

Dank jullie overigens voor de steun (ik begrijp dat het antwoord geven op dit soort kneuzenvragen enorm vermoeiend kan zijn)

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 15:30
De nieuwste drivers voor onderdelen die met je moederboard te maken (Zoals die highpoint ata66) kan je gewoon bij www.abit.nl downloaden. De bios update natuurlijk ook.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

Verwijderd

Topicstarter
"het is misschien ook een idee om je HD (als deze het ondersteund) aan de ATA 66 controller te hangen (HPT366)
en als een speer win 2k er opzetten (XP is nergens voor noddig)"

Ik heb even gechecked en bij het opstarten zegt ie ultra ATA bios for HPT33 installed..

comments?

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Op donderdag 14 maart 2002 11:57 schreef Dreamstar het volgende:
Games is bij mij iig geen probleem onder Win2K, alles loopt.
Of Age of Empires zal lopen weet ik niet, das gewoon gokken.

Age of empires draait met gemak (al op een P133 met 32 MB ram en win 2K)

Meh ...

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

Op dinsdag 19 maart 2002 13:43 schreef Karmacoma het volgende:
"het is misschien ook een idee om je HD (als deze het ondersteund) aan de ATA 66 controller te hangen (HPT366)
en als een speer win 2k er opzetten (XP is nergens voor noddig)"

Ik heb even gechecked en bij het opstarten zegt ie ultra ATA bios for HPT33 installed..
comments?
uhh jah duh,
dat ding zit o je mobo en heeft zijn eigen bios, al;s het goed is zi je in dat blauwe scherm waar dat saat dat die en HD vind (merk + type) zo niet dan hangt je HD er niet aan.....
dan moet je kast open maken, kijken of je een ata 66 cabel hebt....(deze zijn stugger omdat ze 2x zoveel adertjes en hebben een witte grijze en een zwarte connector) en deze in eertste witte conector stoppen met de blauwe stekker...en de zwarte in je HD
en dan ook natuurlijk eerst de drivers instaleren.....in windows (ik hoop dat je al win2k draaid!!! is een must)
drivers haal je bij http://www.highpoint-tech.com
je hebt en HTP366 conroller

de bios voor je mobo kan je bij abit halen of bij http://www.bp6.com daar staat ook "hoe en wat met win2k" ga daar eerst maar eens rond kijken...download ff de manual bij abit...en ga die eens lezen.....
roepen: "ik kan niks" is erg makkelijk

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 13:43 schreef Karmacoma het volgende:
installeer nu eerst maar win2k/XP met de harddisk op de "normale" controller

udma66 scheelt niet veel wat betreft snelheid, maar zorgt voor een hoop narigheid bij het installeren van je os

en je hebt nu al genoeg vragen/antwoorden om je druk over te maken

als het hele zaakje draait kun je altijd nog de juiste drivers etc installeren en je harddisk op de andere controller prikken

ennneeuh windows wordt hier door niemand "uitgeleend" geloof ik

succes, fijn bordje
Pagina: 1