[WC] Wat is er met m'n pompje aan de hand??

Pagina: 1
Acties:

• blakez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10-2025
Hallo luitjes, ik zit met een probleem :) M'n waterpompje (een sicca idra 1300 l/u) is volgens mij niet meer 100% in orde.. 't Begon een tijdje terug toen m'n pompje er ineens mee stopte, daar heb ik hier ook nog een topic over.. vanaf toen is m'n pompje steeds meer achteruit gegaan. Het probleem is dat hij gewoon werkt en water rond pomp, maar alleen maar voor een bepaalde tijd.. Ik bedoel dus: je bent aan het computeren, pompje valt uit, je zet de pc uit en haalt de stroom eraf, je wacht een 5tal minuten en het pompje werkt weer nadat je de stroom er weer terug op hebt gezet.. Eerst was de verhouding zo dat hij uitviel en daarna weer 2 a 3 uur werkte.. maar nu, nadat hij is uitgevallen werkt ie maar 10 a 15 minuten meer.. Dus het lijkt dat er vanbinnen toch iets niet in orde zit.. Ik denk dat het te maken heeft met iets wat te warm wordt van binnen in het pompje en dat er dan een beveiliging optreed zodat 't pompje uitvalt.. Daarna moet hij weer 5 minuten afkoelen en dan werkt hij weer.. Het vreemde hier aan is dat m'n pompje in een bak (10 liter) met water staat, dus altijd wel onderwater (dus zoiezo gekoeld).. vaaag :? Maar ik hoopte dus dat er hier wel mensen zijn die meer verstand hebben van die pompjes en mij een logische verklaring kunnen uitleggen.. oid.. alvast bedankt! :D

klik hier voor die andere topic [topic=420138/1/25]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:52

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Tis een magnetische aandrijving, misschien loopt ie gewoon vast. Maak em es open en schoon, dan zie je vast of ie in het pomphuis vast loopt of juist in het motordeel (daar kom je ws niet bij, bij mijn Sicce's is het gegoten met hars).

En anders kon ie wel es versleten zijn :(

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• blakez
Ik heb het pompje sinds juni 2001 en heeft al die tijd op max doorstroming gedraaid.. M'n waterblokje is een dangerden maze2 en het water gaat ook eerst nog door een radiator.. Zou 't kunnen dat dit zoveel weerstand geeft dat m'n pompje na 3/4 jaar al helemaal versleten is??

Kan ik btw gewoon m'n pompje open maken??? ik denk toch dat ik 'm dan niet helemaal waterdicht meer in elkaar krijg hoor.. Ik zie trouwens ook geen schroeven oid om hem open te maken..

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:52

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 13 maart 2002 14:56 schreef blakez het volgende:
Ik heb het pompje sinds juni 2001 en heeft al die tijd op max doorstroming gedraaid.. M'n waterblokje is een dangerden maze2 en het water gaat ook eerst nog door een radiator.. Zou 't kunnen dat dit zoveel weerstand geeft dat m'n pompje na 3/4 jaar al helemaal versleten is??
Hmm, tis een principe wat op zich niet tegen al te veel weerstand kan. De opvoerhoogte is meestal rond de 50 cm.. maarja, het zou op zich wel moeten werken. Is het ding helemaal schoon? Misschien heb je nog wel garantie?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op woensdag 13 maart 2002 14:56 schreef blakez het volgende:

Kan ik btw gewoon m'n pompje open maken??? ik denk toch dat ik 'm dan niet helemaal waterdicht meer in elkaar krijg hoor.. Ik zie trouwens ook geen schroeven oid om hem open te maken..
Als het goed is kan je zo'n pompje gewoon ongestraft dichtknijpen (er draait gewoon een soort van propellertje). Maw: van teveel weerstand gaat ie niet kapot. Zolang de pomp maar niet droogloopt (dus er stroomt alleen water doorheen, geen lucht) is alles ok (voorzover IK weet, ik ben geen pompenexpert ofzo). Zo'n pomp bestaat uit twee delen: een elektromotor en een pomphuis. De elektromotor zit in een afgesloten behuizing (vaak dichtgekit). De aandrijving van het propellortje gebeurt magnetisch, zodat het pomphuis en de elektromotor gescheiden kunnen zijn. Probeer dus NIET om de behuizing van de elektromotor open te slopen. Dit krijg je nooit meer mooi dicht...en wat heb je daar eigenlijk te zoeken?
Wat je wel kunt doen het pomphuis openmaken (bij eheim kun je dit zonder gereedschap met een handomdraai doen) en de boel inspecteren/schoonmaken. In de handleiding staat dit meestal prima beschreven.

I reject your reality, and substitute my own.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Even een vraagje. Heb je een inline systeem, of een reservoir.

Ik heb dezelfde pomp en heb nu een inline systeem (ben bezig met reservoir).

Wat mij opvalt is dat de pomp erg warm word, daarom ga ik nu over op een reservoir. Word jou pomp ook zo warm? Zoja, misschien dat hij daarom niet meer goed werkt.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
ik heb ook een Sicce Idra (in een reservoir)

De laatste tijd heb ik ook een probleem :(

Mijn pompje start af en toe niet meer; om 1 of andere reden gaat ie niet aan, als ik dan wat aan m'n reservoir schud, dan gaat ie aan, eerst lage toeren (pomp gaat 'bokken' en maakt teringherrie), na 5 seconden draait ie op volle toeren (maakt nog steeds net te veel lawaai)

Maar ... als mijn pomp eenmaal aan is blijft ie verder prima draaien (gewoon de hele dag).

Ik weet niet precies hoe warm water in reservoir wordt, maar ik denk een graad of 40-45 ofzo.

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Whuzz
  • Laatst online: 23-02 20:21

Whuzz

Dodgeball!

Maken jullie die dingen wel eens schoon??
Je moet ze eigenlijk elke paar maanden ff openmaken en dat rotortje ff schoonmaken. Nu zal het allemaal wel meevallen als je desti- of demiwater gebruikt, maar toch is het wel handig om het af en toe even na te kijken

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• blakez
Op woensdag 13 maart 2002 16:04 schreef Whuzz het volgende:
Maken jullie die dingen wel eens schoon??
Je moet ze eigenlijk elke paar maanden ff openmaken en dat rotortje ff schoonmaken. Nu zal het allemaal wel meevallen als je desti- of demiwater gebruikt, maar toch is het wel handig om het af en toe even na te kijken
Dit deed ik ook geregeld hoor, zo'n elke drie maanden ongeveer het boeltje schoonmaken.. pompje, resevoir, slangetjes even doorblazen.. dus dat zal het probleem niet zijn..

• -=MOL=-

-=MOL=-

Hey blakez, geef ff antwoord op mijn vraagjes hierboven please...??

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Menblack
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:32
denk dat de koolstof borstel niet zo goed zijn of vuil.
maar mag die pomp ook wel 24u aan staan want bij sommige pompen mag dat niet.

Verwijderd

De NOVA mag maar water hebben van 35*C max. Denkelijk jou pomp ook.

• blakez
Op woensdag 13 maart 2002 15:50 schreef TD-DMZ het volgende:
Even een vraagje. Heb je een inline systeem, of een reservoir.

Ik heb dezelfde pomp en heb nu een inline systeem (ben bezig met reservoir).

Wat mij opvalt is dat de pomp erg warm word, daarom ga ik nu over op een reservoir. Word jou pomp ook zo warm? Zoja, misschien dat hij daarom niet meer goed werkt.
Heej TD-DMZ, hier ff m'n antwoorden dan :)

Ik heb een resevoir van ongeveer 10 liter, m'n pompje staat heel de tijd onder water, dus als ik er dan aan voel, kan ik niet echt zeggen of hij nu warm of koud is.. Maar toen ik hem gisteren getest had in een ander resevoirtje en hem er daarna uithaalde was hij best wel warm.. Je zou er nog lange niet je handen aan verbranden hoor, maar gewoon lekker warm zeg maar :) Maar dat is dus aan de buitenkant.. wie weet hoe warm 't er van binnen in is.. en bij een inline systeem zal je pompje zoiezo wel wat warmer worden dan met een resevoir.. ok zo? :)

Verwijderd

Tip: Neem demi water zodat je geen last hebt van kalkafzetting (het staat hierboven ook al wel vermend)
Heb je de stroom al eens gemeten van je pomp?

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op woensdag 13 maart 2002 17:38 schreef blakez het volgende:

[..]

Heej TD-DMZ, hier ff m'n antwoorden dan :)

Ik heb een resevoir van ongeveer 10 liter, m'n pompje staat heel de tijd onder water, dus als ik er dan aan voel, kan ik niet echt zeggen of hij nu warm of koud is.. Maar toen ik hem gisteren getest had in een ander resevoirtje en hem er daarna uithaalde was hij best wel warm.. Je zou er nog lange niet je handen aan verbranden hoor, maar gewoon lekker warm zeg maar :) Maar dat is dus aan de buitenkant.. wie weet hoe warm 't er van binnen in is.. en bij een inline systeem zal je pompje zoiezo wel wat warmer worden dan met een resevoir.. ok zo? :)
Thnx
Zeker ok :)

Als ik me reservoir af heb post ik het hier ook wel. Ook hoe het zit met eventuele temperatuurverschillen.

offtopic:
Ik zit alleen nog steeds opde siliconen slang te wachten die ik heb besteld. Maandag en dinsdag ben ik vrij, dus een lang weekend tweaken zou leuk zijn!!

Pagina: 1