[LINUX] Vaag ISDN probleem

Pagina: 1
Acties:

• ArthurBorsboom
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 16:29
Ik gebruik Linux Mandrake 8.1 als server.
Er zit een ISDN kaart in (Dynalink IS128PH-PCI).

De bedoeling is dat deze computer verbinding maakt op aanvraag (dial-on-demand) en verbreekt na een x aantal minuten. Tevens moet deze internet-verbinding gedeeld worden over het netwerk.

Het probleem: De ISDN-verbinding werkt alleen na opstarten en als ik 'm "aan de praat" houd. Op het moment dat de verbinding op een of andere manier verbroken is, kan ik ook geen verbinding meer maken, tenzij ik opnieuw opstart. |:( Als ik eenmaal verbinding heb (dus na die opstart), dan wordt de verbinding wel goed gedeeld.

Als ik probeer te kijken bij "Internet" onder de username root, dan loopt het schermpje vast. Dit gebeurt (zo lijkt) tijdens de opbouw van het schermpje. Ik kan deze nog wel killen met XKill.. Dit alles na een eenmalig goedwerkende gedeelde internetverbinding.
Wel blijft de server gewoon actief en kan ik inloggen met bijv. putty (ssh). Het netwerk lijkt te functioneren.

Ik heb de search optie al gebruikt, maar kan niks vergelijkends vinden. Tevens de pagina van Wurtel leek mij niet te helpen.

Waar moet ik beginnen om dit probleem aan te pakken?

Alvast bedankt!

Plannen is voor loosers

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 13 maart 2002 13:14 schreef ArthurBorsboom het volgende:
Ik gebruik Linux Mandrake 8.1 als server.
Er zit een ISDN kaart in (Dynalink IS128PH-PCI).

Als ik probeer te kijken bij "Internet" onder de username root, dan loopt het schermpje vast. Dit gebeurt (zo lijkt) tijdens de opbouw van het schermpje. Ik kan deze nog wel killen met XKill.. Dit alles na een eenmalig goedwerkende gedeelde internetverbinding.
Wel blijft de server gewoon actief en kan ik inloggen met bijv. putty (ssh). Het netwerk lijkt te functioneren.

Ik heb de search optie al gebruikt, maar kan niks vergelijkends vinden. Tevens de pagina van Wurtel leek mij niet te helpen.
5 keer hetzelfde probleem posten zal je niet extra helpen hoor, een keer posten is meer dan zat ;)
Waar moet ik beginnen om dit probleem aan te pakken?
OK, trek een terminal-venster open, en tik daar, als root, isdnctrl dial ippp Als het goed is, belt 'ie nu in, met isdnctrl hangup ippp0 verbreek je de verbinding.

Als dit werkt, tik dan hetvolgende in :
isdnctrl huptimeout ippp0 300
en daarna :
isdnctrl dialmode auto

Als het goed is, moet 'ie nu automatisch na 5 minuten inactiviteit de verbinding verbreken, en automatisch een verbinding starten als daarom gevraagd wordt. Let wel op, dat een openstaande outlook o.i.d. elke keer je verbinding open zal trekken, en da's niet goed voor de portomonee ;)

Het een en ander kun je ook nalezen in de manpaga van isdnctrl ( man isdnctrl )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• ArthurBorsboom
Ok, ik ga het zo eventjes proberen, maar ik heb nog een paar vragen:

1. Als dit blijkt te werken, staan deze instellingen dan ook vast? Dus als bijv. de stroom uitvalt ofzo dat ik er geen omkijken naar heb?

2. Hoe kan het (mocht dit werken) dan, dat het "Internet" schermpje gewoon blijft hangen bij de opbouw?

Alvast bedankt voor je hulp!!

Plannen is voor loosers

• ArthurBorsboom
Ok, geprobeerd:

Het volgende werkt:
-handmatig verbinding maken (isdnctrl dial ippp0)
-handmatig verbinding verbreken (isdnctrl hangup ippp0)
-automatisch verbinding verbreken (isdnctrl huptimeout ippp0 120)
-verbindingsinformatie opvragen (imontty)

Wat nog niet werkt is het automatische verbinding maken.
Zowiezo kan ik de autodialmode niet instellen (isdnctrl dialmode auto ippp0). Als ik dit doe, dan krijg ik de volgende foutmelding: dialmode must be 'off', 'manual' or 'auto'.

Overigens kan ik de dialmode wel uitlezen en deze staat al op auto. (dus in principe hoeft het niet gewijzigd te worden).

Maar de verbinding wordt dus nog niet automatisch gemaakt. Heeft dat misschien te maken dat de pakketjes niet juist gerouterd worden, ofzo?!?

Thanks again...

Plannen is voor loosers

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 13 maart 2002 19:11 schreef ArthurBorsboom het volgende:
1. Als dit blijkt te werken, staan deze instellingen dan ook vast? Dus als bijv. de stroom uitvalt ofzo dat ik er geen omkijken naar heb?
Nee, dit zal hij automatisch vergeten zodra 'ie weer uitgaat. Dit kun je voorkomen, door een van de files in /etc/init.d te wijzigen die over isdn gaan, maar welk dat precies is, durf ik niet te zeggen eigenlijk. Verder weet ik ook niet welk opstartsysteem Mandrake gebruikt, maar er zijn ongetwijfeld andere users die dit lezen, en het wel weten ;)
2. Hoe kan het (mocht dit werken) dan, dat het "Internet" schermpje gewoon blijft hangen bij de opbouw?
Geen idee, ik weet ook niet welk programma mandrake daarvoor gebruikt, maar als je een bugreport maakt, en dat naar ze opstuurd, kunnen ze je vast meer vertellen.

[b]
2e bericht,[/b] we hebben ook een edit knopje hoor ;)
Overigens kan ik de dialmode wel uitlezen en deze staat al op auto. (dus in principe hoeft het niet gewijzigd te worden).
Mijn fout, dat moet zijn isdnctrl dialmode ippp0 auto
Maar de verbinding wordt dus nog niet automatisch gemaakt. Heeft dat misschien te maken dat de pakketjes niet juist gerouterd worden, ofzo?!?
Dit staat er in de manpage van isdnctrl :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
dialmode name [off|manual|auto]
          Sets the dial mode of the interface to one of:

off      no connection can be made; an  existing
          connection is  terminated  immediately.   Incoming connections
          are also not possible.

manual    manual dialing / hangup; a connection will only  be
          made  after isdnctrl dial name but the line will be
          disconnected after  the  huptimeout  value  set  if
          using kernel drivers updated since 1 Nov 1998; oth­
          erwise an explicit isdnctrl  hangup  name  will  be
          needed to cause the connection to be dropped.
          Incoming connections are possible; however, if this
          interface is configured in callback  in  mode,  the
          callback  dial will not happen (as this is actually
          an outgoing connection, not an incoming one).

auto        autodial mode; an outgoing packet  will  trigger  a
          dialout, and a hangup will occur after the huptime­
          out value specified (see below).
          An interface in auto dial mode  will  call  another
          system back (if configured in callback in mode).

auto  was  the  "old"  behaviour  (as it was before
          dialmode was implemented).

If no argument is given, the current dialmode value
          is displayed.

You can give all as the interface name; the command
          will then be executed for all interfaces.

Dus het zou gewoon moeten werken volgens mij :?

Kijk ook Hier eens naar, dat is de homepage van isdn4linux, wat de isdn-driver van Mandrake heeft gemaakt...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt