Toon posts:

Linux of NT als server??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort zit ik weer aangesloten op internet en nu wil ik een server plaatsen maar zit met een aantal vragen;

Ik ben aan het twijfelen of ik NT of een Linux server
moet installeren. Mijn grootste probleem is dat ik niet weet welke firewalls en proxy's voor NT of Linux ik moet gebruiken en welke het makkelijkst te configureren is en natuurlijk welke versie (SP) van de server software je moet gebruiken.

situatie nu;
2 pc's met win98, 1 hub en dan natuurlijk een pc die kan fungeren als server (P 1, 120Mhz, 80Mb, 1 Gb HD).
Elke PC heeft nu z'n eigen firewall (Sygate) en z'n eigen internet verbinding via hub (uplink).

Wie zou mij kunnen adviseren.

:( Let wel dat dit niet een topic wordt waar iedereen tegen elkaar ingaat dat Linux beter is dan NT of andersom. :(

Verwijderd

:( Let wel dat dit niet een topic wordt waar iedereen tegen elkaar ingaat dat Linux beter is dan NT of andersom. :(
Dat is min of meer wel waar je naar vraagt. Ik denk dat het in jouw geval het verstandigst is om een NT machine neer te zetten met bv. winroute (die kan ook firewallen).

Persoonlijk zou ik voor een linux machine gaan, vanwege de kleinere footprint van een linux firewall/router en de betere security. Maar daar ga ik ongetwijfeld commentaar op krijgen van NT liefhebbers :)

Onder linux firewall je met ipchains danwel iptables, afhankelijk van je kernel-versie. Als proxy kun je bv. Squid gebruiken.

Voor NT kun je het genoemde winroute gebruiken, maar ook sygate blijven gebruiken. Als firewall zijn er keuzes genoeg. Zoals gezegd kan winroute ook firewallen, maar je zou bv. ook ZoneAlarm kunnen nemen. Bedoel je met NT XP (=is gebaseerd op NT technologie) dan zou je de ingebouwde firewall en ICS kunnen gebruiken.

Over het algemeen wordt de setup van een NT machine als eenvoudiger ervaren dan een vergelijkbare setup van een linux machine.

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 13:00

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Ik zou zeggen:

Windows NT 4.0
Is beter beveiligd dan W95 W98 enz.

ZoneAlarm Pro Firewall

Zone Alarm Pro is gewoon een zeer goede firewall. Nadeel is dat je voor deze versie moet betalen. Zone Alarm Free is ook een goede FW.

Linux raad ik af, omdat je zelf al aangeeft dat je twijfelt tussen NT en Linux.
Als je echt een die-hard Linux user was geweest had je hier namelijk niet eens over getwijfeld (no flame :) ) .

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Verwijderd

Ik heb ook een Linux server staan. Was moeilijk te configureren, maar uiteindelijk lukte het wel en alles draait nu soepel. Aangezien je een vrij oude computer hebt zou ik ook voor Linux gaan. Waarschijnlijk is NT makkelijker te configureren (overigens geen ervaring mee), maar of het ook even snel is ....

1 heel belangrijk voordeel: Linux is gratis

BTW: Als je geen ingewikkelde dingen wilt, kun je natuurlijk ook freesco nemen, volgens mij heeft freesco een ingebouwde firewall. Dat gaat supermakkelijk en werkt perfect als je alleen internet wilt delen. Je kan ook een webserver draaien, etc. met freesco

Verwijderd

Topicstarter
Als ik jullie goed begrijp is voor mij NT beter omdat je met Linux te veel moet configureren, ja?

En dan winroute.... is dit een firewall of een proxy met ingebouwde firewall? En welk NT service pack moet ik dan minimaal hebben om een goede server te maken?

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 13:14 schreef TryToListen het volgende:
Als ik jullie goed begrijp is voor mij NT beter omdat je met Linux te veel moet configureren, ja?
Die indruk hebben wij iig wel :)
En dan winroute.... is dit een firewall of een proxy met ingebouwde firewall?
beide, en meer.. check anders even op http://www.winroute.com
En welk NT service pack moet ik dan minimaal hebben om een goede server te maken?
Dat hangt een beetje af van over welke versie van NT we het hier hebben, maar over het algemeen is het gewoon het verstandigst het laatste service pack te installeren. Voor NT4 is dat SP6A als ik me niet vergis.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx.

Ik ga nu NT4 installeren met winroute en SP6. Als ik nog meer vragen heb kom ik nog wel ff langs.

Toch nog 1 vraag;

hoe sluit je deze topic af? (slotje)

• Semper Fight
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 13:00

Semper Fight

Xbox Live = Semper Fight

Op woensdag 13 maart 2002 13:00 schreef eLeCtRaBeLg het volgende:

Linux raad ik af, omdat je zelf al aangeeft dat je twijfelt tussen NT en Linux.
Als je echt een die-hard Linux user was geweest had je hier namelijk niet eens over getwijfeld (no flame :) ) .
Nogmaals, no flame intended :)
En succ6 met je installatie.

Hier had uw advertentie kunnen staan! DM me voor meer info over de prijzen

Verwijderd

hoe sluit je dit topic af? (slotje?)
Dat kan op verschillende manieren:
• je post een warez-request
• je post een dame welke haar geslachsdelen duidelijk laat zien
• je maat racistische opmerkingen

enzovoort :)

maw. een topic gaat pas op slot als er iets fouts gebeurd. Het beantwoord zijn van de vraag is geen reden voor een slotje. Dit topic zakt vanzelf weg in vergetelheid..

Verwijderd

Topicstarter
SP6, MOET ik dan eerst sp1 t/m sp5 installeren eer ik sp6 kan installeren?

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 16:14
Op woensdag 13 maart 2002 13:40 schreef TryToListen het volgende:
SP6, MOET ik dan eerst sp1 t/m sp5 installeren eer ik sp6 kan installeren?
Je kan meteen SP6 installeren.

- NAC Breda -

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje:

hoe groot moet de ntfs partitie zijn. Ik heb een 1Gb hd.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

1 Gb is voldoende .. maar maak 'm ff wat groter zodat je niet meteen een volle C: hebt als je Office2000 installeerd ofzo ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 13:30 schreef TryToListen het volgende:
Ok thnx.

Ik ga nu NT4 installeren met winroute en SP6. Als ik nog meer vragen heb kom ik nog wel ff langs.
Is prima, NT4 is voor jou echt de beste keus, en is zeker niet moeilijk te configureren (itt linux), maar dat was hierboven al aangegeven.
Toch nog 1 vraag;

hoe sluit je deze topic af? (slotje)
Simpel, je post een topic in SU = Stoute Usertjes (ook al ben je niet stout, het is wel de juiste plaats daarvoor) :P waarin je aangeeft dat je het topic wilt sluiten met een goede reden erbij. Een modje zoekt het dan wel verder uit.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:36
Als je een kant-en-klaar firewall script neemt is linux helemaal niet zo moeilijk.
Ik gebruik zelf Monmotha's Firewall, die is erg makkelijk.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Pagina: 1