Toon posts:

[sendmail 8.11.4] Anti-Relay probleem!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Configuratie:
Standaard Slackware 8 installatie met default sendmail.cf configuratie file. Imap server geinstalleerd. Iptables firewall met smtp poort open!

Probleem:
Voor het relayen van hosts niet in mijn netwerk heb ik het bestand /etc/mail/relay-domains aangemaakt. Hier heb ik hostnames ingezet die mogen relayen. Echter, hosts die niet mogen relayen... die kunnen dit ook! Als ik het relay-domains bestand volledig weggooi kan niemand meer relayen :(

Bedoeling:
Hoe kan ik in principe iedereen blokkeren en dan alleen hosts opnemen die wel mogen relayen!

Iemand een idee?

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:56
Standaard kan niemand relayen volgens mij.
Niet iets in je host.allow ofzo ?

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-03 19:39
gebruik access.db kan je ook ip-nummers/ranges in zetten.

Verwijderd

Topicstarter
standaard kan inderdaad niemand relayen...
als je andere hosts toch wil laten relayen buiten je interne netwerk(deze hosts kun je opnemen in de /etc/hosts file) kun je met /etc/mail/relay-domains werken...

maar met access.db? kun je daar ook dynamische hosts aan toevoegen?

Verwijderd

Laat die mensen toch gewoon de mailserver van hun ISP instellen, vroeger op onze server stuurden ze ook allemaal via ons, maar zodra ze inbelaccounts hebben met dynamische IP's is er gewoon niet aan te beginnen, dan moet je hele ISP's toegang geven tot je mailserver.

Een andere oplossing is je een smtp server installed (of sendmail patcht) zodat je je moet authen voordat je kan relayen.

Nog een oplossing is POP before SMTP auth.

Maar de beste oplossing is toch gewoon alle relay hosts weghalen en dan de mensen de mailserver van hun ISP laten gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok... we laten de ISP's weg...

Maar! Hoe dan met vaste ip adressen?

Misschien een optie om Sendmail.cf opnieuw te compilen?
Veel werk... maar dan kan je die features uitzetten als: RELAY_HOSTS_ONLY of RELAY_ENTIRE_DOMAIN

Of kunnen deze features ook gewoon uitgezet worden in het orginele Sendmail.cf configuratie bestand? Met #-jes ofzo?

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 13:02 schreef eazel het volgende:
Ja ok... we laten de ISP's weg...

Maar! Hoe dan met vaste ip adressen?

Misschien een optie om Sendmail.cf opnieuw te compilen?
Veel werk... maar dan kan je die features uitzetten als: RELAY_HOSTS_ONLY of RELAY_ENTIRE_DOMAIN

Of kunnen deze features ook gewoon uitgezet worden in het orginele Sendmail.cf configuratie bestand? Met #-jes ofzo?
Als ik in m'n relay-domains gewoon een IP adres zet (1.2.3.4) kan die gewoon relayen. Zet je er soms een hostname in? met IP werkt het iig altijd bij mij, hostnames heb ik nooit geprobeerd. Je kan iig ook een hele reeks in je relay-domains zetten, als je bijvoorbeeld 192.168.0.0/24 wil laten relayen zet je er gewoon 192.168.0 in

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 13:18 schreef Felix het volgende:

[..]

Als ik in m'n relay-domains gewoon een IP adres zet (1.2.3.4) kan die gewoon relayen. Zet je er soms een hostname in? met IP werkt het iig altijd bij mij, hostnames heb ik nooit geprobeerd. Je kan iig ook een hele reeks in je relay-domains zetten, als je bijvoorbeeld 192.168.0.0/24 wil laten relayen zet je er gewoon 192.168.0 in
Maar dan heb ik het probleem dat er dus mensen kunnen relayen die NIET in het relay-domains configuratie bestand zijn opgenomen :S
Ik heb geen hostnames in het bestand staan...

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 13:49 schreef eazel het volgende:

[..]

Maar dan heb ik het probleem dat er dus mensen kunnen relayen die NIET in het relay-domains configuratie bestand zijn opgenomen :S
Ik heb geen hostnames in het bestand staan...
weet je dat zeker :? lijkt me eerder een bug in sendmail dan...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Is het overigens niet verstandig om even te updaten naar een nieuwe versie :?
Ik heb nl. op m'n eigen server 8.12.2 draaien

en in relay-domains staat bij mij alleen
192.168.1

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Heb het gevoel dat je met de m4 macro's sendmail opnieuw zal moeten configgen.

Verwijderd

Topicstarter
daar was ik ook al bang voor...
|:(
Pagina: 1