DHCP over de router of gaat het toch anders ?

Pagina: 1
Acties:

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Situatie"

Lansegment 1 zit in iprange 10.x.x.x, hier staat ook de DHCP server. DHCP scope 10.x.x.100 - 10.x.x.200

Lansegment 2 zit in iprange 192.x.x.x, als DHCP server wordt de default gateway (router)(192.x.x.1) genoemd als je een ipconfig doet.

Hoe gaat het nou met ip-uitgifte, de dhcp pakketjes gaan niet over de router want dan heb je toch overal een adres in de 10.x.x.x range ?

Zet de router het adres om ofzo ???

Router= Cisco 2600

Er staat ook nog een Packetshaper tussen maar die heeft daar niets mee te maken toch ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Totaal ononderbouwd en off-the-top-off-my head gok ik dat die cisco DHCP forward.

Maar goed, er komen zo wel mensen langs die daar gaten in gaan schieten :)

• seq_uence
Op woensdag 13 maart 2002 12:00 schreef hezik het volgende:
Totaal ononderbouwd en off-the-top-off-my head gok ik dat die cisco DHCP forward.

Maar goed, er komen zo wel mensen langs die daar gaten in gaan schieten :)
Zal ik daar mee beginnen dan.
Hoe komt ie aan die range dan in dat segment ?
Waar is dat gedefinieerd ?

Als de router simpel de dhcp pakketjes doorstuurd dan worden toch ook de adressen in de 10.x.x.x range toegekend ?

Verwijderd

Zoals je zelf aangeeft heeft die router ook een 192.x.x.1 adres. Bij het doorsturen 'geeft hij mee' dat het uit dat segment komt.

Simpel gezegd, maar lijkt me te kloppen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Er runt een relay agent op die router.
Die ziet dat het gateway-IP veld niet ingevult (0.0.0.0) is en zet daar zijn IP in.
Die stuurt het dan door naar de dhcp server in 10.x.x.x
Zo ziet de dhcp server dan de aanvraag uit 192.x.x.x kwam.
Hij geeft dan een dhcp-offer rechtstreeks naar die router.
Die router broadcast het dan in het 192.x.x.x net.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• seq_uence
Op woensdag 13 maart 2002 12:22 schreef Predator het volgende:
Er runt een relay agent op die router.
Die ziet dat het gateway-IP veld niet ingevult (0.0.0.0) is en zet daar zijn IP in.
Die stuurt het dan door naar de dhcp server in 10.x.x.x
Zo ziet de dhcp server dan de aanvraag uit 192.x.x.x kwam.
Hij geeft dan een dhcp-offer rechtstreeks naar die router.
Die router broadcast het dan in het 192.x.x.x net.
Maar de DHCP server doet een offer uit zijn scope, hoe bepaalt de router dan welk ip de pc krijgt in de 192.x.x.x range ? Of mis ik iets hier ?

Verwijderd

[
Maar de DHCP server doet een offer uit zijn scope, hoe bepaalt de router dan welk ip de pc krijgt in de 192.x.x.x range ? Of mis ik iets hier ?
je mist idd iets:
Voor de volledigheid, hij zet daar het 192.x.x.x IP in. Zo ziet de DHCP dus welke range hij moet pakken.

• seq_uence
Op woensdag 13 maart 2002 12:34 schreef hezik het volgende:

[..]

je mist idd iets:
[..]

Voor de volledigheid, hij zet daar het 192.x.x.x IP in. Zo ziet de DHCP dus welke range hij moet pakken.
Dus de DHCP server geeft een ip uit in die range terwijl alleen de 10.x.x.x range als scope is ingesteld ?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 13 maart 2002 12:40 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Dus de DHCP server geeft een ip uit in die range terwijl alleen de 10.x.x.x range als scope is ingesteld ?
euhm hier is iets niet duidelijk...

Wie is er dhcp server voor 192.x.x.x ?

Ik dacht dat je bedoelde dat de dhcp server in 10.x.x.x dhcp server is voor beide netwerken...
Staat er nog een dhcp server in 10.x.x.x zelf misschien ?

• seq_uence
Op woensdag 13 maart 2002 12:43 schreef Predator het volgende:

[..]

euhm hier is iets niet duidelijk...

Wie is er dhcp server voor 192.x.x.x ?

Ik dacht dat je bedoelde dat de dhcp server in 10.x.x.x dhcp server is voor beide netwerken...
Staat er nog een dhcp server in 10.x.x.x zelf misschien ?
Je hebt wel gelijk, er staat alleen een DHCP server in het 10.x.x.x segment. Maar ik mis even hoe bepaald wordt welk IP de pc in het 192.x.x.x segment krijgt. Dus waarom krijgt ie 192.x.x.30 en niet 192.x.x.31
Die range is toch niet gedefinieerd in een scope !?

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 13 maart 2002 12:47 schreef seq_uence het volgende:

[..]

Je hebt wel gelijk, er staat alleen een DHCP server in het 10.x.x.x segment. Maar ik mis even hoe bepaald wordt welk IP de pc in het 192.x.x.x segment krijgt. Dus waarom krijgt ie 192.x.x.30 en niet 192.x.x.31
Die range is toch niet gedefinieerd in een scope !?
Als die dhcp server in 192.x.x.x ook dhcp server is voor 10.x.x.x dan heeft ie daar ook een scope voor (of fixed entry's).
Hij heeft dan een scope voor 192.x.x.x en nog een scope voor 10.x.x.x

• seq_uence
Op woensdag 13 maart 2002 12:49 schreef Predator het volgende:

[..]

Als die dhcp server in 192.x.x.x ook dhcp server is voor 10.x.x.x dan heeft ie daar ook een scope voor (of fixed entry's).
Hij heeft dan een scope voor 192.x.x.x en nog een scope voor 10.x.x.x
In dit geval staat er dus alleen een dhcp server in het 10.x.x.x segment en deze heeft alleen een scope voor het 10.x.x.x segment. Dus hoe krijgen de pc's in het 192.x.x.x segment een ip ? Daar staat dus GEEN dhcp server, de router geeft ze zelf uit ofzo ???

Verwijderd

Je zou even met een sniffer kunnen krijgen waar e.e.a. vandaan komt.

Als ik het zo lees dan lijkt het er idd. op dat de router DHCP draait. Of die 2600 dat kan weet ik zo niet.

Verwijderd

Als je in de bestaande DHCP server een nieuwe scope aanmaakt voor 192.X.X.X, dan zou dat toch moeten werken, op voorwaarde dat die router die DHCP zaken doorlaat. Zonder die extra scope zal het niet werken.

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Maar de router zou normaal dus de DHCP request tegenhouden omdat de DHCP request een broadcast is en de router die tegenhoud ?!? ( en een router een layer 2 device is). Als ik het goed begrijp.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

je weet niet welk apparaat nu eigenlijk de IP adressen uit geeft.
hier is makkelijk achter te komen.

tik op de router in: sh run
als je er gens een regeltje 'ip dhcp pool blabla' ziet, is je router de DHCP server.

anders is er dus een dhcpserver op het 10.0.0.0 netwerk, wat 192.168.0.0 adressen uitgeeft. Dat moet een DHCP server zijn, met een 192.168.0.x scope.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• seq_uence
Komt er nog een vraag bij, als een pc in het 192.x.x.x segment geen domain controller kan vinden,de pc krijgt wel een ip adres en de PDC kan ook gepingd worden wat is er dan aan de hand ?

Het gaat hier om een win98 pc, op een andere pc lukt het ook niet. Er staan in dat segment alleen maar ICA clients dus normaal is een logon vanuit dat domein ook niet nodig. Alleen in dit geval wel....

• seq_uence
ff up :)

Pagina: 1