[FreeBSD] vervanging voor MDAEMON

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik draai nu MDAEAMON op een NT server. MDAEMON haalt alle post voor @domein.nl op bij een ISP door er een pop verbinding mee te maken. Op basis van rules distribueert hij de mail naar de mailboxen van mijn lokale gebruikers. De gebruikers op het LAN 'poppen' hun mail dan weer bij de MDEAMON server. Andersom versturen de gebruikers hun mail via SMTP naar de MDAEMON server, die het op zijn beurt weer via SMTP naar de server van de ISP verstuurt.

Nu wil ik dit op FreeBSD gaan doen. Nu heb ik al eens gekeken naar bijv. qmail en sendmail, maar vgl. mij dienen die een wat ander doel. Ze gaan er in de docs namelijk allemaal van uit dat de mx-records voor mijn domein verwijzen naar de server waarop qmail ofzo komt te draaien, en dat is in mijn geval dus niet zo.

Kan iemand me uitleggen hoe ik de (relatief simpele) functionaliteit van MDAEMON op een BSD bak kan overnemen?

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Op woensdag 13 maart 2002 10:54 schreef wizl het volgende:
Ik draai nu MDAEAMON op een NT server. MDAEMON haalt alle post voor @domein.nl op bij een ISP door er een pop verbinding mee te maken. Op basis van rules distribueert hij de mail naar de mailboxen van mijn lokale gebruikers. De gebruikers op het LAN 'poppen' hun mail dan weer bij de MDEAMON server.
Zie fetchmail (/usr/ports/mail/fetchmail), deze haalt POP en IMAP binnen.
Andersom versturen de gebruikers hun mail via SMTP naar de MDAEMON server, die het op zijn beurt weer via SMTP naar de server van de ISP verstuurt.
Ik snap niet dat dat per se nodig is, maar als je dat wil, kan dat door een qmail SMTP server op te zetten (/usr/ports/mail/qmail) en serialmail te gebruiken (/usr/ports/mail/serialmail).

Documentatie over al deze dingen is op genoeg te vinden op het web :).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Er is een hele mooi howto over hoe een mooie mail server te installeren, check hiervoor www.bsdfreaks.nl
Deze is wel lekker uitgebreid, als je snel en simpel wil zou je eens moeten kijken naar postfix i.c.m. qpopper

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Er is een hele mooi howto over hoe een mooie mail server te installeren, check hiervoor www.bsdfreaks.nl
Deze is wel lekker uitgebreid, als je snel en simpel wil zou je eens moeten kijken naar postfix i.c.m. qpopper
Die heb ik gezien, en echt duidelijk vindt ik het eerlijk gezegd niet. Hij somt gewoon de uit te voeren commando's op en ik vind het dus moeilijk te volgen welk onderdeel nu wat doet :P

Welk programma kan bijv. de post voor mijn domein ophalen, en distribueren voor mijn lokale gebruikers. En andersom, welk programma kan de lokale, uitgaande mail, verzamelen en die vervolgens versturen?

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Op woensdag 13 maart 2002 16:44 schreef wizl het volgende:

Die heb ik gezien, en echt duidelijk vindt ik het eerlijk gezegd niet. Hij somt gewoon de uit te voeren commando's op en ik vind het dus moeilijk te volgen welk onderdeel nu wat doet :P
Je kan het natuurlijk blindelings overnemen, maar je kunt ook de documentatie lezen van de des btreffende programma's
Welk programma kan bijv. de post voor mijn domein ophalen,
Ik begrijp hieruit dat je mail niet direct naar je server wordt toegestuurd, dus heb je geen smtp nodig om te ontvangen.
en distribueren voor mijn lokale gebruikers.
Fetchmail kan mail ophalen via pop3
Procmail kan dit wel verdelen, maar ik denk dat het ook wel met andere apps kan, procmail is niet echt eenvoudig moet ik zeggen. freshmeat kan je vast helpen
welk programma kan de lokale, uitgaande mail, verzamelen en die vervolgens versturen?
De queu van qmail blijft gewoon bestaan en als er verbinding is een ALRM signaal voldoende om te versturen.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL