Ik heb een installatie van mandrake 8.1 op mijn systeem staan. En laatst heb ik windhoos XP geinstalleerd. Nou weg lilo natuurlijk. Das verder geen probleem, gewoon met rescue startup via cd ff lilo draaien. Dat gaat allemaal goed. Maar als ik nu weer mandrake wil starten begint hij te mekkeren dat de partitie waar mandrake op staat niet ext2 is. Nou dat kan wel kloppen, want die partitie is ext3. En hij gaat dus niet verder.
Hoe kan ik hem wijs maken dat hij ext3 is en dat hij daar niet over moet gaan zeiken?
Heb je voor de XP install partities erbij gemaakt? Dan zou er iets verschoven kunnen zijn en probeert LILO misschien van een verkeerde partitie (FAT32, swap o.i.d.) te starten... (het is maar een ideetje hoor.. maar je weet maar nooit...)
nope, was allemaal bestaand. Volgens mij wil hij wel vanaf de goede device booten, daar ligt het geloof ik niet aan. Maar op de een of andere manier verwacht hij ext2 filesystem, en komt hij ext3 tegen, waardoor hij gaat bokken...
vaag, aangezien een ext3 filesysteem gewoon als ext2 gebruikt kan worden mits ie goed geunmount is... zeurt LILO al, of weet ie wel de kernel te starten en gaat t daar mis?
Bij lilo gaat alles goed, kernel start hij volgens mij ook gewoon op. Daarna gaat het fout.
Op dit moment kan ik niet even kijken wanneer precies hij gaat zeiken, ik zit nu op m'n stagebedrijf, maar zal ik vanavond eens naar kijken.
Maar inderdaad wel erg vreemd. Als ik met de CD een rescue sessie opstart ziet hij die partitie gewoon en doet hij nergens moeilijk over. En voordat ik XP had geinstalleerd draaide alles als een tierelier.
Op dit moment kan ik niet even kijken wanneer precies hij gaat zeiken, ik zit nu op m'n stagebedrijf, maar zal ik vanavond eens naar kijken.
Maar inderdaad wel erg vreemd. Als ik met de CD een rescue sessie opstart ziet hij die partitie gewoon en doet hij nergens moeilijk over. En voordat ik XP had geinstalleerd draaide alles als een tierelier.
Je kernel ondersteunt waarschijnlijk geen ext3.
Kijk daar ff na.
Kijk daar ff na.
Ik heb m'n kernel niet veranderd. Hij heeft het altijd gewoon goed gedaan, dus ext3 moet hij wel gewoon ondersteunen lijkt me..
Verwijderd
Staat er bij de kernelopties in je lilo.conf ook een initrd.img vermeld?
Hij hoort hier de initrd.img te vermelden die bij de huidige kernel hoort.
Mandrake maakt de kernel zelf zo klein mogelijk, en zoveel mogelijk als modules. Ext2 zit in de kernel, ext3 is een module. Die ext3 module zal in de initrd.img zitten, waar de kernel hem kan laden om zo je root filesysteem te kunnen mounten als ext3.
Wanneer je geen initrd.img optie meegeeft zal hij geen ext3 module kunnen laden en dus geen ext3 partitie kunnen mounten.
Hij hoort hier de initrd.img te vermelden die bij de huidige kernel hoort.
Mandrake maakt de kernel zelf zo klein mogelijk, en zoveel mogelijk als modules. Ext2 zit in de kernel, ext3 is een module. Die ext3 module zal in de initrd.img zitten, waar de kernel hem kan laden om zo je root filesysteem te kunnen mounten als ext3.
Wanneer je geen initrd.img optie meegeeft zal hij geen ext3 module kunnen laden en dus geen ext3 partitie kunnen mounten.
Pagina: 1