Het plaatsen van een Fan??

Pagina: 1
Acties:

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 16:47
Hoi Allemaal,

ik heb vandaag een 80mm fan gekocht voor in mijn Aopen HQ8 kast maar nu vraag ik mij af waar ik m moet plaatsen ?

ik zal t ff probere uit te leggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/products/housing/images/text/08fq05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/products/housing/images/text/08fq03.jpg

linksboven en rechtsonder zitten 2 plaatsen waar ik fans kan plaatsen.
Maar er zit een soort afscheiding tussen het Mobo en de IDE spullen om meer plaats te krijgen in de kast (en die is er ook :))
Maar wat zou nou de beste plek zijn. Ik denk zelf rechtsonder naar binnen zuigend. want ik heb natuurlijk al de voeding die al naar buiten blaast.

Kunnen jullie mij hier ff mee helpen?

Bvd,
Kasper

Verwijderd

Ik heb ook een Aopen HX-08 en heb aan de achterkant direct achter de processor ruimte een vierkant gat geknipt met een plaatschaar(denk om je handjes), daar een 12x12 afzuigende ventilator opgezet, daarbij nog op plek 3 bonven de voeding een 8x8 fan afzuigend.
onderkantvoor gaatjes inde palstic kast geboord om meer lucht te laten happen, en daar achter heeft ie al een voorziening voor een 8x8 blazend nar binnen.

op min grote Hardeschijf DiamonMax 10Gb zo'n rack cooler met frontje fans(2) en filters.

verder onderaan inde hoek een slotkoeler afzuigend...
en dan nog op mijn brander HP7200i die heeft al een uitsparing voor een 2,5x2,5 10000 tpm geschakeld, alleen als het erg warm is, ook weer afzuigend.

Dit is standaard vor een BigTowerTweakersKast!

Om maar niet te overdrijven, heb ik op mijn PIII550@825 en geprepareerde Alpha/Delta cooler combo van de OC-Shop.

http://www.hardwarex.nl

• SiNisTrAD
tja maar nu heb ik nog geen antwoord :)

• ro__
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Als je idd één 80mm fan hebt, kun je die volgens mij het beste rechtsonderin de kast inblazend monteren. Dit i.v.m. de airflow die je al juist beredeneerde.
Je kunt natuurlijk ook gewoon ff proberen ;)

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 13:48

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

ik den k ook dat je hemhet beste onder in kan monteren om zo extra lucht in de kast te krijgen
heb van het weakend mijn HQ-08 omgebouwd onder in 8x8 daarboven(speaker verplaatst) een 12x12fan boven in achter 2x 8x8 fans i hd cooler (2fans) en een slotcooler onder mijn voodoo 3 3000 kast wordt niet warmer als 26 graden :):):)
en mijn Duron 700@850 max 42 graden

www.sebastiaanvanbaarsen.com

• SiNisTrAD
tja ik heb m nu rechtonderin geplaats maar hij wordt 59C ipv 61C onder volledige proc usage(koetjes) .. dus zoveel maakt t helaas niet uit. Wat kunnen jullie mij nog meer aanraden ??

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Gat in de onderkant zagen en de grootste fan naar binnen laten blazen die er maar is.
Boven in 2 fans naar buiten laten blazen.

Verwijderd

Wat ik snap is dat het leuk is om aan je kast te knutselen. Gaten boren enzo, allemaal heel leuk. Dat meen ik, want dat ga ik binnenkort (weer) doen. Wat ik NIET snap is dat er beweerd wordt dat je pas een goede koeling krijgt als je je kast zodanig verbouwd dat het net een gatenkaas is. Blazende/zuigende kaas wel te verstaan. In elk gat zit ook al weer een fan.
Die HX08 kast van mijn wordt niet warmer dan 27 graden. Gewoon dicht. Natuurlijk heb ik wel een 8x8 fan vooronder en 2 8x8 boven de voeding, standaard dacht ik.
Maar zoals ik al zei, ik ben van plan ook een gatenkaas te gaan maken van mijn kast.
Maar of ie dan cooler wordt.....

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Mijn bevindingen met koelers in HX08.
Systeem: Dual Celeron 366@550@2.0V
met allebei een Global Win FEP32.

Voorin koeler naar binnen...idd ook 2 graden HETER!

Later...2 kleine 50x50mm fannetjes van pentium koelers achter in de kast geplaatst: Gaten ge..eeh...dremeld.

Mwoah...temp niet echt veel naar beneden...maar het scheeld iets.
1 50x50 is nu dood BDW.

Nu heb ik vandaag 2 maal 80x80 boven de voeding geplaatst, en de kast zoveel mogenlijk luchtdicht gemaakt (gaatjes achterin afgetaped).
Scheeld iets...met name de systeem temp...51 graden ipv 52/53.
En de cpu's ook 1 a 2 graden naar beneden....

Ik ga nog 1 ding proberen...een 80x80 in de zijplaat, want ik heb nu eeh...zeg maar 4 systeemkoeler UIT en 1 in.

Als dat niet VEEL helpt dan ZUIGT LUCHTKOELING wat mij betreft.

sebasel Wat was je kasttemp VOOR die modificatie?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
En dan de klapper (?):

Rechts Onderin 1x Delta AFB80MP
Zijplaat onderin 2x Sunon 120mm fan 220V
Bovenplaat 2x Sunon 120mm fan 220V
Achterin boven voeding 2x Delta AFB80MP
Ik heb nu nog 2 sunon fans over die ik ook nog wil plaatsen. Iemand suggesties? :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• sebasel

sebasel

TP70 aka Georgio

eehh dat weet ik niet heb mijn nieuwe HQ-08 meteen de zelfde dag helemaal verbouwd en toen het systeem er in gehangen
mijn oude systeem in een andere bigtower met maat 2 fans werd 35 graden en deze max 26 graden dus dat zit wel okee

en het mooie je zit er niks van aan de buitenkant enigste aanpassing is aan de binnekant de plaatsing van de 120x120 fan op de plek van de speaker (boven de locatie van de 80x80 fan

• sebasel

sebasel

SiNisTrAD

wat ik je zou aanraden is om nog 2 80x80 fans te kopen en die monteren boeven in op de plek die er standaard voor is dan krijg je namelijk een air flow van beneden naar boven en die fans boven voeren de warme ! lucht af

• Gman
Sebasel: Op de plek v.d. speaker heb jij een fan gemaakt....heb je nou ook nog gaten geboord? of lees ik daar ff overheen?

• sebasel

sebasel

TP70 aka Georgio

ja met de viltsitft de cirkel er op getekend en met een klein boortje binnen de cikel allemaal gaatjes geboord (net als de standaard openingen die er in zitten)
voorkant weer gemonteerd en je zie er niks van :)

Verwijderd

wat zijn eigenlijk goeie 80mmX80mm fans?
heb er namelijk nog 3 nodig voor mn hx-08
2 achter voor de outtake en 1 voorin voor de intake.

Verwijderd

Ja zo heb ik het ook zitten bij mijn AMD k6-450 en dat scheelde 10 graden....dus een flow van onder naar je processor en achter weg zuigen en voor de rack HD's writer etc de twee bovenachter in ...
http://HardwareXpo.hypermart.net

• SiNisTrAD
en zou zon (<A href=http://www.regenboog.net/p74.html target=new>www.regenboog.net/p74.html</A>) dingetje ook veel helpen ... voor achter onderin tegenover de 80 mm fan vooronder.

volgens mij wel ..

maar ik ga in ieder geval nog een 80mm erbij halen voor achter in.

Dank u allen :)

• Gman
Sebasel: Standaard zitten er geen gaatjes...of bedoel je die putjes?

SiNisTrAD: Zo'n card intake lijkt mij nix...achter mijn pc komt er warme lucht uit...en die gaat hij weer naar binnen blazen.

Ach het kan wel helpen voor je videokaart maar verrekte weinig voor je systeem.

Voor zo ver ik weet zijn er geen vette 80 mm fans zomaar te koop...niet die xtra hard blazen iig.
Ze zijn er trouwens wel, ik heb een vette zien zitten in een dikke occiloscoop.

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

Ik dacht dat iederen het nu toch wel wist, maar dan nog maar een keer:
Delta fans zijn echt superzuigers/blazers.
Als je een echt beest wilt dan pak je de 80HP [vraag me niet naar het geluid, want dat schijnt echt een straaljager te overtreffen], die in servers wordt gebruikt.
Iets minder, maar nog steeds erg goed, is de 80MP.
Zie http://www.oc-shop.nl/ [maar op andere sites in Amerika zijn ze vast ook wel te vinden]

Verwijderd

Welke zijn nouw het stilte dan sunon of delta's ??

• ro__

ro__

WalkDont'Walk.......

De specs staan er meestal bij op de sites die de fans verkopen, maar Delta's zijn meestal wel het luidruchtigste [zeker de HP-lijn].
Ook van Sunon heb je een soort van High Performance lijn, en die is volgens mij weer luider dan een Delta MP.
Pagina: 1