36GB backuppen op een NIET magnetische datadrager.

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een backup systeem voor een klant van ons.

Deze klant maakt mega dikke geluidsboxen voor in autos e.d.
en hij klaagt dat zijn bandjes regelmatig gewoon leeg zijn, vanwege de gigantische magneten die in zijn bedrijf zijn opgeslagen.

Nu was hij naar een andere manier op zoek om een backup van 36 gb te kunnen maken.

heeft er iemand een ideetje? Ik ben zelf nog niet verder gekomen dan 7 DVD+RWtjes...
maar dat werkt natuurlijk ook niet als je iedere avond ee nbackup meot maken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

een joekel van een flash kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 09:14
Misschien 1 keer DVD backup en dan elke dag een backup van de veranderingen op CD. Ligt er natuurlijk aan hoeveel data er veranderd. Als je dan nog rewritable media gebruikt hoef je niet steeds nieuwe DVDs en CDs te kopen.

Of een grote removable HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
maar dan wil je nog elk eekend een full backup maken en dan zal er iemand aanwezig moeten zijn om de DVDtjes te verwisselen :(

en een flashkaart is ook magnetisch...

Ik hoopte eigenlijk dat er iemand zou zeggen dat die toevallig gezien/gehoord zou heben van een of andere supersize optical opslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023

MDA

Misschien moet je een hele stapel ponskaarten laten drukken. Ongevoelig voor magnetische velden, schokken, er worden ook niet zomaar per ongeluk gewist. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 09:32 schreef DeX het volgende:
een joekel van een flash kaart?
trouwens, voor dat geld zou ik ook wel een server in afrika neer kunnen zetten, een Gbit glasvezelkabel ertussen, en een DFS root op kunnen zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooLKillaH
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02-2017
Misschie een enorme Solid State HD?

Couse when it's game time, it's pain time baby! WOHOEW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 09:37 schreef MDA het volgende:
Misschien moet je een hele stapel ponskaarten laten drukken. Ongevoelig voor magnetische velden, schokken, er worden ook niet zomaar per ongeluk gewist. >:)
LOL :)
op papier zou ook kunnen...
alleen beetje prijzig...

maar op een a4tje kunnen 66x80 karakters = 5kb.
36gb = 37748736 kb.
37748736/5 = 7549747 blaadjes

1 doos = 2500 blaadjes

7549747/2500= +/- 3020 dozen

1 doos = €13
3020 * 13 = bijna €40000 per backup >:)

maarjah, de volgende backup kun je dan wel op de achterkant afdrukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 09:40 schreef CooLKillaH het volgende:
solid state?

tell me more!
Is dat zoiets als een HD die zijn data niet verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 21:10
z'n tapes niet meer naast de boxen opslaan :) ?? Misschien in een kluis op een kantoortje ? Of een kluis bij de pc, want daar is geen magnetisme anders zou de HD en de monitor e.d. het ook begeven moeten hebben lijkt me. Beetje vaag verhaal hoor, je slaat je tapes toch niet in de buurt van de speakers op als je beetje slim bent. |:( Of je schermt de ruimte waar je die dingen op slaat toch af als het echt zo'n groot aantal is.

In God I trust, everyone else pay cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 09:08

GdeKeijzer

Asjemenou?

Moet een backup nioet geografisch gescheiden zijn ?! Oftewel leg de (tape) backup niet in het gebouw.

Da's'mijn mening. Anders dan een tape lijkt me eigenlijk niet echt makkelijk. Een Optical Storage (DVD-RW) toren misschien. Maar toch blijf ikzelf bij het geografisch gescheiden gedeelte.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 09:51 schreef DutchBoy2000 het volgende:
Moet een backup nioet geografisch gescheiden zijn ?! Oftewel leg de (tape) backup niet in het gebouw.

Da's'mijn mening. Anders dan een tape lijkt me eigenlijk niet echt makkelijk. Een Optical Storage (DVD-RW) toren misschien. Maar toch blijf ikzelf bij het geografisch gescheiden gedeelte.
dat hebben wij de klant ook al proberen duidelijk te maken.
maar als die mensen koppig zijn, en per se een optische backup willen hebben, wie zijn wij dan omdat niet te verpatsen?

Ik wil ook gewoon mijn target halen! en met zoiets schiet dat natuurlijk wel op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet gewoon een extra HD? Ja ik weet het, magnetisch, maar wel beter afgeschermd. De HD in z'n computer werkt ook nog, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen. Kost wel iets van EUR 150 per schijf, maar werkt prima.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je iets anders gaat vinden. Er zijn gewoon geen niet-magnetische opslagmedia welke op 1 eenheid 36Gb kunnen opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Ik heb al iets gevonden...

http://www.plasmon.com/udo/

dus het bestaat wel.
alleen zoek ik nu nog iets wat al wel leverbaar is...

EDIT: mooi! ik krijg net te horen dat er geen max. budget voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ga op zoek naar MO drives.

Die dingen werken wel (deels) op magnetisme, maar het mooie van de techniek is dat er een laser gebruikt wordt om het magnetische materiaal te verhitten waarna verandering mogelijk wordt van de magnetische informatie. (zeer lokaal meer dan 100°C )

Bij gewone temperaturen kan de magnetische informatie niet veranderd worden. Leg maar eens een minidisc (is ook magneto-optisch) bovenop een sterke magneet: dat kan helemaal geen kwaad.

max capaciteit MO drives = 9,1 Gb, maar ik weet niet of ze dan stiekem een 2:1 compressie veronderstellen.

http://www.hp.com/products1/storage/archivalprod/optical_disk_drives/index.html

http://www.storagebysony.com/categories/categorymain.asp?id=5

edit:
Ik hoop trouwens voor je klant dat 'ie na de eerste keer 36 Gb back-up maken genoeg zal hebben aan het maken van een incrementele backup :) ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 10:13 schreef JumpStart het volgende:
Ga op zoek naar MO drives.

Die dingen werken wel (deels) op magnetisme, maar het mooie van de techniek is dat er een laser gebruikt wordt om het magnetische materiaal te verhitten waarna verandering mogelijk wordt van de magnetische informatie. (zeer lokaal meer dan 100°C )

Bij gewone temperaturen kan de magnetische informatie niet veranderd worden. Leg maar eens een minidisc (is ook magneto-optisch) bovenop een sterke magneet: dat kan helemaal geen kwaad.

max capaciteit MO drives = 9,1 Gb, maar ik weet niet of ze dan stiekem een 2:1 compressie veronderstellen.

http://www.hp.com/products1/storage/archivalprod/optical_disk_drives/index.html

http://www.storagebysony.com/categories/categorymain.asp?id=5

edit:
Ik hoop trouwens voor je klant dat 'ie na de eerste keer 36 Gb back-up maken genoeg zal hebben aan het maken van een incrementele backup :) ;)
YEAH! zoiets zocht ik inderdaad...
ik was al op die plasmon site geweest, en heb een reseller van dat spul in eindhoven gesproken.
die stelde mij ook die hp stuff voor.

9.1 GB is dual sided. dus echt effectieve opslag.
Daarnaast heb je dus een cabinetje met een armpje, die automatisch de MO's verwisseld.

mooi spul.
Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 13 maart 2002 10:20 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

mooi spul.
Hartelijk dank.
En je kan je klant demonstreren (na het eerst zelf gecontroleerd te hebben uiteraard !!) dat MO ook inderdaad geen invloed ondervindt van magnetische velden bij kamertemperatuur door een MD te laten beluisteren voor en na aanraking met een flinke subwoofer.
})

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 10:25 schreef JumpStart het volgende:

[..]

En je kan je klant demonstreren (na het eerst zelf gecontroleerd te hebben uiteraard !!) dat MO ook inderdaad geen invloed ondervind van magnetische velden bij kamertemperatuur door een MD te laten beluisteren voor en na aanraking met een flinke subwoofer.
})
Jah echt...
hun maken festivalspeakers...
ik hoop dat ze gigantisch tevreden zijn, en zeggen:

"ach dirk... ik heb hier nog 2 500watt boxen in de hoek staan, waar we toch nie echt iets mee doen... als je ze kan gebruiken, mag je ze wel meenemen..."

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Maar euhh, tape cabinet met robotarm ... moet er dan IEDERE KEER een enorrrreme hoop van 36 Gb geback-upped worden ??

Ik bedoel, wordt er zoveel aan NIEUWE data gegenereerd ? Lijkt me dat je ook af kan met het maken van 1 full backup en daarna werken met incrementele backups. Of moet de backup, incrementeel of volledig, gewoon vol-automatisch gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 10:31 schreef JumpStart het volgende:
Maar euhh, tape cabinet met robotarm ... moet er dan IEDERE KEER een enorrrreme hoop van 36 Gb geback-upped worden ??

Ik bedoel, wordt er zoveel aan NIEUWE data gegenereerd ? Lijkt me dat je ook af kan met het maken van 1 full backup en daarna werken met incrementele backups. Of moet de backup, incrementeel of volledig, gewoon vol-automatisch gaan ?
1x per week word er een full backup gedaan. (zaterdag nacht)
5x word er snachts een incremental backup gdaan.
die incremental is 2 gb. dat is het prbleem niet...

maar ide full backup elk weekend...
dat is het nare ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 13 maart 2002 11:02 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

1x per week word er een full backup gedaan. (zaterdag nacht)
5x word er snachts een incremental backup gdaan.
die incremental is 2 gb. dat is het prbleem niet...

maar ide full backup elk weekend...
dat is het nare ervan.
Dan had je het dus wel aan het rechte eind met je MO disk cabinet. Nog een backup server erbij dan. Maar je zei toch dat geld geen rolex speelt voor je klant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 11:52 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Dan had je het dus wel aan het rechte eind met je MP disk cabinet. Nog een backup server erbij dan. Maar je zei toch dat geld geen rolex speelt voor je klant ?
geen rol is een groot woord, maar ze willen wel voldoende geld uittrekken voor een goede oplossing.

Ik heb inmiddels contact met Acal Nederland, die deze kabinetjes verkoopt.

Hartelijk dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat backuppen op niet machnetische datadrager lastigwordt. Maar ehh een HDD slaat toch ook magnetisch op!?

Wellicht is een SDLT drive (110/220GB) in een "kastje" van lood iets. Backup vervolgens opslaan in een kastje van lood of mee naar huis nemen..

Verder: "Niets Moet!" dus geografisch gescheiden opslaan van backup tapes ook niet. Je kunt ook een backup hebben voor het geval een HDD crashed oid. :)
Kortom, ga niets opleggen 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Op woensdag 13 maart 2002 09:40 schreef CooLKillaH het volgende:
nog even over solid state HDs: dit zijn als het ware grote blokken memory chips, ze dingen zijn _duur_ (10000 per GB?)en hebben als enige voordeel dat ze een toegangstijd van 50ns hebben tegenover 5ms van 15000rpm disks. ze zijn dus ook helemaal niet geschikt voor backup.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
ERhmm. Waarom niet gewoon op dezelfde manier als je nu doet.. en dan de server ruimte, of iig de plaats waar de tapes worden opgeborgen afschermen tegen magnetisme..

Kooi van faraday... Of een dikke brandkast waarin de tapes worden opgeborgen..

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 13 maart 2002 13:22 schreef Krypt het volgende:
ERhmm. Waarom niet gewoon op dezelfde manier als je nu doet.. en dan de server ruimte, of iig de plaats waar de tapes worden opgeborgen afschermen tegen magnetisme..

Kooi van faraday... Of een dikke brandkast waarin de tapes worden opgeborgen..
... en dan loop je met je tape de gang door naar de (magnetisch afgeschermde) tape-opslag en kom je een collega tegen met weet-ik-veel, het nieuwste prototype spreekspoel van 5 kilo ??

Optische of magneto-optische opslag garandeert tenminste dat er niets fout kan gaan met de backup media in een bedrijf waar met sterke magneetvelden gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 15:59 schreef JumpStart het volgende:

[..]

... en dan loop je met je tape de gang door naar de (magnetisch afgeschermde) tape-opslag en kom je een collega tegen met weet-ik-veel, het nieuwste prototype spreekspoel van 5 kilo ??

Optische of magneto-optische opslag garandeert tenminste dat er niets fout kan gaan met de backup media in een bedrijf waar met sterke magneetvelden gewerkt wordt.
inderdaad...
en het vervelendste is dat je niet kan zien of de data gecomrumpeerd is...
dus je moet maar hopen dat het bandje goed is..
en dat met je belangrijke data!

neej, dat is optische opslag toch betern...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 13 maart 2002 20:19 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

inderdaad...
en het vervelendste is dat je niet kan zien of de data gecomrumpeerd is...
dus je moet maar hopen dat het bandje goed is..
en dat met je belangrijke data!

neej, dat is optische opslag toch betern...
Nou ja, CD-R is ook niet alles ... Dan is zelfs MO nog beter. Ik ben laatst een CD-R kwijtgeraakt die te lang in de zon gelegen bleek te hebben. Is een jaar geleden gebeurd schat ik, en tot een half jaar geleden kon ik de CD nog inlezen ... 2 Weken terug echter was 'ie 'kaput'. Zelfs m'n brander kon meer dan 100 sectoren niet meer recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 21:47 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Nou ja, CD-R is ook niet alles ... Dan is zelfs MO nog beter. Ik ben laatst een CD-R kwijtgeraakt die te lang in de zon gelegen bleek te hebben. Is een jaar geleden gebeurd schat ik, en tot een half jaar geleden kon ik de CD nog inlezen ... 2 Weken terug echter was 'ie 'kaput'. Zelfs m'n brander kon meer dan 100 sectoren niet meer recoveren.
jah, maar biuj data bescherming hoort ook een mentaliteit... even zo belangrijk :)

Pagina: 1