Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Of een grote removable HD.
en een flashkaart is ook magnetisch...
Ik hoopte eigenlijk dat er iemand zou zeggen dat die toevallig gezien/gehoord zou heben van een of andere supersize optical opslag...
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
trouwens, voor dat geld zou ik ook wel een server in afrika neer kunnen zetten, een Gbit glasvezelkabel ertussen, en een DFS root op kunnen zettenOp woensdag 13 maart 2002 09:32 schreef DeX het volgende:
een joekel van een flash kaart?
LOLOp woensdag 13 maart 2002 09:37 schreef MDA het volgende:
Misschien moet je een hele stapel ponskaarten laten drukken. Ongevoelig voor magnetische velden, schokken, er worden ook niet zomaar per ongeluk gewist.
op papier zou ook kunnen...
alleen beetje prijzig...
maar op een a4tje kunnen 66x80 karakters = 5kb.
36gb = 37748736 kb.
37748736/5 = 7549747 blaadjes
1 doos = 2500 blaadjes
7549747/2500= +/- 3020 dozen
1 doos = €13
3020 * 13 = bijna €40000 per backup
maarjah, de volgende backup kun je dan wel op de achterkant afdrukken
solid state?Op woensdag 13 maart 2002 09:40 schreef CooLKillaH het volgende:
Misschie een enorme Solid State HD?
tell me more!
Is dat zoiets als een HD die zijn data niet verliest?
In God I trust, everyone else pay cash.
Da's'mijn mening. Anders dan een tape lijkt me eigenlijk niet echt makkelijk. Een Optical Storage (DVD-RW) toren misschien. Maar toch blijf ikzelf bij het geografisch gescheiden gedeelte.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
dat hebben wij de klant ook al proberen duidelijk te maken.Op woensdag 13 maart 2002 09:51 schreef DutchBoy2000 het volgende:
Moet een backup nioet geografisch gescheiden zijn ?! Oftewel leg de (tape) backup niet in het gebouw.
Da's'mijn mening. Anders dan een tape lijkt me eigenlijk niet echt makkelijk. Een Optical Storage (DVD-RW) toren misschien. Maar toch blijf ikzelf bij het geografisch gescheiden gedeelte.
maar als die mensen koppig zijn, en per se een optische backup willen hebben, wie zijn wij dan omdat niet te verpatsen?
Ik wil ook gewoon mijn target halen! en met zoiets schiet dat natuurlijk wel op
Verwijderd
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je iets anders gaat vinden. Er zijn gewoon geen niet-magnetische opslagmedia welke op 1 eenheid 36Gb kunnen opslaan.
http://www.plasmon.com/udo/
dus het bestaat wel.
alleen zoek ik nu nog iets wat al wel leverbaar is...
EDIT: mooi! ik krijg net te horen dat er geen max. budget voor is.
Die dingen werken wel (deels) op magnetisme, maar het mooie van de techniek is dat er een laser gebruikt wordt om het magnetische materiaal te verhitten waarna verandering mogelijk wordt van de magnetische informatie. (zeer lokaal meer dan 100°C )
Bij gewone temperaturen kan de magnetische informatie niet veranderd worden. Leg maar eens een minidisc (is ook magneto-optisch) bovenop een sterke magneet: dat kan helemaal geen kwaad.
max capaciteit MO drives = 9,1 Gb, maar ik weet niet of ze dan stiekem een 2:1 compressie veronderstellen.
http://www.hp.com/products1/storage/archivalprod/optical_disk_drives/index.html
http://www.storagebysony.com/categories/categorymain.asp?id=5
Ik hoop trouwens voor je klant dat 'ie na de eerste keer 36 Gb back-up maken genoeg zal hebben aan het maken van een incrementele backup
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
YEAH! zoiets zocht ik inderdaad...Op woensdag 13 maart 2002 10:13 schreef JumpStart het volgende:
Ga op zoek naar MO drives.
Die dingen werken wel (deels) op magnetisme, maar het mooie van de techniek is dat er een laser gebruikt wordt om het magnetische materiaal te verhitten waarna verandering mogelijk wordt van de magnetische informatie. (zeer lokaal meer dan 100°C )
Bij gewone temperaturen kan de magnetische informatie niet veranderd worden. Leg maar eens een minidisc (is ook magneto-optisch) bovenop een sterke magneet: dat kan helemaal geen kwaad.
max capaciteit MO drives = 9,1 Gb, maar ik weet niet of ze dan stiekem een 2:1 compressie veronderstellen.
http://www.hp.com/products1/storage/archivalprod/optical_disk_drives/index.html
http://www.storagebysony.com/categories/categorymain.asp?id=5
edit:
Ik hoop trouwens voor je klant dat 'ie na de eerste keer 36 Gb back-up maken genoeg zal hebben aan het maken van een incrementele backup![]()
![]()
ik was al op die plasmon site geweest, en heb een reseller van dat spul in eindhoven gesproken.
die stelde mij ook die hp stuff voor.
9.1 GB is dual sided. dus echt effectieve opslag.
Daarnaast heb je dus een cabinetje met een armpje, die automatisch de MO's verwisseld.
mooi spul.
Hartelijk dank.
En je kan je klant demonstreren (na het eerst zelf gecontroleerd te hebben uiteraard !!) dat MO ook inderdaad geen invloed ondervindt van magnetische velden bij kamertemperatuur door een MD te laten beluisteren voor en na aanraking met een flinke subwoofer.Op woensdag 13 maart 2002 10:20 schreef Dirk-Jan het volgende:
[..]
mooi spul.
Hartelijk dank.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Jah echt...Op woensdag 13 maart 2002 10:25 schreef JumpStart het volgende:
[..]
En je kan je klant demonstreren (na het eerst zelf gecontroleerd te hebben uiteraard !!) dat MO ook inderdaad geen invloed ondervind van magnetische velden bij kamertemperatuur door een MD te laten beluisteren voor en na aanraking met een flinke subwoofer.
hun maken festivalspeakers...
ik hoop dat ze gigantisch tevreden zijn, en zeggen:
"ach dirk... ik heb hier nog 2 500watt boxen in de hoek staan, waar we toch nie echt iets mee doen... als je ze kan gebruiken, mag je ze wel meenemen..."
Ik bedoel, wordt er zoveel aan NIEUWE data gegenereerd ? Lijkt me dat je ook af kan met het maken van 1 full backup en daarna werken met incrementele backups. Of moet de backup, incrementeel of volledig, gewoon vol-automatisch gaan ?
1x per week word er een full backup gedaan. (zaterdag nacht)Op woensdag 13 maart 2002 10:31 schreef JumpStart het volgende:
Maar euhh, tape cabinet met robotarm ... moet er dan IEDERE KEER een enorrrreme hoop van 36 Gb geback-upped worden ??
Ik bedoel, wordt er zoveel aan NIEUWE data gegenereerd ? Lijkt me dat je ook af kan met het maken van 1 full backup en daarna werken met incrementele backups. Of moet de backup, incrementeel of volledig, gewoon vol-automatisch gaan ?
5x word er snachts een incremental backup gdaan.
die incremental is 2 gb. dat is het prbleem niet...
maar ide full backup elk weekend...
dat is het nare ervan.
Dan had je het dus wel aan het rechte eind met je MO disk cabinet. Nog een backup server erbij dan. Maar je zei toch dat geld geen rolex speelt voor je klant ?Op woensdag 13 maart 2002 11:02 schreef Dirk-Jan het volgende:
[..]
1x per week word er een full backup gedaan. (zaterdag nacht)
5x word er snachts een incremental backup gdaan.
die incremental is 2 gb. dat is het prbleem niet...
maar ide full backup elk weekend...
dat is het nare ervan.
geen rol is een groot woord, maar ze willen wel voldoende geld uittrekken voor een goede oplossing.Op woensdag 13 maart 2002 11:52 schreef JumpStart het volgende:
[..]
Dan had je het dus wel aan het rechte eind met je MP disk cabinet. Nog een backup server erbij dan. Maar je zei toch dat geld geen rolex speelt voor je klant ?
Ik heb inmiddels contact met Acal Nederland, die deze kabinetjes verkoopt.
Hartelijk dank voor de hulp!
Verwijderd
Wellicht is een SDLT drive (110/220GB) in een "kastje" van lood iets. Backup vervolgens opslaan in een kastje van lood of mee naar huis nemen..
Verder: "Niets Moet!" dus geografisch gescheiden opslaan van backup tapes ook niet. Je kunt ook een backup hebben voor het geval een HDD crashed oid.
Kortom, ga niets opleggen
nog even over solid state HDs: dit zijn als het ware grote blokken memory chips, ze dingen zijn _duur_ (10000 per GB?)en hebben als enige voordeel dat ze een toegangstijd van 50ns hebben tegenover 5ms van 15000rpm disks. ze zijn dus ook helemaal niet geschikt voor backup.Op woensdag 13 maart 2002 09:40 schreef CooLKillaH het volgende:
Misschie een enorme Solid State HD?
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Kooi van faraday... Of een dikke brandkast waarin de tapes worden opgeborgen..
... en dan loop je met je tape de gang door naar de (magnetisch afgeschermde) tape-opslag en kom je een collega tegen met weet-ik-veel, het nieuwste prototype spreekspoel van 5 kilo ??Op woensdag 13 maart 2002 13:22 schreef Krypt het volgende:
ERhmm. Waarom niet gewoon op dezelfde manier als je nu doet.. en dan de server ruimte, of iig de plaats waar de tapes worden opgeborgen afschermen tegen magnetisme..
Kooi van faraday... Of een dikke brandkast waarin de tapes worden opgeborgen..
Optische of magneto-optische opslag garandeert tenminste dat er niets fout kan gaan met de backup media in een bedrijf waar met sterke magneetvelden gewerkt wordt.
inderdaad...Op woensdag 13 maart 2002 15:59 schreef JumpStart het volgende:
[..]
... en dan loop je met je tape de gang door naar de (magnetisch afgeschermde) tape-opslag en kom je een collega tegen met weet-ik-veel, het nieuwste prototype spreekspoel van 5 kilo ??
Optische of magneto-optische opslag garandeert tenminste dat er niets fout kan gaan met de backup media in een bedrijf waar met sterke magneetvelden gewerkt wordt.
en het vervelendste is dat je niet kan zien of de data gecomrumpeerd is...
dus je moet maar hopen dat het bandje goed is..
en dat met je belangrijke data!
neej, dat is optische opslag toch betern...
Nou ja, CD-R is ook niet alles ... Dan is zelfs MO nog beter. Ik ben laatst een CD-R kwijtgeraakt die te lang in de zon gelegen bleek te hebben. Is een jaar geleden gebeurd schat ik, en tot een half jaar geleden kon ik de CD nog inlezen ... 2 Weken terug echter was 'ie 'kaput'. Zelfs m'n brander kon meer dan 100 sectoren niet meer recoveren.Op woensdag 13 maart 2002 20:19 schreef Dirk-Jan het volgende:
[..]
inderdaad...
en het vervelendste is dat je niet kan zien of de data gecomrumpeerd is...
dus je moet maar hopen dat het bandje goed is..
en dat met je belangrijke data!
neej, dat is optische opslag toch betern...
jah, maar biuj data bescherming hoort ook een mentaliteit... even zo belangrijkOp woensdag 13 maart 2002 21:47 schreef JumpStart het volgende:
[..]
Nou ja, CD-R is ook niet alles ... Dan is zelfs MO nog beter. Ik ben laatst een CD-R kwijtgeraakt die te lang in de zon gelegen bleek te hebben. Is een jaar geleden gebeurd schat ik, en tot een half jaar geleden kon ik de CD nog inlezen ... 2 Weken terug echter was 'ie 'kaput'. Zelfs m'n brander kon meer dan 100 sectoren niet meer recoveren.