Toon posts:

Hoorbaar verschil Soundblaster of onboard???

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag maar ik overweeg om een geluidskaartje te kopen. Niet zo'n dure hoor, gewoon een SB Live of een basic Terratec. Maar hoor je het verschil nu of is het zonde van het geld als je alleen maar aan het gamen bent? Ik ga het niet voor geluidsbewerking gebruiken. Puur voor games.

Kunnen jullie me adviseren?

Alvast bedankt!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Puur voor games is vooral de EAX op een audigy erg mooi, anderen zweren weer bij A3d.

Als je met een simpele stereotoren of met pc speakers werkt, zal je het verschil tussen twee geluidskaarten alleen horen als je er echt heel veel moeite voor doet en het wil horen.

Blinde tests met audiofielen (zoals een goed blad als C'T altijd doet) wijzen erop dat zelfs zij met alleen erg veel moeite verschil horen tussen dit soort dingen. Ondanks wat veel mensen beweren, zijn die verschillen behoorlijk klein, bij huis tuin en keuken gebruik.

EAX daarentegen is wel een hele coole toevoeging bij games :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

als je een terratec neemt kan je a3d plus eax. dus...

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 02:43 schreef SuB het volgende:
als je een terratec neemt kan je a3d plus eax. dus...
goede vraag, dus? Hoor je dan het verschil tussen een SB en onboard geluid?

Voor het gewone stereo maakt het bij mij niets uit, want versterken doe ik met een versterker, en ik had nog een nieuwe geluidskaart liggen dus waarom niet?

Het grote voordeel van onboard is dat het stereogeluid (surround heb ik niet geprobeerd) niet onderdoet voor mn SB Live Player, dus dat het practisch is voor kantoor pc's en mensen die veel pci-sloten gebruiken, dat is tegenwoordig ook mooi mee genomen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nadeel van onboard is, dat er soms erg crappy ontwerpen en drivers zijn, zodat je je muis mee hoort bibberen in je geluid, maar crappy zaken kunnen ze bij terratec (piep in geluid vroeger) of creative (krakende sblive's) ook erg goed...

Dus eigenlijk zijn alle geluidskaarten vandaag de dag gewoon crappy :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-01 02:43
Als je echt het beste 3D geluid wilt hebben in games zul je voor kaarten met een Vortex2 chip moeten gaan die A3D 2.0 ondersteunen. Deze zijn echter amper danwel niet meer verkrijgbaar, en driverondersteuning hiervoor is ook minimaal.

Mocht dit om 1 van deze redenen geen optie zijn dan kun je het beste voor een EAX 2.0 of EAX HD (zoiets, is de naam van de opvolger van EAX 2 zoals die op de Audigy zit) compatible kaart gaan. Dit zijn dus iig de nieuwste kaarten van Creative. Wil je ook op de toekomst voorbereid zijn dan kun je dus het beste alvast voor een Audigy gaan.

En ja, het verschil in 3D geluid merk je in games dan echt wel in tegenstelling tot onboard sound.

Verwijderd

Ik ben van creative naar terratec gegaan en misschien is het ff zinnig om te melden dat ik nu eindelijk geen gekraak meer heb in winxp. En ja ik heb een via chipset.

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 02:59 schreef SuB het volgende:
Ik ben van creative naar terratec gegaan en misschien is het ff zinnig om te melden dat ik nu eindelijk geen gekraak meer heb in winxp. En ja ik heb een via chipset.
Had ik ook een uur last van, nieuwe drivers -> probleem opgelost.

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Als je je PC gebruikt om muziek te luisteren via een stel respectabele speakers dan is een on-board echt no-go . Pruts kwaliteit vergeleken met een SB of (liever) Terratec kaartje.

Die on-board dingen hebben zo'n slap zoemend geluid met ontbrekende frequenties/acoustiek + storing (nee niet op pc speakers maar als je geluids freak bent zoals ik ga je je er zwaar aan storen)... so see for yourself :)

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:19

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Er zit nogal een verschil tussen onboard "geluid" en een volwaardige geluidskaart. Zowel Creative als Terratec produceren prima geluidskaarten. Ik heb een Audigy Platinum terwijl in de computer van mijn zusje een Terratec DMX draait.

Ik denk dat het een kwestie van smaak is voor welke kaart je gaat *D

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reaktiez en tipz! Hier kan ik wat mee. Ik denk dat ik er dan beter aan doet om een duurdere kaart erin te zetten.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 17:47

Sick Nick

Drop the top!

De meeste mensen hier vergeten dat er ook verschillende onboard mogelijkheden zijn he ;)
Je hebt de standaard ac97 zooi, dat is inderdaad redelijk brak. Je hebt echter ook onboard 6 kanaals AC3 5.1 chipsets en die zijn dus wel een tikkie beter dan een standaard soundblastertje of terratecje :)

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 15:24

yGiDoRp

Sawasdee

Creative Labs SBLive Player 1024 € 41,-

Best wel het geld waard, want het geluid is veel mooier dan onboard spul.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik vind SB live al knudde, laat staan onboard, ik heb dus wel een 'echte' stereo toren, en die kan het geluid van stereo uit van SB live niet goed bewerken...

ik geef de voorkeur aan een simpele geluidskaart die een zuivere optical-out heeft :)

(de kwaliteit is niet slecht om de aux ingang, van videorecorder naar stereo is ook tulp, en die is een heel stuk zuiverder)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik heb een tijdje geleden een Hercules Game Theatre gekocht (was een uitverkoopje). Hij zit nog in de doos (want ga nog een nieuw koe bouwen, in mei/juni).

Vroeg me af of bij deze "kaart" nu de DA omzetting in de breakout box zit (want gunstig is voor het geluid, ivm storingen van binnen de PC) of toch gewoon op de kaart (wil de doos nog niet open maken, geef zo'n troep)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Uuhm, ik heb hier dus een SBlive Player 1024.
en als ik dat geluid vergelijk met mn vaders pc (met nog onboard sound) dan schrik je best wel.
beide aangesloten op zelfde stereo in iedergeval.

Join the club

Pagina: 1