Toon posts:

[Algemeen] Gestripte versie van windows?!

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
keej... ik ga eens gek doen - ga ook een rare topic posten. Microsoft heeft onlangs geweigerd een gestripte versie te ontwikkelen van Microsoft Windows. Het zou volgens Microsoft absoluut niet mogelijk zijn dit te doen.

Maar... als ze nou eens terugkeken naar Windows 95 of Windows NT, en daar alleen het nodige updaten, uiteraard met de laatste onderdelen erin. Is dat geen idee?! Of zijn juist die laatste onderdelen afhankelijk van bijvoorbeeld Internet Explorer en lul ik dus gewoon uit mijn nek... :?

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Het kan wel, dingen als explorer, media player, noem maar op moet er gewoon uit gesloopt kunnen worden :)

Desnoods zetten ze een basic GUI op het huidige NT 5.1 kernel :)

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 00:21 schreef OProg het volgende:
Het kan wel, dingen als explorer, media player, noem maar op moet er gewoon uit gesloopt kunnen worden :)
als je toch explorer eruithaalt heb je niet echt veel meer over toch?

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

-->WOS

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 19:56
Ooit heeft de Computer Totaal een artikel geschreven over hoe je Internet Explorer uit Windows 98 kon halen.

Het werkte wel, alleen stabieler werd Windows er niet op :D.

Trouwens, om heel eerlijk te zijn vindt ik IE een betere browser dan Netscape.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:11

joker1977

Tweakert

Dat de WMP eruit kan, dat geloof ik nog wel. Maar de (Internet) Explorer houdt het hele Windows-systeem bijmekaar. Explorer is je hele Windows, je desktop, je startbalk, je bestandsbeheer-programma. Dat is allemaal zo'n integraal deel van Windows 2K/XP, dat haal je er niet 'zomaar' uit. De boys van 98Lite (die daar succesvol de Explorer uithaalden) is het vooralsnog niet gelukt met 2K/XP - dus hoewel ik niks uitsluit, acht ik de kans vrij klein.

• OProg

OProg

Molletje

Op woensdag 13 maart 2002 00:21 schreef Dirk het volgende:

[..]

als je toch explorer eruithaalt heb je niet echt veel meer over toch?
Dat moet gewoon lukken, deznoods gebruik je er een deel van, als je als software ontwikkelaar dat niet kan is er wel iets heel erg mis gegaan... Voor de dingen als het bestandsbeheer lijkt het me niet zo moeilijk om met iets simpels te komen :)

en * OProg bedoelde natuurlijk Inet Explorer :P

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 00:23 schreef Access het volgende:
Trouwens, om heel eerlijk te zijn vindt ik IE een betere browser dan Netscape.
Zeker mee eens.

Het is toch heel simpel: je kunt windhoos toch laten zoals ie is, en dan gewoon voor niemand mediaplayer of IE permissies instellen.

Dat kan al sinds win2k.

Ik kan voor users aangeven dat ze geen ie mogen gebruiken. Dus dan maakt MS een groep 'verboden', daar zitten alle gebruikers in (users, admins ed), en die hebben standaard geen permissie om met IE te spelen.

Klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 00:25 schreef joker1977_forum het volgende:
Dat de WMP eruit kan, dat geloof ik nog wel. Maar de (Internet) Explorer houdt het hele Windows-systeem bijmekaar. Explorer is je hele Windows, je desktop, je startbalk, je bestandsbeheer-programma. Dat is allemaal zo'n integraal deel van Windows 2K/XP, dat haal je er niet 'zomaar' uit. De boys van 98Lite (die daar succesvol de Explorer uithaalden) is het vooralsnog niet gelukt met 2K/XP - dus hoewel ik niks uitsluit, acht ik de kans vrij klein.
Keej... dat is waar. Maar zoals je zegt, het is niet gelukt in 2k/XP!! NT heeft geen Internet Explorer ingebouwd, en heeft dus gewoon een kale Explorer. Zou het mogelijk zijn deze versie van de Windows Explorer uit te breiden, maar dan ZONDER het Internet Explorer gedeelte?! Dat moet toch haalbaar zijn lijkt mij... :?

In Windows 95/NT kon het, dus waarom zou het nu (met up-to-date code dan wel) niet kunnen?! Kan t me niet voorstellen... :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 00:28 schreef olav het volgende:

[..]

Zeker mee eens.

Het is toch heel simpel: je kunt windhoos toch laten zoals ie is, en dan gewoon voor niemand mediaplayer of IE permissies instellen.

Dat kan al sinds win2k.

Ik kan voor users aangeven dat ze geen ie mogen gebruiken. Dus dan maakt MS een groep 'verboden', daar zitten alle gebruikers in (users, admins ed), en die hebben standaard geen permissie om met IE te spelen.

Klaar.
Uiteraard - dat kan - MAAR DAAR GAAT HET IN DEZE TOPIC NIET OVER!! Het gaat om de recente beslissing van Microsoft om geen beperkte, gestripte versie uit te brengen aangezien dit volgens Microsoft niet mogelijk is...

• OProg

OProg

Molletje

Op woensdag 13 maart 2002 00:30 schreef Ceyene het volgende:

[..]

Keej... dat is waar. Maar zoals je zegt, het is niet gelukt in 2k/XP!! NT heeft geen Internet Explorer ingebouwd, en heeft dus gewoon een kale Explorer. Zou het mogelijk zijn deze versie van de Windows Explorer uit te breiden, maar dan ZONDER het Internet Explorer gedeelte?! Dat moet toch haalbaar zijn lijkt mij... :?

In Windows 95/NT kon het, dus waarom zou het nu (met up-to-date code dan wel) niet kunnen?! Kan t me niet voorstellen... :P
Maar dan bewerk je de hele zooi zonder toegang te hebben tot de source code. Mij lijkt dat wel aan te passen als je da maker bent :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op woensdag 13 maart 2002 00:18 schreef Ceyene het volgende:
keej... ik ga eens gek doen - ga ook een rare topic posten. Microsoft heeft onlangs geweigerd een gestripte versie te ontwikkelen van Microsoft Windows. Het zou volgens Microsoft absoluut niet mogelijk zijn dit te doen.
technisch is dit heus wel mogelijk, je verliest gewoon een grote hoop functionaliteiten.

wat echter de reden is dat dit enorm nadelig is voor microsoft is dat, als een rechter dit zou toekennen, dit niet enkel een 'kale' release zou dienen te zijn (een beetje alsof je een uitgever dwingt ook boeken zónder letters te publiceren) zelfs een 'hardcore' linux dstro als slackware komt niet zonder een respectable hoeveelhed ge-include software.

Zo'n uitspraak zou gepaard gaan met een vastgelegde licentie, tegen een vastgelegd licentie-bedrag;
oftewel: het zou derden mogelijk zijn een windows-distributie uit te brengen, tegen bv kosten van $50 aan licentiekosten kunnen fabrikanten het ale windows verder inrichten.

Real.com zou dan een OS kunnen gaan distibueren met hun media player, AOL/Time Warner (zeker een grote gevaarlijke concurrent, immers al in bezit van groot distributie-netwerk) een windows-based OS met AOL ge-included, browser (waarschnl./mogelijk wordt dat mozilla1.0) en AIM (en gooien ze gelijk ook de realplayer dr op).

Dat zou leiden tot een enorme breuk in microsofts positie, zeker aangezien juist hun aandelen weinig echt last hadden van het klappen van de IT-hype bubble (en nog steeds een hoge koers-winst-verhouding hebben van tegen de 1 op 17, voor beleggers eigenlijk té hoog)

Een opsplitsing hebben ze waarschijnlijk nog liever dan het verplichte licenseren van 'kaal' windows (een opsplitsing zou waarschijnl. leiden tot een stijging van de waarde van het ms-aandeel).

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 00:33 schreef RM-rf het volgende:

[..]

"Dat zou leiden tot een enorme breuk in microsofts positie, zeker aangezien juist hun aandelen weinig echt last hadden van het klappen van de IT-hype bubble"
En misschien is dat maar goed ook - krijgen andere fabrikanten ook eens ECHT de kans :P - ik kan er persoonlijk niet mee zitten (gebruik toch geen windhoos *D)

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 00:31 schreef Ceyene het volgende:

Uiteraard - dat kan - MAAR DAAR GAAT HET IN DEZE TOPIC NIET OVER!! Het gaat om de recente beslissing van Microsoft om geen beperkte, gestripte versie uit te brengen aangezien dit volgens Microsoft niet mogelijk is...
Duuh, ik kan lezen, en mijn oplossing daarvoor is dus:

Laat het hele OS intact, en zorg gewoon dat je niet meer met IE of mediaplayer kunt spelen via permissies. (zoals uitgelegd in mijn vorige post voor win2k)

Dan HEB je toch een kale versie. Het is dus heel simpel mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan blijft Internet Explorer erin zitten... en dat is nou net niet wat de bedoeling is. Er wordt geeist dat Microsoft een gestripte versie op de markt brengt: zonder internet explorer, media players en andere uitgebreide, overbodige &#$@* :X... sommige gebruikers willen nu eenmaal geen internet explorer gebruiken, maar gebruiken bijvoorbeeld liever Netscape, Mozilla, Opera of welke browser dan ook. Volgens de maker (Microsoft) is dit niet mogelijk, zo'n gestripte versie. Ik heb deze topic gestart omdat ik denk dat Microsoft uit zn nek &@^*$ :X en dat het dus wel kan... :P

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 17:17
er bestaat software om de internet explorer uit windhoos te slopen. heet 98lite geloof ik. het staat op mijn site:
http://www.gamehippo.com/chaozz/ierad.zip

nee, gamehippo is niet mijn site nee... mijn site staat onder mijn icon.

chaozz.nl | RetroGameCouch

• RetepV
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Microsoft maakt miljarden winst per jaar. Alle rechtszaken tot nu toe hebben al meer gekost dan wat het zou kosten om een stapel ontwikkelaars aan het werk te zetten om een Windows XP Light versie te maken.

Dat is mijn mening.

Het is pure onwil van Microsoft, niets anders dan een wedstrijd wie er de grootste lul heeft. Machtsspelletjes. Bill Gates verveelt zich als dit soort dingen (rechtszaken e.d.) niet zouden gebeuren.

edit:

Overigens klaag ik al jaaaaaaaren dat Microsoft het OS en de grafische shell veel te veel met elkaar vermengd hebben. Dat is de hele reden waarom Windows zo instabiel is. Fouten in de grafische shell kunnen het hele OS neerhalen, dat is natuurlijk belachelijk.

In principe is Windows NT opgebouwd rond een microkernel. Microsoft heeft dus expres de GUI met het OS vermengd. Daar zit een gedachte achter, en die willen ze niet loslaten om de één of andere reden.

Macbook Pro

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10-2025

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Microsoft weet al jaren dat zoiets er zat aan te komen; de geruchten daarrond zijn al aanwezig sinds het begin van NT4.

Ik kan niet geloven dat MS Internet Explorer erin gebakken heeft zonder er ook maar een beetje aan te denken dat het dan onmogelijk zou zijn om die er achteraf weer uit te halen.

Ze hadden dan toch even goed op "safe" ('t is maar wat je bedoelt met "safe" natuurlijk) kunnen spelen en Internet Explorer voldoende onafhankelijk te houden zodat ze die er nu weer hadden kunnen uithalen?!

Dat ze IE er nu inlaten, tot daar toe... 't is wel een feit dat het, voor de gebruiker, ook integraal deel uitmaakt van wat hij/zij Windows noemt. Ik kan mij in ieder geval geen Windows inbeelden zonder IE. Maar ze kunnen toch gemakkelijk Messenger, die CD-burn soft, de unZIP, Diskeeper, backup, Outlook Express, WMP, ... er weet uithalen? Die zijn op zich toch voor niets echt noodzakelijk? Ik zie die zaken zelf als redelijk losstaand van het begrip "windows", zelfs al worden die meegeïnstalleerd.

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

• Han
  • Niet online

Han

Titel onl33t :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

je kan windows zelf zowat op een floppy plaatsen als je maar probeerd :)

(zie pc-active ergens)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Mbt. MovieMaker, WindowsMediaPlayer etc.etc. kunnen we kort zijn: ja, dat kan best uit Windows gehaald worden, geen probleem, het zij door de gebruiker, het zij door Microsoft.

Mbt. Internet Explorer: het heeft geen enkel nut om Internet Explorer uit Windows te halen. Waarom niet? Omdat de Explorer van Windows zelf (inderdaad, in feite de hele shell) ook al ondersteuning heeft voor vrijwel alle functies die IE biedt (HTML, browserknoppen en ga zo maar door). Dat betekend dat je met het verwijderen van IE alleen maar de icoontjes en wat webdingen weghaalt, het feitelijke programma (explorer) is nog steeds nodig om Windows te draaien en bevat de meeste browserfunctionaliteit nog steeds.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op woensdag 13 maart 2002 12:35 schreef limoentje het volgende:
het feitelijke programma (explorer) is nog steeds nodig om Windows te draaien en bevat de meeste browserfunctionaliteit nog steeds.
je moet je afvragen in hoeverre dit waarheid is.

Als je Win2000 de key "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Shell" de waarde hiervan verandert naar, bv, cmd.exe, kom je na het aanloggen netjes in een cmd-shell terecht in plaats van Explorer.

Vanuit deze cmd.exe kan je dan weer doen wat je wilt.

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 00:21 schreef OProg het volgende:

Desnoods zetten ze een basic GUI op het huidige NT 5.1 kernel :)
Idd als ze nou eens helemaal van vooraf aan beginnen met de ervaring die ze nu hebben, dan werkt het misschien allemaal een beetje beter.

• Johnny
  • Laatst online: 25-03 16:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als microsoft nou gewoon alle koppelingen naar explorer en media player er uit gooit ziet niemand dat ze erop staan.

Probleem opgelost

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:51

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op woensdag 13 maart 2002 12:20 schreef apa het volgende:
Dat ze IE er nu inlaten, tot daar toe... 't is wel een feit dat het, voor de gebruiker, ook integraal deel uitmaakt van wat hij/zij Windows noemt. Ik kan mij in ieder geval geen Windows inbeelden zonder IE. Maar ze kunnen toch gemakkelijk Messenger, die CD-burn soft, de unZIP, Diskeeper, backup, Outlook Express, WMP, ... er weet uithalen? Die zijn op zich toch voor niets echt noodzakelijk? Ik zie die zaken zelf als redelijk losstaand van het begrip "windows", zelfs al worden die meegeïnstalleerd.
ehm ... kun je (als voorbeeld) ook maar één linux-distributie noemen die niet minstens met een veelvoud aan dit soort progjes komt?
Weet dat bv. Konqueror als filebrowser system ontwikkeld is voor de KDE desktop env. en vervolgens bleek dat hij ook erg goed voldeed als webbrowser;

moet KDE nu de mogelijkheden van Konqueror om het web te browsen verwijderen, omdat dat immers geen onderdeel is van een desktop environment en dit een oneerlijke concurrentie is tegen mozilla, galleon, opera?
natuurlijk niet direct realistisch, maar mensen moeten wel realiseren dat een uitspraak tegen MS ook weerslag heeft op de activiteiten van anderen, enkl 'weerzin' tegen marketing-methodes van een bedrijf is geen reden om hen te 'straffen' vor een activiteit die de economie juist van hen verlangd (en erg van nut is geweest in een periode dat juist hardware-producenten zelf monopoliserend bezig waren door enkel properietaire OS-en op de markt te brengen; weet je waarom GNU: "Gnu Not Unix" betekent?)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ik vind dat mensen niet moeten zeuren over of microsoft wel of niet ie in windows moet zetten, persoonlijk vind ik dat microsoft alle rechten heeft om dat er wel of niet in te zetten, aangezien je tegenwoordig niet meer zonder internet kan, en het dan dus lastig is om eerst nog even een browser te installeren.
Als je er problemen mee hebt, gebruik dan geen windows! Er zijn genoeg alternatieven.
Verder vind ik het ook belagelijk dat Microsoft de broncode beschikbaar moet gaan stellen. Zit toch auteursrecht op? We hebben toch ook niet de source van bijvoorbeeld photoshop, of acrobat, of van MacOS?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 09:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ehm ... kun je (als voorbeeld) ook maar één linux-distributie noemen die niet minstens met een veelvoud aan dit soort progjes komt?
Weet dat bv. Konqueror als filebrowser system ontwikkeld is voor de KDE desktop env. en vervolgens bleek dat hij ook erg goed voldeed als webbrowser;
Maar dat is nu juist de kracht van Linux - je hebt het systeem helemaal in je eigen hand. Als je konqueror of KDE niet wilt gebruiken, haal je het in een handomdraai weg. En zo is het met ALLES onder linux of unix. Wat jij niet wilt dat er inzit, hoeft er ook niet in. Idd, de grafische apps voor Linux worden steeds uitgebreider, en krijgen steeds meer functies (kijk naar konqueror). Maar nogmaals: dit heb je allemaal zelf in de hand. In windows is dit NIET het geval. Internet Explorer is weg te halen: maar als je m weghaalt verliest windows ook gelijk een GROOOOT deel van zijn functionaliteit. Dit is in Linux niet het geval. Hou je niet van de manier waarop Explorer in windows werkt?! Pech... dat is niet weg te halen. Linux?! Zoek het uit... zo ongeveer alles is mogelijk. Jij vind het 'oude' Gnome beter dan de nieuwe (met nautilus)? Geen probleem... laat je nautilus toch weg?! De keuze is aan jou.

• FEAR-NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-03 19:20
Super allemaal heb zelf SUSe geinstalleerd, het update het OS al bij de installatie...

Alleen voor mij is het dan weer niet rendabel, het OS onder de knie krijgen wilnog wel.
Maar ik wil bijvoorbeeld mijn LCD scherm aansturen via een progje.

Kijk dan hang je al, moet je zelf gaan programmeren of allemaal commando's invoeren.

Ik wil op zo'n moment WYSIWYG ik wil nie lopen kl*ten met commando's.

Voor zulk soort dingen is een gestripte versie dan wel weer vrij handig.

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zie niet zo goed wat SuSE met Windows te maken heeft en ook niet wat het nut is om dit 3 jaar oude topic omhoog te schoppen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.