Toon posts:

Compaq vragen (veel).

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb pas geleden (paar daagjes) oude compaq pc van me opa gekregen. Of eigenlijk van me nichtje maar dat doet er ff niet toe :P. Ik de kast meteen open gemaakt en meteen had ik zoiets van .. "ooww.. Speciaal :P". Ik heb nu 2 "oude" systemen thuis staan.

1. AT ,proc 100-200 MHz (dunno precies meer), 32 mb ram, sb16, modempje en s3 trio v64+, 2 harde schijven eentje ong 800 mb andere ong 200 mb. Maar de voeding is naar de kl*te van dit ding. (ja zelf gedaan :o). Cd-rom hiervan is kaduuk (niet zelf gedaan >:)).

2. compaq AT (lijkt me) model:presario 4712, 166 MHz, onboard s3 trio v64+ (ja hij is populair hier thuis :)), onbekende geluidskaart iets met ss1133 ofzoiets :P doet er ook niet echt toe. 48 mb geheugen. hd van 2,5 gb 2 partities (compaq lijkt me :?) eentje van 2,1 C:, en eentje 400 D:. Ow, er zit ook nog een Matrox Mystique kaartje in.

Ok nu de vragenlijst:

1. Ik wil de schijf van 800 erbij zetten. Maar op het mobotje van compaq zitten maar 3 aansluitingen voor de IDE slots, ik bedoel de brede kabels die naar je cdrom, hd en diskdrive toegaan, IDE toch ? ben niet de hardware expert maar dat leek me vrij duidelijk. Ligt dit aan het mobo? dacht dat er standaard altijd 4 opzaten, zit in me andere pc-tje ook. (oude pc1) maja misschien kijk ik er overheen (na 100 keer zoeken).

2. Hoe heten die bios bestanden die op je D: partitie staan ivm compaq? ik heb nog niet geformateerd maar er staat op C: een map die heet: system.sav is dat um niet? of zie je die helemaal niet?

3. als ik ga formatteren en win98 erop ga zetten, kan ik dan c: gewoon formatteren zonder compaq software troep nodig te hebben ? Ene zegt namelijk van wel andere niet en ik kom er niet wijs uit.

4. Monitor. ja.. dat rare ding :P nou het is ook een compaq monitor die er bij zit wel model: 1725. Nou zit er op die (best mooie) monitor van compaq een volume knop die tegelijk, als je er op duwt, een aan en uit knop voor de monitor is. Maar, die volumeknop werkt niet. en de mute knop die op de monitor zit ook niet. Nu heb ik in win98 de montitor ingestelt als compaq monitor, netjes dat model enzo geen probleem. maar de volume knop wilt ut maar niet doen. ik alle instellingen bekeken enzo, maar nergens staat, wat kan ik hier aan doen ?

4. weet iemand links naar een goede hardware site. met info over hardware en hoe je zelf pc in mekaar moet zetten enzo. lukt me nu ook wel. maar wil liever iets meer weten voordat ik dingen ga doen die ik niet moet doen, waar ik tevens wel erg goed in ben :9.

5. Iemand anders nog andere ideeën tips of ander dingen, zeg ut :)

ik dank u allen,

Verwijderd

1: Je stelt nu een heel ingewikkelde vraag, die ik niet begrijp

2: Je stelt een vraag die zo simpel is dat ik 'm niet begrijp...

En ja, die brede kabels heten idd ide kabels :)

vraag 2: bios bestanden:?

vraag 4: www.google.com

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 23:33 schreef uncle het volgende:

vraag 4: www.google.com
ja bios bestanden.. :P op compaq pc stonden op de D: de bios instellingen.

en natuurlijk heb ik google al geprobeerd..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[topic=152092]
als antwoord op vraag 4.

er zitten standaard op de meeste borden maar 2 aansluitingen, zodat je max vier devices erin kunt zetten.
en 3 bestaat niet. Zullen 2 40 pins en 1 34pins zijn.
40 pins = IDE
34 pins = diskdrive.

Dus je kunt evt een los controllertje in de kast erbij zetten (als compaq dit pakt).

als je pech hebt heb je net zo'n compaq staan als ik hier met slechts 1 IDE controller (die ook maar 1 device accepteerd) en enkel 3com kaarten. :(

en je kunt gewoon je hdd formatteren en 98 erop zetten, alleen zorgen dat je de drivers hebt.

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 23:33 schreef uncle het volgende:
1: Je stelt nu een heel ingewikkelde vraag, die ik niet begrijp

2: Je stelt een vraag die zo simpel is dat ik 'm niet begrijp...

En ja, die brede kabels heten idd ide kabels :)

vraag 4: [edit] en ook voor al je overige vragen www.google.com
wtf, verkeerde knopje, probeer ik me edit te gebruiken....

Maar goed, ik vod het eerlijk gezegd de meest standaard vragen....

edit 2:

2 aanslyuitingen voor je hd, 1 voor je flop ja!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 23:48 schreef Terw_Dan het volgende:
[topic=152092]
als antwoord op vraag 4.

er zitten standaard op de meeste borden maar 2 aansluitingen, zodat je max vier devices erin kunt zetten.
en 3 bestaat niet. Zullen 2 40 pins en 1 34pins zijn.
40 pins = IDE
34 pins = diskdrive.

en je kunt gewoon je hdd formatteren en 98 erop zetten, alleen zorgen dat je de drivers hebt.
kijk hier heb ik wat aan :-D. hmm.. ik zie bij IDE iderdaad 3 zitten zullel wel ander pins zijn. Maar kwas ff vegeten dat er master en slave was. :P.. kk kijken hoe ik dat ga doen. kheb wel gelukkig nog kabels zitten in die andere kast. en bedankt voor linkie.
je zegt dat ik alle drivers nodig heb bedoel je hiermee hardware drivers? dat is geen prob namelijk. maar je moest toch ook de bios drivers van compaq ofzo hebben ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 23:51 schreef uncle het volgende:

[..]

wtf, verkeerde knopje, probeer ik me edit te gebruiken....

Maar goed, ik vod het eerlijk gezegd de meest standaard vragen....
edit :P maar ok.. en als het standaard vragen zijn .. ik kan ze niet vinden en ik weet ze niet. Dus mij != standaard of wat wil je er mee zeggen ?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 23:51 schreef uncle het volgende:
2 aanslyuitingen voor je hd, 1 voor je flop ja!
uuhm ?? whu ?? mijn hd zit maar 1 IDE kabeltje in hoor :P.. en in me flop en cdrom ook maar 1 ..

sorry voor me 3 replies achter elkaar..

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 23:54 schreef DaRalph het volgende:

[..]

uuhm ?? whu ?? mijn hd zit maar 1 IDE kabeltje in hoor :P.. en in me flop en cdrom ook maar 1 ..

sorry voor me 3 replies achter elkaar..
Nou ik zal wel heel erg bijzondere pc's hebben maar op Alledrie mijn mobos zitten 2 ide poorten en 1 voor de flop....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 23:57 schreef uncle het volgende:

[..]

Nou ik zal wel heel erg bijzondere pc's hebben maar op Alledrie mijn mobos zitten 2 ide poorten en 1 voor de flop....
ok volgens mij communicatie foutje, maar je zij 2 aansluitingen voor je hd. dus ik dacht 2 kabeltjes voor hd :P mijn fout ..

Verwijderd

Vraag 2:
Die BIOS bestanden staan op een non-dos partitie en niet op D (althans bij de Compaqs die ik ken). Start fdisk en kijk hoevel partities er zijn. Als je via F10 in het BIOS kunt komen, moet je een kleine non-dos partitie vinden (1..10MB).

Vraag 3:
Dacht het wel. Of het verstandig is om W98 te installeren is een andere vraag. Zou eerst goed gaan zeken naar drivers voor modem, videokaart etc.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40

-ET-

Phone Home

Op woensdag 13 maart 2002 07:28 schreef sterretje het volgende:
Vraag 3:
Dacht het wel. Of het verstandig is om W98 te installeren is een andere vraag. Zou eerst goed gaan zeken naar drivers voor modem, videokaart etc.
Dat moet je zeker doen, want als je niet precies weet welke hardware het is dan word het heel moeilijk zoeken. Compaq gebruikte vroeger namelijk de meeste exotische hardware. Volgens mij zijn die Bios bestanden niet nodig meer, die worden enkel aangesproken als je de recovery cd van compaq gebruikt. Als ik fout zit, verbeter mij dan :) leer ik ook nog wat

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08 13:56

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

....,

Kan me niet aan de indruk ontrekken dat je geen search hebt gedaan, maar goed.

In sommige Compaq's wordt een andere controller gebruikt voor CD-roms, oudere types voornamelijk.
Haal vanaf de Compaq site de laatste Bios en ook de setup bestanden.
Deze Setupbestanden (iemand hierboven riep het al) heb je nodig om met F10 je Bios in te komen (na 2 piepjes indrukken)en worden op je c:-schijf gezet VOORDAT! je het OS installeerd.

Ga naar drivers and support op www.compaq.com
Zorg wel dat je het juiste type van je Pc weet, dan vindt je de drivers etc. zo.

Heb je toch nog vragen of problemen neem gerust contact op met Compaq support in Gouda, 0182-565805

......, :Z

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Bel Compaq, RTFM, Google en gebruik de Search op GoT.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.