Toon posts:

Eigen aktive subwoofer bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, ook goedenavond allemaal :)

Om maar gelijk met de/het probleem(en) te komen; ik ben van plan om een aktive subwoofer te bouwen.
Mijn eerste vraag is of er hier mensen zijn die dit vaker hebben gedaan, en dan geen kast op een zondag middag, maar echt helemaal uitgedacht met bass reflex gaten en afgestemde filters.

De versterker en de filters ben ik al tegengekomen in een elektuur van een aantal jaren terug. Deze versterker levert 240 watt sinus vermogen bij 4 Ohm. Een elektronisch filter zorgt ervoor dat je de eigenschappen kunt veranderen zonder dat je gelijk met spoelen moet gaan werken.
Heel erg mooi natuurlijk, alleen de kast en de woofer die zij beschrijven vind ik niks.
Zij gaan uit van een Monacor SPH-300 TC 12" woofer icm. een 65 liter kast.

Mijn broer heeft zelf nog een woofer liggen waar hij niks mee doet (is een nieuwe), alleen is dit een veel groter formaat. Ook zijn er geen specificaties van deze woofer te vinden, dus.... hoe zou ik toch de waarden kunnen achterhalen?

Hierdoor is de kast ook onbruikbaar omdat je dan gelijk heel andere eigenschappen krijgt. Ik ben dus op zoek naar een kast die bij deze woofer past, maar hoe kan ik dit oplossen?

Ik neem verder aan dat de versterker nog steeds bruikbaar is, maar hoe zit het met het filter?

ps. Ik zal morgen even een pic van de woofer posten.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op dinsdag 12 maart 2002 23:06 schreef Toverstaf het volgende:
hoe zou ik toch de waarden kunnen achterhalen?
Die kan je meten als je de beschikking hebt over:
1.een signaalgenerator
2.een frequentieteller (niet nodig als de signaalgenerator nauwkeurig genoeg is)
3. 2 weerstanden (van 1kilo-ohm en 10 ohm)
4. een AC voltmeter

Kost je ongeveer een uurtje

De kast kan je dan berekenen, wanneer je even lspcad lite download (die kan je wel vinden als je even op mijn huisje klikt)

Staat er trouwens niet een typenummer op die woofer? Mischien dat je aan de hand daarvan het een en ander kan achterhalen.

ow en btw: Die sph300 is niet zo'n gek ding. Zoek maar eens op GoT naar een topic van flippit, over zijn sub!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

ik heb dat schema ook al gebouwd :D , zal morgen ff pics schieten btw , ziet er wel lijp uit met 19" kast en al :9

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ja, heb het gedaan:

[topic=376748/1/50]

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 00:46 schreef Lampje het volgende:

[..]

Die kan je meten als je de beschikking hebt over:
1.een signaalgenerator
2.een frequentieteller (niet nodig als de signaalgenerator nauwkeurig genoeg is)
3. 2 weerstanden (van 1kilo-ohm en 10 ohm)
4. een AC voltmeter

Kost je ongeveer een uurtje

De kast kan je dan berekenen, wanneer je even lspcad lite download (die kan je wel vinden als je even op mijn huisje klikt)

Staat er trouwens niet een typenummer op die woofer? Mischien dat je aan de hand daarvan het een en ander kan achterhalen.

ow en btw: Die sph300 is niet zo'n gek ding. Zoek maar eens op GoT naar een topic van flippit, over zijn sub!
Probleem van die 300 is dat de stofkap van een te week materiaal is gemaakt, dit gaat dus meetrillen als je hem iets harder hebt staan.
Als oplossing gebruiken ze een soort plastic spray waarmee de stofkap steviger wordt, maar je moet dit wel weer steeds herhalen.

En ik denk, waarom €100 voor een driver uitgeven als er hier nog een ligt :)

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 00:46 schreef Lampje het volgende:

[..]
Aangenaam!
Ff voor je opgezocht :)
[topic=173190/1/100]

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 13:31 schreef Flippit het volgende:

[..]

Aangenaam!
Ff voor je opgezocht :)
[topic=173190/1/100]
Dis de KE versie :)

maar vertel eens, heb je deze kast zelf helemaal uitgedacht? of heb je een kant & klaar voorbeeld genomen van een site / boek?
Ik wil zelf namelijk niet zo'n groot bakbeest als jou, dus een aktief filter zou ik zeker wel nodig hebben.

Verwijderd

Zelf ontworpen, wel met behulp van adviezen uit Klang und Ton. Kijk daar btw eens in, staan wel leuke ideetjes in.
Pagina: 1