[Debian] Halt werkt niet / systeem blijft draaien

Pagina: 1
Acties:

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Topicstarter
De meeste mensen hebben een probleem met crashende machines, maar mijn systeem is vandaag origineler...hij reageert niet op een commando om af te sluiten :).
Ik typte een paar uur geleden gewoon 'halt' om mijn pc uit te zetten, waarna ik naar een andere tty ging waarin ik al eerder 'halt' had geschreven en nu op enter drukte. Geen probleem zou je zeggen, al is het per ongeluk twee keer draaien van halt niet echt logisch. Maar mijn pc ging niet uit, na een 'halt' bleef hij rustig doordraaien en kwam er het volgende in beeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
odysseus:/sbin# halt
System halted.
odysseus:/sbin#
Message from syslogd@odysseus at Tue Mar 12 22:59:33 2002 ...
odysseus kernel: System halted.

odysseus:/sbin#

Wat ik voor de rest ook probeer (shutdown -h now / init 0), hij blijft gewoon draaien. Er wordt helemaal *niets* afgesloten. Er zijn ook geen processen aanwezig die iets met afsluiten te maken kunnen hebben, voor zover ik kan zien. Ik heb nog even naar syslogd gekeken, maar na een killall -HUP gebeurt er nog steeds hetzelfde. Een zoektochtje met Google en op de Debian-lists leverde ook niets op. /sbin/halt is sinds maanden niet meer gewijzigd en heeft nog altijd dezelfde owner, dus een hack verwacht ik ook niet.
Heeft er iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt is en hoe het op te lossen? Ik ga zometeen gewoon maar mijn schijf syncen, vervolgens readonly remounten en dan kijken of ik hem met Alt+SysRq wel kan rebooten...als dat niet werkt zet ik hem gewoon uit. Niet netjes natuurlijk, maar hij moet nu eenmaal uit :7...

* odysseus was best even verbaasd toen zijn systeem rustig doordraaide na een commando om te stoppen...beetje omgekeerde wereld :P.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het zal het wel niet zijn ( :+ ), maar heb je soms iets raars gedaan met je kernel? :? (Is het een andere dan na de vorige shutdown?)

Inderdaad zeer merkwaardig! :? Je zult vast zien dat ie na een reboot wel weer kan halten...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Raarrrr (c) Jiskevet :P

Mis je misschien /etc/rc6.d/S90reboot, of de file waar hij naartoe linkt ?

Wat doet reboot -d -f -i (De inhoud van die file), als je dat intikt op de prompt ? (Eventueel met een -p erbij, just for fun :P )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Topicstarter
Nope, ik heb absoluut *niets* veranderd aan mijn systeem. Het enige wat ik vandaag gedaan heb is wat browsen, muziek luisteren en mail bekijken. Dat is tot op heden nooit schadelijk gebleken >:). Zelfs mijn dagelijkse apt-get upgrade heb ik vandaag niet gedaan, dus ook daar zie ik geen oorzaak...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Had laatst debian geinstalleerd, install was wat verrot, maar de basis deed het.. Daar ging ie ook weer terug naar de command prompt na shutdown now of halt. Als je nou nog een minuut of wat wacht, deed ie het bij mij wel.. normaal? denk het eig wel. waar heb je anders dat onderbreek commando voor (man shutdown)?

Localhost is where the heart is

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 23:27 schreef SilentStorm het volgende:
Als je nou nog een minuut of wat wacht, deed ie het bij mij wel.. normaal? denk het eig wel. waar heb je anders dat onderbreek commando voor (man shutdown)?
Dat is voor scheduled shutdowns...maar die van mij bleef na een 'shutdown -h now' ook de uren daarna gewoon doordraaien, dus dat was het probleem niet. De force-optie van moto-moi werkte wel, maar echt netjes was het natuurlijk niet :). Nu heb ik gereboot en een fsck gehad, maar de reden van het probleem ken ik nog niet. Ik ga zometeen proberen of een 'halt' nu wel werkt. Zo ja dan ga ik slapen, als het niet werkt dan post ik dat wel even en zoek nog wat verder.

* odysseus gaat testen...prepare :).

[edit: getest, weer met twee halts achter elkaar (mocht dat wat uitmaken, dat weet ik nog niet zeker). Resultaat: hij blijft weer gewoon draaien...scary :P.]

Verwijderd

Ik zie in het rijtje probeersels halt -p nog niet staan...
.man halt
-p When halting the system, do a poweroff. This is the default when halt called as poweroff.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 12 maart 2002 23:33 schreef odysseus het volgende:
[edit: getest, weer met twee halts achter elkaar (mocht dat wat uitmaken, dat weet ik nog niet zeker). Resultaat: hij blijft weer gewoon draaien...scary :P.]
En als je maar 1 halt doet, heb je het probleem dan ook?
Als hij niet halt, verandert hij dan wel van runlevel ('$ runlevel')?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zoiets had ik lichtjaren geleden ook met m'n 2.0.27 kernel :)

Doe 'ns:
code:
1
2
3
# init 2
(wachten)
# init 0

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Topicstarter
Op woensdag 13 maart 2002 00:43 schreef deadinspace het volgende:
En als je maar 1 halt doet, heb je het probleem dan ook?
Als hij niet halt, verandert hij dan wel van runlevel ('$ runlevel')?
Ik heb het vandaag getest en hij doet het bij een enkele halt wel goed. Twee halts bijna tegelijk zorgde in eerste instantie ook voor afsluiten, maar nu ik het net weer probeerde bleef hij weer gewoon draaien. Het zou kunnen dat ik nu iets sneller ben geweest, daar ben ik niet zeker van.
Het runlevel is en blijft 2 (mijn standaardrunlevel). Vandaar dat de tip hierboven ook niets op zal leveren, vermoed ik. 'init 0' draaien heeft ook geen resultaat.

Voorlopig heb ik drie ideeën waar het aan zou kunnen liggen:
• Bug in shutdown / halt
• Extra programma's die ervoor zorgen dat hij niet goed afsluit. De keer dat hij met *twee* halts wel goed afsloot had ik namelijk geen mozilla + twm draaien, de andere keren wel.
• Ik zie iets over het hoofd.

Voorlopig is natuurlijk optie 3 het meest waarschijnlijk. Ik zal optie 2 zometeen controleren door de test nog eens te herhalen, zonder en met twm + mozilla draaiend. Aangezien beide als user 'kde3' draaien lijkt het me niet waarschijnlijk dat het daaraan ligt, maar je weet nooit...

* odysseus kan zich een bug in init ook nauwelijks voorstellen...iemand nog ideeën waarom dit verschijnsel zich voor zou doen?

[CORRECTIE: het runlevel verandert toch naar 0. Ik lette niet op en keek dus alleen naar het eerste getal dat 'runlevel' teruggaf. Maar dat is je vorige runlevel |:(. Het tweede getal is '0', dus ik draai op het moment mijn pc in runlevel 0...ik overtreed de LSB :P.]

Pagina: 1