[CM] Rook door kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik had enkele ledjes besteld, en deze in mijne floppydrive gemonteerd, op zo'n manier dat deze van binnenuit verlicht werd. Ook heb ik het front LEDje vervangen. Na enkele aparte tests heb ik de drive aangesloten aan power en floppycables, en de losse draadjes van mijn mod aan een power connector, 5V. Alles deed het, dus ik pak m'n webcam erbij, kijk op het scherm van de andere computer, waar de cam aanzit, om wat plaatjes te schieten. Dus ik probeer ervoor te zorgen dat ik goed beeld krijg, en zie opeens (op het beeld) het front ledje uitgaan, en zie ook geen vage schijn van de 'inside leds' meer. Ik snel naar de kast kijken, en zie rook uit het gebied CPU/voeding komen (kast in namelijk nogal klein). Ik ruk meteen de voedingcable eruit (de 220V)...

Wat nu te doen? En is het nog veilig de computer aan te zetten? (zonder floppydrive uiteraard)

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Waarschijnlijk heeft er iets korsluiting gemaakt, waardoor de ledjes zijn doorgebrand. Gewoon de floppy eruithalen en voorzichtig de pc weer aanzetten. Klaar zitten om de stekker eruit te rukken mocht hij weer gaan roken. Maar waarschijnlijk gaat alles gewoon goed.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• TheDataDude
  • Niet online
LEDjes doorgebrand lijkt me sterk, want de computer stond namelijk al uit toen ik de stekker eruit rukte. Ik ga ff proberen...

edit:
hij draait nu, nog zonder verdachte luchtjes...

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op dinsdag 12 maart 2002 21:22 schreef EE-tweaker het volgende:
LEDjes doorgebrand lijkt me sterk, want de computer stond namelijk al uit toen ik de stekker eruit rukte. Ik ga ff proberen...
Als hij kortsluiting maakt floept hij uit als het een atx is. Heb ik al talloze keren gehad. Zit je wat te klooien en opeens ploink computer uit.

• TheDataDude
  • Niet online
Ja, dat heb ik ook wel vaker gehad, maar dan af en toe met vonkjes. Maar rook heb ik nog nooit meegemaakt.

edit:
hij draait nu al 3 min, zonder problemen

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Dus je hebt er ook pics van? :9~

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op dinsdag 12 maart 2002 21:26 schreef EE-tweaker het volgende:
Ja, dat heb ik ook wel vaker gehad, maar dan af en toe met vonkjes. Maar rook heb ik nog nooit meegemaakt.

edit:
Als hij al 3 minuten draaid gaat hij vast niet meer roken. Computer heeft het dus overleeft :)

• TheDataDude
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 21:26 schreef Brazza het volgende:
Dus je hebt er ook pics van? :9~
Ja, alleen was de cam daar omgevallen, dus is er niet vele te zien :) Ik laat m later wel ff zien als ie wel werkt...

Btw, beter toch maar naar m'n vader kunnen luisteren: "Spelen met stroom is gevaarlijk!" Ik: "Het is maar 5V!!!"

edit:
Ja, overleven deed ie wel, niks meer te vrezen :)

• Brazza

Brazza

Byte me!

Hehe Ouders toch altijd. Maar ja kan gebeuren zulke dingen. Had laatst me TB 1ghz opgeblaze door een beetje te spelen met voltage... Niet van de core maar van de voeding en dat trok hij niet..

• TheDataDude
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 21:30 schreef Brazza het volgende:
Hehe Ouders toch altijd. Maar ja kan gebeuren zulke dingen. Had laatst me TB 1ghz opgeblaze door een beetje te spelen met voltage... Niet van de core maar van de voeding en dat trok hij niet..
Tja, ik speel dan nog met een Pentium 2 :) Mijn 1700+ ga ik niet mee kloten voordat ik geen 'n00b' meer ben... Misschien ook nog wat beter opletten tijdens natuurkunde :)

• Brazza

Brazza

Byte me!

Me Xp 1800+ loop ik wel mee te spelen. Maar gewoon de usual dingen. Overclocken enzo. Ik ben nog niet toe aan voltagemod;s enzo.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Op dinsdag 12 maart 2002 21:26 schreef EE-tweaker het volgende:

edit:
Hehehe, mijn 1e zelfgemaakte bay-bus is nog eens letterlijk in rook opgegaan... Van die kleine draadjes uit telefoonsnoer gebruikt, kortsluiting ergens, en de complete isolatie om die draadjes is weggesmolten :)

Kwam erachter toen ik mn cd-rom la opendeed en er rook uitkwam >:)

Maar zoals gezegd: een beetje ATX voeding kan dat makkelijk hebben, mijne is ook al zo vaak kortgesloten (ikzelf ook trouwens, doet wel auw!) ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• TheDataDude
  • Niet online
Ja, maar voor een 'n00b' van net 15 die verder nog nooit iets heeft gedaan meet stroom enzo is dit toch wel ff schrikken hoor :) Maar ik zal eraan denken bij het aanschaffen van draadjes :P

Hmm, heb zelf nog nooit gehoord van actieve koeling op elektriciteitsdraden, maar wanneer zal dat komen? ;)

Ik heb al een idee hoe het kwam dat ie wel door de eerste tests doorkwam, maar dat vertel ik morgen wel...

(Back to homework :( )

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Op dinsdag 12 maart 2002 21:52 schreef EE-tweaker het volgende:
Ja, maar voor een 'n00b' van net 15 die verder nog nooit iets heeft gedaan meet stroom enzo is dit toch wel ff schrikken hoor :) Maar ik zal eraan denken bij het aanschaffen van draadjes :P
So true... 'k was 16 toen dat ding ging roken, hormoonsysteem is dagen niet meer de oude geweest :)

Is btw niet zo veel mis met die draadjes. bovendien nog goedkoop ook, en makkelijk overal te krijgen. Besides, nu krijg je een gratis rookmachine-to-be erbij >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• TheDataDude
  • Niet online
Ik ben nu wel weer de oude, maar ik zal nooit meer deze fout maken... Ik zet m'n cam voortaan wel vantevoren aan, en ga op de temperaturen letten :)

Mijn idee van hoe en wat komt zo, ik wil graag weten of dat het kan zijn.

• TheDataDude
  • Niet online
Hierboven had ik al gezegd dat de floppydrive al meerdere tests had doorbracht. Nu de vraag: waar die wel en de 'final test' niet?

De feiten, om het maar ff professioneel aan te pakken:
- Het is een oude floppydrive, die voor de mod slechts 720K floppy bleek te lezen... Ideaal om mee te beginnen dacht ik zo.
- Voor de mod was er niks mis met de floppydrive.
- Mods:
1. twee lampjes achterin de drive
2. het groene 'front ledje' vervangen door een rode
- Ik had de lampjes al getest, terwijl de floppydrive zelf niet aan de power-cable en de floppy-cables aangesloten zat. De drive lag naast de kast.
- Ook had ik de drive zelf getest, zonder de 'backlights' aan. Dit heb ik echter niet meer dan enkele seconden gedaan, dus zeker weten of goed werkte weet ik niet.
- Allebei de mods zijn uitgevoerd met plakband... Ik heb aangenomen dat dit niet geleidt. Correct me if i'm wrong.
- De 'backlights' zijn serieel aangesloten, op 5V om de aanbevolen spanning van 2,6V te bereiken.
- Bij de laatste test brandden alle lampjes eerst wel, totdat de ATX voeding zichzelf uitschakelde.

Mijn theorie:
Er zit een lek waar de 5V het eerste lampjes bereikt, of daarvoor, en dus staat de 5V met de 'case' van de floppy in kontakt. Als hij normaal aangesloten is, heeft hij hier geen last van, omdat deze 5V alleen voor de backlights is, en er op dat moment dus geen spanning op staat. Als dan de floppydrive losgekoppeld is, en er 5V op de 'case' komt te staan, die dus op een houten tafel ligt en geen ander kontakt heeft, gaat er ook niets mis. Maar op het moment dat je deze dan aardt dmv de powerconnector aansluiten, krijg je kortsluiting:
Backlight 5V --> floppycase --> connector GRND

Correct me if i'm wrong plz
Pagina: 1