Toon posts:

[CM] Batterij lader in kast (Advies gevraagd)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het opruimen kwam ik een velleman laadmodule (P7302) tegen... Hetgeen me op een idee bracht: Waarom geen batterij lader in de pc inbouwen...

Handig toch? Altijd batterijen voor muis en toetsenbord bij je...

Het moet een lader worden voor AA, AAA en 9v batterijen...

De laadstroom is aanpasbaar door een weerstand te vervangen
hiervoor wil ik een schuifweerstand gebruiken of eventueel met een aantal schakelaars

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ehhhh...... lol; en je vraag is?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps de vraag is alleen hoe kom ik aan het benodigde voltage...
En ik kom ook niet helemaal lekker uit de handleiding...

http://www.velleman.be/downloads/0/Manual_K7302.pdf

Op de een of andere manier zit er een andere weerstand op mijn print danin de handleiding vermeld staat...

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48
op pagina 7 staat het toch uitgetekend of ben ik nou gek? :?

GoT a clue? Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ja weet ik maar hoe om ik aan de juist voltages aan 5, 7 & 12 v alleen heb ik niet zoveel...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het is niet zo simpel als jij denkt dat het is.
Voor het laden van een 9V-batterij heb je 14,5V nodig, en dat heb je niet in je PC zitten.

Dit ladertje (ik ken 'm; wij verkopen 'm ook) is bedoeld om een voorgedefiniëerd aantal accu's (1 tot 10 stuks) in serie op te laden, niet om er een instelbare lader voor meerdere enkele accu's van te bouwen zoals jij in gedachten hebt.
Wat je zou kunnen doen: de lader instellen op het laden van twee of vier accu's in serie (afhankelijk van het aantal batterijen wat je nodig denkt te hebben), en dan met een spanningsregelaartje de ingangsspanning even aanpassen.
Ook even de juiste stroom instellen dmv R2 (hoe en wat staat in de bouwbeschrijving).
Houd er wel rekening mee dat dit geen lader is die overgaat op druppellading, dus de kans bestaat dat je je accu's overlaadt, met alle mogelijke nasty gevolgen van dien (exploderende of lekkende cellen enzo).

Dus ik ben bang dat je beter bij de kijkshop oid een goedkoop snelladertje met druppellading kunt scoren, dan met dit kitje iets dergelijks te bouwen. :)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het om niet meer dan een 200 mA gaat kan je voor een hogere spanning de lader op +12 en -5 volt aansluiten, heb je 17 volt....

Het kan veel makkelijker met gewoon 1 weerstand.

Bepaal de laadstroom en bereken het verschil tussen je accu en de 12 volt (uitgaande dat de accu lager qua spanning is). Met die 2 waardes kan je de weerstand berekenen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1