Internet Sharing onder Windows XP Pro

Pagina: 1
Acties:

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ik heb sinds kort in huis ADSL via BabyXL. Het is een abonnement waarbij 4 ip-adressen zitten. Nu is de opzet als volgt: De ADSL Modem zit via een crosslink kabel op de router/server aangesloten (die draait op Windows XP Pro). Vervolgens is alles ingesteld volgens de wizzard Internet Connection Sharing. De 3 andere computers hier in huis krijgen dus door DHCP een ip, een lokaal ip (bijv. 192.168.0.15). Alles werkt in principe goed.

Echter, ik wil graag een niet-lokaal ip adres op de computers instellen. Bij het abonnement zitten 4 ip adressen en die wil ik dan ook graag gebruiken.

Bijvoorbeeld een bestand versturen via MSN Messenger werkt nu door de huidige opzet niet. Hoe kan ik alle computers één van die vier ipadressen toewijzen? In Windows XP Pro zit geen DHCP server. Moet ik een DHCP server installeren? Of denken jullie dat het voor deze opzet beter is om over te gaan naar Linux (de router draait immers meerdere servers: Apache 2.0.32, Mercury 3.21 SMTP & POP3, FTP & Telnet)? Hoe kan ik dit oplossen, want ik sta op het punt het allemaal maar met linux te gaan proberen (terwijl ik 100x meer verstand van Windows heb)...

En kan bovendien iemand mij helpen met de Mercury Mail Server? Ik kan er wel mail mee versturen, maar niets komt aan. Terwijl ik wel in DNS servers voor kom en de MX records zouden ook goed moeten zijn.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je alle IP's wilt gebruiken, zul je je modem (die tevens als het goed is router is) in een hub moeten prikken, en vervolgens de clients allemaal netjes op de BabyXL manier in te stellen. Je server kun je dan natuurlijk nog gewoon gebruiken; deze kunnen ze lokaal nog steeds aanspreken. Ze zitten alleen niet meer met een vuurmuur er tussen.

Als je echt met een vuurmuur wilt werken, moet je denk ik aan een windows 2000 server met routing of een linux/FreeBSD bak gaan denken, om al die IP's netjes naar binnen geroute te krijgen.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Om de modem als router te gebruiken hadden we ook al bedacht. Er is echter een probleem, de modem is 10 M/bit en de hub is 100 M/bit. Erg klote dus. Kunnen het wel proberen, maar ook al zou het werken, dan nog zou de hub en dus ook het LAN op 10 M/bit over schakelen. Dat wil ik toch echt niet.

Maar hoe zou het met Linux dan moeten werken? Heb geen idee hoe ik dat moet instellen. Enige suggesties. Heb Mandrake 8.1 hier naast me liggen, is die goed genoeg? Wel klote dat ik dan opnieuw alles in moet stellen. Is er echt geen manier onder Windows?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 17:07 schreef Esger het volgende:
Om de modem als router te gebruiken hadden we ook al bedacht. Er is echter een probleem, de modem is 10 M/bit en de hub is 100 M/bit. Erg klote dus. Kunnen het wel proberen, maar ook al zou het werken, dan nog zou de hub en dus ook het LAN op 10 M/bit over schakelen. Dat wil ik toch echt niet.
nee, da's dan idd geen oplossing. Of je zou een 100 mbit switch willen kopen... Dat is overigens toch niet zo duur meer en scheelt (in dit soort gevallen) een hoop gezeik.
Maar hoe zou het met Linux dan moeten werken? Heb geen idee hoe ik dat moet instellen. Enige suggesties. Heb Mandrake 8.1 hier naast me liggen, is die goed genoeg?
ik denk 't wel, (bijna) elke linux heeft routing in z'n kernel zitten. Hoe 't precies in elkaar steekt weet ik niet, maar mogelijk móet het zijn, want dat routerkastje doet precies het zelfde.
Is er echt geen manier onder Windows?
Voor routen met meerdere IP adressen heb ik niks gezien voor XP, ook geen 3rd partie zooi. Misschien omdat het niet echt een serverpakket is. Windows 2000 server, Advanced server en Datacenter server ondersteunen wél dit soort routing, maar ook weer, weet ik niet hoe dit in z'n werk gaat.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Topicstarter
Ja, routing zit standaard wel in Mandrake. Moet dus alleen routing met meerdere ipadressen hebben. Het klote gedeelte is dat alles niet 123 overgezet is. Alle instellingen en servers...zucht, wordt al moe als ik er aan denk. Heb gelukkig wel wat kennissen met meer verstand van zaken van Linux dan ik zelf.

En die switch, nu hebben we een 8 poorts 100 m/bit hub. Een switch erbij wordt me toch even te duur...Ik probeer van de week linux er wel helemaal op te zetten, ben bang dat er niets anders opzit. Wordt wel klote, een tijdje zonder internet zitten. Of er moet nog iemand zijn die wel een goed programma weet om dit te fixen...anyone?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Je clients achter je router een ip van je provider laten gebruiken is niet echt een probleem.
Je kan een dhcp relay agent draaien op je router pc.

Probleem is dan dat je clients als gateway die van je provider ingesteld krijgen en niet van jouw router pc.
Ander probleem is dat aan 2 kanten van je router hetzelfde subnet zit. Dat mag natuurlijk ook niet.

Als je ip's echt statisch waren was daar wel een mouw aan te passen... maar dan zat je nog met die verkeerde gateway.

Beste oplossing koop een switch ;) of blijf bij 1 ip & NAT zoals gezegd door |HunterPro|

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1