TelNet

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ff gezocht op telnet op got, nou omg ik kwam tientallen posts tegen maar allemaal geen antwoord op mijn o zo'n n00b vraag:

* Wat is TelNet (precies)
* Waar kan je het voor gebruiken

Sluit deze post niet a.u.b.
ookal is het erg n00b :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Telnet is een dienst waar beginnende Internet-gebruikers zelden of nooit gebruik van zullen maken. Het Telnetprotocol wordt gebruikt om een terminal na te bootsen: 'terminalemulatie' zegt de vakman dan.

Met Telnet werkt u rechtstreeks op de computer waarbij u zich aangemeld heeft. U bent dan echter wel gebonden aan het besturingssysteem van die computer, ook wel de 'host'. In veel gevallen zal dat een Unix-machine zijn.

Telnet kan beschouwd worden als de basis van alle Internetdiensten. U kunt er in theorie bijna alles mee doen: e-mail, ftp, nieuwsgroepen. Het is snel, maar voor die shelheid betaalt u een prijs: het gebruiksgemak. De toepassingen die u in een Telnet-sessie kunt gebruiken zijn meestal commandoregel georienteerd en u bent afhankelijk van de toepassingen die op de host geinstalleerd zijn.

Bovendien is Telnet een erg machtig protocol. Kleine commando's kunnen grote gevolgen hebben. Het is daarom dat sommige providers geen Telnet-toegang tot hun servers geven.

Het zal duidelijk zijn: effectief gebruik van Telnet is alleen mogelijk als u een ervaren cmpuergebruiker bent die kennis heeft van commandoregel georienteerde besturingssystemen zoals bijvoorbeeld UNIX.

De insecure Telnet methode zal worden vervangen door secure Telnet. Daarom raad ik u in verband met SSH sterk aan, om behalve onderstaande informatie u ook te verdiepen in SSH.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe beginnend, ik doe de hele dag nix anders dan op internet zitten. Maaruh ik gebruik het niet (waarom wel?) maar ik wou het wel ff weten, snap ie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Mastah
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

Da Mastah

...is in da House

telnet:towel.blinkenlights.nl

Of om star wars te kijken!

Jongeren Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Telnet is een protocol dat op TCP/IP ligt als 't ware.
Wordt idd niet heel veel meer gebruikt maar het is ook niet dood ofzo.
Het kan heel handig zijn namelijk, remote administration (okee niet slim, maar 't kan wel) van bijvoorbeeld servers, maar ook BBS's en MUD's draaien gewoon nog. Sommigen zijn erg GROOT (ISCA (BBS) maar ook grote MUD's bestaan nog).

Verder is daar natuurlijk de search :P
Jouw vraag - [topic=305953/1/25]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:21

Kettrick

Rantmeister!

Op dinsdag 12 maart 2002 17:03 schreef Cyphax het volgende:
Telnet is een protocol dat op TCP/IP ligt als 't ware.
Telnet is geen protocol maar een applicatie dat gebruikt maakt van het TCP/IP protocol, net als IE of CS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 17:01 schreef GSMboy het volgende:
telnet:towel.blinkenlights.nl

Of om star wars te kijken!
Als ik dit zie, lijkt me dat Telnet meer voor mensen is die het DOS tijdperk missen.. :{

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Op dinsdag 12 maart 2002 17:09 schreef RoeLz het volgende:

[..]

Telnet is geen protocol maar een applicatie dat gebruikt maakt van het TCP/IP protocol, net als IE of CS :)
Jajajaja dat is wel leuk enzo maar Telnet is toch stiekem ook een protocol ;)
Dat ze de standaard clients in bijv. Linux en Windows ook zo genoemd hebben... dat had ik ook niet zo gedaan :P

Ik zal jouw vergelijking proberen af te maken:
Met een browser ga je via HTTP gebruik maken van TCP/IP.
Zo zit dat ook met Telnet. Met Telnet (Als je een fatsoenlijke telnet client wil hebben zou ik PuTTY downloaden. Telnet in w9x is helemaal monochroom, terwijl het gewoon via ANSI kan, dus in kleur) maak je verbinding via het telnet protocol, dat op zijn beurt weer onder TCP/IP valt.
Zit op hetzelfde niveau als FTP, HTTP, enzovoorts. :)
Op dinsdag 12 maart 2002 17:10 schreef DataBeest het volgende:

[..]

Als ik dit zie, lijkt me dat Telnet meer voor mensen is die het DOS tijdperk missen.. :{
Je moet niet denken aan DOS maar aan Unix (of aanverwanten). DOS is nooit bedoeld om in netwerken te fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zozo wat een infomatie:
Het kan heel handig zijn namelijk, remote administration (okee niet slim, maar 't kan wel) van bijvoorbeeld servers, maar ook BBS's en MUD's draaien gewoon nog. Sommigen zijn erg GROOT (ISCA (BBS) maar ook grote MUD's bestaan nog).
om te beginnen, wtf is BBS's, MÚD's en ISCA :?
ow jah, en wat is SSH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op dinsdag 12 maart 2002 17:39 schreef novagamer het volgende:
ow jah, en wat is SSH?
ssh is telnet over een beveiligde verbinding, alles is namelijk versleuteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je een game server hebt dan is het makkelijk om met een ssh telnet verbinding de aplicatie te configureren of te herstarten, of andere shell toepassingen, ik weet er ook niet zo veel van maar heb een botje draaien op een shell daar kan ik dan ook bij door middel van ssh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Op dinsdag 12 maart 2002 17:39 schreef novagamer het volgende:
zozo wat een infomatie:
[..]

om te beginnen, wtf is BBS's, MÚD's en ISCA :?
ow jah, en wat is SSH?
SSH heb je hierboven uitgelegd gekregen ;)

Een BBS (Bulletin Board System) is min of meer een collectie forums via telnet. Er zijn telnet BBS's en BBS's waar je naartoe belt. Vroeger (voornamelijk) werden die gebruikt om cracks/warez te verspreiden, maar ook discussies voeren. Ach er waren wel meer toepassingen maar die 2 (software verspreiden en forum) voornamelijk.
ISCA is volgens mij het grootste telnet BBS dat draait, en wel op bbs.isca.uiowa.edu

Een MUD (Multi User Domain/Dungeon) is een online gebeuren waarin je kan RPG'en min of meer, vergelijkbaar met tekstadventures (sommige met ascii art, andere echt puur tekst).
www.mudconnector.com is een grote database met draaiende MUD's en veel info over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aha ik begin alles te begrijpen, thx voor de reply's :D
Pagina: 1