Expert vraag: CPU Model en Stepping

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Het kopje "Expert gevraagd" of "Expert vraag" terkt altijd de nodige belangstelling :)

Ok, als ik uitlees welke CPU er in een systeem zit krijg ik dat terug in Family/Model/Stepping formaat. Daar had ik even wat vraagjes over.

INTEL:

Een Family 6, Model 5 CPU is een Pentium II Deschutes-core CPU. Kan ik aan de STEPPING zien of dit een Pentium II, een Pentium II XEON of een Celeron (zonder L2 cache) is? Zo ja.. welke stepping values horen waarbij?

Hetzelfde probleem met de Family 6, Model 6 = Celeron "A" met Mendocino-core of Pentium II PE (256 kb cache). Kan ik deze CPU's onderscheiden aan hun stepping?

Zelfde probleem met de Family 6, Model 8 = Pentium III met Coppermine-core maar ook Celeron zonder SSE.

Heeft de Pentium 4 inderdaad "Family f" als waarde? Zo niet, wat is het dan? En hebben de Willamette en Northwood cores andere Model of Stepping waarden? Zo ja - welke?

AMD:

De Family 6 is de K7-serie, de Athlons en Durons. Wat zijn de model values voor de 133Mhz CPU Athlons en de XP Athlons?. Hebben ALLE Durons (dus van de nieuwste tot oudste) allemaal Model 3 index?

Ik zou enige hints, tips en glasheldere antwoorden heel erg waarderen :) Bedankt voor je aandacht van het lezen in ieder geval.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

steppings intel pentium 4:
http://www.intel.com/support/processors/sspec/p4p.htm

steppings intel pentium 3:
http://www.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm

Ik denk dat je hier wel een groot gedeelte van de door jou gevraagde gegevens kan vinden (wat intel betreft dan)

[edit]
Intel Celeron:
http://www.intel.com/support/processors/sspec/icp.htm

pdf van AMD over hoe je hun processoren kunt herkennen

The need for speed drives me

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ah dat is wel handig.. thx :)

Alleen hoe vertaal ik de stepping waarden die ik terug krijg uit de Registry (Stepping 0, 1, 2, 3 etc) naar de Intel-steppings cC0, cB0, cA2 etc?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mm misschien kun je over de vertaling wat vinden op intel of microsoft
iig wat jij bedoelt is de cpu code en windows maakt er zelf een code van wat jij weer wilt vertalen?
zou ik dus ff daar kijke

Tweakers Discord

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Inderdaad, ik ben dus afhankelijk van wat Windows mij geeft aan info, dat wil ik dus weer vertalen naar iets wat meer info geeft over de CPU zelf.

Ik zoek me suf op die Intel site maar kan nog niets vinden dat ik zeg van "Whoah dat is het" :) Heb al door tig documenten met Tech. Specs voor de P2, P3 en P4 zitten te vroeten maar dat zijn inderdaad de CPU gegevens zelf.. ik zoek dus die brug tussen Windows en CPU info.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Na flink verder spitten wat sites gevonden met info zoals...

Family 6:

Model 5: Pentium II/Xeon, Celeron

Stepping:
0 = dA0 Deschutes
1 = dA1 Deschutes

Model 8: Pentium III/Xeon, Celeron II

Stepping:
1 = cA2 Coppermine
3 = cB0 Coppermine
6 = cC0 Coppermine

.....

Kijk daar kom ik al iets verder mee, ik kan nu de Windows Stepping info (Uit de Windows Registry) linken met de Intel CPU stepping. Probleem is.. erhm ik weet dan nog steeds niet of die CPU nou een Pentium II/III, Xeon of Celeron is...

Is het wel mogelijk wat ik wil? Ik ga nog ff verder zoeken..

EDIT: Thx voor de links, ik heb op de site van AMD al flink wat info kunnen verzamelen. Klopt het dat de Athlon MP en XP allebei dezelfde Model-Index hebben? (6)

Edit 2: ik nog eens alle Intel P3/Celeron specs met elkaar vergeleken maar je hebt gewoon Celerons en P3's met een Coppermine core die allebei stepping cC0 en cB0 hebben! ARGH |:(

Is er dus geen manier om op basis van die info (Family, Model, Stepping) een Celeron van een P3 of een P3/Xeon te onderscheiden?

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Op dinsdag 12 maart 2002 19:34 schreef tazzman het volgende:

EDIT: Thx voor de links, ik heb op de site van AMD al flink wat info kunnen verzamelen. Klopt het dat de Athlon MP en XP allebei dezelfde Model-Index hebben? (6)
Als ik het goed heb zijn exact dezelfde processoren met als verschil dat de MP multi-processor "gecertificeerd" is, de xp draait meestal ook prima in een multi-processor systeem, maar volgens AMD blijkbaar niet altijd goed genoeg. En verder geloof ik dat de MP standaard unlocked is, maar dat weet ik niet 100% zeker.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Hmmm interesant, zou dat ook betekenen dat ik een XP/MP kan onderscheiden op basis van de stepping of krijg ik dan dezelfde ellende als bij Intel CPU's?

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Op dinsdag 12 maart 2002 20:06 schreef tazzman het volgende:
Hmmm interesant, zou dat ook betekenen dat ik een XP/MP kan onderscheiden op basis van de stepping of krijg ik dan dezelfde ellende als bij Intel CPU's?
Ik ben bang dat ze niet zijn te onderscheiden van elkaar, op hardware-niveau zijn ze hetzelfde, alleen de opdruk is anders en de l1 bruggen zijn verbonden bij de MP.

Bij de intels kun je natuurlijk kijken naar de cache-grootte maar dat is niet je bedoeling begrijp ik.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Nee, helaas ben ik gebonden aan info die ik uit de Registry kan halen.. en dat is alleen de VendorID en CPU Identifier welke bestaat uit Family, Model en Stepping.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
[topic=368116/1/30]

Lees 'm eens door :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Interesante thread maar het lost mijn probleem niet op geloof ik :) Ik heb namelijk op de diverse Intel P3/Celeron lijsten (hierboven genoemd in 1 van de posts) namelijk Coppermine P3's en Celerons gevonden met *dezelfde Stepping* dus ik kan ze daaraan kennelijk niet onderscheiden. Ik weet dat er een Coppermine CPU in een PC zit maar niet of het nou wel of geen P3 of Celeron is.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Oh ja, ik weet nu wat je bedoelt, de CPUID's van Coppermine's en Celeron's die hetzelfde zijn (b.v. 686h voor de C0 stepping). Nee, dat kun je er geloof ik niet zo uit herleiden (ja, of je moet naar het L2 cache verschil kijken). Goede optie is de Intel Frequency ID Utility of op de cpu zelf kijken wat het Sspec nummer is.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 12:57

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Of je laat jouw BIOS de cpu herkennen a.d.h.v. het serienummer, dan weet je het gelijk tijdens het opstarten.(tenzij jouw BIOS dat niet ondersteunt.)
*D

• Baur
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Op woensdag 13 maart 2002 10:07 schreef Kabouterplop01 het volgende:
Of je laat jouw BIOS de cpu herkennen a.d.h.v. het serienummer, dan weet je het gelijk tijdens het opstarten.(tenzij jouw BIOS dat niet ondersteunt.)
*D
Deze "feature" wordt sinds 2000 niet meer in de pentium ingebouwd of is uitgeschakeld. Dus oude pentiums zou je er nog mee kunnen herkennen, maar de nieuwere niet meer.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties alleen ik ben ff afhankelijk van wat er uit de Registry geplukt kan worden..dus dan is een echt onderscheid helaas dus niet mogelijk. Is niet erg, maar was wel zo mooi geweest als het wel kon.

Pagina: 1