• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-12 08:32
Wat ik me nu zit af te vragen: waarom gaan alle rondjes eigenlijk linksom? En dan bedoel ik bijvoorbeeld in de sport: schaatsen, atletiek.

Is dat gewoon een standaard die is opgesteld? Een soort van ongeschreven regel, of zit er een logische (historische) verklaring achter?

Ik weet dat vroeger iedereen links op de weg reed, omdat dat praktischer was ivm de rechtshandigheid van de meeste mensen. Bijvoorbeeld: Twee ridders te paard gaan vechten. Ze zijn rechtsjhandig, dus hebben het zwaard rechts. Dan is het het meest praktisch om links re rijden, anders kan je elkaar niet goed bevechten. Napoleon was linkshandig en daarom rijden we nu allemaal rechts, wat dus eigenlijk 'onnatuurlijk' is.

Wie geeft me een verklaring?

Verwijderd

Volgens mij is dat weer zo'n leuk steerkje van die Engelse :)
Ik zou het eigenlijk niet weten, heb er ook nog nooit bij nagedacht moet ik zeggen.
Misschien dat ik het ergens nog tegen kom.

Verwijderd

Hmz... de meeste mensen zijn toch rechtshandig... als je nu linksom gaat is het volgens mij veel makkelijker afzetten met je rechterbeen dan als je rechtsom zou gaan...

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

omdat je hart links in je lichaam zit.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Verwijderd

Misschien is het wel weer afgeleid van het rechtsrijdende verkeer. Kijk b.v. maar naar een rotonde, hier rij je ook linksom.

Verwijderd

Op Tuesday 12 March 2002 16:03 schreef siggy het volgende:
omdat je hart links in je lichaam zit.
bij sommige mensen niet :P

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:08

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het komt hoofdzakelijk inderdaad door de overheersende rechtshandigheid (of eigenlijk in dit geval rechtsbenigheid). Daardoor kunnen de meeste sporters zich met hun rechter been beter afzetten dan met hun linker, en is het dus makkelijker om linksom te gaan dan rechtsom.

Vooral bij schaatsen gaat dit op - in de bocht zet je veel meer af met je rechter dan met je linker schaats.

Daarbij komt inderdaad dat door de manier waarop het lichaam in elkaar zit (bij de meeste mensen) de linkerkant van het lichaam iets zwaarder is dan de rechterkant, zodat je bij een bocht linksom minder schuin hoeft te gaan dan bij een bocht rechtsom. Dit is echter slechts een marginaal verschil, en ik betwijfel het dus ten zeerste dat dat aan de wieg van het linksomrennen zou staan...

Eigenlijk zou er, eerlijkheidshalve, dus in achtjes gerend moeten worden, maar dat wordt zo'n gerotzooi bij de kruising...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 16:30 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:
Het komt hoofdzakelijk inderdaad door de overheersende rechtshandigheid (of eigenlijk in dit geval rechtsbenigheid). Daardoor kunnen de meeste sporters zich met hun rechter been beter afzetten dan met hun linker, en is het dus makkelijker om linksom te gaan dan rechtsom.

Vooral bij schaatsen gaat dit op - in de bocht zet je veel meer af met je rechter dan met je linker schaats.

Daarbij komt inderdaad dat door de manier waarop het lichaam in elkaar zit (bij de meeste mensen) de linkerkant van het lichaam iets zwaarder is dan de rechterkant, zodat je bij een bocht linksom minder schuin hoeft te gaan dan bij een bocht rechtsom. Dit is echter slechts een marginaal verschil, en ik betwijfel het dus ten zeerste dat dat aan de wieg van het linksomrennen zou staan...

Eigenlijk zou er, eerlijkheidshalve, dus in achtjes gerend moeten worden, maar dat wordt zo'n gerotzooi bij de kruising...
Dat zei ik dus al... ;)

Verwijderd

Het heeft iets met onze hersenen te maken. kijk alle wiskundige problemen van links naar rechts opgelost.

Ik weet honderd procent dat het echt iets met hersens te maken heeft en niet met lichaam. (alleen mijn kennis is helaas ook maar VBO niveau :P )
Hier moer je bij (nuroloog) zijn, die weten meer over dit soort dingen. op een of de ander manier is van links naar rechts kijken en doen makkelijker, en dat kan niet alleen met lichaam te maken hebben :)

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-12 10:23

Brazza

Byte me!

Water draait toch ook links om de gootsteen in :?

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 21:49 schreef Brazza het volgende:
ligt eraan hoe jouw gootsteen afloopt.

Verwijderd

Linksom lijkt wel fijner trouwens. Goede vraag waarom.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-12 08:32
Op dinsdag 12 maart 2002 21:49 schreef Brazza het volgende:
dat heeft met de coriolis kracht te maken. de voorkeursrichting van een werveling heeft met de draaiing van de aarde te maken.
op het noordelijk halfrond is dat linksom, op het zuidelijk rechtsom.

dus: lagedrukgebieden draaien hier linksom en beneden de evenaar rechtsom, hogedrukgebieden vice versa.

maar dat heeft niks met de voorkeursrichting op sport circuits te maken!

er is geloof ik één GP circuit dat rechtsom gaat. of niet?

Verwijderd

tja, waarom zou dat zo zijn:?. goede vraag.
ik denk wel dat het te maken heeft met dat we eigenlijk altijd van links naar rechts werken.
bij lezen en schrijven en dergelijke zaken, maar hoe het lichaam zich daar op heeft aan kunnen passen is me een vraag, want zoveel scheelt het niet.
ik denk verder ook wel dat het te maken heeft met de kracht die vanuit de benen komen. een gemiddeld mens is sterker in zijn rechterarm en rechterbeen. als deze kracht groter is dan de andere dan begint de persoon eigenlijk van zichzelf al te draaien. als we gewoon lopen kunnen we dit beheersen omdat het linkerbeen niet zoveel kracht bij hoeft te zetten om de persoon recht te laten lopen. maar als we het uiterste van ons lichaam willen vragen dan zal het verschil steeds groter worden.
waarschijnlijk heeft men heel lang geleden al ontdekt dat het prettiger linksom liep en die kennis verspreid en dat altijd zo in te voeren, ondanks dat ze niet wisten waardoor dit kwam, maar das natuurlijk maar bijzaak.
Het gaat er natuurlijk om om het hardst te lopen en de meeste prijzen binnen te halen.:)

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-12 10:23

Brazza

Byte me!

Op dinsdag 12 maart 2002 22:18 schreef Molybdenum het volgende:

[..]

dat heeft met de coriolis kracht te maken. de voorkeursrichting van een werveling heeft met de draaiing van de aarde te maken.
op het noordelijk halfrond is dat linksom, op het zuidelijk rechtsom.

dus: lagedrukgebieden draaien hier linksom en beneden de evenaar rechtsom, hogedrukgebieden vice versa.

maar dat heeft niks met de voorkeursrichting op sport circuits te maken!

er is geloof ik één GP circuit dat rechtsom gaat. of niet?
Nee in Duitsland en monaco. En nog een paar. TT-circuit ook..

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:52

Steffie

Opaque

Op dinsdag 12 maart 2002 16:30 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:
Dat is niet waar. Bij het schaatsen zet je met je linkerbeen juist harder af in de bochten. Aangezien je nog altijd meer een zijwaartse dan een voorwaartse beweging maakt om vooruit te komen, juist in de bochten.
Het is dus gewoon onmogelijk om zonder tussenslag met rechts harder af te zetten dan met links, dankzij de vindingrijke techniek die ook wel pootje-over wordt genoemd. Je rechterbeen fungeert dus bij de afzet als standbeen bij deze techniek :)

De gemotoriseerde racesport is afgekeken van het paardenrennen. Deze sport is begonnen op de zogenaamde ovals. Vroeger werd hier dus net als bij de sport waar het van afgekeken is, standaard linksom geraced. Er zijn nu wel een paar ovals die tegendraads zijn, maar het meerendeel van de ovals gaat nog linksom.
In tegenstelling tot de vorm van circuits die in Europa populair zijn. Deze vorm van circuits gaan vrijwel allemaal met de klok mee. Dat zal vast zijn omdat ze zich wilden distantiëren van de traditionele manier van racen, het ovalracen >:)

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:52

Tjark

DON'T PANIC

ach, die banen worden altijd voor wedstrijden gebruikt zodat je tegen de klok raced (denkertje) :)

Zonder gein: De Grieken liepen al tegen de klok in en aangezien zij 1 van de eersten waren die wedstrijden deden voor publiek (atletiek, paardenraces), is dat later over genomen.

Maar waarom die Grieken dat weer deden?

Misschien idd omdat er meer rechtshandige/benige mensen zijn. Om linksom hard te kunnen lopen moet je rechts iets sterker zijn (volgens mij heb ik ooit gelezen dat er ook bijna geen linkshandige topatleten zijn in de hardloop-atletiek)

Over schaatsen: die hebben het natuurlijk ook over genomen, maar zoals Steffie al aangaf (en Reyn Eaglestorm foutief) is het daarbij niet voordelig om rechtsbenig te zijn (wel rechtshandig) door de asymetrische techniek van het 'pootje over' (of eigenlijk veel beter: pootje onder ). Het linkerbeen moet in de bocht meer kracht zetten dan het rechterbeen (ik zou zeggen 60-40% bij wijze van spreken)
Op woensdag 13 maart 2002 02:48 schreef Steffie het volgende:
"Je rechterbeen fungeert dus bij de afzet als standbeen bij deze techniek"
Daar ben ik het niet mee eens, maar dat wordt wel erg off topic. :)

*insert signature here

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-12 19:44

Fisico

by Fabian

Op woensdag 13 maart 2002 02:48 schreef Steffie het volgende:

In tegenstelling tot de vorm van circuits die in Europa populair zijn. Deze vorm van circuits gaan vrijwel allemaal met de klok mee. Dat zal vast zijn omdat ze zich wilden distantiëren van de traditionele manier van racen, het ovalracen >:)
Ik zie de oude grieken / romeinen niet een banking in de baan maken. Dus als het echte racen ovalracen is moeten de mietjes in de VS wel op een vlakke baan gaan racen. Daarbij reden ze ook gewoon in de regen bij de oude grieken.

De oude ring in duitsland is toch ook links om? En dat is HET circuit van de wereld.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 15:58 schreef SweeT_rulezzzz het volgende:
Volgens mij is dat weer zo'n leuk steerkje van die Engelse :)
Ik zou het eigenlijk niet weten, heb er ook nog nooit bij nagedacht moet ik zeggen.
Misschien dat ik het ergens nog tegen kom.
streekje van engelsen??? die rontodens nemen hun dan toch rechtsom

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 16:22 schreef Cadmium het volgende:
Misschien is het wel weer afgeleid van het rechtsrijdende verkeer. Kijk b.v. maar naar een rotonde, hier rij je ook linksom.
Nou in de tijd van de romeinen gingen de speelen ook al links om en of er toen al rotondes waren |:(

ik weet ook niet of ze toen links of recht reden met hun }:O

Verwijderd

Komt van de Romeinen met hun Paardraces. Dan kan men het zwaard rechts en de leidraad links vasthouden :) Om te passeren moet men dan rechts passeren (de paarden en rijtuigen 'plakten' altijd tegen de kant aan) en dan is de zwaardhand van de voorliggende persoon dichter bij de passserende persoon :+

Ooit gehoord op Discovery :P

edit: istim: die reden ook linksom ;)
edit2: niet dat Discovery altijd gelijk heeft hoor :P
Pagina: 1