Toon posts:

Tulip 60Mhz, wat kan ik ermee?

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude server staan, namelijk een Tulip 60 Mhz met onboard lan, vga, com & ps2 muis & toetsenboard aansluiting en ik wil hiervan een server maken voor thuis.
Ik heb ADSL en ik heb hiervoor het usb modempje van alcatel.
Kan ik die aansluiten op deze comp en zo ja welke os kan ik het beste draaien?

(ps: ik weet dat dit een dubbelpost is maar ik wist niet precies waar ik hem kwijt moest, duzz modjes "sorry")

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 15:08

Ligone

Moeha!

Op dinsdag 12 maart 2002 15:46 schreef DjMaDMaX het volgende:
Ik heb hier een oude server staan, namelijk een Tulip 60 Mhz met onboard lan, vga, com & ps2 muis & toetsenboard aansluiting en ik wil hiervan een server maken voor thuis.
Ik heb ADSL en ik heb hiervoor het usb modempje van alcatel.
Kan ik die aansluiten op deze comp en zo ja welke os kan ik het beste draaien?

(ps: ik weet dat dit een dubbelpost is maar ik wist niet precies waar ik hem kwijt moest, duzz modjes "sorry")
Dit raad ik toch wel af, je moet dan om te beginnen al een USB kaartje gaan kopen voor dat ding en 60 MHz is toch echt wel weinig...als je het toch echt wil proberen zou ik er toch zeker linux op knallen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op Tuesday 12 March 2002 15:52 schreef Ligone het volgende:

[..]

Dit raad ik toch wel af, je moet dan om te beginnen al een USB kaartje gaan kopen voor dat ding en 60 MHz is toch echt wel weinig...als je het toch echt wil proberen zou ik er toch zeker linux op knallen!
Mwoah, een P60 te weinig? De meesten hebben gewoon een 486 als server staan, dus dat valt best mee. Vrij kut dat het een USB 'modem' is (welk genie heeft je dat aangesmeerd?)

Ik ga ervan uit dat een P60 PCI sloten heeft- in dat geval een USB kaart in de PCI (shit, haal gelijk een USB 2.0 kaart, kost niet zoveel meer en kun je hem 'later' altijd in een wat gespierdere PC zetten, al heb je bij ADSL geen donder aan de extra bandbreedte).

Enig probleem is dat je niet 'gewoon' Freesco erop kan knallen want die ondersteunt geen USB. NT4 of Win95 ( :r ) ook niet. Dus heb je de keuze uit een volle Linux distro die je vrij kaal installeert (geen XF86)- moeilijk maar wel zo elegant, of als dat wat hoog gegrepen in Win98 (maar dan kun je rekenen op op z'n minst wekelijkse reboots door de beroerde mem management die geheugen weg laat slibben).

In alle gevallen moet je aardig wat RAM hebben, denk dat 32MB het minimum is. Meestal wil je bij Pentia EDO hebben, maar vrij veel P60 mobo's vreten alleen FP- zoek dat ff op in de documentatie (Tulip heeft zeer behoorlijke oude troep support op hun (nieuwe) website).

edit:
Als je geen PCI hebt (de alleroudste P60 servers hadden alleen EISA) kun je het schudden. Had je maar een ethernet modem moeten hebben :+

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Problemen:

1. Je hebt geen USB poort
2. Je zult waarschijnlijk linux of Windows NT4 moeten draaien, die ondersteunen beide niet (fatsoenlijk) je USB modem

Als je een Ethernet modempje had, was het kastje ideaal: die onboard UTP netwerkchip (AMD PCNET II PCI) wordt goed ondersteund door Linux (iig beter dan Intel EtherExpress 10 Pro)

Verwijderd

Topicstarter
Dat d8 ik dus al, dan moet ik maar gaan proberen een ethernet modempje zien te krijgen.
Ik heb wel een usb kaartje liggen (pci) maar ik durf niet te zeggen of dat mobotje dat ondersteund (i hope so)
Ik kan natuurlijk proberen win98 erop te knallen (nee heb je ja kan je krijgen zeg ik maar altijd)

Het zit namelijk zo dat ze op m`n werk alle oude troep weg gaan gooien en toevallig kwam ik deze tegen en het pctje ziet er heel netjes uit.

Er stonden ook een paar Tulip 133/166 Mhztjes tussen, mischien dat ik daar meer mee kan. i hope so want ik word er gek van dat mijn pc nu 24/7 aan moet blijven staan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Als je een opti viper chipset in dat ding hebt zitten, kan je Windows 98 wel vergeten, je zit dan vast aan Windows 95.

Die 133/166 machines zijn wel goed, die draaien met de i430VX chipset. Helaas niet bakken vol geheugen, maar wel eentje die niet buggy is met IDE controllers.
Mooie van die 133/166 machientjes is dat ze twee USB poorten hebben, die dus aangestuurd worden door een oude Intel southbridge, waardoor je weinig problemen zult krijgen in Windows of Linux. Enige wat je nog moet nakijken voor die machines is of Linux inmiddels met een USB modem wil werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 16:36 schreef _JGC_ het volgende:
Als je een opti viper chipset in dat ding hebt zitten, kan je Windows 98 wel vergeten, je zit dan vast aan Windows 95.

Die 133/166 machines zijn wel goed, die draaien met de i430VX chipset. Helaas niet bakken vol geheugen, maar wel eentje die niet buggy is met IDE controllers.
Mooie van die 133/166 machientjes is dat ze twee USB poorten hebben, die dus aangestuurd worden door een oude Intel southbridge, waardoor je weinig problemen zult krijgen in Windows of Linux. Enige wat je nog moet nakijken voor die machines is of Linux inmiddels met een USB modem wil werken.
Ik ben een absolute Newbie op het gebied van Linux dus daarom wil ik ook Win98se op de server gaan draaien met winroute daarbij (vind ik toch het makkelijkste) Ik wil op die server namelijk ook m`n msn & icq gaan draaien (lekker makkelijk)
Dus ik ga toch denk ik voor de 133/166 maar daar op zit geen usb maar daar doei k dan gewoon zo`n pcikaartje in.
Ik krijg dan toch geen datasnelheid verlies?

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

- hardware always changes.. -

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 17:01 schreef DjMaDMaX het volgende:

[..]
Dus ik ga toch denk ik voor de 133/166 maar daar op zit geen usb maar daar doei k dan gewoon zo`n pcikaartje in.
Ik krijg dan toch geen datasnelheid verlies?
nee geen datasnelheid verlies, als je een USBding op je onboard usb stuurd gaat t eerst naar je soutbrigde, en dat is ook zo bij PCI sloten, dus t zal allebei even (langzaam?) werken

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 17:06 schreef slamm het volgende:

[..]

nee geen datasnelheid verlies, als je een USBding op je onboard usb stuurd gaat t eerst naar je soutbrigde, en dat is ook zo bij PCI sloten, dus t zal allebei even (langzaam?) werken
Nou ja het gaat niet langzaam, ik haal gewoon de max. snelheid 70Kb/s ( voor mij is dat snel :) )

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je crosspost zit dicht.
Gelieve het voortaan bij één topic te laten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.