linux tunen

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben al weer een tijdje aan het spelen met linux en het bevalt me op zich goed. Alleen vind ik de snelheid van het grafische gedeelte nog niet zo sterk. (En dan met name java) Dit komt omdat onder linux geen native rendering wordt gesupport voor Java omdat de communicatie met X-windows te lastig is.

Ik wil dus weten hoe ik het sneller kan maken. (Ik draai trouwens mandrake 8.1 met kde 2.2) op xp 1800 en 1536 mb geheugen en matrox g450 32mb dh.

ik ben de volgende tips tegen gekomen:
1. man hparm even checken of je hd op 32 bits staat
2. hercompileren van de kernel (levert dit echt veel winst op? Want het lijkt me dat voornamelijk de kernel kleiner zal worden omdat er minder in mee wordt gelink, maar de kernel is al gecompileerd voor een i586 dus hoeveel winst kan ik hiermee nog behalen?
3. geen achtergrond plaatjes
4. alle frustsels van kde uitzetten.

Maar wat kan ik nog meer doen om het onderste uit de kan te halen?

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 23:34
icewm gebruiken ipv kde

• Alarmnummer
Het gaat me voornamelijk om java. Zodat dit een beetje sneller gaat lopen. Ik heb verder eigelijk geen klachten over de performance van KDE. Ik had al een keer een topic geopend over welke windows manager het beste is voor Java. Maar aangezien de window manager niets te maken heeft met java en er gerenderd wordt via X-windows, blijf ik denk ik bij KDE. (Of er moet echt een hele goeie reden zijn om iets anders te kiezen).

ps: ik heb ook gelezen dat er geoptimaliseerde libs voor kde uitzijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Volgens mij doet een recompile met een grote hoeveelheid optimalisatie opties veel meer dan alleen de kernel. Als je dat gaat doen zou ik als je niet te veel wilt recompilen alleen de qt libs + xfree + kde doen.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 21:37
En ik zou je kernel voor de zekerheid ook maar voor een Athlon recompilen, die ondersteuning zal er niet voor niets zijn..

Wat misschien nog kan helpen is XFree 4.x icm DRI gebruiken (als je dat nog niet doet). Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar van t weekend ga ik ook weer verder sleutelen aan mijn Linux install (Debian Woody, kernel 2.4.18, KDE2, jdk1.4, alles op een Athlon 900 met 512MB ram) en ga ook eens kijken naar de performance van Java.. (moet overigens wel zeggen dat CodeGuide 4 best goed loopt op het eerste gezicht; iig niet merkbaar trager dan onder Windows 2000)

• Alarmnummer
Op dinsdag 12 maart 2002 15:50 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
En ik zou je kernel voor de zekerheid ook maar voor een Athlon recompilen, die ondersteuning zal er niet voor niets zijn..

Wat misschien nog kan helpen is XFree 4.x icm DRI gebruiken (als je dat nog niet doet). Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar van t weekend ga ik ook weer verder sleutelen aan mijn Linux install (Debian Woody, kernel 2.4.18, KDE2, jdk1.4, alles op een Athlon 900 met 512MB ram) en ga ook eens kijken naar de performance van Java.. (moet overigens wel zeggen dat CodeGuide 4 best goed loopt op het eerste gezicht; iig niet merkbaar trager dan onder Windows 2000)
Maar er is toch geen verschil in snelheid tussen debian en mandrake? Althans als je mandrake en debian op dezelfde manier hebt gecompileerd.

Ik draai ook codeguide onder linux en win2k en ik vind het wel behoorlijk wat langzamer. Onder windows draai ik hem soms met de ms vm en met de jdk1.4 van sun en daar is hij bloedsnel. Maar onder linux is hij toch merkbaar langzamer.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 21:37
nee, ik wil niet zeggen dat debian sneller zal zijn :)

Maar zoals ik al aangaf, ik heb nog niet uitgebreid getest hoe ie werkt, alleen of ie werkt :)

Ik liep trouwens wel tegen een ander probleem aan en dat is Rational Rose 2002.. 'k heb nl. geen idee hoe ik dat ding moet starten :+ Ben overigens wel erg benieuwd hoe snel die is, aangezien het geheel naar linux is geport volgens mij(libcommdlg32.so :X)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

http://www.powertweak.org

herstel:

bovenstaande link is verouderd: het moet zijn powertweak.sourceforge.net

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op linuxperf.nl.linux.org kun je ook aardig wat vinden over het optimaliseren van je systeem. Niet dat het je java veel zal helpen, maar het maakt je algehele systeem misschien weer wat sneller.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Alarmnummer
Ik ben op de volgende dingen uitgekomen om mijn systeem wat te tunen:

hercompileren van mijn kernel 2.4.18
hercompileren van qt 2.3.1
hercompileren van kde 2.2.2
hercompileren van xfree86 ???

en in welke volgorde kan ik dit het beste doen? KDE het latste lijkt me wel vanzelf sprekend :)

Afgezien van xfree86 heb ik overal de sources al van.

Verwijderd

Ik zou beginnen met de kernel, dan xfree, dan qt en dan kde.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

De meest logische volgorde lijkt me
• kernel
• XFree
• Qt
• KDE

Van onder naar boven zeg maar. Wees overigens gewaarschuwd dat het al te zeer optimaliseren van KDE voor problemen kan zorgen, zoals ik hier aan den lijve heb ondervonden...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Alarmnummer
Welke zou de meeste performance winst opleveren. KDE is een windows manager en laat het tekenen aan X-windows over. Ik denk niet dat daar veel snelheids winst te halen valt (vind namelijk de programma`s wel lekker lopen).

Qt is de widget set toch? En daar heeft java ook niet veel mee te maken (die rendert ze zelf). Dus ik denk eigelijk dat de meeste winst zit in XFree86..

of zit ik er naast?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik denk dat je in ieder geval weinig winst zult halen, maar het meeste zal denk ik toch van XFree86 komen. KDE en Qt hebben niets met Java te maken en zullen het dus ook niet sneller maken. Java gebruikt toch in principe altijd Swing of AWT? Ik kan me geen java-based programma herinneren dat mijn Liquid-widgets overnam.

• Alarmnummer
grrrrr.... zit weer eens te veel met knopjes te spelen :)

Verwijderd

Ook ik denk dat je weinig performace verschil zult merken in je Java-apps... de JVM moet alles zelf renderen en gebruikt slechts zeer beperkt X of de Window Manager.

Ook heb ik het idee dat de JVM op linux trager werkt dan die op Windows... (Ik heb geen harde bewijzen..., maar ik vermoed ;)).

Ik denk hoe meer geheugen er over blijft voor de JVM hoe sneller deze zal kunnen werken. Dus, ik ben bang dat het weinig zal uitmaken wat je her-compileert.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Welke drivers gebruik je voor je Matrox? Daar zou je misschien nog iets kunnen winnen door andere drivers te gebruiken of naar dingen als DRI te kijken.

• Alarmnummer
Op woensdag 13 maart 2002 16:49 schreef odysseus het volgende:
Ik denk dat je in ieder geval weinig winst zult halen, maar het meeste zal denk ik toch van XFree86 komen. KDE en Qt hebben niets met Java te maken en zullen het dus ook niet sneller maken. Java gebruikt toch in principe altijd Swing of AWT?
Dat kan je zelf kiezen, maar ik prog natuurlijk alleen in Swing :) (AWT is achterhaald).
Ik kan me geen java-based programma herinneren dat mijn Liquid-widgets overnam.
www.eclipse.org

zij hebben een SWT api waarmee ze native widget op ieder os met een gelijke wrapper kunnen aanspreken. Het is bloedsnel (want het zijn os eigen widgets). Het progt alleen minder dan Swing.

• Alarmnummer
Op woensdag 13 maart 2002 16:53 schreef razor_harm het volgende:
Ook ik denk dat je weinig performace verschil zult merken in je Java-apps... de JVM moet alles zelf renderen en gebruikt slechts zeer beperkt X of de Window Manager.

Ook heb ik het idee dat de JVM op linux trager werkt dan die op Windows... (Ik heb geen harde bewijzen..., maar ik vermoed ;)).

Ik denk hoe meer geheugen er over blijft voor de JVM hoe sneller deze zal kunnen werken. Dus, ik ben bang dat het weinig zal uitmaken wat je her-compileert.
Met de jdk1.4 is er ook meteen de VolatileImage geintroduceerd. Hiermee is het mogelijk om native te renderen. Alleen kunnen java en X-Windows in dat opzicht niet al te best met elkaar overweg. En zodoende is Swing op linux langzamer dan onder windows.

• Alarmnummer
Op woensdag 13 maart 2002 16:55 schreef odysseus het volgende:
Welke drivers gebruik je voor je Matrox? Daar zou je misschien nog iets kunnen winnen door andere drivers te gebruiken of naar dingen als DRI te kijken.
Ik heb de allernieuwste drivers van de matrox site afgeplukt. Ik had al van iemand iets gehoord over DRI, maar is daar veel performance winst mee te behalen?

[edit]triple post 8-)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op woensdag 13 maart 2002 16:59 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Ik heb de allernieuwste drivers van de matrox site afgeplukt. Ik had al van iemand iets gehoord over DRI, maar is daar veel performance winst mee te behalen?

[edit]triple post 8-)
Ja. Direct Rendering Interface = snel.

Verder kun je het beste een klaagmeeltje sturen naar Sun Java afdeling over het gebrek aan snelheid. Aan X ligt het iig niet. Allerlei andere zut draait namelijk wel snel.

• Alarmnummer
*heeft net zijn eerst kernel gecompileerd en geinstalleer en draait nu op 2.4.18*

heb wel geen toegang tot windows :) maar het ging makkelijker dan ik dacht.

ik heb dit trouwens als entry in /etc/profile
export CFLAGS=-O9 -funroll-loops -ffast-math -malign-double -mcpu=pentiumpro -march=pentiumpro -fomit-frame-pointer -fno-exceptions

betere optimalisatie dan dit kan toch niet?

ps: ik heb een AMD XP

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 13 maart 2002 21:11 schreef Alarmnummer het volgende:
heb wel geen toegang tot windows :) maar het ging makkelijker dan ik dacht.
Vergeten vfat-ondersteuning mee te compileren in je kernel?

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 15:38 schreef monkel het volgende:
icewm gebruiken ipv kde
Nee joh, KDE roelt echt hard en schopt aars

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 13 maart 2002 21:12 schreef jbalk het volgende:
Nee joh, KDE roelt echt hard en schopt aars
offtopic:
Wat heeft dat er mee te maken, zo het al waar is? Beetje nutteloze reply. Hij wil gewoon een snel systeem, dan is het draaien van een lichtere WM/DE een optie.

• Alarmnummer
Op woensdag 13 maart 2002 21:12 schreef odysseus het volgende:

[..]

Vergeten vfat-ondersteuning mee te compileren in je kernel?
Dat ben ik inderdaad vergeten :) Hij staat nu aan en compileer hem zo nog een keer.

*voelt zich al een halve linux guru* ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 13 maart 2002 19:58 schreef Valium het volgende:
Ja. Direct Rendering Interface = snel.

Verder kun je het beste een klaagmeeltje sturen naar Sun Java afdeling over het gebrek aan snelheid. Aan X ligt het iig niet. Allerlei andere zut draait namelijk wel snel.
DRI is snel ja, maar dan moet een programma er wel gebruik van kunnen maken, en ik denk eigenlijk niet dat die Java environment dat kan.
DRI wordt vooralsnog voornamelijk voor dingen als 3D acceleratie gebruikt.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Je zou ook nog wat (experimentele) patches kunnen loslaten op je systeem.

Zoals bijvoorbeeld Robert Love's preemptable kernel patches (http://www.tech9.net/rml/linux/)

of/en Ingo Molnar's O(1) scheduler:
(http://www.uwsg.iu.edu/hypermail/linux/kernel/0201.0/0810.html)

Reiserfs schijnt ook sneller te zijn dan ext2 als filesystem, maar daarvoor moet je wel je partities opnieuw formateren.

Het zijn experimentele patches, gebruik op eigen risico. Als je computer opblaast als je deze patches gebruikt, dan is het je eigen schuld, niet de mijne

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1