[SCSI]Compaq SCSI schijf werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 13:31

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Topicstarter
Ik heb een Compaq Ultra3 SCSI disk op de kop getikt maar ik krijg hem niet aan de praat.

Mijn 2 SCSI adapters herkennen hem wel maar kunnen er verder niets mee.
De MylexDAC960PL Raid adapter zegt "UNF" en mijn Qlogic : SCSI operation code 82. Deze meldingen kan ik nergens terug vinden.

Het is een model :BD0186398C maar daar heeft Compaq zelf nog nooit van gehoord vreemd genoeg.

Ik heb nu 2 SCSI adapters geprobeerd, meerdere kabels en terminators etc. Andere UW3 schijven werken prima in deze opstellingen maar deze dus niet.

De SCSI kaarten zijn ok, de SCA adapter doet het prima en de schijf zelf is nieuw en lijkt het wel te doen. Het lijkt wel alsof je hem alleen aan de praat kan krijgen met een Compaq SCSI adapter ofzo. Kan iemand dat bevestigen?

Het is erg jammer want het is een 10K 18,2GB schijf :9~

Iemand nog suggesties?

edit:

Ik heb aan de hand van een vaag typenummer kunnen terugvinden dat het een IBm schijf is, de Ultrastar 36LZX. Dit is een U160 SCSI schijf, maar dat zou backwards compatible moeten zijn toch? Ik vrees dat het komt door het Compaq bios op de schijf. Mijn SCSI adapters zien hem ook als Compaq. Iemand een idee hoe ik dit bios flash?

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 15:11 schreef HeatWave het volgende:

De SCSI kaarten zijn ok, de SCA adapter doet het prima en de schijf zelf is nieuw en lijkt het wel te doen. Het lijkt wel alsof je hem alleen aan de praat kan krijgen met een Compaq SCSI adapter ofzo. Kan iemand dat bevestigen?
Ik heb wel vaker SCSI schijven (met compaq bios) op een non-compaq controller aangesloten. Zou mi gewoon moeten werken.
Weet je zeker dat je een vrij scsi-id gebruikt ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik neem aan dat je LVD-kabels hebt gebruikt?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 15:11 schreef HeatWave het volgende:
Ik heb een Compaq Ultra3 SCSI disk op de kop getikt maar ik krijg hem niet aan de praat.

...
Tsja... dat is t probleem met op de kop getikte hardware... :'(

Misschien dat je een low level format kunt proberen?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-03 23:17
- Je moet ook even opletten dat U160 en U80 schijven niet van een ingebouwde terminator voorzien zijn.

- het kan zijn dat de schijf geformatteerd is met een adapter die er een iets andere methode op nahoud dan je huidige controller.

- kan het zijn dat die schijf gaar is?

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Staan de blokgrootte op de SCSI scjijf wel goed ingesteld. x86 machines werken het liefst met 512 byte blokjes terwij een AS400 bv met 520 bytes werkt...

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
ZO tnx voor de replies :*

Ik heb LVD kabels en een juist ID gebruikt. De controllers zien de schijf ook wel maar "kunnen" er niets mee.

Ik heb de kabel netjes geterminated en een andere schijf op de SCA doet het zonder instellingen aanpassen prima.

Ik kan geen blocksize instellen, ik kan niets instellen nog. Helaas.

Ja het KAN dat de schijf gaar is uiteraard, maar ik ga er vanalsnog vanuit dat dit niet zo is, komt nieuw uit de sealing.

Het enige wat ik in een oud documentje heb kunnen terug vinden mbt SCSI-command errors is iets met "vendor-specific, blablabla" vandaar mijn twijfels of ie wel op een non-Compaq controller werkt.

Het feit dat het een IBM schijf is, maar als Compaq is aangeduid op de firmware geeft me het idee dat ze bij Compraq weer eens hebben lopen kloten.

edit:

Nou ik heb een 3de SCSI adapter geprobeerd en hetzelfde verhaal. Schijf wordt netjes herkend, maar bij BV een Format krijg ik weer "Format Failed" verder niets.

Ik geef het op, dan maar geen 18,2GB 10k/rpm :(

Dank voor alle moeite!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-03 12:45
ik heb dezelfde schijf :o alleen werkt ie bij mij dus wel zonder aanpassingen :)

Verwijderd

Hmmmm... ik heb trouwens wel een Compraq SCSI adaptertje... wel een oudje... Maar die heeft gewoon een Adaptec chipset...

Dus... het zou moeten werken op een niet Compraq kaart! :+

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het klinkt gewoon als een defecte disk...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op woensdag 13 maart 2002 18:48 schreef wildhagen het volgende:
Het klinkt gewoon als een defecte disk...
Tsja... zoiets zei ik ook al... maar dacht dat ie t ergens op de kop had getikt...

Misschien een beetje te hard op die kop getikt? :+

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 10:09
mischien nutteloze toevoeging maar gaat de schijf wel draaien ? . zo niet kijk dan ff of de schijf wel auto-spin doet. moet je ergens kunnen jumperen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op woensdag 13 maart 2002 19:38 schreef twiekert het volgende:
mischien nutteloze toevoeging maar gaat de schijf wel draaien ? . zo niet kijk dan ff of de schijf wel auto-spin doet. moet je ergens kunnen jumperen.
of je geeft het in je bios even aan,

maar je hebt gelijk, ik heb hier nog een paar ibm disken (met compaq stikker erop) die MOET je jumperen met 'spin up' (oid) anders draait ie niet op, (tenzij je in je bios wel aangeeft dat ie moet opspinnen)

A wise man's life is based around fuck you

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
Ja hij spint prima op met of zonder dat jumpertje. Het vervelende is dat wat ik ook doe, welk jumpertje ik ook omzet hij doet altijd hetzelfde. Ik verdenk nu mijn SCA converter een beetje :)

The quest continues........andere SCA converter zoeken dan maar. Ik geef niet op, kostte me altijd nog 100 Eurries.

Tnx maar weer.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Op woensdag 13 maart 2002 23:24 schreef HeatWave het volgende:
Ja hij spint prima op met of zonder dat jumpertje. Het vervelende is dat wat ik ook doe, welk jumpertje ik ook omzet hij doet altijd hetzelfde. Ik verdenk nu mijn SCA converter een beetje :)

The quest continues........andere SCA converter zoeken dan maar. Ik geef niet op, kostte me altijd nog 100 Eurries.

Tnx maar weer.
Hmm.. al eens op SE SCSI geprobeerd? Heb zelf ook een IBM schijf met converter. Die werkt mooi niet op LVD met converter. Ik verdenk de converter in dit gevall ook. Het is immers zo dat voor LVD of SE verschillende converters zijn.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 00:05 schreef Papillon het volgende:

[..]

Hmm.. al eens op SE SCSI geprobeerd? Heb zelf ook een IBM schijf met converter. Die werkt mooi niet op LVD met converter. Ik verdenk de converter in dit gevall ook. Het is immers zo dat voor LVD of SE verschillende converters zijn.
Ja ik denk nu ook dat ze me de verkeerde SCA hebben meegegeven. :(

Was ook nog eens 18 Eurries. Iemand een goede suggestie voor een SCA-converter die (bewezen) werkt met deze drive?

Ik moet en zal hem aan de praat krijgen! :9

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb zelf ook compaq sca schijven via een adapter aangesloten op een adaptec 29160 scsi adapter. de sca adapter komt van alternate en werkt prima. Probeer eens een lowlevel format vanuit je scsi bios. Als je wilt kun je het ook bij mij proberen. Ik woon in Zeewolde.

Do as I say, don't do as I do.

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 10:42 schreef Bart-01 het volgende:
Ik heb zelf ook compaq sca schijven via een adapter aangesloten op een adaptec 29160 scsi adapter. de sca adapter komt van alternate en werkt prima. Probeer eens een lowlevel format vanuit je scsi bios. Als je wilt kun je het ook bij mij proberen. Ik woon in Zeewolde.
Ik zal eens kijken bij alternate welke ik hebben moet. Ik kan helaas niet eens een low-level uitvoeren op de schijf. Het enige wat ik kan ik de schijf zien, en dus de specs opvragen. De kaarten lezen prima het merk, de capaciteit, het type nummer en de firmware revisie. Maar elke ECHTE bewerking (format/check/initialisatie) werkt niet.

Bedankt voor je aanbod (tweakers regeren) maar ik woon in Amsterdam ik denk dat dat wat lastig gaat worden ;) Vind het wel een cool idee dat mensen dat aanbieden *D

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
Schop!

Ik weet het is een oud topic, maar ik ben recentelijk weer bezig geweest om dit onding aan de praat te krijgen.

Ik had onlangs een Compaq monteur over de vloer en die wist mij te vertellen dat het waarschijnlijk aan het bios op de schijf ligt. Die is zo geprogrammeerd om alleen te werken met Compaq SCSI controllers.

Is er iemand die dat met zekerheid kan bevestigen of ontkennen?

En iemand die weet of/hoe ik die schijf met het originele IBM bios kan flashen?

Het speelt al een half jaar en het werkt nog niet :(

Verwijderd

lijkt me sterk dat hij alleen met compaq scsi biossen werkt. maar een lowlevel lijkt me toch de beste oplossing, waarom kan dat niet vanuit je scsi bios?

en de bios van de HD kunnen flashen lijkt me heeeeeeeeeel onwaarschijnlijk jammer genoeg :(

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
Ik kan helemaal NIETS vanuit mijn SCSI bios, hij ziet de schijf wel maar krijg elke keer scsi command errors. De schijf is goed, getest op Compaq SCSI raid controller.

Ja flashen leek me al niet makkelijk. Ik wil gewoon weten of ik op zoek moet naar een compaq scsi controllertje op de dumpdag of niet.

Verwijderd

bios op een hd is toch bullshit?? volgens mij kan er wel een bios op een controller zitten. Overigens heb ik veel compaq schijven op andere systemen(controllers) gezet en nog nooit probs mee gehad

Verwijderd

HeatWave schreef op 20 september 2002 @ 16:09:
Schop!

Ik had onlangs een Compaq monteur over de vloer en die wist mij te vertellen dat het waarschijnlijk aan het bios op de schijf ligt. Die is zo geprogrammeerd om alleen te werken met Compaq SCSI controllers.
Het grappige is trouwens wel dat Compraq gewoon Adaptec controllers gebruikt in de systemen... (Compraq heeft dus geen 'eigen' SCSI-controllers!!!)

Beetje onzin van die monteur!

Waarschijnlijk is die SCSI-schijf ook van een andere fabrikant :+
Trouwens dat model nummer kan niet helemaal kloppen... lijkt meer op een serienummer... kijk eens goed op die schijf of je iets met '-'jes ziet?

*D

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op 21 september 2002 @ 01:10:
[...]

Waarschijnlijk is die SCSI-schijf ook van een andere fabrikant :+
Trouwens dat model nummer kan niet helemaal kloppen... lijkt meer op een serienummer... kijk eens goed op die schijf of je iets met '-'jes ziet?

*D
Is geen serienummer Compaq geeft gewoon andere type nummers aan de hardware, ik heb hier een Fujitsu liggen met een soortgelijk compaq bios en type nummer.

Do as I say, don't do as I do.

• TheThrust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-03 19:15
Het ligt niet aan de firmware van de harddisk harddisk of dat je perse een Compaq controller nodig hebt. Ik gebruik zelf verschillende compaq harddisken met verschillende Adaptec Controllers. Ik gebruik nu momenteel de 39160 en 2 x 2940uw ingebruik.
Het zijn verschillende merken harddisken. Ik heb SCSI-harddisken van Fuijtsu, IBM en Seagate. Allen met Compaq Firmware. De meesten disken zijn met een 80polige SCA aansluiting. Hiervoor gebruik ik een convertor bordje. Zie link. ( ik hoop dat de link werkt)

http://members.chello.nl/...SI_68-80SCA_Convertor.jpg

Ik gebruik 1 disk met een 68-polige+voeding aansluiting en de rest met dus de convertorbordjes. Verder heb ik ondervonden dat het niet werkt met een verkeerd
convertorbordtje. Dit bordtje zou LVD moeten ondersteunen, maar doet helemaal niets. Ziet alleen een harddisk en houdt er verder mee op.

http://members.chello.nl/...A_Convertor_werktniet.jpg

Deze ligt dan ook fijn in de kast. Ik zou hem zelf eigenlijk weg moeten gooien.
Het is dus belangrijk dat je de juiste convertor gebruikt. De kabel maakt niet uit voor de
werking. De gewone 68 polige kabel zorgt ervoor dat op de 39160 met een SCSI-3 harddisk de snelheid op 80mb wordt gezet. De LVD-kabel zorgt ervoor dat de 39160 met de SCSI-3 harddisk naar een snelheid wordt gezet van 160mb. Dit heb ik zelf ondervonden. Ik hoop dat mijn ervaring je helpt om je harddisk aan de praat te krijgen.

Suc6

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
TheThrust schreef op 21 september 2002 @ 02:17:
Het ligt niet aan de firmware van de harddisk harddisk of dat je perse een Compaq controller nodig hebt. Ik gebruik zelf verschillende compaq harddisken met verschillende Adaptec Controllers. Ik gebruik nu momenteel de 39160 en 2 x 2940uw ingebruik.
Het zijn verschillende merken harddisken. Ik heb SCSI-harddisken van Fuijtsu, IBM en Seagate. Allen met Compaq Firmware. De meesten disken zijn met een 80polige SCA aansluiting. Hiervoor gebruik ik een convertor bordje. Zie link. ( ik hoop dat de link werkt)

http://members.chello.nl/...SI_68-80SCA_Convertor.jpg

Ik gebruik 1 disk met een 68-polige+voeding aansluiting en de rest met dus de convertorbordjes. Verder heb ik ondervonden dat het niet werkt met een verkeerd
convertorbordtje. Dit bordtje zou LVD moeten ondersteunen, maar doet helemaal niets. Ziet alleen een harddisk en houdt er verder mee op.

http://members.chello.nl/...A_Convertor_werktniet.jpg

Deze ligt dan ook fijn in de kast. Ik zou hem zelf eigenlijk weg moeten gooien.
Het is dus belangrijk dat je de juiste convertor gebruikt. De kabel maakt niet uit voor de
werking. De gewone 68 polige kabel zorgt ervoor dat op de 39160 met een SCSI-3 harddisk de snelheid op 80mb wordt gezet. De LVD-kabel zorgt ervoor dat de 39160 met de SCSI-3 harddisk naar een snelheid wordt gezet van 160mb. Dit heb ik zelf ondervonden. Ik hoop dat mijn ervaring je helpt om je harddisk aan de praat te krijgen.

Suc6
Kijk hier heb ik wat aan :)

Het is idd een IBM schijf (heb alles hierboven al eens getikt) een ultrastar 36LZX.

Dus het zou aan het concertertje kunnen liggen volgens jou? Daar zat ik ook al aan te denken al heb ik specifiek die schijf erbij gehaald en gevraagd welke van de 3 ik moest hebben, het LEEK een betrouwbaar bedrijf.

Weet je nog waar je jouw converter vandaan hebt? Ik wil het namelijk nog wel eens proberen :)

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide reactie!

Verwijderd

Ik gebruik ook een LVD-converter,
deze heb ik bij Sunrise in Amsterdam gekocht.
Deze ondersteunt LVD.

Sunrise Productions
Donker Curtiusstraat 7 unit 404
1051 JL Nederland
Telefoonnr.: 020 - 686 21 66
Fax: 020 - 682 38 88
info@sunrisepro.com
http://www.sunrisepro.com/shop/index.html

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
Thanks! Ik zal eens kijken!!

• TheThrust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-03 19:15
Ik heb de convertor gekocht bij een electonica winkeltje in Eindhoven. Deze heet
Brigatti
Hobbemastraat 18
Eindhoven.
www.brigatti.nl.

Ze moesten hem wel bestellen uit een catalogus. Maar dat maakt toch niet uit.
Als ik maar de goede heb. De duurdere komt daar ook vandaan. Dit was de grote print. Dat zou een LVD convertor moeten zijn, maar helaas werkt ie niet. De grote kosten 50 euro en de kleine convertor was volgens mij iets minder dan 30 euro.
De kleine convertor werkt dus gewoon op de 160mb scsi-bus. Daar klopt de Adaptec kaart hem tenminste op.

Wederom Suc6

Verwijderd

Error melding MYLEX adapter UNF
Lees de manual van uw adapter -chapter 2- Preparing the array-
Status UNF
You should low-level format the drive with the Format option so that any media defects can be dicovered and catalogued.
wil dus zeggen dat uw disk nu is geformateerd met een niet compatibel prog&amma

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
[quote]HeatWave schreef op 12 maart 2002 @ 15:11:
Het is een model :BD0186398C maar daar heeft Compaq zelf nog nooit van gehoord vreemd genoeg.

[edit]

Met Google Model BD0186398C gevonden: http://e4services.homeste...ug_Compatibilty_Table.pdf

Volgens de site is de schijf wel van Compaq.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46

LopeZ

Too much is never enough

Ik heb dus ook zo'n probleem met mijn compaq hd, ook een IBM Ultrastar 36LZX alleen dan de 9GB versie. Mijn controller ziet de schijf wel maar herkent hem al niet als compaq hd maar geeft echt de meest vage tekens (vergelijk het met #$^&^*^% zoiets :) Aan de sca convertor ligt het niet, die werkt op mijn andere compaq hd wel gewoon (is een quantum atlas schijf)

Ik heb IBM gemailt voor een firmware en die kreeg ik ook, alleen wilde het flashen niet lukken omdat hij dus echt een compaq firmware MOET hebben jammer genoeg.

De schijf zelf is niets mis mee aangezien ik een diskcheck kon doen via de bios van me scsi controller. Alleen doordat de bios hem niet goed herkent wordt hij niet geladen en dus ziet windows hem ook niet :(

• HeatWave

HeatWave

Topicstarter
Hmm, ik heb IBM toen ook gemailed voor een firmware maar kreeg niets. Maar goed als het toch niet werkt schiet ik er ook niets mee op.
Mijn SCSI controller komt met scsi command error 82 ofzo (al een tijdje geleden voor t laatst geprobeerd) en dan houdt het op. Hij ziet wel het juiste type enzo. geen vage tekens.

Mijn SCA zou het probleem kunnen zijn, maar als ik die prijzen zie ga ik het niet zomaar proberen, dan koop ik wel een IDE :) Eens kijken op vraag en aanbod ofzo.

Pagina: 1