Toon posts:

HD's in bracket --> warmte?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 3 HD's (allen in brackets) en een CD-ROM in een AOpen H600A serverkast bouwen. Volgorde is: CDROM, Disk1, Disk2, Disk3. Alleen Disk1 en 3 draaien continu (in serveropstelling 24/7) CD-ROM en disk2 nauwelijks. HD's zijn WD 7200 rpm DMA 100. Kan dit te warm worden, en moet ik dus op één of andere manier koelen of is dit betrouwbaar.

Misschien dat dit een beetje kinderachtig klinkt, maar als ik strax 4 PC's heb gekocht met allemaal deze opstelling en het loopt goed fout, dan heb ik een gewetensprobleem, dus bij deze.

Verwijderd

Je kan er een gewone 8cm fan opzetten, als er maar airflow is, dan is het wel ok. Ik heb zelf ooit eens van dioe 5 1/4 slot hd koelers gehad, die waren prefect. Nu heb ik mijn schijven gekoeld in de 31/2 inc bay met een 8cm fan op 5 volt, ze blijven zo goed koel vind ik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil ze er ook uit kunnen halen, en heb gehoord dat ze bij die 5.25" koelingen achter de koeling geplaatst moeten worden, kan ik ze er dan ook nog steeds uitschuiven?

Kast is trouwens AOpen H-600A, waarbij de standaard koelingen aan de achterzijde en frontzijde zitten, dus niet in de buurt van de 5.25" sloten, zoals bij de HQ-08 of HX-08, waar ze bovenin zitten.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

120mm fan ervoor? Die koelt prima die 3 disks...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar alle HD's zitten in van die removable 5.25" brackets bovenin, maar er zit al 1 fan voor, en 2 fans achter, alleen die zitten allemaal redelijk laag (standaard aansluitingen), terwijl de 5.25" slots achter de voeding uitkomen.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Er zijn hier duidelijk at mensen die niet weten wat een bracket is... (ja, Flipke en Kippenijzer)

Een 7200rpm drive in een backet wordt te warm, de drive kan zijn warmte niet kwijt via het metaal van de kast en het plaatsen van een extra fan die tegen die dichte plastic bak aan blaast heeft ook geen nut. Er zijn speciale brackets te koop met een ingebouwde vantilator, die heb je nodig.
Een 5400rpm drive kan wel in een gesloten bracket worden gebruikt al zal ook die bij intensief gebruik best warm worden wat de levensduur inkort. Maar een 7200rpm drive moet zijn warmte via het frame van de kast of dmv een ventilator kwijt anders wordt hij echt te heet.

Voor de weinig gebruikte drive is het misschien een optie om de ventilator temperatuurgestuurd te maken mocht geluidsniveau een issue zijn, kortstondig een drive best zonder koeling, maar stel dat je de drive plotseling even lang in gebruik hebt (bijvoorbeeld om een backup naar tape te maken) dan heb je wel koeling nodig.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar heb ik wat aan, dus eigenlijk voor server gebruik geen 5.25" removable brackets nemen voor de schijven die continu in gebruik zijn, of brackets met fan pakken, maar die zijn weer een stuk prijziger.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
roland my man, dat heb ik nog niet eerder gehoord, wel interessant. Maar een hd die direct in de kast hangt maakt ook niet zo veel contact met de kast. Ik heb een 7200 toeren schijf in brackets hangen, en die wordt nauwelijks warm. Ik kan me voorstellen dat veel contact de hitte goed afvoert, maar het licht ook maar net aan wat warm wordt.

specs

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op dinsdag 12 maart 2002 15:10 schreef RolandWitvoet het volgende:
Er zijn hier duidelijk at mensen die niet weten wat een bracket is... (ja, Flipke en Kippenijzer)
Ehm, op zich weet ik dat wel, maar sommige mensen willen ook de inbouwsetjes voor 3,5" apparaten in een 5,25" slot zou noemen... Verder is het gewoon een advies, ikzelf heb 3 10K Cheetah's in Coolermaster DC4002 alu lichaampjes, en die koelers maken takkerherrie (3x4cm in totaal dus) en daarvoor heb ik dus een 120mm in de plaats, en die kun je er ook achter monteren... Alleen is voorin meestal makkelijker, omdat daar gewoon je 5,25" houder/zijkanten zitten, en als je hem erachter wilt doen, dan zul je creatiever te werk moeten gaan...
Zelf dacht ik in jou geval aan een fan met een zijscharnier, zodat je hem opzij kunt halen en toch je hdd's nog kunt accessen....
Pagina: 1