Toon posts:

Nieuw systeempje, wie helpt mij?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus van plan men pc te voorzien van een nieuwe basisconfiguratie te halen (CPU, mobo, geheugen & HD).
Ik had aan het volgende gedacht maar ik over zowa elk stuk heb ik nog e vraagske |:(

- intel pentium IV 1.8Ghz Boxed
--> valt een boxed te overclocken?

- mobo ASUS P4S-333, Sockel 478, bis 2.4GHz, 400MHz FSB, ATX met SIS® 645 chipset
--> een ASUS moederbord moet het sowieso zijn maar ik ben ni echt zeker of dit wel een goeie chipset is, valt nogal heel goed mee in prijs daarmee (150€) Iemand een idee welke andere chipset er misschien wel beter is? :Y) Er zijn er ook met de VIA en INTEL chipset ...

- geheugen: 512DDR van het merk infineon
--> ik weet da het geheugen zowat het traagste stuk van een pc is tegenwoordig, daarom zou ik het het liefst snel hebben (kwestie van ef:*fe content te zijn ;) )
Er zijn er met of zonder ECC maar dat scheelt nogal in prijs (210€ <-> 270€) Is dat het prijsverschil waard? En wat is ECC precies?
Afineon hebben alleen CL2, merken zoals Sansung & Kingston hebben CL2,5. De moeite om over te schakelen? Ik wil echt GOED geheugen hebben!

- HD: Maxtor U-DMA133 7200rpm 60Gb (160€) OF IBM IC35L060 AVVA 7200rpm 60GB (134€) ???

THX a lot you guys!!!
*D :) }:O :) *D

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 14:52
Op dinsdag 12 maart 2002 14:31 schreef BlueGlide het volgende:
Ik ben dus van plan men pc te voorzien van een nieuwe basisconfiguratie te halen (CPU, mobo, geheugen & HD).
Ik had aan het volgende gedacht maar ik over zowa elk stuk heb ik nog e vraagske |:(

Tuurlijk is ie te overclocken boxed vaak zelfs beter dan de niet boxed versies.

- mobo ASUS P4S-333, Sockel 478, bis 2.4GHz, 400MHz FSB, ATX met SIS® 645 chipset
--> een ASUS moederbord moet het sowieso zijn maar ik ben ni echt zeker of dit wel een goeie chipset is, valt nogal heel goed mee in prijs daarmee (150€) Iemand een idee welke andere chipset er misschien wel beter is? :Y) Er zijn er ook met de VIA en INTEL chipset ...

- geheugen: 512DDR van het merk infineon
--> ik weet da het geheugen zowat het traagste stuk van een pc is tegenwoordig, daarom zou ik het het liefst snel hebben (kwestie van ef:*fe content te zijn ;) )
Er zijn er met of zonder ECC maar dat scheelt nogal in prijs (210€ <-> 270€) Is dat het prijsverschil waard? En wat is ECC precies?
Afineon hebben alleen CL2, merken zoals Sansung & Kingston hebben CL2,5. De moeite om over te schakelen? Ik wil echt GOED geheugen hebben!

ECC error correcting code is alleen belangrijk bij servers met grote database toepassingen voor consumenten PC zou ik het niet doen, werkt zelfs vertragend

- HD: Maxtor U-DMA133 7200rpm 60Gb (160€) OF IBM IC35L060 AVVA 7200rpm 60GB (134€) ???
Is dit niet een IBm die je maar 8 uur per dag mag laten draaien?

Verwijderd

Ik geloof niet dat het geheugen, maar eerder harde schijf het traagste onderdeel van computers is tegenwoordig. Mocht ik op dit moment voor een uitbreiding van mijn systeem gaan, dan zou ik mijn geld eerder uitgeven aan SCSI en RAID of een combinatie, dan aan merkgeheugen of een Dual CPU. Maar ja, kost wel weer wat natuurlijk.

Over de chipset: ik weet niet of dit een goede is maar daar zijn vast reviews van te vinden; ik las laatst wel ergens dat de Intel 850i behoorlijk snel is, in ieder geval sneller dan de Intel 845i.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.tomshardware.com/mainboard/02q1/020311/index.html
even wachten op de SIS 645DX zou ik zeggen.

• Hydrax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 16:31

Hydrax

*huh?*

Waarom een Pentium en geen AMD Athlon XP? Qua prijs scheelt dat geloof ik nog steeds wel wat. (nee ik wil geen AMD vs. Intel discussie op gang brengen, ik was alleen nieuwsgierig naar zijn beweegredenen).

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

Verwijderd

Tuurlijk is ie te overclocken boxed vaak zelfs beter dan de niet boxed versies
Wat een onzin!

Boxed = met standaard koelertje, en dat in net genoeg, en bij hoog oc'en wordt ie sneller warm dat met een duurdere koeler.

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 14:31 schreef BlueGlide het volgende:

Zover ik weet kun je bij een p4 alleen je geheugen overclocken oftwel je FSB verhogen , de CPU is gelockt, niet ? ;)

• vlaag
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-07 17:58

vlaag

*diepe zucht*

Als je gaat voor een beter mobo
dan zou ik de P4T-E nemen van Asus
Werkt je geheugen ook een tikkeltje sneller
omdat die dichter op de chip geplaats zijn.
Het is ook een errrrug stabiel plankie. 8-)

ECC zou ik afraden, is gewoon trager. En servers
draaien 24 uur 7 dagen per week jaar in jaar uit.
Dan is het wel fijn dat als hij een keertje een hikje
heeft het corrigeerd. Als eindgebruiker zonder ECC,
moet je in het uiterste geval een keerste resetten. :P

Ik ben het ook eens met de stelling dat de HDD tegenwoordig
de vertragende faktor is. Ga voor RAID, mocht dat te duur
worden ga dan naar AMD als proc. Spaar je weer geld uit ;)

planten?! goede vrienden zijn het

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 15:33 schreef Smokehead het volgende:

[..]

Zover ik weet kun je bij een p4 alleen je geheugen overclocken oftwel je FSB verhogen , de CPU is gelockt, niet ? ;)
Hij is Multiplyer locked ja, maar niet FSB locked. Samen met de FSB gaat de processor snelheid ook omhoog.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op dinsdag 12 maart 2002 15:31 schreef MREn het volgende:

[..]

Wat een onzin!

Boxed = met standaard koelertje, en dat in net genoeg, en bij hoog oc'en wordt ie sneller warm dat met een duurdere koeler.
Jij weet er kennelijk het fijne nog niet van. Al een tijd geleden bleek dat de 'in a box' versie van Intel processoren beter te overklokken was dan de OEM versie. Het bleek uiteindelijk dat de chips in het midden van de wafer zich beter lieten overklokken dan die aan de rand. Intel wist dat ook en verkocht de middelste als boxed en die aan de rand als OEM. De boxed laat zich dus wel degelijk beter overklokken.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:12

Yucko

One clown to rule them all !

Indeed, het is nl. niet voor niets dat je op een boxed een langere garantie krijgt. (I know, got 2 of them here)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:31
mischien een AMD proc nemen, goedkoper, ook overclockbaar (duh), en met DDR geheugen ook sneller, wel ietsje heter en onstabieler
socker a mobos zijn ook goedkoper

dot.blaat

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Die IBM hdd is waarschijnlijk íets sneller, maar als je een udma 133 mobo hebt is dat verschil al ruimschoots weg *D
Maxtor is ook een stuk betrouwbaarder (tenminste, dat zeggen veel mensen) Dat van 8uur heb ik ook gehoord :)
Voor die Maxtor gaan dus!

T.net gallery | V&A ads

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Ik zou juist geen Asus nemen, die kan je zonder mod niet over de 133 fsb heen tillen. zie [topic=435460/3/25]
Ga dan voor de Soyo die op de frontpage staat, zelf heb ik een epox 4sda+ in bestelling http://www.tbreak.com/hard/mobo/epox_4sda+/page1.html

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Pagina: 1