Toon posts:

[AUTO] Wat? Hoe? Waar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

tijd om wat muziek in m'n wagen in te bouwen, maar ik zit met een heleboel vragen.
Ik weet ongeveer wat ik wil, maar ik weet niet of hetgene ik wil wel samengaat.
Ik zal beginnen met wat ik wil :

- 2x 13cm speakers voor in de voordeuren, ~75W rms
- 2x 6"x9" speakers (heb ik al, 2x Beyma Pole Position 692, 240W peak, 150W rms)
- 1x 25cm Sub-woofer, ~250W
- Bijhorende versterkers.

* Subwoofers, mag ik deze dingen rechtstreeks op een versterker aansluiten, of moeten hier dingen als equalizers (whatever that may be :P ) tussen? Ook, een gemiddelde subwoofer van 250W rms heeft ene peak van ~500W, betekent dit dan dat er effectief een ampli van 500W moet aanhangen voor de zware momenten, of is een ampli van 250W rms geschikter?

* Ampli's... veel vragen :D
Wat zijn goeie merken ampli's? Welk vermogen heb ik nodig voor de speakers die ik wil/heb? Hebben ampli's met een RCA-in, ook standaard een RCA-out (slechts één RCA-out op me radio)? Mag je ampli's parallel schakelen (dus zelf voor een 'extra' RCA-out zorgen)?
Weet iemand adressen waar je aan 2e hands ampli's kan geraken (die dingen zijn reteduur, /me heeft ettelijke keren moeten slikken bij het aanschouwen van de prijzen )?

* Hoe
Dit slaat vooral op hoe al dit fraais in te bouwen in m'n wagen. Ik rijd een Volvo V40, en deze heeft het probleem over een zeer soepele hoedeplank te beschikken, met als gevolg dat ik daar dus geen speakers kan inbouwen. Ik weet wel dat je dan met MDF zelf een kast kan maken die ineens ook als hoedeplank dienst doet, maar how the f**k begin je aan zoiets? :D

Alvast sorry dat ik zoveel tekst in je gezicht gooi, maar iig ook al bedankt voor evt. antwoorden :)

PS : vergeet alsjeblieft niet m'n vraag over waar 2e hands ampli's te krijgen, /me is 18 en heeft dus nog niet direct het kapitaal om nieuwe Magnats te kopen enzo :+

Verwijderd

Leuk om te zien wat je hebt maar wat is je budget?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 14:22 schreef Robbel het volgende:
Leuk om te zien wat je hebt maar wat is je budget?
Jah, goeie vraag uiteraard :)
Ik zat richting 300€ (mag naturlijk wat meer zijn :)) te denken, kheb er al een radio van 250€ insteken, en ik heb ook nog andere onkosten :)

Verwijderd

Dus 300 euro voor:

1 setje speakers
1 subwoofer + behuizing
1 versterker voor de sub]

Heb ik het goed?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 14:31 schreef Celeron_clocker het volgende:
Dus 300 euro voor:

1 setje speakers
1 subwoofer + behuizing
1 versterker voor de sub]

Heb ik het goed?
Niet helemaal, er zou nog zeker een 2e versterker bij moeten voor de 2 achterste speakers (150W trekt m'n radio niet :+ )
En als je echt goeie bronnen hebt mag je er een 3e versterker bijgooien voor de 2 voorste speakers ;)

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

- 2x 13cm speakers voor in de voordeuren, ~75W rms
- 2x 6"x9" speakers (heb ik al, 2x Beyma Pole Position 692, 240W peak, 150W rms)
- 1x 25cm Sub-woofer, ~250W
- Bijhorende versterkers.
Ik zou die speakers aansluiten op je radio en een 2 kanaals amp pakken en bruggen voor je sub. Lijkt me het enige dat voor dat budget haalbaar is.
Ander oplossing: 4 kanaals amp, 1+2 bruggen voor sub en dan op 3 en 4 die 6x9 speakers (rear) dan nog die 13cm los op je radio (front).

de betaler vervuilt

Verwijderd

Dan zou ik als ik jou was de voor + achterspeakers gewoon op de radio doen. Dan koop je een 2-kanaals amp. en die brug je en daar hang je dan je sub.aan. Dat heb je in ieder geval een fatsoenlijk sub + amp voor 300 euro.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 12 maart 2002 14:43 schreef Celeron_clocker het volgende:
Dan zou ik als ik jou was de voor + achterspeakers gewoon op de radio doen. Dan koop je een 2-kanaals amp. en die brug je en daar hang je dan je sub.aan. Dat heb je in ieder geval een fatsoenlijk sub + amp voor 300 euro.
Dat zei ik, Gamma :+

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 12 maart 2002 14:43 schreef Celeron_clocker het volgende:
I see, maar heb ik dan niet belachelijk veel kans dat ik m'n radio ga opblazen als ik die 2 Beyma's rechtstreeks aan m'n radio hang?
Het verschil in wattage lijkt me behoorlijk groot (then again, ik weet er niet genoeg van om zulke gedurfde uitspraken te doen :))

Trouwens, 2e hands kan ik aan een 2x150W (300W bridged)versterker en een 25cm sub (Kenwood, 200W rms) geraken voor 200€ samen. Gewoon doen veronderstel ik?

En hoe zit het trouwens met die RCA-outputs? Mag ik deze zelf parallel toevoegen?

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:33
300 is natuurlijk niet het grootste budget wat hier voorbij komt,maar moet toch wel voldoende zijn voor een leuke versterker. een handige tip : lees hier eens rond over het fenomeen watt vermogen en rms, daar haal je wel wat wijsheid uit.
ja en goeie merken in jouw budget.............denkhet niet helaas: soundstream,kicker, rockford, DLS, focal
das allemaal wel aan de prijs

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

Verwijderd

Nee hoor, die 150watt RMS is het maximale wat ze kunnen hebben. Kijk het is natuurlijk beter om er 100watt aan te hangen ipv. 40watt, maar je blaast je radio er niet mee op hoor.

Zijn de amp. en de sub. allebei van Kenwood? Als ik jou was zou ik marktplaats.nl eens even afstruinen of een even op www.showyoursound.nl kijken. Hier staat ook meestal wel wat leuks aangeboden op het forum. Zoals dit bijvoorbeeld:

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=940

Hardstikke mooie subwoofer. Bied je hem 125 zal ie vast wel mee akkoord gaan. Heb je nog 175 euro voor een amp. en een kastje ( laatste kun je ook zelf maken ).

Of deze subkist misschien:

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=861

Hardstikke mooie subwoofers met kast voor het geld. Jammer dat het plaatje er niet bij staat maar hij ziet er mooi uit. Heb hem zelf op mijn hd staan namelijk :) Alleen ja, de kist is errug groot.

Voor een versterker, tja Caliber maakt wel leuks spul qua prijs/kwaliteitverhouding. Het is niet echt supergoed maar wel boven gemiddeld. Deze bv.

http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=autodiversen&u=stereo&ID=7395&av=&fv=&rv=15&pv=&zoek=versterker&oudei=90&ref=&style=

Maar goed dan ben je met 200 a 250 euro klaar.
Persoonlijk vind ik dit ook een mooi setje voor je:

http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=autodiversen&u=stereo&ID=7294&av=&fv=&rv=15&pv=&zoek=versterker&oudei=105&ref=&style=

MTX maakt errug goed spul, en dit wil ook nog eens behoorlijk hard :) Ik weet alleen de doorsnee niet van de woofer... Neem wel minimaal een 25cm.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Verwijderd

Topicstarter
Op Tuesday 12 March 2002 15:30 schreef Celeron_clocker het volgende:
Nee hoor, die 150watt RMS is het maximale wat ze kunnen hebben. Kijk het is natuurlijk beter om er 100watt aan te hangen ipv. 40watt, maar je blaast je radio er niet mee op hoor.

Zijn de amp. en de sub. allebei van Kenwood? Als ik jou was zou ik marktplaats.nl eens even afstruinen of een even op www.showyoursound.nl kijken. Hier staat ook meestal wel wat leuks aangeboden op het forum. Zoals dit bijvoorbeeld:

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=940

Hardstikke mooie subwoofer. Bied je hem 125 zal ie vast wel mee akkoord gaan. Heb je nog 175 euro voor een amp. en een kastje ( laatste kun je ook zelf maken ).

Of deze subkist misschien:

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=861

Hardstikke mooie subwoofers met kast voor het geld. Jammer dat het plaatje er niet bij staat maar hij ziet er mooi uit. Heb hem zelf op mijn hd staan namelijk :) Alleen ja, de kist is errug groot.

Voor een versterker, tja Caliber maakt wel leuks spul qua prijs/kwaliteitverhouding. Het is niet echt supergoed maar wel boven gemiddeld. Deze bv.

http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=autodiversen&u=stereo&ID=7395&av=&fv=&rv=15&pv=&zoek=versterker&oudei=90&ref=&style=

Maar goed dan ben je met 200 a 250 euro klaar.
Persoonlijk vind ik dit ook een mooi setje voor je:

http://www.marktplaats.nl/printbody.php3?g=autodiversen&u=stereo&ID=7294&av=&fv=&rv=15&pv=&zoek=versterker&oudei=105&ref=&style=

MTX maakt errug goed spul, en dit wil ook nog eens behoorlijk hard :) Ik weet alleen de doorsnee niet van de woofer... Neem wel minimaal een 25cm.

Hoop dat je hier iets mee kunt.
Wow... superhard bedankt man... :o :)
Dit komt echt wel van pas.

Nog één allerlaatste vraagje trouwens, kan je een versterker met DIN-ingang op een RCA-plug aansluiten mits een omvormplugje ofzo?

Verwijderd

Op die laatste vraag van je weet ik geen antwoord...

Maar ik wou nog effe wat weten... Bouw je alles zelf in of laat je dat doen? Als je het niet in laat bouwen dan moet je het spul wel goed affilteren. Het laag moet eigenlijk alleen worden weergegeven door je sub. Het mid/hoog eigenlijk alleen door je compo setjes. Dan klinkt het in mijn ogen een stuk beter.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 12 maart 2002 16:03 schreef Celeron_clocker het volgende:
Het laag moet eigenlijk alleen worden weergegeven door je sub. Het mid/hoog eigenlijk alleen door je compo setjes. Dan klinkt het in mijn ogen een stuk beter.
Je kan ook een 4 kanaals versterker met high en low pass gebruiken, dan gooi je al het laag naar je sub en de rest naar die 6x9. Dan zou ik die 13cm speakers gewoon heel zacht erbij aanzetten (direct via de radio) full-range alleen voor de dynamiek. Het zijn allemaal wat goedkopere oplossingen, maar voor 300 euro haal je nooit 6 kanalen inclusief high/low pass.

de betaler vervuilt

Pagina: 1