[ROUTER] Door de bomen het bos niet meer zien

Pagina: 1
Acties:

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-08 16:43
Mijn probleem:

De bedoeling is dat de router het internet gaat delen op onze Lanparty's. Ook dient hij als DHCP server te gaan werken. Het probleem met MxStream/ADSL is hier dus niet van toepassing.

Echter nu heb ik vele verschillende merken en typen gevonden met ook zeer uiteenlopende prijzen. Ik zie door de bomen het bos dus niet meer. Is het onverstandig om een 'merkloze' router te kopen die dezelfde specificaties heeft als een E-tech of een Draytek Vigor.
De merkloze (w-linx voor € 109 bij Alternate) is de goedkoopste voor zover ik heb kunnen vinden.
Een andere goede optie is een Linksys router. Deze heeft geen ingebouwde 4 poorts switch, maar dat is ook niet nodig. Deze heb ik gevonden voor € 120.

Mijn concluderende vraag is dus:
Maakt het nou uit welke ik koop?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 10:39
Bouw er zelf eentje! goedkoper en leuker!

Gewoon een oud pceetje volstouwen met geheugen, linux erop en instellen die hap :9

Zelf denk ik dat het uiteindelijk niet zoveel verschil uitmaakt, de een is net eventjes iets makkelijker instellen en configureren dan de ander. en een andere router is weer net iets makkelijker te gebruiken.

Zelf zou ik een bedrijf ind e buurt opzoeken en vragen of je er eentje mag lenen om uit te testen!

• Icey
oohja, ingebouwde hub/switch is wel erg makkelijk, scheelt je een hoop draden en andere apparatuur (extra hub/switch dus)

• EdwinB
Ik heb momenteel dus een AMD 300 MHZ kast als router draaien. Hierop zit SmoothWall software. Echter dit allemaal zit fijn ingebouwd in een bigtower van bijbehorend big gewicht. Niet echt handig om telkens mee te zeulen naar de Lanparty's. Een routertje is dan veel gemakkelijker en heeft dezelfde mogelijkheden.

Een ingebouwde switch is niet gemakkelijker in dit geval. We willen namelijk ongeveer 50 mensen op de Lanparty krijgen dus de router zal gewoon ergens in een switch worden geprikt.

• Icey
Ik moet eerlijk toegeven, ik koop volgende week ook een router, Alleen dan via mijn werk.

Zelf heb ik een klein netwerkje thuis (4 pc's), en dus is zo'n ingebouwde switch wel handig.

Let erop, zo'n router instellen is best een klus! een hoop instellen, ip configgen en wat al niet meer. ZEKER EEN DAG LEKKER KNUTSELEN DUS :7

• EdwinB
Instellen zal geen probleem opleveren...

Maar: Welke ga jij kopen?? En waarom die??

• Icey
HEb je msn? aanarjan@hotmail.com dan kunnen we ff brainstormen :D

Verwijderd

ik heb 1 maand geleden een SMC BARRICADE 7004BR router gekocht; ingebouwde switch, hub met 4 poorten en firewall; je kunt er nog hubs op aansluiten en kunt er zo tot 253 PC's op aansluiten;

prijs (die ik ervoor betaald heb): 200 euro.

de installatie was heel simpel : op 5 minuten was de klus geklaard en ik ben nochtans een beginnende informaticus!

de SMC barricade is heel klein en licht en heeft een mooi ontwerp; hij heeft al verschillende internationale prijzen in de wacht gesleept, waaronder de prijs voor beste router in de USA in 2000.

in verschillende tests is hij er als (bijna) beste uitgekomen: hij heeft álle opties en verliest - als er 3 PC's tegelijk mee aan het surfen zijn - slechts 7 % aan snelheid (is de snelste van alle routers);

ik heb trouwens op het internet al bedrijven gevonden die er minder geld voor vragen;

DUS : ik zou zo zeggen: ga voor de SMC Barricade 7004br, je zult er absoluut geen spijt van krijgen!!!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Op dinsdag 12 maart 2002 19:28 schreef cyberbabe het volgende:
DUS : ik zou zo zeggen: ga voor de SMC Barricade 7004br, je zult er absoluut geen spijt van krijgen!!!
Is dat niet dezelfde als de Edimax router?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
http://shop.powerline.nl/s/shop.php
Momenteel een goede router in de aanbieding 155 €
Zowel VPN als pppoE ondersteuning en DHCP.

Ronald

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op dinsdag 12 maart 2002 19:28 schreef cyberbabe het volgende:
ik heb 1 maand geleden een SMC BARRICADE 7004BR router gekocht; ingebouwde switch, hub met 4 poorten en firewall; je kunt er nog hubs op aansluiten en kunt er zo tot 253 PC's op aansluiten;

prijs (die ik ervoor betaald heb): 200 euro.

de installatie was heel simpel : op 5 minuten was de klus geklaard en ik ben nochtans een beginnende informaticus!

de SMC barricade is heel klein en licht en heeft een mooi ontwerp; hij heeft al verschillende internationale prijzen in de wacht gesleept, waaronder de prijs voor beste router in de USA in 2000.

in verschillende tests is hij er als (bijna) beste uitgekomen: hij heeft álle opties en verliest - als er 3 PC's tegelijk mee aan het surfen zijn - slechts 7 % aan snelheid (is de snelste van alle routers);

ik heb trouwens op het internet al bedrijven gevonden die er minder geld voor vragen;

waar heb je die gekocht? hebben ze daar ok de 7008br?

• EdwinB
Sja. Ik snap wel dat dat ook een goede (misschien wel de beste) router is. Maar ik wil weten of het nou zo ontzettend gaat schelen of ik een van € 200 koop of een van € 109. Voor zover ik zie lijkt het of alleen de buitenkant en de merknaam afwijkt...

• EdwinB
* SCHOP *

• Sailorman
  • Laatst online: 03-08 21:49
Mijn router: kosten 0.-
Gewoon een afgedankte compaq p75 met freesco er op. Heeft net zoveel mogelijkheden als een dure router. Wat betreft meenemen naar een LAN: als je net zoals ik je complete huisraad meeneemt naar dat soort evenementen dan kan er 1 at desktopje ook nog wel bij, er hoeft immmers geen monitor, muis of keyboard op.

offtopic:
Ik ben bezig om een houten case voor dat ding te bouwen. Wordt lichtgewicht en zo klein mogelijk.

Verwijderd

LRP (Linux Router Project) Daarmee maak je gebruik van 1 bootfloppy waar in principe alles inzit. Een harddisk heb je dan dus niet eens nodig. Zoek maar ff op fresmeat.net oid.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op dinsdag 12 maart 2002 14:35 schreef Icey het volgende:
Let erop, zo'n router instellen is best een klus! een hoop instellen, ip configgen en wat al niet meer. ZEKER EEN DAG LEKKER KNUTSELEN DUS :7
Dit valt ERG mee hor! (of ging er iets mis ofzo??)

Normaal gesproken prik je em in het internet en werkt alles meteen. DHCP staat vaak standaard aan en je hoeft dus eigenlijk nix in te stellen. Even het wachtw wijzigen en (als je servers wil draaien) wat poorten openzetten en je bent helemaal klaar.. Mag al met al niet meer dan 30 minuten kosten!

Verder zou ik gewoon voor de allergoedkoopste router gaan die je tegenkomt. Aangezien je de router voor een vrij simpel doeleinde gaat gebruiken maakt het merk voor dat segment echt heel weinig uit.

Die van 109 € doen dus!!

edit:

Kijk hier ook nog even voor een mooi overzichtje van alle (ok, veel) beschikbare routers.

Wees consequent, maar niet altijd

Pagina: 1