maxtor vl 40 gb spint niet meer op?

Pagina: 1
Acties:

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:01

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Oi, heb nu al bijna een jaar volgens mij, een 40 GB Maxtor VL 5400 RPM. Werkte altijd naar behoren, maar sinds een maand of vier had ik - af en toe - wel eens dat als ik de PC aanzette, de harddisk niet ging opspinnen (lees: niet aan ging).

Op een gegeven moment moest ik hem dus iets van 30 keer aan/uit zetten, totdat de harddisk ineens wel spontaan aan ging.

Maar goed, ik was blijkbaar iets te positief en vond het al normaal dat ie die kuur had, maar sinds vandaag doet hij dus helemaal niets meer :(. Verder heeft hij altijd goed gewerkt in die tussentijd. Het is dus een defect ergens bij het 'opstarten/spinnen' van de schijf volgens mij.

Heb vandaag al een half uur de PC aan/uit proberen te zetten en het ligt echt aan de schijf (alle kabels zitten ok) en in een andere PC doet hij het ook niet meer.

Erg klote, want ik heb er nogal wat informatie opstaan en belangrijk spul. Maar wat kan ik nu het beste doen? (garantie van Computerland is al voorbij en ook pleite)

-een andere technische oplossing?
-opsturen naar de fabriek, werkt dat en krijg ik hem dan weer werkend terug? het is volgens mij echt iets eenvoudig technisch dat ie niet meer opspint.

Help, want dis niet leuk :(.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik ben zondag voor de zesde keer in mijn PC-historie een harde schijf verloren, voor de vierde keer zonder enige waarschuwing. De waarschuwing (kuren) heb je wel gehad en genegeerd, en jij als geen ander zult nu wel beseffen dat dat dom is geweest. Ik heb ook 2 harddisk nodig gehad voordat ik af en toe backup's ben gaan maken en nog steeds zou het beter kunnen.

Laat dit een les zijn voor iedereen:
een harddisk kan elk willekeurig moment, vaak zelfs zonder enige waarschuwing, volledig en definitief uitvallen.

Dan nu een tekstje waar Nestor nog wel iets aan heeft, maar waar hij niet blij mee zal zijn:
Er zijn bedrijven die je data kunnen recoveren, zelfs in Nederland, maar die zijn zeer prijzig. Reken op 1500 euro of meer. Die slopen je schijf open in een stofvrij lab, lezen de data direct van de platen af en gooien de data op CDs.
b.v. http://www.datarecovery.nl/ http://www.harddisk-recovery.nl/ http://www.ibas.be/gegevensherstel/index.htm http://www.norman.no/nl/product_dr_1.shtml http://www.data-recovery.nl/

Je garantie is trouwens nog niet verlopen, je hebt iets van 3 of 5 jaar (afhankelijk van het type) fabrieksgarantie van Maxtor zelf. Maar dat gaat alleen over vervanging van de schijf, datarecovery valt daar niet onder en data laten recoveren betekent tevens afzien van de garantie van maxtor, maar dat is maar een relatief klein bedrag.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Ok, heb wat zitten rondneuzen op de site van Maxtor m.b.t. die RMA-procedure. Dat lijkt me nog iig een redding, maar even een vraag; het lijkt mij dat er een defect zit in het opspin/motorische gedeelte, een mechanisch defect dus. Want verder heeft hij het altijd zonder problemen gedaan.

Wordt de schijf dus gerepareerd als je hem naar Maxtor toestuurt, of wordt hij gelijk in een shredder gedumpt en ik krijg gelijk een andere teruggestuurd?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• RolandWitvoet
  • Niet online
(Ik heb nog wat adresjes gegeven in mijn eerdere post)

Maxtor dumpt de drive in de schredder en stuurt een nieuwe. Het is veel goedkoper, makkelijker en sneller om een nieuwe drive uit het magazijn te pakken dan een kapotte drive in een lab te repareren. Een 40 GB hdd kost (inclusief vervoer, belastingen, winst etc.) maar iets van 100 euro, reparatie loopt al snel in de tienduizenden.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Thx voor de informatie, nu ja, dat wordt dus in mijn geval bepaalde projecten opnieuw programmeren :( en veel belangrijke zooi kwijt zijn. Maar het is niet duizenden guldens waard om dat te laten repareren.

Snap dat Maxtor dat in de shredder gooit, maar ik had nog wat hoop dat ze dat kleine circuitje op m'n harddisk konden repareren, dan kan ik nog net zo goed zelf dat ding open maken en kijken wat er aan mankeert, maar goed, dan houd de garantie dus op.

*sigh*

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 14:31 schreef Nestor het volgende:
Thx voor de informatie, nu ja, dat wordt dus in mijn geval bepaalde projecten opnieuw programmeren :( en veel belangrijke zooi kwijt zijn. Maar het is niet duizenden guldens waard om dat te laten repareren.

Snap dat Maxtor dat in de shredder gooit, maar ik had nog wat hoop dat ze dat kleine circuitje op m'n harddisk konden repareren, dan kan ik nog net zo goed zelf dat ding open maken en kijken wat er aan mankeert, maar goed, dan houd de garantie dus op.

Ok beetje laat gereageerd, maar wellicht kun je met je schijf langs komen bij computerland (bijv. rijnstraat amsterdam). Kunnen altijd proberen of er nog iets lukt of je helpen met rma verzenden naar maxtor, wellicht bemiddelen voor reparatie ipv vervanging.:?

*sigh*

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Op dinsdag 12 maart 2002 14:31 schreef Nestor het volgende:

*sigh*
En dan weet je ook gelijk zeker dat ie het niet meer doet (zodra er stof in komt kun je het wel vergeten). Je kunt nog proberen als je PCtje open staat een paar keer tegen je HD te tikken, of een beetje met de voedingsdraadjes spelen. Ik heb weleens een schijf met dezelfde kuren gehad, en daar was een pootje van de voedingaansluiting half afgebroken. Die zou ik dus ook ff goed nakijken.

[removed]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ken je iemand met de zelfde hd?
kan je even het controllerkaartje eraf halen/slopen en de kaartjes omruilen, wel ff opletten dat de flatcable die de hd ingaat niet scheurt. * flippy the_virus beddenkt dat hij uit ervaring spreekt :'(

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-04 23:21
mijn seagate 80 GB had deze ellende ook maar duurde 1 dag, daarna is hij nooit meer aangegaan, wegsturen voor reparatie/vervanging gaat niet ivm te vertrouwelijke data, men noemt dat PECH. Verkoop hem een harde tik meestal wil dat helpen

• RolandWitvoet
  • Niet online
te vertrouwelijke data?

Dan valt er vast wel met seagate af te spreken dat de schijf direct vernietigd gaat worden. of door een seagate leverancier te laten vaststellen dat de drive defect is zodat seagate een replacement op kan sturen, en direct bij die leverancier de drive te vernietigen.

a) wat heeft seagate aan die data?
b) seagate zal zijn reputatie niet op het spel zetten door data te gaan recoveren van defecte harddisks en die dan ook nog naar buiten te laten komen.
c) en dan nog... vrijwel niemand kan iets met data die jullie vertrouwelijk beschouwen (of gaat het soms om hoogst illegale zaken?)

• Selfdefence
  • Laatst online: 10-01-2022
Op dinsdag 12 maart 2002 13:47 schreef Nestor het volgende:
Oi, heb nu al bijna een jaar volgens mij, een 40 GB Maxtor VL 5400 RPM. Werkte altijd naar behoren, maar sinds een maand of vier had ik - af en toe - wel eens dat als ik de PC aanzette, de harddisk niet ging opspinnen (lees: niet aan ging).

Op een gegeven moment moest ik hem dus iets van 30 keer aan/uit zetten, totdat de harddisk ineens wel spontaan aan ging.

Maar goed, ik was blijkbaar iets te positief en vond het al normaal dat ie die kuur had, maar sinds vandaag doet hij dus helemaal niets meer :(. Verder heeft hij altijd goed gewerkt in die tussentijd. Het is dus een defect ergens bij het 'opstarten/spinnen' van de schijf volgens mij.

Heb vandaag al een half uur de PC aan/uit proberen te zetten en het ligt echt aan de schijf (alle kabels zitten ok) en in een andere PC doet hij het ook niet meer.

Erg klote, want ik heb er nogal wat informatie opstaan en belangrijk spul. Maar wat kan ik nu het beste doen? (garantie van Computerland is al voorbij en ook pleite)

-een andere technische oplossing?
-opsturen naar de fabriek, werkt dat en krijg ik hem dan weer werkend terug? het is volgens mij echt iets eenvoudig technisch dat ie niet meer opspint.

Help, want dis niet leuk :(.
Ik heb echt precies het zelfde gehad!

In mijn geval viel het me op dat de schijf meestal wel opstarte als hij warm was. Toen ik de schijf echt niet meer met de aan- en uitknop aan het draaien kreeg, heb ik hem nog een aantal keer op gang gekregen door hem warm te stoken op de verwarming.

Dat is een paar keer zo goed gegaan tot het trukje met de verwarming zelfs niet meer werkte. Met behulp van een gasfornuis en een koekepan kreeg ik die schijf voor de laatste keer aan het draaien. :P

Als je hem opstuurt naar Maxtor, krijg je een andere schijf terug.

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23
Probeer de schijf eens een nachtje luchtdicht ingepakt in de vriezer te leggen, en daarna aan te sluiten, het kan zijn dat ie het dan weer lang genoeg doet om de data eraf te halen, ik heb het verscheidene keren zien werken voor schijven die ook helemaal dood waren.
Pagina: 1