Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

max lengte audiokabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.797 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gesearched, maar niks relevants gevonden, ging vnl. om videokabels.

Maar mijn vraag is hoe lang de kabel kan/ mag zijn om mijn PC op mijn stereo aan te sluiten? Dus graag ook een beetje duidelijkheid over verschillende kwaliteiten kabels, dikte, prijs, etc.

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Denk je werkelijk dat je hier een serieus antwoord op kan krijgen waar je iets aan hebt?

Je vermeld niet wat je eigen eisen zijn voor goede kwaliteit audio, voor hetzelfde geld heb je een onboard audio chip, of het tegenovergestelde, een high-end geluidskaart. Het hangt er ook nog een beetje van af hoe je je kabels laat lopen (langs een bos met 50Hz netspanningskabels of juist niet).

Maar als je de allerbeste kwaliteit wilt, ga dan op digitaal coax of optisch over. :P

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 10:21
bij een langere kabel gaat dikte erg meespelen.

no comment

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 23:23

Fireman

We talk about luxury problems

100 meter >:)

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Op dinsdag 12 maart 2002 13:32 schreef Fireman het volgende:
100 meter >:)
das meer voor coax ;)

nee koop gewoon super DIKKE kabels en dan kunnen ze makkelijk een metertje of 20 mee

Verwijderd

Topicstarter
Okee, voor de duidelijkheid: Ik heb n SB Live 1024 kaartje er in zitten en mijn PC staat zo'n 12 meter verder op. De kabel zal langs wat netwerkkabels, stroomdraden, coaxkabels, speakers en mijn kabelmodem lopen. Ik wil goede geluidskwaliteit anders hoeft het van mij niet. Dus geen vervorming, ruis en zo.

• Fireman

Fireman

Op dinsdag 12 maart 2002 13:38 schreef -BORG- het volgende:
Ik wil goede geluidskwaliteit anders hoeft het van mij niet. Dus geen vervorming, ruis en zo.
Aparte stereo installatie kopen en daar je muziek op afspelen.

Volgens mij kan zo'n sb kaartje nooit aan een goede stereoset tippen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou okee, laat ik het dan anders formuleren?

Wat heb ik er voor nodig om over een dergelijke afstand goede geluidskwaliteit eruit te krijgen? Dus bijvoorbeeld een andere geluidkaart ook?

Ik ben niet stinkend rijk, maar ook weer geen arme student, dus zeg es wat.

• Fireman

Fireman

Ik zou eerst eens een simpele kabel ergens lenen. Dan eens uitproberen en kijken.. nee luisteren of je het acceptabel mooi vind.
Zo niet dan ga je wat anders proberen.

Verwijderd

Okee, voor de duidelijkheid: Ik heb n SB Live 1024 kaartje er in zitten en mijn PC staat zo'n 12 meter verder op. De kabel zal langs wat netwerkkabels, stroomdraden, coaxkabels, speakers en mijn kabelmodem lopen. Ik wil goede geluidskwaliteit anders hoeft het van mij niet. Dus geen vervorming, ruis en zo.
Pff, 12 meter is een heel eind als je geen ruis wilt hebben. Helemaal dus als je langs netwerkdraadjes en 50Hz netspanning gaat met je (zeer lage spanning) audiodraadjes. Dan moet je in ieder geval al zorgen dat je 12 meter kabel afgeschermd is (shielded) en dat je daar ook bij je stekkers rekening mee houdt. Je zal wel zelf kabels moeten maken, want volgens mij durven ze op die lengtes geen hoge kwaliteit te verkopen omdat het niet echt effectief meer is. Mijn 5 meter S-video kabel is custom made bijvoorbeeld.

Het gaat je wel geld kosten, tenzij... en ik blijf daar dus bij, je digitaal gaat. SBlive heeft wel een digitale interface. Bij sommige modellen gaat het om een digitale audio in op de kaart (voor cd-rom speler) en bij andere modellen om een 5e aansluiting achter op je kaart dat een coaxial digital out is als ik me niet vergis. Als je dat naar je versterker kan krijgen, zit je volgens mij redelijk goed. Maar dan moet je versterker wel die data kunnen verstaan. :)

edit: Maar volgens mij is TOS linkje nog wel het beste, al weet ik niet hoe lang die dingen mogen zijn.

Verwijderd

Zo kort mogelijk is het beste.
Overigens krijg je door een grotere lengte geen ruis, wel brom en andere troep die de kabel onderweg oppikt. (inductie)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:16
Ik snap het dilemma niet?

Je wilt je pc aansluiten op je versterker. Da's goed. Die staat op 12 meter afstand. Da's jammer, maar je kan hem niet dichterbij toveren :P

Dus dan doe je dat toch? Het zal ongetwijfeld beter klinken dan plastic pc speakertjes!

(btw: ik heb mijn sb live eens op mijn stereo aangesloten met kabeltjes van 6 meter. Waren dunne, afgeschermde kabels die ik bij display heb gehaald. Zo'n koptelefoonachtig snoer was het -dus twee snoeren aan elkaar geplakt, als het ware, met een afscherming om de ader- Dat gaf geen noemenswaardige ruis of storing. Die kabel heb ik zelf gemaakt en het kostte toen iets van 20 gulden. 5 piek voor de stekkertjes en 15 voor het snoer)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik houd bij gebruik van microfoonkabel (meestal symmetrisch, maar wel gewoon één kabel per kanaal) een meter of tien aan. Ik denk dat ie 12 meter het ook wel redt trouwens.

Digitaal is leuk, maar over zulke afstanden heb je voor TosLink (optisch) een boostertje nodig, en S/P-DIF (coaxiaal) zal vrij veel kans op storing geven over dergelijke afstanden.
Ik heb iig nog geen storingsvrije coaxiale verbinding aan kunnen leggen van die lengte, zonder gebruik te moeten maken van idioot dure kabel.

• Jag
  • Laatst online: 01:16

Jag

Ik snap niet dat iedereen 12m zo'n grote afstand vindt :? Waarom zou dat een probleem zijn? Vanwege de "storing" die de kabel oppikt? Je kan volgens mij hooguit radio oppikken. Brom door netsnoeren is echt bullshit. Iedereen roept dat altijd, terwijl je er echt geen last van hebt met die ene ampere die door je netsnoeren heenloopt. Ik heb net ff als test mijn signaalkabel parrallel gelegd aan de voedingskabel van mijn pc. En dan het volume van de versterker voor mijn "pc speakers" helemaal open (zonder muziek of ander geluid aan natuurlijk). Ik hoorde helemaal niets, behalve een klein beetje ruis (wat weer niks met bekabeling te maken heeft).
En signaalverlies door de impedantie van de kabel? De ingang van je versterker heeft een impedantie van zo'n 10 kOhm, die paar Ohm van de signaalkabel maakt echt niks uit. En 12m lang? In de pro audio is 100 meter niets bijzonders.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 14:16

Snow_King

Konijn is stoer!

Je hebt toch ook van die draadloze dingen?

Ik weet de prijs niet maar bij www.conrad.nl kan je die dingen bestellen.

Ze kunnen dan audio draadloos verzenden met een goede geluidskwaliteit

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op dinsdag 12 maart 2002 16:57 schreef Jag het volgende:
En 12m lang? In de pro audio is 100 meter niets bijzonders.
Nee, klopt.. maar daar vergeet je even voor het gemak dat daar symmetrische signalen gebruikt worden, waarmee je inderdaad met gemak van je mixertoren naar het podium kunt en weer terug.

Verwijderd

Ik snap niet dat iedereen 12m zo'n grote afstand vindt :? Waarom zou dat een probleem zijn? Vanwege de "storing" die de kabel oppikt? Je kan volgens mij hooguit radio oppikken. Brom door netsnoeren is echt bullshit. Iedereen roept dat altijd, terwijl je er echt geen last van hebt met die ene ampere die door je netsnoeren heenloopt. Ik heb net ff als test mijn signaalkabel parrallel gelegd aan de voedingskabel van mijn pc. En dan het volume van de versterker voor mijn "pc speakers" helemaal open (zonder muziek of ander geluid aan natuurlijk). Ik hoorde helemaal niets, behalve een klein beetje ruis (wat weer niks met bekabeling te maken heeft).
En signaalverlies door de impedantie van de kabel? De ingang van je versterker heeft een impedantie van zo'n 10 kOhm, die paar Ohm van de signaalkabel maakt echt niks uit. En 12m lang? In de pro audio is 100 meter niets bijzonders.
Zet maar een lichtdimmer op halve kracht, krijg je toch leuke pieken in de 230Vnet, en die worden door een audiosignaalkabel wel opgepikt.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op dinsdag 12 maart 2002 17:44 schreef Snow_King het volgende:
Je hebt toch ook van die draadloze dingen?

Ik weet de prijs niet maar bij www.conrad.nl kan je die dingen bestellen.

Ze kunnen dan audio draadloos verzenden met een goede geluidskwaliteit
Dat is een redelijk dure oplossing voor alleen twee audiokanaaltjes. :)

• Jag

Jag

Op dinsdag 12 maart 2002 17:48 schreef Kaj. het volgende:

[..]

Nee, klopt.. maar daar vergeet je even voor het gemak dat daar symmetrische signalen gebruikt worden, waarmee je inderdaad met gemak van je mixertoren naar het podium kunt en weer terug.
nee, hoor, dat was ik helemaal niet vergeten. Dat heeft namelijk helemaal geen invloed op evt signaalverlies dat je zou krijgen door de lengte.
Op dinsdag 12 maart 2002 17:53 schreef exter het volgende:

[..]

Zet maar een lichtdimmer op halve kracht, krijg je toch leuke pieken in de 230Vnet, en die worden door een audiosignaalkabel wel opgepikt.
Nee hoor, daar heb je ook last van als je helemaal niks op je versterker aansluit. Dat wordt niet door de signaal kabel opgepikt, maar dat zorgt gewoon voor een niet schone netspanning.
Op dinsdag 12 maart 2002 18:08 schreef Kaj. het volgende:

[..]

Dat is een redelijk dure oplossing voor alleen twee audiokanaaltjes. :)
En waarschijnlijk nog slechter klinkend ook :).

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ik heb ook een SBlive gehad, die had ik via coax aan mn Yamaha DD reciever gehangen (was ongeveer 10 meter), en ik merkte niks van ruis enzo....

het was wel goeie kwaliteit coax, bij een audio winkel gekocht, en heb zelf de connectors eraan gesoldeerd.

het was dus wel de digitale uitgang van de Live-kaart, speaker uitgang heb ik niet geprobeerd...

Verwijderd

Ik heb 15 meter van me pc naar me stereo merk dr geen verschil in.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb zo'n afstand overbrugd met.....telefoonsnoer!
Het leuke is dat het licht gedraaid is, waardoor het minder storing oppikt (mocht dat een probleem zijn).
Afschermen werkt nog beter, maar met telefoonsnoer ben je wel heel goedkoop uit en je trekt het makkelijk overal langs 8-)
De kwaliteit is erg goed, ik gebruik 4 aders op een Tape aansluiting, zodat ik kan monitoren (opnemen) en spelen.
De blanke ader vormt de ground.

Ik weet niet wat je eisen zijn, maar die SB zou ik lekker laten zitten in je pc als ie niet vervormt e.d.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Ik snap niet dat iedereen 12m zo'n grote afstand vindt :? Waarom zou dat een probleem zijn? Vanwege de "storing" die de kabel oppikt? Je kan volgens mij hooguit radio oppikken. Brom door netsnoeren is echt bullshit. Iedereen roept dat altijd, terwijl je er echt geen last van hebt met die ene ampere die door je netsnoeren heenloopt. En signaalverlies door de impedantie van de kabel? De ingang van je versterker heeft een impedantie van zo'n 10 kOhm, die paar Ohm van de signaalkabel maakt echt niks uit. En 12m lang? In de pro audio is 100 meter niets bijzonders.
Dit is precies zoals ik er over denk.
Voor de angsthazen :) schrik niet:
ik overbrug een afstand van 20 (twintig) meter met gewone huis tuin en keuken audio en video (cinch) kabel dus zwart snoer met rode gele en witte stekker. Niks dikker dan die korte snoertjes die je standaard bij je cd-speler krijgt.
En ik heb 0,0 ruis in m'n tv beeld (via matrox vidkaart) en haarscherp beeld (ik heb niet eens de svideo aansluiting van m'n matrox geprobeerd). Kan niet beter volgens velen die hier gekeken hebben. Toen men hoorde dat er 20 meter (2x10 met verloopje) snoer tussen zat viel hun mond bijna op de grond.
Het geluid blijft ook zeer goed ALLEEN; het is wat zachter, maar daar heb je een volume knop voor (die je overigens ook weer niet al te overdreven ver open hoeft te draaien om te compenseren.) Heb trouwens wel een SB AWE 64 gold en die heeft vanzichzelf een vrij zacht uitgangssignaal.
Oh ja, het snoer loopt ook nog eens onder de koelkast door...
Kortom: probeer eerst eens wat. Het zal je verbazen.

Verwijderd

Weleens grote feesten gezien??
Met voorin de zaal een podium met de band er op??
en achter inde zaal de geluidstechnicus??

Daarbij wordt iedere mic of intrument via een eigen kabel naar het mengpaneel gebracht!!

dit door zogenaamd mulitkabel!!
Dit zit erg vaak 24 paarig op een haspel van makelijk 50meter (1 Paar is links/rechts/afscherming)

dus jij kunt met gemak ook een aardige lengte overbrugen met bij voorbeeld 2aderig mic kabel gewoon ff zelf de conectors monteren

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:47
Heb hier hetzelfd gegedaan, heb audiokabel van onboard geluidskaart verbonden met mengpaneel, de 2 staan zo een 10m van elkaar (10m kabel dus) ent vervelende hier, is dat da zo bromt, en als je de stekker uit de pc vanachter trekt is er geen brom meer...

de kabel is een een NIET twisted kabel zonder echte bescherming, gwn lijk tel kabel licht laagje plastic over...

:(

It's just a matter of time...

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:47
sorry, probleem staat gewoon in de faq

It's just a matter of time...

• Jag

Jag

Ja, je hebt een ground loop, het is niet dat je storing oppikt ofzo.

Verwijderd

Én het topic stamt uit 2002, die hoef je hier dus echt niet voor te kicken. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.