Toon posts:

[php] user "nobody" veranderen in een andere naam,

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als een bezoeker een pagina op de server aanroept valt hij onder de gebruiker "nobody" kan je dit via php beinvloeden?

dus dat ik in mijn php-scripts wat zet waardoor ik een andere gebruiker ben?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat komt waarschijnlijk omdat de webserver draait onder de user nobody. Daar is een reden voor. Het gebruik maken van een andere user is sterk af te raden mbt security. Waarvoor heb je het precies nodig? Er zijn namelijk vaak andere manieren om dit soort problemen op te lossen zonder dat je je systeem een stuk gevoeliger maakt...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Met apache2.x zal het mogelijk zijn om php het script "door de eigenaar van het script" uit te laten voeren.

Of dit altijd verstandig is, is natuurlijk weer wat anders (wat als al je scripts van root zijn? ;) ).

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op dinsdag 12 maart 2002 13:23 schreef ACM het volgende:
wat als al je scripts van root zijn? ;) ).
Dan hoop ik dat dat niet mogelijk is ;) Netzoals nu met suexec ..

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om een upload-script op mijn website...

hij upload alles in een directory met dus ook alle rechten, aangezien "safe-mode" uitstaat kunnen we dit doen. Maar als ik als andere gebruiker op de server inlog en een php script uitvoer kan ik ook deze bestanden die ik heb geupload verwijderen....

de bestanden hebben als gebruiker de gebruiker nobody.
ik wil dat als ik iets upload hij gekoppeld wordt aan een andere gebruiker.. dat kan wel met chown via php maar dan kan ik hem niet meer verwijderen via de browser omdat ik dan weer nobody ben.... :-)