Groetjes
Ik gebruik tegenwoordig dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| interface FruitSwitch{
public void caseAppel(Appel appel);
public void casePeer(Peer peer);
}
class FruitSwitchAdapter implements FruitSwitch{
public void caseAppel(Appel appel){};
public void casePeer(Peer peer){};
}
abstract class Fruit{
public abstract void apply(FruitSwitch fruitSwitch);
}
class Peer extends Fruit{
public void apply(FruitSwitch fruitSwitch){
fruitSwitch.casePeer(this);
}
}
class Appel extends Fruit{
public void apply(FruitSwitch fruitSwitch){
fruitSwitch.caseAppel(this);
}
}
class PeerPers extends FruitSwitchAdapter{
public void casePeer(Peer peer){
System.out.println("pers peer");
}
}
Fruit fruit = fruitMand.haalFruitVanPersoon("peter");
fruit.apply(new PeerPers()); |
Dit is handig als je veel types begint te krijgen en objecten niet wil vervuilen met allerlei niet interessante functies. En de fruitSwitchAdapter moet je eigelijk altijd van extenden want als er een extra type bij komt, moet iedereen die FruitSwitch gebruikt weer bijgewerkt worden en daar heb je met die adapter geen last van.
ps: dit is geloof ik het visitor design pattern.
Verwijderd
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...Op dinsdag 12 maart 2002 12:37 schreef Dash2in1 het volgende:
waar staat dat stuk dan?
Verwijderd
Verwijderd
Dus is het niet overbodig.Op dinsdag 12 maart 2002 13:05 schreef Zef het volgende:
Waar ik me wel altijd aan stoor is dat break statement, dat is volgens mij overbodig (en erg irritant als je het weer eens vergeet).
Hmm, dan is het toch niet echt overbodig he..!Op dinsdag 12 maart 2002 13:05 schreef Zef het volgende:
Waar ik me wel altijd aan stoor is dat break statement, dat is volgens mij overbodig (en erg irritant als je het weer eens vergeet).
[edit]
fuk, te laat!
Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."
Verwijderd
Dan vraag ik me af waarom talen als pascal en modula-3 dan geen break (of variant daarop) hebben. En verder: Wat is dan het nut?Op dinsdag 12 maart 2002 13:08 schreef servaas het volgende:
[..]
Dus is het niet overbodig.
Ik plaatst meteen achter een case de break. Op die manier kan ik het minder snel vergeten. En de layout is ook vrij belangrijk, ik gebruik zelf dit:Op dinsdag 12 maart 2002 13:05 schreef Zef het volgende:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| switch(a){
case 1:
...
break;
case 2:
...
break:
default:
....
} |
Maarja.. het kan gebeuren dat je het vergeet
En ik vind persoonlijk het break commando ook overbodig. Ik heb nog nooit een waterval effect in mijn switch case gehad. Dus daarom zou er 'gebreakt' moet worden als je een nieuwe case tegenkomt ipv verder gaan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| case 1:
{
// doe iets wat alleen van toepssing is op 1
}
case 2:
{
// doe iets wat van toepassing is op 1&2
break;
}
case3:
{
doe iets wat van toepassing is op alleen 3
break;
} |
of is dit juist er misbruik van maken
Verwijderd
Hmm, ja maar hoe vaak komt dat voor? Ik heb switch nog nooit op zo'n manier gebruikt of ooit een situatie tegengekomen waar dit echt handig is. Je kunt het toch ook gewoon met een paar if statementjes doen?Op dinsdag 12 maart 2002 13:10 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Die break is ervoor om dit soort dingen te maken:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15case 1: { // doe iets wat alleen van toepssing is op 1 } case 2: { // doe iets wat van toepassing is op 1&2 break; } case3: { doe iets wat van toepassing is op alleen 3 break; }
Als ik bij jou 1 als case hebt dan doet hij 1&2Op dinsdag 12 maart 2002 13:10 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Die break is ervoor om dit soort dingen te maken:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15case 1: { // doe iets wat alleen van toepssing is op 1 } case 2: { // doe iets wat van toepassing is op 1&2 break; } case3: { doe iets wat van toepassing is op alleen 3 break; }
of is dit juist er misbruik van maken
[edit]
ik zit nog even te kijken maar ik was even iets te voorbarig
Het kwam op het volgende neer.
Van de 100 switch case constructies worden er 80 gebruikt voor situaties die al impliciet zijn vastgelegd. en maar 20 om willekeurige situaties af te handelen. En wanneer je dus al je programma verloop in bepaalde situatie's weet dan kun je net zo goed een if else gebruiken
Groetjes
Ik vind een goeie switch case statement een stuk beter te lezen dan een if else reeks. Je kan niet goed zien wat je cases zijn. Dus ik snap die man niet al te best.Op dinsdag 12 maart 2002 13:20 schreef yrew het volgende:
Ik haalde het uit een java boek nadat een collega bijna over zijn nek ging omdat ik een switch wilde gebruiken. Het zijn ongeveer 4 regels met daarin woorden als dissaster en have to discard.
Van de 100 switch case constructies worden er 80 gebruikt voor situaties die al impliciet zijn vastgelegd. en maar 20 om willekeurige situaties af te handelen. En wanneer je dus al je programma verloop in bepaalde situatie's weet dan kun je net zo goed een if else gebruiken
Groetjes
Verwijderd
Wanneer je gebruik maakt van flags is het heel handig om er geen break in te zetten en dus een waterval situatie te creeeren...Op dinsdag 12 maart 2002 13:12 schreef Zef het volgende:
[..]
Hmm, ja maar hoe vaak komt dat voor? Ik heb switch nog nooit op zo'n manier gebruikt of ooit een situatie tegengekomen waar dit echt handig is. Je kunt het toch ook gewoon met een paar if statementjes doen?
Toevallig eergisteren nog een nuttige toepassing gezienOp dinsdag 12 maart 2002 13:13 schreef Alarmnummer het volgende:
[edit]
ik zit nog even te kijken maar ik was even iets te voorbarigJe had het goed. Maar ik vind dit wel een enorme k*t constructie. En zou het zelf zeker niet gebruiken.
Stel je hebt een cluster van webservers met elk 2 (of meer) ip's.
Die wil je zichzelf aan laten melden onder een unieke identifier vanuit je code. Dus je hebt eigenlijk geen toegang tot andere zaken dan bijvoorbeeld het ip-adres waar het script mee aangeroepen werd.
Dan kan je zoiets bouwen
1
| <?switch($HOST_ADDRESS){ case '123.123.123.1' : {} case '123.123.124.1' : { doetietsvoorserver1(); break; } case '123.123.123.2' : {} case '123.123.124.2' : { doetietsvoorserver2(); break; }}?> |
Etc
Wat ik wel mis aan java is de mogelijkheid om tekstuele cases uit te voeren. Zoiets als bovenstaande voorbeeld uit php
[edit]
uiteraard zijn er voor bovenstaand voorbeeld 1001 andere mogelijkheden waarvan zeker 10 variantgroepen allemaal ook handig zijn...
Verwijderd
Sorry maar das dus de grootste onzin, als je het verloop van je programma al weet maak geen gebruik van het switch statement noch het if-else statement...Op dinsdag 12 maart 2002 13:20 schreef yrew het volgende:
Ik haalde het uit een java boek nadat een collega bijna over zijn nek ging omdat ik een switch wilde gebruiken. Het zijn ongeveer 4 regels met daarin woorden als dissaster en have to discard.
We gaan natuurlijk alleen die 20 procent in een voorwaarde zetten, en dan moet je een afweging maken welke handiger is, oftewel welke de leesbaarheid van de code het meest te goede komt.
Groetjes
Verwijderd
Op zich wel, maar ook wel begrijpelijk dat je ze alleen op primitieve types kunt uitvoeren. In PHP maakt dat allemaal geen verschil. Maar hoe wou je dat in java doen? Dan moet er dus voor elke object een equals methode bestaan (en dat is meen ik niet zo?) zodat je de objecten kunt vergelijken...Op dinsdag 12 maart 2002 13:32 schreef ACM het volgende:
[..]
[edit]
uiteraard zijn er voor bovenstaand voorbeeld 1001 andere mogelijkheden waarvan zeker 10 variantgroepen allemaal ook handig zijn...
Ja, dat kan. Maar waarom zou je perse alle strings in int's moeten veranderen. Trouwens. Je _moet_ vorogedefinieerde waarden gebruiken. Dus _moet_ je van te voren allerlei dingen uithalen om waarden voor je Strings te bedenken.Op dinsdag 12 maart 2002 13:34 schreef yrew het volgende:
Ja textuele cases zijn er niet maar ik mis ze ook niet. Je kunt elke String toch vervangen door een int
In php voeg je gewoon een nieuwe case toe met een string waarde in dat geval en klaar. Bij php moet je helemaal lastig doen met allerlei conversie zaken.
Dan laat je het alleen met Comparable's werken...Op dinsdag 12 maart 2002 13:35 schreef Zef het volgende:
Maar hoe wou je dat in java doen? Dan moet er dus voor elke object een equals methode bestaan (en dat is meen ik niet zo?) zodat je de objecten kunt vergelijken...
Die hebben gegarandeerd een equals methode.
Is dit dan niet handiger?Op dinsdag 12 maart 2002 13:32 schreef ACM het volgende:
[..]
Toevallig eergisteren nog een nuttige toepassing gezien
Stel je hebt een cluster van webservers met elk 2 (of meer) ip's.
Die wil je zichzelf aan laten melden onder een unieke identifier vanuit je code. Dus je hebt eigenlijk geen toegang tot andere zaken dan bijvoorbeeld het ip-adres waar het script mee aangeroepen werd.
--geen code ivm verneukte layout.
Wat ik wel mis aan java is de mogelijkheid om tekstuele cases uit te voeren. Zoiets als bovenstaande voorbeeld uit php
[edit]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| switch(ip){
case '1.1.1.1':
doWebServer1Stuff();
break;
case '1.1.1.2':
doWebServer1Stuff();
break;
case '1.1.2.1':
doWebServer2Stuff();
break;
....
} |
Verwijderd
Ja daar ben ik het niet met je eens, een voorwaarde wordt altijd geëvalueerd naar een getal (0 voor false en groter dan 0 voor true). En juist een ip adress zoals in jouw voorbeeld hoort natuurlijk gewoon een integer te zijn een geen string.Op dinsdag 12 maart 2002 13:32 schreef ACM het volgende:
[...]
Op dinsdag 12 maart 2002 13:09 schreef Zef het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af waarom talen als pascal en modula-3 dan geen break (of variant daarop) hebben. En verder: Wat is dan het nut?
1
2
3
4
| case blaat of
1,2: { doe iets wat voor 1 en 2 geld }
3: { doe iets wat voor 3 geld }
end; |
Daarom bestaat break in pascal niet. In C/Java is dit niet mogelijk. Daarom bestaat break wel in C/Java.
En dat stukje over dat je van te voren precies weet welke situaties zich voor kunnen doen: De eerste "pogingen" van een case/switch statement hadden geen else constructie, zodat je voor elke case/switch je alle situaties moest weten. Daar werd vervolgens zo om heen geprogrammerd:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| if ((c > 0) && (c < 4))
{
switch (c) {
case 1: //
case 2: //
case 3: //
}
} else {
//
} |
Dus werd de case uitgebreidt met een else statement
1
2
3
4
5
6
7
8
| switch (c) {
case 1: //
case 2: //
case 3: //
else
{ // }
} |
Als je bijv. 100 situaties hebt, is een case/switch naar mijn idee beter leesbaar als 100 if's achter/onder elkaar.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| switch(...)
{
case 1, 2, ...
{
code;
}
case 4, 5, ...
{
code;
}
{
code;
}
} |
Maar gelukkig kan je altijd { en } toevoegen bij switch'es, dus doe ik het meestal dan zo:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| switch(...)
{
case 1:
case 2:
{
code;
break;
}
} |
Ach, de code is een stuk leesbaarder als je de ip's ziet als String, ipv als getal.Op dinsdag 12 maart 2002 13:39 schreef markvleth het volgende:
En juist een ip adress zoals in jouw voorbeeld hoort natuurlijk gewoon een integer te zijn een geen string.
Vooral omdat je vervolgens toch weer de bewerkingen die bij een speciale server horen moet uitvoeren.
En het was gewoon maar een voorbeeld.
Vast wel, maar waarom zou je 2 (of meer) keer hetzelfde opschrijven als het niet hoeft?Op dinsdag 12 maart 2002 13:37 schreef Alarmnummer het volgende:
Is dit dan niet handiger?
Wat is de toegevoegde waarde van die extra accolades?Op dinsdag 12 maart 2002 14:12 schreef elnino het volgende:
Maar gelukkig kan je altijd { en } toevoegen bij switch'es, dus doe ik het meestal dan zo:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9switch(...) { case 1: case 2: { code; break; } }
1
2
3
4
5
6
7
8
| switch(..){
case 1:
case 2:
...
...
break;
...
} |
kan ook uitstekend. De enigste reden dat ik zelf zo nu en dan accolades gebruik is dat de scope van een variable gedeclareerd in een case over alle onderliggende cases zichtbaar is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| switch(..){
case 1:
{
String s = haalNaam();
}
break
case 2:
{
String s = haalWoonplaats();
}
break;
...
} |
Ik doe dit als een variable naam nodig heb die in beide cases voorkomt en geen zin heb/nut heeft om een nieuwe te bedenken.
Omdat het duidelijker is, en een functie naam 2 keer opschrijven vind ik nog niet zo`n groot probleemOp dinsdag 12 maart 2002 14:17 schreef ACM het volgende:
Vast wel, maar waarom zou je 2 (of meer) keer hetzelfde opschrijven als het niet hoeft?
En 5x 3x hetzelfde doen?Op dinsdag 12 maart 2002 14:23 schreef Alarmnummer het volgende:
Omdat het duidelijker is, en een functie naam 2 keer opschrijven vind ik nog niet zo`n groot probleem
ctrl c + ctrl vOp dinsdag 12 maart 2002 14:24 schreef ACM het volgende:
[..]
En 5x 3x hetzelfde doen?
Maar ik snap waar je heen wilt, maar ik zou dan nog geen waterval gebruiken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| register n = (count + 7) / 8; /* count > 0 assumed */
switch (count % 8)
{
case 0: do { *to = *from++;
case 7: *to = *from++;
case 6: *to = *from++;
case 5: *to = *from++;
case 4: *to = *from++;
case 3: *to = *from++;
case 2: *to = *from++;
case 1: *to = *from++;
} while (--n > 0);
} |
AAAARRRGGGGHHHHHH
Verwijderd
C# kan wel een switch op een string uitvoerenOp dinsdag 12 maart 2002 13:32 schreef ACM het volgende:
dan kun je locale variabelen declareren in je case block, zonder accolades gaat dat nietOp dinsdag 12 maart 2002 14:21 schreef Alarmnummer het volgende:
[..]
Wat is de toegevoegde waarde van die extra accolades?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
iiieuw wat is dat?Op dinsdag 12 maart 2002 15:48 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik heb het even opgezocht:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14register n = (count + 7) / 8; /* count > 0 assumed */ switch (count % 8) { case 0: do { *to = *from++; case 7: *to = *from++; case 6: *to = *from++; case 5: *to = *from++; case 4: *to = *from++; case 3: *to = *from++; case 2: *to = *from++; case 1: *to = *from++; } while (--n > 0); }
AAAARRRGGGGHHHHHHWat een zaad constructie zeg. Volledig misbruik van een switch case en slecht te lezen. (Kan trouwens alleen in c geloof ik.. gelukkig )
wat doet het eigenlijk? lijkt me een beetje nutteloos stukje...
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
ff opzoeken op google ofzo..
futurama is toch al lang gestopt?? Ik download ze zo nu en
dan van het internet.
Veel switch instructies in een OO project kan er op duiden dat het ontwerp niet helemaal koosjer in elkaar zit.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Een quote uit het 'writing unmaintainable code' handboek ?Op dinsdag 12 maart 2002 20:22 schreef OiSyN het volgende:
[..]
iiieuw wat is dat?
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
"Duff's Device, a devious mechanism for massive loop unrolling."Op dinsdag 12 maart 2002 20:22 schreef OiSyN het volgende:
[..]
iiieuw wat is dat?
Wat het ding doet is in feite een simpele byte-copy-loop
maar dan geunrolled (een bekende code optimalisatie).
Een goede compiler zal dit automatisch voor je doen
maar soms is het nodig om het toch zelf uit te schrijven.
Dit stukje C is in handgeschreven assembly niet of
nauwelijks sneller te krijgen.
FireFox - neem het web in eigen hand
Stel je vangt een bepaalde switch mogelijkheid niet goed op, bijvoorbeeld je default afhandeling ontbreekt of is niet volledig, dat kan nare gevolgen hebben. Geld ook voor if/else structuren, maar daar wordt meestal beter naar gekeken dan naar switch structuren.
Trouwens, veel compilers bouwen een switch onder water ook om naar code die gelijk is aan hetzelfde gegoten in een if/else structuur.
Vreemde vastlopers zijn over het algemeen altijd programmer error en worden doorgaans niet veroorzaakt door een probleem in de implementatie taal die je gebruikt. Je mag van een redelijk doorontwikkelde taal toch wel uitgaan dat de basis statements grondig getest en dus bugvrij te beschouwen zijn.
nee hoor, ze zijn nog steeds aan het uitzenden (in de VS dus), maar ze wilden de hele cast ontslaan omdat seizoen 4 toch al helemaal af was. Tegen de tijd dat ze seizoen 5 willen uitzenden wilden ze een nieuwe cast inhuren (andere mensen, dus niet dezelfde futuramaOp dinsdag 12 maart 2002 21:30 schreef Alarmnummer het volgende:
dat is Duff's device.
offtopic:
futurama is toch al lang gestopt?? Ik download ze zo nu en
dan van het internet.
uhm ja wel loos dat ze dan de modulo operator gebruiken en niet de and (hetzelfde geldt voor de division operator ipv een rightshift)... en bovendien wordt to niet geincrement . En het lijkt me stug dat het in asm niet sneller te krijgen is. Elke instructie is hier afhankelijk van de vorige, maw het is niet te pipelinen. Het zal beter gaan als je met indices 0 t/m 7 werkt en dan aan het eind steeds 8 bij de pointers optellenOp dinsdag 12 maart 2002 22:09 schreef PommeFritz het volgende:
[..]
"Duff's Device, a devious mechanism for massive loop unrolling."
Wat het ding doet is in feite een simpele byte-copy-loop
maar dan geunrolled (een bekende code optimalisatie).
Een goede compiler zal dit automatisch voor je doen
maar soms is het nodig om het toch zelf uit te schrijven.
Dit stukje C is in handgeschreven assembly niet of
nauwelijks sneller te krijgen.
just a thought
"Note that the omission of postfix ++ from *to was intentional (though confusing). Duff's device can be used to implement memory copy, but the original aim was to copy values serially into a magic IO register."Op dinsdag 12 maart 2002 23:04 schreef OiSyN het volgende:
[..]
uhm ja wel loos dat ze dan de modulo operator gebruiken en niet de and (hetzelfde geldt voor de division operator ipv een rightshift)... en bovendien wordt to niet geincrement .
Je kunt dus *to++ gebruiken om er een byte-copy-loop van te maken.
Hmmm ik herinner me weer een mooi staaltje 680x0 assemblyEn het lijkt me stug dat het in asm niet sneller te krijgen is. Elke instructie is hier afhankelijk van de vorige, maw het is niet te pipelinen. Het zal beter gaan als je met indices 0 t/m 7 werkt en dan aan het eind steeds 8 bij de pointers optellen
1
2
| .loop: movem.l d1-d7/a0-a6,(a7)+
dbra d0, .loop |
plaats 14 32-bits registers in 1 keer achter elkaar in het geheugen (=56 bytes)en auto-increment de target address (a7).
Verlaag register d0 en herhaal zolang die niet 0 is
Toen Duff dat schreef bestonden er nog geen pipelines.Op dinsdag 12 maart 2002 23:04 schreef OiSyN het volgende:
En het lijkt me stug dat het in asm niet sneller te krijgen is. Elke instructie is hier afhankelijk van de vorige, maw het is niet te pipelinen. Het zal beter gaan als je met indices 0 t/m 7 werkt en dan aan het eind steeds 8 bij de pointers optellen
just a thought
Lijkt me vreemd dat hij het dan in C geschreven heeft, terwijl C ontworpen is voor UNIX... Does it ring a bell?TlighT: Toen Duff dat schreef bestonden er nog geen pipelines.
in dat codebase topic staat ook een stukje macro-code voor C, C++ waarmee je een switch op strings kunt doen.Orphix: C# kan wel een switch op een string uitvoeren
Is het voor Java niet mogelijk op een of andere manier een interface er voor te schrijven? hm...
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Groetjes
Ehh volgens mij ben je in de war met Unix pipes... dat is iets heeel anders dan de pipelining waar hierboven over gesproken werd.Op woensdag 13 maart 2002 08:52 schreef drm het volgende:
Lijkt me vreemd dat hij het dan in C geschreven heeft, terwijl C ontworpen is voor UNIX... Does it ring a bell?
ja dat vermoeden had ik dus alOp woensdag 13 maart 2002 08:32 schreef TlighT het volgende:
[..]
Toen Duff dat schreef bestonden er nog geen pipelines.
loop unrolling is ook sinds de PII (ongeveer) niet nuttig meer door de goede branch prediction enzo, en kan het vaak negatief uitpakken omdat je meer instructies hebt waardoor je instructiecache vaker vernieuwd moet worden
* drm mag niet meer voor 10 uur 'sochtends postenPommeFritz:
Ehh volgens mij ben je in de war met Unix pipes... dat is iets heeel anders dan de pipelining waar hierboven over gesproken werd.
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Het heeft eigenlijk 2 redenen: als eerste omdat je zo variabelen binnen een scope kan definiëren en ten tweede ik het een stuk overzichtelijker vind. Overal wordt in je code { en } gebruikt, dus waarom bij cases niet?Op dinsdag 12 maart 2002 14:21 schreef Alarmnummer het volgende:
Wat is de toegevoegde waarde van die extra accolades?
[..]
kan ook uitstekend. De enigste reden dat ik zelf zo nu en dan accolades gebruik is dat de scope van een variable gedeclareerd in een case over alle onderliggende cases zichtbaar is.
omdat je een case meer moet zien als een label dan als een compound statement (met de daarbij behorende eigen scope)elnino: Overal wordt in je code { en } gebruikt, dus waarom bij cases niet?
Het switch-case statement is inderdaad een overblijfsel van Goto. Misschien verklaart dat ook mijn (lichte) afkeer van die manier van schrijven.Op woensdag 13 maart 2002 21:56 schreef OiSyN het volgende:
omdat je een case meer moet zien als een label dan als een compound statement (met de daarbij behorende eigen scope)
Maar switch-statements kunnen op sommige manieren een slecht beeld geven, zoals in het volgende voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| switch (...)
{
case 1:
code1;
case 2:
code2;
case 3:
code3;
default:
code4;
} |
Als de waarde '1' is, dan zullen alle codes daaronder uitgevoerd worden. Het kan dus in sommige situaties onduidelijk werken (uiteraard moet een goede programmeur dat voorkomen door break; te gebruiken). Ik heb dan liever { en }'s en dat je geen break hoeft te gebruiken, maar daarover zullen de meningen wel verschillen.
Ik heb geen problemen met switch case statement omdat je heel duidelijk de cases kan afleiden waaruit je kan kiezen en daarom ook stukken makkelijker te lezen zijn tov een lading if statement. Maar wil je me eens uitleggen waarom dit nog uit het goto tijdperk komt? Een switch is misschien wel niet erg ooOp woensdag 13 maart 2002 22:07 schreef elnino het volgende:
[..]
Het switch-case statement is inderdaad een overblijfsel van Goto. Misschien verklaart dat ook mijn (lichte) afkeer van die manier van schrijven.
Waterval is baddddddMaar switch-statements kunnen op sommige manieren een slecht beeld geven, zoals in het volgende voorbeeld:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11switch (...) { case 1: code1; case 2: code2; case 3: code3; default: code4; }
Als de waarde '1' is, dan zullen alle codes daaronder uitgevoerd worden. Het kan dus in sommige situaties onduidelijk werken (uiteraard moet een goede programmeur dat voorkomen door break; te gebruiken). Ik heb dan liever { en }'s en dat je geen break hoeft te gebruiken, maar daarover zullen de meningen wel verschillen.
Een switch zonder break is gewoon if {} else if {} else if{} etc.Op woensdag 13 maart 2002 23:13 schreef Alarmnummer het volgende:
Waterval is baddddddEn om mij had die break ook wel weg gemogen. Automatisch 'breaken' als je een nieuwe case/default tegenkomt.
Een switch met breaks kan toch een aantal mooie
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| final int ERROR_NOTFOUND = 404;
final int ERROR_NOTALLOWED = 401;
final int ERROR_NOTIMPLEMENTED = 402;
final int ERROR_INTERNAL = 500;
final int ERROR_NOTSUPPORTED = 501;
switch(i) {
case 200:
System.out.println("werkt");
break;
case ERROR_NOTALLOWED:
System.out.println("je moet ingelogged zijn");
/* falls through */
case ERROR_NOTFOUND:
case ERROR_NOTALLOWED:
case ERROR_NOTIMPLEMENTED:
case ERROR_INTERNAL:
case ERROR_NOTSUPPORTED:
System.out.println("fout: "+i);
break;
} |
Om dat allemaal met if en else te gaan doen..
Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| switch(a){
case 1:
System.out.println("1");
case 2:
System.out.println("2");
case 3:
System.out.println("3");
}
if(a==1){
System.out.println("1");
}else if(a==2){
System.out.println("2");
}else if(a==3){
System.out.println("3");
} |
Als ik in de case met a=1 erin ga, dan krijg ik 123 op de out en als ik in de if reeks met a=1 erin ga dan krijg ik alleen 1 op de out.
En ik heb zelf nog nooit de behoefte gehad om in java een waterval te maken. (in c gebruikte ik ze wel).
Maar volgens mij heb jij zonder en met door elkaar gehaald, want dan klopt je berichtje beter
Verwijderd
In VB kan je doen:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Select Case variabele
Case 1
Doe iets
Case (>1 AND <4)
Doe iets anders
Case (>=4 OR <0)
Doe de default afhandeling
End Select |
Volgens mij kun je in VB zelfs object-variabelen in een Select Case gebruiken, toch wel handiger lijkt mij!
En intern wordt het toch vertaald naar If Then, dus het is alleen maar voor de leesbaarheid van je code.
Ik ben blij! dat dit niet kan in java omdat het misleidend is. Het zou namelijk kunnen voorkomen dat op jouw manier meerdere cases zijn die voldoen en je zou alleen de eerst pakken. Bij de java switch is dit niet mogelijk omdat iedere case uniek is.Op donderdag 14 maart 2002 13:24 schreef IJskoud het volgende:
Wat ik heel erg mis in het Switch statement is, behalve dan het vergelijken van strings, het maken van een samengestelde vergelijking.
In VB kan je doen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8Select Case variabele Case 1 Doe iets Case (>1 AND <4) Doe iets anders Case (>=4 OR <0) Doe de default afhandeling End Select
Volgens mij kun je in VB zelfs object-variabelen in een Select Case gebruiken, toch wel handiger lijkt mij!
Absoluut niet, check out de vm specs.En intern wordt het toch vertaald naar If Then, dus het is alleen maar voor de leesbaarheid van je code.
Als de case waarden opeen volgend zijn:
1
2
3
4
5
6
7
8
| int chooseNear(int i) {
switch (i) {
case 0: return 0;
case 1: return 1;
case 2: return 2;
default: return -1;
}
} |
dan krijg je de volgende bytecode.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Method int chooseNear(int) 0iload_1 // Push local variable 1 (argument i) 1 tableswitch 0 to 2: // Valid indices are 0 through 2 0: 28 // If i is 0, continue at 28 1: 30 // If i is 1, continue at 30 2: 32 // If i is 2, continue at 32 default:34 // Otherwise, continue at 34 28 iconst_0 // i was 0; push int constant 0... 29 ireturn // ...and return it 30 iconst_1 // i was 1; push int constant 1... 31 ireturn // ...and return it 32 iconst_2 // i was 2; push int constant 2... 33 ireturn // ...and return it 34 iconst_m1 // otherwise push int constant -1... 35 ireturn |
Nu kan eenvoudig met een voorafgaande boundcheck worden geindexeerd (index waarde is waarde van de case) naar het adres waar naar toe gesprongen moet worden. Je kan het zien als een soort hash berekening waar je naar toe moet springen.
Bij n opeen volgende elementen in je case commando kost het bij een if else vertaling reeks n/2 check acties, dus naarmate n groter wordt kost het meer tijd. Bij de switch case kost het altijd een vaste tijd omdat aan de hand van de switch waarde gesprongen kan worden naar de juiste index(case) in de tabel en aan de hand daarvan naar de code die hoort bij de case.
Als de waarden wat verder uit elkaar liggen dan gaat dit niet op (omdat je namelijk enorm grote tables begint te krijgen)
vb:
1
2
3
4
5
6
7
8
| int chooseFar(int i) {
switch (i) {
case -100: return -1;
case 0: return 0;
case 100: return 1;
default: return -1;
}
} |
bytecode
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Method int chooseFar(int)
0 iload_1
1 lookupswitch 3:
-100 : 36
0 : 38
100 : 40
default :42
36 iconst_m1
37 ireturn
38 iconst_0
39 ireturn
40 iconst_1
41 ireturn
42 iconst_m1
43 ireturn |
Wat er in dit geval gebeurt is dat de specificaties van de vm voorschrijven dat de keys gesorteerd moeten worden. Afhankelijk van de implementatie van de vm wordt daar een algoritme voor bedacht.
Stel dat je het in een gesorteerde binaire boom zou plaatjes dan ben je log(n) zoek acties kwijt ipv n/2 van de if else reeks. (Je zou ook 'binair' kunnen zoeken in de table door eerst op de helft te kijken en dan kijken of de case groter of kleiner is dan de switch enz enz).
En switch case commando wordt door de vm niet herschreven tot een reeks if else commando`s.
uitleg vm:
http://java.sun.com/docs/books/vmspec/2nd-edition/html/Compiling.doc.html
en dan ff doorscrollen naar 7.10
Dit is misschien niet mogelijk in alle talen, maar wat ik zelf vaak doe in Python:Op dinsdag 12 maart 2002 13:32 schreef ACM het volgende:
[edit]
1
2
3
4
5
6
| # Dictionary is een soort van hashtable.
Dict = {
'121.121.121.121':DoServer1,
'121.121.124.121':DoServer1,
'121.121.121.122':DoServer2}
apply(Dict[HOST_ADRESS]) |
Het fijne is dat je ook at-runtime je Dict kan updaten, niet alleen at-compiletime. Ook kun je de Dict laten meegeven door de aanroepende. Ik weet niet of dit mogelijk is in Java(er hoeft alleen maar een manier te zijn om dynamisch een functie aan te roepen), maar het lijkt me wel mooi.
Ik geloof dat Bruce Eckel er ook een stukje over gaat schrijven in Thinking in Python(eerst: Thinking in Patterns), hij noemde het table-driven code.
Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet
we begrijpen elkaar verkeerd, ik bedoelde als je het "break" gedeelte van de switch eruit haalt (en er vanuit gaat dat er altijd gebroken word) *dan* is een case statement net een if else if etc. statement: oftewel, dan kan je dat hele switch statement net zo goed weggooien.Op donderdag 14 maart 2002 12:08 schreef Alarmnummer het volgende:
een switch zonder breaks is niet een reeks met if else statements.
Maar volgens mij heb jij zonder en met door elkaar gehaald, want dan klopt je berichtje beterOf we begrijpen elkaar verkeerd
Misschien heb jij er nooit behoefte aan om switch te gebruiken, ik heb constructies zoals ik als voorbeeld heb gegeven wel gewoon in m'n code staan, en ik moet zeggen dat ik ze gewoon netjes en overzichtelijk vind..
Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com