RAID 1 uitbreiden waar moet ik op letten

Pagina: 1
Acties:

• isaac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09-2022
We gaan onze server (Dell met adaptec 2940U2W scsi raid onder Windows 2000 server) uitbreiden met 2 identieke schijven. Het systeem draait raid 1 (mirroring) en ik hoopte het systeem uit te breiden zonder de bestaande schijf-gegevens te verliezen.
Ik heb nog nooit een scsiraid-array geconfigureerd, hoe gaat dat in zijn werk en waar moet ik op letten? We willen de schijven ook voor mirroring gebruiken en dus het bestaande raid-systeem niet veranderen.

tia isaac

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[topic=309815/1/100]

Verwijderd

hoe wil je ze gaan gebruiken ???

als je de andere schijven niet gebruikt met je 2 nieuwe (dus nog een mirror aanmakt bv) kan je ze er denk ik gewoon in doen, en dan zal windows deze wel herkennen, zal denk ik ook wel een tooltje voor zijn (compaq heeft een hele handige), dan kan je het gewoon via een wizzard doen ofzo.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07

mutsje

Certified Prutser

Waar jij het over hebt is een software matige mirror.
Bij een hardware matige mirror zou het een stuk eenvoudiger zijn hoewel een mirror bij mijn weten 2 identiek schijven vereist. Wat je kunt proberen is de grotere bijplaatsen en opnieuw de mirror aktiveren.

cheers

• isaac
  • Laatst online: 17-09-2022
We hebben 2 identieke 37Gb cheeta's waarmee we de schijf-capaciteit willen uitbreiden. Het systeem moet gewoon blijven mirrorren (raid 1).
Ik kan bij de dell-papieren geen raid-manual vinden en vroeg me af hoe het partioneren en het formatteren in de praktijk in zijn werk ging.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
jouw adapter ondersteunt een dergelijke functie niet (volgens de Adaptec website) en dus zul je de drives opnieuw moeten partitioneren. Als je tenminste de bestaande drive groter wilt maken. Als je een extra drive (van 37GB) wilt hebben dan kun je de drives gewoon aansluiten en partitioneren.
Wil je de drive groter maken dan ga je ook raid0 toepassen. je creert dan met een oude en een nieuwe schijf een raid0 array en mirrort die dan op de andere 2 schijven, of je mirror bijde paren en voegt die met raid0 samen tot 1 schijf. Hoe dat precies zit is niet zo belangrijk, het lijkt me sterk dat ze je daar lastig mee gaan vallen.

Hoe dan ook moet je eerst een backup maken van de bestaande data!!!

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Pagina: 1